Nature
|
NKV website even raadplegen.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
Waar staat dat dan op de website van de NKV Nature? ;-) ik kon daar wel een link vinden naar kitesurf.nl en daar staat: In het kort de algemene bepalingen die we vrij vertaald hebben in begrijpebare taal voor het kitesurfen: 1. Goed zeemanschap, altijd aanvaringen VOORKOMEN 2. Geef als kitesurfer voorrang aan alle andere watersporters! 3. Koers en snelheid behouden, dit betekent dat het vaartuig dat NIET moet wijken zijn snelheid en koers moet BEHOUDEN. 4. Tegengestelde koers (twee kitesurfers komen elkaar recht tegemoet). stuurboord voor bakboord * Voor kitesurfers als je rechterhand voor is hangt je kite over bakboord(links) en heb je dus voorrang. 5. Als beide kitesurfers over bakboord varen (of beide over stuurboord):LOEF WIJKT VOOR LIJ * Als je scherper/hoger aan de wind vaart heb je voorrang op iemand die ruimer vaart. De volledige wettelijke versie vind je op http://nl.wikipedia.org/wiki/Binnenvaartpolitiereglement -edit: Voor kitesurfers als je rechterhand voor is hangt je kite over bakboord(links) en heb je dus voorrang. huh? als mijn rechterhand voor is, hangt mijn kite ook rechts?
|
|
|
|
erik1970
|
Voor kitesurfers als je rechterhand voor is hangt je kite over bakboord(links) en heb je dus voorrang.
huh? als mijn rechterhand voor is, hangt mijn kite ook rechts?
Dat heb ik ook lang niet gesnapt, maar je moet vanuit de voorste tip van je board redeneren, en niet vanuit jezelf. Als je rechterhand voor is, is de rechter tip van je board de voorste en hangt je vlieger links van de betreffende tip. Wat ik ook wel een aardige ezelsbrug vind: als jouw voorste hand de rode kant van de bar beet heeft, heb je geen voorrang.
|
|
|
|
Idefixe
|
Goed voorbeeld voor de rest van de beginners... en voor een aantal kitescholen dus
|
|
|
|
Wimpie
Gast
|
Bedankt voor de reacties voor zover.
Ik zie een verwijzing naar een eerder topic (handig met tekeningen erbij), en een lijstje met vaarregels. Mij valt op dat er vervolgens weer aanvullingen daarop gepleegd worden. Is er niet ergens een volledig boekwerkje met illustraties en alles te downloaden? Zou het niet een idee zijn dat hier op de site te plaatsen? Dat scheelt heel wat gepuzzel met aanvullingen en zo, en zorgt ervoor dat iedereen gemakkelijk de vaarregels kan lezen.
|
|
|
thomasr
|
@ Wimpie: echt top dat je dit even vraagt en te weten wilt komen!
echt +1 als we hier kudo's hadden gehad
|
|
|
WaZuP
|
@ Wimpie top dat je er na vraagt @Hard 2handle ik geef al meer dan 5 jaar les. Echt mensen de voortangregels leren heeft totaal geen zin want aan het einde van de dag zijn ze ze allemaal tog weer vergeten. (behalve als ze uit de watersport komen) Ik vertel ze dus altijd dat wanneer ze een beetje kunnen varen dan het beste de regels zelf kunnen opzoeken (we geven ook een safety manual mee om na te lezen waar het ook in staat). Ook vertel ik: rodekant van de bar is voor=geen voornangs koers (heel makkelijk te onthouden) en om ze wat meer zelfvertrouwen te geven als ze van het strand de branding inlopen om te starten hebben ze ook voorang (uitvarend gaat voor invarend vanwegen ongelukken op het strand). Wat betreft erkende kitescholen, je zult van je stoel vallen hoeveel zeggen erkend te zijn en hoeveel het er in werkelijkheid niet zijn (met speciale dank aan iko die nergens achter aan zit en alles los laat lopen) Dussss ff nadenken voor je dingen van de daken gaat schreeuwen.. P.S. bak en stuurboord zorgt voor veel verwarring in de kite sport dus houd gewoon aan rood (linkshelft van de bar) =geen voorang. kun je nooit bak en stuurboord verkeerd interpeteren En voor iemand gaat roepen dat je dan vraaggestuurd moet lesgeven en dit soort dingen 3x moet herhalen zodat ze het wel onthouden: ga maar eens in de praktijk werken zou ik zeggen heb het allemaal geprobeerd....
|
|
|
Vliegenaar
Geen avatar
|
Als ik niet zeker weet of iemand de regels weet of niet maak ik ruim van te voren duidelijk wat ik ga doen door m'n kite hoog of laag te sturen. Met de kite laag wil ik onderlangs, met hoog bovenlangs, en dat gaat meestal wel goed eigenlijk. Nu kan ik ook behoorlijk hoogtelopen waardoor ik meestal overal wel voorlangs ga Ik vindt het trouwens ook niet de taak van de scholen om dit de cursisten uit te leggen, die mogen ook wel een beetje zelf nadenken en initiatief tonen.
|
|
|
Reflex
Logs: 0 | 20 uur
|
Erkende kiteschool is net als in de bouw en veel kleine bedrijfjes. Enkel de eigenaar heeft de papieren (iko) en al wie les geeft is niet verplicht om Iko te hebben. Zo komt er op KiteHigh ook nog wel eens een oproep voorbij van Nederlands "Beste" kiteschool die vraagt om instructeurs waar hij de nadruk erop legt dat Iko niet nodig is. Uiteindelijk kan iedereen dus lesgeven en zal er dus niet geheel volgens de iko manual gewerkt worden. Vliegenaar als je echt goed hoogte kan lopen ga je overal achterlangs (zover uit kust dat er geen mensen jou kruisen)
|
|
|
Jelle
|
Zo komt er op KiteHigh ook nog wel eens een oproep voorbij van Nederlands "Beste" kiteschool die vraagt om instructeurs waar hij de nadruk erop legt dat Iko niet nodig is.
Is dat niet die school die adverteerde met "Leer kitesurfen in 4 uur" ?
|
|
|
Jelle
|
(met speciale dank aan iko die nergens achter aan zit en alles los laat lopen)
Nou, ze zitten heel zorgvuldig achter de contributie aan, hoor.
|
|
|
Reflex
Logs: 0 | 20 uur
|
Ik ga maar geen namen noemen want dat is ook weer zo lullig maar valt me gewoon op. 1 van de beste kitescholen van Nederland die niet eens mensen aanneemt met Iko.
|
|
|
Wimpie
Gast
|
Fijn, alle reacties Er is blijkbaar veel te doen over de vaarregels. Maar begrijp ik uit alle reacties dat ik maar zelf de vaarregels uit de teksten moet zoeken? Zou jammer zijn, en dan ben ik geholpen, maar moet iedere volgende ook weer zoeken. Kan er geen duidelijk document met illustraties op Kitehigh geplaatst worden?
|
|
|
|
Wimpie
Gast
|
Hoi Vliegenaar, Dank je wel!!!!!! Dit is het type document dat ik zoek: beknopt en met illustraties. Maar even over jouw opmerking over Googlen: De informatie die je met Googlen vindt moet je op kwaliteit kunnen beoordelen, en dat kan ik als beginner niet goed. Vandaar dat ik blij ben met de opmerking in de website die jij geeft: "zorg er ook voor dat beginnende kiters van deze regels op de hoogte raken en deel jouw ervaringen". Bij deze voldoe jij daar als ervaren kiter aan. Dank voor alle moeite!!! Maar dan over de kwaliteit van de informatie: -Ik lees op jouw website bakboord voor stuurboord, maar Jarno zegt hierboven: stuurboord voor bakboord -Heeliks geeft hierboven nog een link ( http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=35783.25) met vaarregels die ik niet op jouw website vind: • Een surfer moet een vrije zone van 50m downwind en 30m upwind hebben voor hij een sprong inzet • De kiter die een golf af surft heeft voorrang op de kiter die gaat springen of in de tegengestelde richting vaart: • Een snellere surfer moet een tragere inhalen En misschien dat er elders nog meer regels te vinden zijn of teksten die elkaar tegenspreken. :'( Hoe weet ik nu wanneer ik alle regels ken, en dan ook nog de juiste regels? Terwijl dit mij wel nodig lijkt om elkaars veliligheid te waarborgen. Oftewel: als ik me houd aan de regels op jouw website: ken ik dan alle regels en de juiste regels?
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
Wimpie,
Ik denk dat jij er heel goed aan doet om regels te zoeken en te leren. Maar vergeet niet dat wat jij straks weet en aanneemt voor waarheid, niet per see bekend is bij de andere kiters.
Daarom denk ik dat het naast de regels kennen NOG belangrijker is dat je gewoon om je heen kijkt, goed op anderen let, hun ook respecteert en op hun reageert. Vaak merk je in situaties wel of de ander voorrang heeft (of gaat nemen) en geef die dan ook gewoon. Andersom, als jij duidelijk voorrang hebt, mag je dat ook best laten blijken, maar hoeft dat nog niet te betekenen dat je het ook MOET nemen.
Zelf ga ik vaak genoeg gewoon een stuk downwind om andere kiters voorrang te geven, ookal hebben ze het niet. Gewoon om ongezelllige en zelfs onveilige situaties te voorkomen.
|
|
|
Lex
|
Helemaal eens met Jarno, goed zeemanschap is de belangrijkste "regel".
|
|
|
Wimpie
Gast
|
Hey Jarno,
Zo reageer ik nu ook altijd . En als ik het echt niet meer weet, gooi ik mijn kite op 12 uur, en ga ik liggen voor de volgende waterstart. Dan gaan ze maar voorbij. Maar ik denk dat het goed is als meer mensen de basisafspraken kennen, zodat niet iedereen zit te kijken of een ander het initiatief neemt. Is zeker op een drukke spot een beetje lastig. Vandaar....
|
|
|
LamiKaze
Logs: 0 | 11 uur
|
Moie, Die regels zijn goed om te weten en een beetje kiteschool laat het je ook weten. Zo weet je in ieder geval wie wel en wie niet voorrang heeft. Kitesurfers moeten alle andere watersport beoefenaars voorrang verlenen? Las ik ook ergens is dat wel reeël ook t.o.v. windsurfers en zeilers? Ook gelijk een scheldpartij heeft geen zin, donderdag met die volle bak zat ik in iemand zijn lijnen die dus pal voor m'n neus sprong. Die gozer zij gelijk sorry man was mijn fout ik had achterom moeten kijken en we hebben netjes de lijnen weer uit elkaar gehaald zo kan het ook. Een andere gozer wou mij even vertellen dat ik fout zat op een niet nette manier. Dat slaat natuurlijk weer helemaal nergens op. Het had hem bijna een ziekenhuis bezoekje opgeleverd. Weet de vaarregels en als het een keer mis gaat ga dan niet gelijk zitten schelden. Komt toch nog te vaak voor.
|
|
|
Jarno
Geen avatar
|
Ik ben het zeker met je eens dat het goed zou zijn dat meer mensen de vaarregels zouden weten. Zeker omdat, wat jij ook zegt, het gewoon drukker en drukker wordt op het water.
Wat mij eigenlijk het meest verbaasd daarin, is dat de kiters die 'het beste kunnen kiten' of de mooiste sprongen maken, vaak op een of andere manier de regels het minst goed lijken te kennen en eigenlijk alleen hun eigen koers varen zonder rekening te houden met anderen. Goed zeemanschap is dan vaak ver te zoeken, helaas. En dat terwijl ze toch een voorbeeld zouden moeten zijn...
|
|
|
LamiKaze
Logs: 0 | 11 uur
|
Je hebt arrogante verwaande goede kiters, maar er zijn ook nette zeer goede kiters. Beiden heb ik afgelopen donderdag meegemaakt. Het leipe is dat sommigen zich gaan bemoeien met anderen daar heb ik nogal moeite mee iets wat een ander niet aangaat. Maar we blijven big airs maken
|
|
|