Voorlopig géén officiële samenwerking NKV - KAT

Angela KA

Berichten: 74
November 04, 2006, 17:55:22
edit2Rapporteer  
Zie hieronder een samenvatting van de mail die ik naar de KAT leden heb verstuurd:

Beste allemaal,

Afgelopen maandag ben ik in gesprek geweest met de voorzitter van de NKV, Ivo den Uijl, over de samenwerking tussen Kite Aware met de NKV.

Het komt er op neer dat de NKV voorlopig niet officieel verbonden wil zijn met KAT. De hoofdreden hiervoor is dat de NKV eerst wil kijken hoe wij KAT opzetten en of het een succes wordt. Daarna zal de NKV een eventuele officiële samenwerking opnieuw bekijken.

Ivo den Uijl heeft wel aangegeven dat wij contact kunnen zoeken met de NKV en dat wij kunnen rekenen op steun van de regiovertegenwoordigers.

Laat deze niet-officiële samenwerking echter geen invloed zijn op wat wij met KAT willen. Wij gaan niet opnieuw het wiel uitvinden en ook geen zaken aanpakken waardoor wij in het vaarwater van de NKV komen. Zodra er een overlap dreigt zullen er gesprekken plaatsvinden met de NKV. Uiteindelijk streven wij natuurlijk allemaal hetzelfde doel na!!!

Prettig weekend!

Groetjes,
Angela
Kite Aware

xray

Berichten: 3688
Antwoord #1 November 04, 2006, 18:10:44
edit2Rapporteer  
Uitermate zwak vertoon zoals ik helaas gewend ben van de NKV.....
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #2 November 04, 2006, 18:23:40
edit2Rapporteer  
Wederom een gemiste kans voor het NKV
Psychotic

Berichten: 1723
Antwoord #3 November 04, 2006, 18:27:45
edit2Rapporteer  
NKV wil eerst de kat uit de boom kijken, mocht het mislukken lachen ze zich een bult, zodra het een succes wordt willen ze maar al te graag een graantje meepikken. Zeer jammer vertoon van het NKV.....
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #4 November 04, 2006, 18:33:45
edit2Rapporteer  
Het zal ongetwijfeld te maken hebben met verantwoordelijkheid.

Als lid van KAT doe je dit op vrijwillige basis en escalatie van een conflict (ruzie)
dus ook op eigen verantwoording. Jij kan verantwoordelijk worden gesteld.

Bij aansluiting bij een vereniging (rechtspersoon) ligt verantwoording anders.
Je handelt uit naam van een vereniging.
Ook een vereniging kan verantwoordelijk worden gesteld voor het handelen
van een persoon. (schorsing van jou zal ongetwijfeld aan de orde zijn)

Vergelijk dit maar eens met de gevallen op een voetbalveld.
waarbij het doen en laten van voetballers en trainers worden afsgeschoven op de vereniging.
De vereniging wordt ter verantwoording geroepen voor een misstap van een speler.

PS:
Ik zou niet graag voorzitter van een vereniging willen zijn, waarbij
100 leden moeten zorgen voor orde en rust in de soms licht
ontvlambare kitegemeenschap.










Angela KA

Berichten: 74
Antwoord #5 November 04, 2006, 18:46:12
edit2Rapporteer  
@e-surf: ik denk niet dat je het kunt vergelijken met voetballers. Zij worden betaald door de vereniging en bij KAT is dat niet het geval.
Een KAT lid kan bijvoorbeeld ook nooit verantwoordelijk gesteld worden als er, ondanks aanwezigheid op een spot, toch een ongeluk ontstaat.

PS:
Ik heb vertrouwen in KAT en de rest van kitend nederland. Wij willen allemaal spots openhouden en mijn positie als voorzitter is in deze dus écht niet erg!  :-)
semen

Berichten: 294
Antwoord #6 November 04, 2006, 18:53:16
edit2Rapporteer  
JT : De KAT uit de boom kijken, hoe kom je erop!!!
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #7 November 04, 2006, 19:04:26
edit2Rapporteer  
@e-surf, je hebt wel gelijk hoor met je verhaal! het zelfde geld ook als je verkeer gaat regelen, iemand die dan een ongeluk krijgt kan je mooi aansprakenlijk stellen!
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #8 November 04, 2006, 19:49:39
edit2Rapporteer  
KiteAware heeft alleen maar een adviserende functie: Vertegenwoordigers van kiteAware geven adviezen ten bate van de veiligheid. Het opvolgen van deze adviezen is geheel vrijblijvend / vrijwillig en niet direct gekoppeld aan enige rechtsgeldigheid. Doelstelling van KiteAware is het bijdragen aan de veiligheid / openbare orde, met betrekking op het kitesurfen. Het moge duidelijk zijn dat in deze kitesurfers(sters) altijd zelf verantwoordelijk blijven voor hun acties.
Als iemand ( onbevoegd) het verkeer gaat regelen blijf je als verkeersdeelnemer / bestuurder van bijv een voertuig,  altijd zelf verantwoordelijk voor je acties.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #9 November 04, 2006, 20:08:14
edit2Rapporteer  
Het is voor het NKV zeer eenvoudig om een samenwerkingsovereenkomst af te sluiten waarin zij verklaart de doelstelling van het KiteAware team te ondersteunen. ( met daarin een verklaring niet aansprakelijk te zijn voor....) Het NKV kan dan eventuele regulerende taken mbt de kitespots doorschuiven naar het KAT gebeuren. ( het NKV doet op dit gebied in mijn ogen / practische waarneming niets tot zeer weinig) Ik blijf bij mijn mening dat dit voor het NKV een gemiste kans is. Jammer!
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #10 November 04, 2006, 20:36:23
edit2Rapporteer  
@e-surf: ik denk niet dat je het kunt vergelijken met voetballers. Zij worden betaald door de vereniging en bij KAT is dat niet het geval.
Een KAT lid kan bijvoorbeeld ook nooit verantwoordelijk gesteld worden als er, ondanks aanwezigheid op een spot, toch een ongeluk ontstaat.


Wat betreft de voetballers - Bij amateurvoetbal is ook de vereniging aansprakelijk.
Verzekeringstechnisch kan ook de vereniging aansprakelijk worden gesteld.
(kopstoot / werkgever / misgelopen inkomsten)
En idd, een KAT lid zal niet zo snel verantwoordelijk worden gesteld.
maar een vereniging dus wel.

Wat ik meer bedoel is:
Je organiseerd iets (KAT).
Je vraagt een bijdrage in geld.
Je verstrekt lycra's.
Je laat iemand (het KAT lid) een handhavingsfunctie uitoefenen (herkanbaar dmv lycra's).
En je wilt je aansluiten bij een vereniging.

Dan wordt al snel de "organisator" verantwoordelijk gesteld.
Zelfs bij vrijwilige inzet.

Stel je zelfs de volgende simpele situatie voor:
Een kiteaware lid, ik noem hem Kees, (herkenbaar met KAT lycra) laat iemand zijn kite op,
dit gaat mis, PATS/BOEM ongeluk.
Wie wordt door de verzekering aansprakelijk gesteld.
De kiter zelf / Kees / KAT  Huh

Of een KAT lid, geeft kees een verkeerde aanwijzing en Kees knalt de kant op.
Wie wordt door de verzekering aansprakelijk gesteld.
De kiter zelf / Kees / KAT  Huh

Het initiatief is zeer goed.
Daarom ben ook ik Kite Aware Team lid,
Maar hou het simpel en laat je goed adviseren in deze soms moeilijke materie.

En idd, Punt van IDEFIXE is duidelijk.
Dit is de opzet m.b.t. de verantwoordelijkheid.







Angela KA

Berichten: 74
Antwoord #11 November 04, 2006, 20:41:27
edit2Rapporteer  
In een ideale wereld waren wij onder paraplu gegaan van het NKV en had ik mij daar niet druk over hoeven maken. Dat is nu dus wél het geval en daar ben ik mij terdege bewust van.
Komende week heb ik gesprekken met mensen die hier én ervaring én expertise in hebben, want dit is inderdaad moeilijke én complexe materie.
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #12 November 04, 2006, 20:50:28
edit2Rapporteer  
@angela: succes.

Je wordt er soms knettergek van.
Je wilt iets opzetten, het is een goed idee, je begint te
regelen en te organiseren en hoe verder je in het verhaal komt
hoe complexer het wordt en hoe meer regeltjes je tegenkomt.




wouterb

Berichten: 2759
Antwoord #13 November 04, 2006, 20:58:42
edit2Rapporteer  
Ik heb ook een 'gemiste kans' gevoel.
"Als het een succes wordt, mogen jullie meedoen..."
twee clubs die (voor de buitenwereld) een zelfde functie hebben, doet de geloofwaardigheid van beiden geen goed.

verantwoordelijkheden enz.:
Idd trickie materie,l nuttig dat je het uit (laat) zoeken.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 November 04, 2006, 21:06:42
edit2Rapporteer  
Ach...het is alleen maar een gemiste kans voor het NKV.
KAT kan je nog het beste zien als een veredelde zelfregulering die bestaat uit enthousiaste vrijwilligers die even veel belang hebben bij een safe en gezellige spot, als de overige gebruikers van de spots, om uiteindelijk ook hun steentje bij te dragen aan de veiligheid van de sport in heel NL.
De grote kracht is dan ook dat de KAT members concreet bezig zijn op de stranden. De mensen in het veld dus. Over daadkracht gesproken......het echte kiteleven speelt zich dan ook af op de stranden en het water en niet op papier of internet.

Nogmaals, respect dat Angela hier zoveel tijd en energie in wil steken en hier ook structuur in aanbrengt. KAT zal meer invloed hebben op het reilen en zeilen op de stranden dan het NKV.
KAT zal de problemen gelijk bij de bron aan proberen te pakken. Problemen die koren op de molen zijn voor locale autoriteiten en instanties om eventueel een spot dicht te gooien.
Taak van KAT is dan ook de nieuwe generatie zich ook echt bewust te laten maken van wat de sport inhoud maar ook hoe we deze mooie sport kunnen blijven beoefenen in NL.
ErikB

Berichten: 876
Antwoord #15 November 04, 2006, 21:57:23
edit2Rapporteer  
Vind het inderdaad ook een gemiste kans voor het NKV.
En Angela ik vind het onwijs goed hoe je ermee bezig bent mijn comlimenten.
mijngatindelucht

Berichten: 408
Antwoord #16 November 04, 2006, 23:10:58
edit2Rapporteer  
http://www.kitesurfvereniging.nl/?location=nieuwsbericht&id=47&PHPSESSID=404e552097e1c6be71964d6881343812

Beste kiters bedankt voor jullie feedback. Het prettige is dat ik daar niet over in discussie hoef. Natuurlijk raakt het me als voorzitter wel. We willen allemaal het beste. Maar voorop bij mij staat een goede organisatie. Vanuit dat oogpunt hebben we als bestuur gekozen eerst de vereniging te ontwikkelen.

Zoal jullie goed constateren is de NKV nog weinig fysiek aanwezig op de spots. Wij zijn daarom ook heel blij dat er een dergelijk groot initiatief door kiters wordt getoond om deze leegte op te vullen. Ik ervaar het dus niet als gemiste kans, maar als grote mogelijkheid.

Ivo
keessie

Berichten: 260
Antwoord #17 November 04, 2006, 23:13:32
edit2Rapporteer  
Laten alle Keessen zich dan maar aansluiten bij het KAT! Jammer dat er geen samenwerking is met het NKV, maar misschien loopt het wel anders wanneer blijkt dat het systeem goed werkt.
Verder een compliment voor Angela voor haar inspanningen.
KAT is gewoon sociale controle met een rode lycra aan. Juist door de eenvoud denk ik dat het wel een succesformule is.


gr Kees



Wat ik meer bedoel is:
Je organiseerd iets (KAT).
Je vraagt een bijdrage in geld.
Je verstrekt lycra's.
Je laat iemand (het KAT lid) een handhavingsfunctie uitoefenen (herkanbaar dmv lycra's).
En je wilt je aansluiten bij een vereniging.

Dan wordt al snel de "organisator" verantwoordelijk gesteld.
Zelfs bij vrijwilige inzet.

Stel je zelfs de volgende simpele situatie voor:
Een kiteaware lid, ik noem hem Kees, (herkenbaar met KAT lycra) laat iemand zijn kite op,
dit gaat mis, PATS/BOEM ongeluk.
Wie wordt door de verzekering aansprakelijk gesteld.
De kiter zelf / Kees / KAT  Huh

Of een KAT lid, geeft kees een verkeerde aanwijzing en Kees knalt de kant op.
Wie wordt door de verzekering aansprakelijk gesteld.
De kiter zelf / Kees / KAT  Huh

Het initiatief is zeer goed.
Daarom ben ook ik Kite Aware Team lid,
Maar hou het simpel en laat je goed adviseren in deze soms moeilijke materie.

Bodhi

Berichten: 785
Antwoord #18 November 04, 2006, 23:25:56
edit2Rapporteer  
Het is waarschijnlijk een gemiste kans voor het NKV, waarom niet opgaan in elkaar? Is er dan echt een reden voor weinig vertrouwen in KAT? Met de spreekwoordelijke kat uit de boom kijken schiet je ook niet veel op...

@ Angela: veel succes, nice try iig!! Jammer dat het niet uitwerkte.
big_ben_lair

Berichten: 795
Antwoord #19 November 04, 2006, 23:35:42
edit2Rapporteer  
Als iemand ( onbevoegd) het verkeer gaat regelen blijf je als verkeersdeelnemer / bestuurder van bijv een voertuig, altijd zelf verantwoordelijk voor je acties.

dat is tot op zekere hoogte zo, maar er zijn al rechtzaken geweest waar het andersom bleek te zijn!
Ondabeach

Berichten: 1191
Antwoord #20 November 04, 2006, 23:47:03
edit2Rapporteer  
Als ik de brief lees dan is er toch wel sprake van samenwerking alleen geen organisatorische samenwerking.
Het zou een mooie binnendienst (NKV) buitendienst (KAT) samenwerking kunnen worden. KAT zou als argument gebruikt kunnen en vuist op tafel zijn met besprekingen over wel dan niet open houden van spots.Dus ben wel benieuwd naar de toekomstige samenwerking. 
Buur

Berichten: 989
Antwoord #21 November 05, 2006, 01:30:46
edit2Rapporteer  
Ik sluit me aan bij de bovenstaande verwoording van ondabeach.
Ik snap ook het punt van uit de NKV, want in het ergste geval worden zij verantwoordelijk voor de continuering van KAT. De uiteindelijke goede implementatie van KAT op de verschillende spots kan best ingewikkeld zijn, en de werkdruk op mensen als het bestuur of organisatie flink verhogen. Ik denk dat als KAT zich zelfstandig staande kan houden naast het NKV er toch een goede en nauwe samenwerking zal plaatsvinden. 
djavin
Gast
Antwoord #22 November 05, 2006, 01:48:34
edit2Rapporteer  
jammer dat het hie ook allemaal zo negatief wordt opgepakt! De titel 'Geen samenwerking tussen NKV en KAT' was dan ook zeer slecth gekozen. Er is namelijk WEL samenwerking tussen NKV en KAT. Alleen doet ieder dat onder eigen naam. Was het niet KAT die persé onder eigen naam wilde opereren, zodat het de vrijheid tot handelen had:

http://www.hanglos.nl/asp/for/topic.asp?forumid={809828DE-01FB-48DE-89EF-7E4A4CC73B3F}&pagenumber=20

Laat het nu even duidelijk zijn dat het NKV wel zeker bereid is samen te werken! De regiovertegenwoordigers van het NKV werken, denken graag mee. Het bestuur van het NKV denkt is beschikbaar bij vraagstukken en problemen. Prima dus.

Tjek daarover anders ook ff dit, hoef ik het niet 2 keer op te schrijven Smiley

http://www.hanglos.nl/asp/new/news.asp?newsid={BC40FAE1-59B9-4177-80F8-27F380E25CEC}

Het enige dat hier momenteel misgaat is communicatie. NKV is daar naar buiten toe nooit sterk in geweest, en uit de manier waarop dit nieuws gebracht wordt, blijkt maar weer hoe moeilijk het is. Laten we alle negativiteit opzij zetten en weer kijken naar het doel. De sport de ruimte geven in harmonie met zijn omgeving Grin

cheers




KiteGolfje
Gast
Antwoord #23 November 05, 2006, 03:42:24
edit2Rapporteer  
Wat de dhr. Ivo van KAT verwacht is dat zij eerst uitgroeien tot een volwassen organisatie die zelfstandig, verantwoordlijk enz... is .

Mw. Angela van KAT heeft veel werk gelevert en alvast dankt ervoor.

Om een goed functionerende organisatie te zijn moet je eerst continu veel werk insteken om je doel te realiseren. KAT is momenteel een jong organisatie die net is begonnen(waar een wil is is een weg).

Het zou KAT voordelig werken wanneer wij eerst een stevige basis leggen met ons eigen indentiteit, daarnaast kan NKV met zijn/haar ervaring KAT zeker kunnen bijstaan bij het verder ontwikkelen van de organistaie.

Eenmaal volgroeid zijn zou KAT opgenomen kunnen worden in de NKV met zijn/ haar eigen bijdragen.

Veel succes allemaal.


Ciao,

Cool Kite  (hangloose_kitesmiley)


Jelle

Berichten: 1293
Antwoord #24 November 05, 2006, 04:03:49
edit2Rapporteer  
Wat wil KAT met NKV?
Waarin en hoe samenwerken?

Dat is me niet duidelijk.
Wilde KAT opgenomen worden in de NKV?
Voor hun prima plan om herkenbare adviseurs op de spots te hebben zoals het uitkomt, dus niet ingeroosterd,
hebben ze toch niets méér nodig dan onderlinge overeenstemming over wat veilig is en wat niet en hoe je adviseert als er iets onveiligs is?

Dat afgeven op de NKV vind ik kinderachtig.
Wees blij dat er vrijwilligers zijn die zich op bestuurlijk niveau inzetten voor het kiten.
Ieder doet z'n ding, en de klagers hun geklaag.

Wat voor kans is er nou concreet gemist?


« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.