~Sjors RE-CO2

|
wordt tijd dat mensen die dat zien er wat van zeggen.... en harde maatregels nemen. Desnoods klappen we dit soort figuren met z'n allen van het strand af..... en dat geldt ook voor kiters die bewust roekeloos zijn.
Sjors
|
|
|
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
|
Komt straks natuurlijk weer in de krant te staan als:
"Kitesurfer afgevoerd met Ambulance van Autostrand".
Ik heb eind vorig jaar ook een aantal gekken gezien die met een parachute (bestuurbaar) aan de gang waren op die kleine duintopjes aan het einde van de parkeerplaats op het strand. In Oostenwind (vlagerig) probeerde ze sprongen te maken. En ik maar denken dat er alleen tussen de kitesurfers idioten rondlopen. Lekker als dat uit een vliegtuig op je nek springt.
Zaterdag op Scheveningen ook al weer bijna mis. Knoopje of 9 wind. Aantal gasten op het strand aan het oefenen. Meerdere malen rakelings langs wandelaars (een maal toe bijna een kinderwagen uit iemands handen gerukt met de lijnen) en vele crashes tussen de mensen. Ik heb er wat van gezegd maar scheen niet echt door te dringen.
Als we niet oppassen kunnen we straks nergens meer terecht.
|
|
|
Wilco
Gast
|
ik denk dat het nog lastig word om zulke gevallen aan te pakken...naar mijn idee geeft misschien 20% van de kitesurfers echt wat om de safety en het behoud van de sport (die hier zitten onder andere)... de rest is meer van de BOEIIUUHH!!!!! generatie..... > 
|
|
|
Paul

|
is power kituh niet nog gevaarlijker?
|
|
|
www.surfensoul.nl

|
is power kituh niet nog gevaarlijker?
Alles met power vliegers op het land is gevaarlijk. Bij duinspringen wil je niet weten hoeveel mensen daar iets gebroken hebben. Op het water kun je meestal de enen na de andere doodsklap maken en er weinig aan overhouden.
|
|
|
www.surfensoul.nl

|
Komt straks natuurlijk weer in de krant te staan als:
"Kitesurfer afgevoerd met Ambulance van Autostrand".
Ik heb eind vorig jaar ook een aantal gekken gezien die met een parachute (bestuurbaar) aan de gang waren op die kleine duintopjes aan het einde van de parkeerplaats op het strand. In Oostenwind (vlagerig) probeerde ze sprongen te maken. En ik maar denken dat er alleen tussen de kitesurfers idioten rondlopen. Lekker als dat uit een vliegtuig op je nek springt.
Zaterdag op Scheveningen ook al weer bijna mis. Knoopje of 9 wind. Aantal gasten op het strand aan het oefenen. Meerdere malen rakelings langs wandelaars (een maal toe bijna een kinderwagen uit iemands handen gerukt met de lijnen) en vele crashes tussen de mensen. Ik heb er wat van gezegd maar scheen niet echt door te dringen.
Als we niet oppassen kunnen we straks nergens meer terecht.
Op Scheveningen heb ik ook al een paar keer echt idioten gezien die aan de vloedlijn een kite oplaten die neerklapt in vlagerige wind en dan haaks op de kust ligt en dan lopen de eerste tien man er netjes langs en de rest gaat kijken of ze tussen de lijnen door erlangs kunnen. En die kiter gewoon de bar bliojven vasthouden alsof er niks aan de hand is. Daar moet je niet gaan vliegeren tussen de mensen, is ook verboden in de afspraken tussen politie en Jumpteam. Ongelukjes met derden worden de sport zwaar aangerekend daar ben ik van overtuigd.
|
|
|
www.surfensoul.nl

|
ik denk dat het nog lastig word om zulke gevallen aan te pakken...naar mijn idee geeft misschien 20% van de kitesurfers echt wat om de safety en het behoud van de sport (die hier zitten onder andere)... de rest is meer van de BOEIIUUHH!!!!! generatie..... >  Dat is de kitesurfwereld deels zelf schuld. ER is te weinig aandacht voor veiligheid in het algemeen en in de opleidingen in het bijzonder. Ook de IKO heeft bijvoorbeeld maar tien regeltjes over safety in haar manual staan. Dat is te weinig, veel scholen denken als ze mensen op een plank leren staan dat hhet over is. Het belangrijkste is het meegeven van safety aan je cursisten en dan pas de rest. Dat mag over het algemeen best uitgebreider, net zoals een theoretische duikopleiding bijv. Het kunnen wel moordwapens zijn. Maar dat is mischien een intyeressant nieuw topic. Ben wel benieuwd watde rest ervan vindt.
|
|
|
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
|
De echt gekke gevallen tot nu toe die ik met eigen ogen gezien heb kwamen door idioten die ergens een kite hadden gekocht (waarschijnlijk 2ehands. Kan me niet voorstellen dat er winkels zijn die die dingen zo verkopen zonder enige toelichting), zonder enig idee hoe je zo'n ding moet oplaten, met welke wind en wat uberhaupt een safety is.
Zo heb ik ooit eens een Takoon 12m op mijn rug gehad op scheveningen, toen ik mijn kite aan het opruimen was omdat de wind plotseling naar Oost was gedraaid (aflandig). Gaan ze in vlagen van 5/6 Bfrt die takoon oplaten!
Maar ik ben het niet helemaal eens met BartXO. Ik vindt dat het ook een beetje je gezonde verstand gebruiken is. Maar sommige lui zijn zo lomp, ik denk dat al zou je ze 10x iets vertellen over safety ze toch niet luisteren. Net zoals die gasten op scheveningen afgelopen weekend.
|
|
|
Maurice_lannee

|
Wat jij zegt BartX0 klopt best wel. In de lessen die ik heb gehad werd heel erg weinig over veiligheid gesproken. Maar goed ik vind het eigelijk ook wel een beetje dat het bij de kiter zelf ligt qua veiligheid. Elke kiter weet (hopelijk) dat zijn/haar kite gevaarlijk kan wezen voor derde! En voor zich zelf!
|
|
|
Martin S
Gast
|
Kitesurfen is niet voor nono's
als ik een gevaarlijk actie zie is het 9 van de 10 keer een halve zachte. Die gasten mogen zo van het strand gehaald worden.
iemand die zijn hersens gebruik kan nooit en te nimmer gevaarlijk bezig zijn. die weet wel beter!
met wind kracht 7/ 8 kan je ook veilig kiten .maar niet met 16m2 dat weten de meeste ECHTE kitesurfers toch.
|
|
|
dark knight
Gast
|
hey
het is meschien een beetje vaag maar zou een kitebewijs niet iets zijn? je bewijzen krijg je van die iko en nkv scholen als je ECHT kan kiten net als een rijbewijs
geen kitebewijs? jammer dan een boeten van 50 euro
3 x geen kitebewijs? ga dan maar ff een nachtje in de cel nadenken over wat je doet!
dan krijg je dat die gasten wel les nemen en het daarna ook echt kunnen
des noods bij het kopen van kitespullen.
|
|
|
www.surfensoul.nl

|
Kitesurfen is niet voor nono's
als ik een gevaarlijk actie zie is het 9 van de 10 keer een halve zachte. Die gasten mogen zo van het strand gehaald worden.
iemand die zijn hersens gebruik kan nooit en te nimmer gevaarlijk bezig zijn. die weet wel beter!
met wind kracht 7/ 8 kan je ook veilig kiten .maar niet met 16m2 dat weten de meeste ECHTE kitesurfers toch.
Zo werkt dat niet. Als er iets gebeurd slaat het toch neer op de kitesurfsport als geheel. Je kunt er trouwens lang over discussieren of er meer ongelukken gebeuren met beginners of gevorderden. Langzaam komen mensen erachter dat regels ook rond safety een issue beginnen te worden. Niet leuk maar wel nodig om de sport een lang leven te geven in nederland. Met 7/8 bft kun je veilig kiten maar dat is van meer afhankelijk dan de grootte van je kite, of alle gevorderden dat snappen? Ik denk het niet.
|
|
|
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
|
ook handig is het om misschien de strandgangers wat beter voor te lichten over de gevearen die ze lopen
zo lopen er wel eens mensen bang onder mn kite door terwijl ze makkelijk achter me langs kunnen lopen [want ik ga echt niet op een overvol strand starten]. bij dit soort gasten ontbreekt het ook een beetje aan inzicht in gevaren tov de kites.
zo zijn er misschien ook wel meer voorbeelden van niet kitesurfende strandgangers te noemen die zich [on]bewust in een gevaarlijke situatie begeven door te dicht bij kitesurfers te komen [ook op een rustig strand]
|
|
|
Martin S
Gast
|
hey
het is meschien een beetje vaag maar zou een kitebewijs niet iets zijn? je bewijzen krijg je van die iko en nkv scholen als je ECHT kan kiten net als een rijbewijs
3 x geen kitebewijs? ga dan maar ff een nachtje in de cel nadenken over wat je doet!
en hoe ga je dat controleren? we moeten gewoon uitkijken. het is natuulijk ook niet zo dat alleen onervaren kiters brokken maken. incidenteel gebeurt er ook wel eens wat met een ervaren kitsurfer. maar hoevaak is er niet een doodgewone surfer verzopen? ik denk vaker als een kitesurfer
|
|
|
www.surfensoul.nl

|
hey
en hoe ga je dat controleren? we moeten gewoon uitkijken. het is natuulijk ook niet zo dat alleen onervaren kiters brokken maken. incidenteel gebeurt er ook wel eens wat met een ervaren kitsurfer. maar hoevaak is er niet een doodgewone surfer verzopen? ik denk vaker als een kitesurfer Maar het gaat over de gevaarzetting naar anderen toe dat zal de sport belemmeren en verbieden. Dat sporters letsel oplopen maakt niet veel uit. Verboden komen er om derden te beschermen.
|
|
|
Joren

|
Is het ook niet iets dat je alleen een kite mag kopen met een soort bewijs, dat je krijgt wanneer je een soort examen hebt gedaan, net zoiets als dark knight zegt. Je moet dit bewijs dan in de winkel laten zien voordat je een kite koopt. Zo MOET je dus eerst een les hebben genomen voor je iets koopt.
|
|
|
Jari
Gast
|
-off topic- Als eerste wil ik even zeggen dat ik baal als een stekker. Vanochtend sta ik op het strand in Zeeland, is er geen wind. En nu zit ik op mijn werk en nou waait het als een malloot!
Ik heb ook heel veel beginners om me heen gezien die wandelaars onderste boven vliegeren. Dus een soort examen ben ik in principe niet op tegen, maar daar zul je dan niet voor slagen met 1 les. Als er buiten theorie ook vaardigheid afgenomen wordt. En dan kan het nog Behoorlijk in de papieren lopen voordat je een diploma hebt!
|
|
|
www.surfensoul.nl

|
Is het ook niet iets dat je alleen een kite mag kopen met een soort bewijs, dat je krijgt wanneer je een soort examen hebt gedaan, net zoiets als dark knight zegt. Je moet dit bewijs dan in de winkel laten zien voordat je een kite koopt. Zo MOET je dus eerst een les hebben genomen voor je iets koopt.
Krijg je nooit van de grond op paraktische redenen. Je mag ook gaan duiken zonder diploma ,is niet echt verstandig trouwens als je van je longen houdt. Voorlichting is belangrijker, zorgen dat mensen weten waar ze mee bezig zijn en een GOEDE kiteopleiding met oog voor theorie en praktijk en de nadruk op veiligheid voor jezelf en anderen. Maar ik zet hoe ik daar 0over denk binnenkort wel op papier en start een nieuwe topic hiervoor. gr, Bart
|
|
|
pierre

|
ik wil gaan beginne ik ga maandag me eerste kite kope. maar als je af en toe de telegraaf leest neem je wel les en ga je nie zomaar met een matras vliegere van 20m2. en eindigen ergens in een boerenland ver achter de dijk.
|
|
|
Jopie
Gast
|
ik wil gaan beginne ik ga maandag me eerste kite kope. maar als je af en toe de telegraaf leest neem je wel les en ga je nie zomaar met een matras vliegere van 20m2. en eindigen ergens in een boerenland ver achter de dijk.
Ook wel vet trouwens... 
|
|
|
pierre

|
ja maar waarscheinlijk ook een klein beetje pijnlijk denk je nie...
|
|
|
Jossie
Gast
|
Dit is weer een mooi onderwerp voor onze vrienden van het programma "jong" van de EO. Dan kunnen ze weer zeggen/schrijven "blablabla tijdens het kitesurfen".
Eindelijk hebben ze dan weer wat reakties op die ballen-site.
|
|
|
Jort
Gast
|
heb ooit een aantal jaar geleden een uitspraak van iemand gehoord: "Als iemand op 't land moet laten zien wat je kan, zul ie op 't water wel weinig voorstellen"Wel toepasselijk... Maar voor ons eigen bestwil moeten we prutsers die fucken op 't land gewoon keihard de waarheid vertellen, aanspreken hard zijn... niet je hoofd wegdraaien en doen alsof je niets ziet, en achteraf als die gast in 't ziekenhuis ligt balen en boos zijn op 'm >  Dus...
|
|
|