Korte vaarimpressie R7-10

Powered_by_north

Berichten: 117
Maart 22, 2007, 21:23:20
edit2Rapporteer  
Zojuist even mijn nieuwe R7-10 uitgelaten! Hier een korte vaarimpressie.

Even wat achtergrond: Ik schat dat de wind gemiddeld rond de 20 knopen was, soms vlagen 25, soms dips naar de 15. Ik weeg rond de 95kg, kite nu zo'n 6 jaar, ben niet supergoed ofzo, gemiddeld niveau denk ik, had hiervoor R6'jes 10 en 14. Board is een Cesar Pro. Ik ben verder geen professionele kiteverslagenschrijver en schrijf gewoon op wat me opviel voor wie geinteresseerd is. Ben samen met John een uurtje op de Grevelingen geweest, ter vergelijk, hij met zijn nieuwe Fuel-11.

Na het oplaten van de kite voelde ik weinig druk en vroeg ik me af of het wel zou lukken met de 10. Eenmaal op het water, depower eraf, bar een beetje aanhalen en kon meteen wegvaren. De kite ontwikkeld meteen druk door de snelheid en liep direct als een gek hoogte. Echt opvallend meer tov van R6. Overigens is alles wat ik opschrijf tov mijn ervaringen met de R6 omdat ik daar nou eenmaal het hele voorgaande seizoen mee gevaren heb. Wat ook opviel is dat bij een windvlaag de kite direct naar voren schiet en dat je nog harder hoogte loopt. Soms had ik zelfs het idee dat ik beter hoogte liep dan John met zijn Fuel-11, terwijl hij toch 15kg lichter is. Kan ook aan het board liggen misschien. De kite is verder lekker snel en reageert vlot en nauwkeurig op stuurinput. Hij is speels en uitdagend en geeft steeds lekkere power. Als je de bar te ver aanhaalt heeft de kite de neiging om te stallen, in bochten is dit niet handig en moet je echt de bar iets van je af duwen. Zal wel een kwestie van wennen zijn, dit was tenslotte nog maar de eerste sessie.

De bardruk is aangenaam, duidelijk niet zoveel als bij de R6, maar meer dan bij de Rebel of de Raven3. Eerste paar sprongen waren butt, maar later werden spronger duidelijk hoger, langer en 'floatier'. Verschil met de R6 is huge! Het lijkt ook allemaal wat makkelijker te gaan.

Bij de eerste transitie die ik probeerde dook ik direct onder de kite door, die daardoor uit de lucht viel en zowaar inverte... Had ik niet op gerekend. Herstart ging echter vlot, maar toen de kite weer de lucht inging klapte de LE weer even om, maar nu naar buiten, ter hoogte van waar de vijfde lijn Y vast zit. Heel raar gezicht... Ben terug gegaan naar de kant omdat ik vermoedde dat de LE te zacht was opgepompt en dat was idd het geval! Eerste les: de LE moet echt knetterhard worden opgepompt! Later viel de kite weer uit de lucht na een mislukte sprong en toen had ik geen problemen meer met inverten, dus ik denk echt dat het daaraan lag.

Herstarten ging erg gemakkelijk, makkelijker eigenlijk dan met de R6, en makkelijker dan ik had verwacht. Ik heb de 5-de lijn niet gebruikt, alleen 1 van de stuurlijnen. De kite draait dan vrij vlot naar de wind, komt los, en lanceert netjes en gecontroleerd naar de rand van het windvenster. Easy.

Springen vergt duidelijk een andere timing en een andere besturing van de kite. Ik heb het idee dat je eerder in moet sturen voor de landing, anders duik je er te snel onder. Kan er verder nog niet veel over zeggen en het zal nog wel wat sessies duren voordat ik het door heb. Omdat de wind aanlandig was durfde ik niet echt te loopen, maar ik er 1 geprobeerd en dat ging aardig. Kite draait zeer snel om zijn as, geen enkel probleem.

Over de kite zelf: de afwerking is zoals gewoonlijk bij North perfect. Alles ziet er erg degelijk uit met dubbele of driedubbele stiksels waar nodig. De struts (8 stuks!) zijn erg dun en rank. Het two-pump systeem werkt goed, de t-stukjes zijn nu voorzien van tie-rapjes om de slangetjes vast te houden, waarschijnlijk naar aanleiding van eerdere problemen met de eerste Vegassen en Rhino's. De tas is handiger geworden met een grote opening aan de bovenzijde, zodat de kite er makkelijken in kan.

Dat was het wel zo'n beetje. Mijn algemene indruk is zeer goed, zeer indrukwekkende kite in alle opzichten! Pomp alleen wel de LE hard genoeg op.
GlennVegas
Gast
Antwoord #1 Maart 22, 2007, 21:47:08
edit2Rapporteer  
Andre ik zal hem ook eens een keer beulen als het mag!
vottens

Geen avatar

Berichten: 42
Antwoord #2 Maart 22, 2007, 22:48:31
edit2Rapporteer  
Kijk daar hebben we wat aan. Handige tips! Heb die van mij nog niet geprobeerd.
maar dat komt heel snel denk ik.
diederik.,
Gast
Antwoord #3 Maart 23, 2007, 00:49:47
edit2Rapporteer  
klinkt goed ben ook wel geinteresseert in die apparaten, ideale compromis tussen bow en c-shape!!!Denk dat we over dat inverteren meer gaan lezen, heb al foto's gezien van rhino's compleet binnestebuiten!!!!
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #4 Maart 23, 2007, 01:00:12
edit2Rapporteer  
Waar dan? Heb je een linkje naar die foto's?

Het is wel iets om in de gaten te houden ja. Vooralsnog denk ik dat het bij mij lag aan het niet hard genoeg oppompen, maar de tijd zal het leren...
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #5 Maart 23, 2007, 01:20:59
edit2Rapporteer  
Idd. wil ik die ook wel eens zien. Vergis je je niet met de Rebel? Daar zijn een aantal foto's in omloop van binnenstebuiten gekeerde exemplaren. Is mij ook al eens overkomen, is eenvoudig op de lossen door de LE knetterhard op de pompen, zelfde dus als bij de Rhino07!
diederik.,
Gast
Antwoord #6 Maart 23, 2007, 01:44:41
edit2Rapporteer  
oke...denk dat jullie daar gelijk in hebben, zal de rebel idd wel geweest zijn! Ben die foto's hier op kitehigh tegengekomen. Ben ook wel nieuwschierig naar de rhino/rebel. Varen jullie wel eens bij autoplaya of slufter?
globe not logged
Gast
Antwoord #7 Maart 23, 2007, 02:51:33
edit2Rapporteer  
In theorie kan iedere kite inverten, maar zijn 'plattere' kites er gevoeliger voor. Zelfs mijn Vegas is vorig jaar in Brazilie ge-invert.  Inderdaad je LE knetterhard oppompen voorkomt een hoop problemen.
MrRippey niet online
Gast
Antwoord #8 Maart 23, 2007, 03:37:18
edit2Rapporteer  
Cool verslag, idd kan elke kite inverten. Vorige week nog een Raaf2 zien inverten van een maatje van me.
drifter

Berichten: 1757
Antwoord #9 Maart 23, 2007, 06:12:01
edit2Rapporteer  
een raaf invert niet. Die rolt hooguit door zijn lijnen als die zonder lijn spanning in het water valt.

Inverten heeft met platte kites te maken. Teveel depoweren terwijl je kite flink door het windvenster vliegt. Dan komt de wind er van boven in, en je kite klapt ineens raar voorover.
Met 2006 bowkites kon dit weleens voorkomen. 2007 is duidelijk beter, in zoverre dat ik er nog niets over gehoord heb.
Flakkee-John

Berichten: 782
Antwoord #10 Maart 23, 2007, 06:18:34
edit2Rapporteer  
Rory heeft idd gelijk

Ik noemde het ook inverten. Ik zag het gebeuren en was idd zelfde als je onder je c-shape kite door vliegt en dan uit de lucht valt. Op die manier kan een kite idd doordraaien icm de wind en het naar beneden vallen. Dit gebeurde ook bij Andre.

Kite ziet er verder netjes uit met idd opvallend veel struts.

Dus eigenlijk moeten we het geen inverten noemen, want dat gebeurd idd bij het depoweren en dit was hier niet het geval bij.

Verder weer heerlijk gevaren met Andre. Maar na 2 van zulke dagen gaat dit lijfje ook wat zeer doen, butt we gaan gewoon lekker door :-)
VincentC

Berichten: 2608
Antwoord #11 Maart 23, 2007, 14:39:17
edit2Rapporteer  
Gister twee North Rhino7's bezig gezien op Andijk van vanderberg, zag er wel erg relaxt uit. Volgens mij veel depower, lekker snel in de bochten en zo te zien heeft dat ding ook geen gebrek aan hangtime.
kb
Gast
Antwoord #12 Maart 23, 2007, 16:32:35
edit2Rapporteer  
die kite is gewoon hybride kite niks geen c kite meer dus logisch dat hij meer floatie is jammer dat north overstapt op hybride en c laat liggen vooral de vele struts is but
het is gewoon geen rhino meer zoals hij moet zijn

overigens spreek ik ook namens een oud gesponserde north rider
oz

Berichten: 324
Antwoord #13 Maart 23, 2007, 16:45:20
edit2Rapporteer  
Zeur niet man,

dat apparaat is gewoon tha shizzle.

OZ.

Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Maart 23, 2007, 17:35:26
edit2Rapporteer  
Inverten zoals de eerste Cabrinha's deden is het niet met de Rebel/R7. Het is mij gebeurd toen ik te ver downwind kwam bij een snelle benedenwindse bocht. Ik knalde de Rebel letterlijk voorbij. Hierdoor crashde hij. Bij de eerste herstart poging klapte het profiel om waardoor de de kite binnenstebuiten vloog.

Is eenvoudig en snel op te lossen, mits je weet wat je moet doen.

In tegenstelling tot het inverten van Bow's blijft de kite bestuurbaar. Een groot voordeel t.o.v. een inverte bow waar je niets meer mee kunt dan naar de kant zwemmen.


@ kb: Toen de Vegas06 op de markt kwam hadden de meesten ook hun mening al klaar. Toch is het wereldwijd een trendsetter geweest en een erg populaire kite geworden.

Ik vind juist dat North ballen toont door hun paradepaard zo radicaal te vernieuwen! Zeker marketing technisch een grote gok in een wereldje waar vernieuwingen meestal zeer terughoudend ontvangen worden. Hoe lang duurde het niet voordat mensen geloofden in 4 lijns t.o.v. 2 lijners? Idem met de 5th lijn?
xray

Berichten: 3688
Antwoord #15 Maart 23, 2007, 17:54:15
edit2Rapporteer  
Sterker nog ik ben van mening dat de Rhino 7 een betere kite is dan de R6 ooit was... Direkter en veel meer feedback op de bar, veel groter bereik. Het enige nadeel tov een C, power in de bochten weegt hier niet tegen op....
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #16 Maart 23, 2007, 21:31:08
edit2Rapporteer  
Sterker nog ik ben van mening dat de Rhino 7 een betere kite is dan de R6 ooit was... Direkter en veel meer feedback op de bar, veel groter bereik. Het enige nadeel tov een C, power in de bochten weegt hier niet tegen op....

Zou North om het jaar een goede kite maken? Ik bedoel de R2 was een superkite destijds, de R4 viel tegen, de R5 was ook geweldig goed en de R6 viel weer wat tegen. En de R7 lijkt weer een topper te gaan worden!!!  En dat ze nu een hybride concept hebben? Dat heet innovatie toch?

PS: Ik vind die platte LCD schermen met al die kleuren aan de muur ook maar niets, geef mij maar een oude Z/W tv van 75 kg.  ;-)
Rowin

Berichten: 616
Antwoord #17 Maart 23, 2007, 21:37:18
edit2Rapporteer  
Gister twee North Rhino7's bezig gezien op Andijk van vanderberg, zag er wel erg relaxt uit. Volgens mij veel depower, lekker snel in de bochten en zo te zien heeft dat ding ook geen gebrek aan hangtime.

dat heeft je spitfire ook niet
SjaarD

Berichten: 143
Antwoord #18 Maart 23, 2007, 21:56:24
edit2Rapporteer  

Zou North om het jaar een goede kite maken? Ik bedoel de R2 was een superkite destijds, de R4 viel tegen, de R5 was ook geweldig goed en de R6 viel weer wat tegen. En de R7 lijkt weer een topper te gaan worden!!!


haha, dit is mooi....ik vond juist altijd: R2 mwah niet echt relaxt, nauwelijks depower, R4 topkite! R5 was het ook niet echt naar mijn idee.....R6 was daarentegen weer heerlijk......ja, de rest mag je zelf invullen Wink

Ik ben na jaren North gevaren te hebben (ook de rebel) overgestapt op Switchblade II en ben er echt zeer over te spreken!
Maar north was ook altijd top dat moet gezegd worden, wil die R7 weleens varen...
Powered_by_north

Berichten: 117
Antwoord #19 Maart 23, 2007, 23:07:17
edit2Rapporteer  
Echt? Ik vond de R5 eigenlijk beter en lekkerder dan de R6....   maar goed, dat is history now!
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.