Ongewenst gelift. en dan???

Erik

Geen avatar

Antwoord #50 September 19, 2005, 20:40:56
edit2Rapporteer  
.......en om het dan nog moeilijker te maken ???
Ik weeg 100kg !!
Bij welke windsnelheid zit m'n liftpunt (hoeveel knopen/ of beaufort)?
Dit bij een 16m2 en bij een 12m2 ongeveer ?
Zitten er nog earodynamici onder de mensen die dat kunnen vertellen ?  Huh
Frits

Antwoord #51 September 19, 2005, 21:37:11
edit2Rapporteer  
Dat moet je zelf een beetje uitvinden..
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #52 September 19, 2005, 21:38:33
edit2Rapporteer  
Tot nu toe ben ik alleen enkele malen onverwacht gelift door:

- Kite idd. op 12 uur te houden. Ik voer met PL Arcs, en die dingen hangen nu eenmaal makkelijker in de zenith = fout!!!
- Bij twijfel over windsterkte grote maat pakken i.p.v. kleinere
- Niet op het veranderende weer te letten.

Tot nu toe is het mij een keer gebeurd dat ik onverwacht een gruwelijke windvlaag te voorduren kreeg. Ook dit was in het buitenland. van 4 Bfrt naar dikke 7 binnen 1 minuut. Mijn redding was kite 3m boven de grond te houden, idd. blijft hij dan trekken waardoor je vooruit getrokken wordt, maar dat geeft net wat tijd om safety te trekken.

Het gaat fout wanneer je niet 100% je hoofd erbij houd. Tubekites hebben de eigenschap naar beneden te sturen als je de bar loslaat. PL kites kruipen langzaam naar boven. Op allebei zit je niet te wachten tijdens een vlaag!

Dus naar mijn mening is ervaring het belangrijkst om te kunnen kiten in harde wind....en als je die niet hebt, let enorm op de omstandigheden, zijn die wisselvallig = niet kiten, hoe moeilijk dat ook is. Zeker op een onbekende spot in het buitenland.
DaRipper

Antwoord #53 September 19, 2005, 21:50:28
edit2Rapporteer  
Hier komt Recon 2 van Cabrinha dus positief om de hoek kijken. Moet je het systeem natuurlijk wel op launch hebben staan. Zodra je gelift wordt direct je bar loslaten.....en je safety wordt geactiveerd.........en je kite gedepowered.

Dit gaat natuurlijk alleen op als je op het strand staat....
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #54 September 19, 2005, 22:12:47
edit2Rapporteer  
Is zelfde als unhooked 5th lijn bar in je handen houden. Voor allebei moet je iets afstellen = kost tijd en vooral aandacht af van wat je kite doet...
DaRipper

Antwoord #55 September 19, 2005, 23:33:02
edit2Rapporteer  
Natuurlijk is dat niet hetzelfde, want met recon 2 in launch mode ben je niet unhooked.

En ja, je moet wel iets afstellen. Maar dat doe je in principe pas als voor dat je de kite oplaat of voordat je terugkomt richting de kant. Daar heb je dan dus niet meer mee te maken. Moet je het natuurlijk wel consequent doen natuurlijk.

Gebeurt de onverwachte lift op het water dan heb je natuurlijk niets aan het systeem, het is dan niet anders dan elk ander veiligheidssysteem.
wouterb

Antwoord #56 September 20, 2005, 11:57:18
edit2Rapporteer  
De insteek van de vraag was idd vanaf het moment dat je je realiseert dat 3-4 meter hoog zit(boven land).
'Moet je voorkomen'. Ja, ten alle tijden. Probleem is dat er verhalen te over zijn dat het wel gebeurd en niet alleen bij de nono's, (zie Fer, fabian en aanverwanten). Staat je kite op 10 of 2, niks voor je, opvangen dat bord, paal, hond, boom, etc. Heb je de 'mazzel' dat je gelift wordt is het duseen kwestie van 'damage controle'. Verkeerd handelen kan dan alsnog dodelijk zijn.

11-1-en kán je landing verzachten en geeft je tijd je release te trekken als je beneden (laag genoeg) bent.

Lijkt mij dus de 'beste van de foute opties'.
KiteDemon

Antwoord #57 September 20, 2005, 13:13:11
edit2Rapporteer  
Precies Wouter!
Het is maar in welke mate het je overkomt. In de extreme gevaarlijke gevallen dan heb je helaas niet eens de tijd om je te realiseren dat het gebeurd. Fab kan zicht niet eens meer herinneren wat er is gebeurd. Ik had het geluk er nog tijdig op te reageren omdat mijn kite op 12 stond. Dat heeft mij toch een paar kostbare seconden opgeleverd. Ik ben er goed van af gekomen omdat ik mij op plusminus 3 meter hoogte nog kon lostrekken van de kite, en in het zachte zand terecht kwam.
Er is niemand die onverwachts binnen een seconde kan constateren en reageren!! En dat is zo´n beetje de tijd die je hebt voordat het is gebeurd.
De kite op 12 uur in zo´n situatie geeft je net de gelegenhied hier nog op te kunnen reageren. Alles buiten 12 trekt je uit balans en ontneemt je de kans hier nog op te reageren.
ErikB

Antwoord #58 September 20, 2005, 14:34:12
edit2Rapporteer  
Fer op Fuerta was het gewoon heel erg vreemd.
Daar was de lucht gewoon helder en de zon die lekker scheen.
Dan verwacht je niet zo'n mega vlaag die opeens voorbij komt.

Hier in nederland kan je onvoorspelbare wind wel aan zien komen in de verte.
Fabian had het ook gezien en besloot ook van het water af te gaan alleen te laat.

Ik ben nog steeds verbaast dat somigen een veels te grote kite op laten en er als een thee zakje onder hangt.

Ik denk dat het niet nodig is om onverwacht gelift te worden dan ben je toch te laat het water af gegaan.
In iedergeval ben je gaan kiten met gevaarlijke weers omstandigheden.

En een inschattingsfout gemaakt.
Maak op zich niet uit is menselijk, maar bedenk wel dat hierbij dodelijke ongelukken kunnen gebeuren.
Denk dat dit meer geld voor degene die al een lange tijd kiten en denken dat gebeurd mij niet.

voorkomen is beter dan genezen.

Wat moet je doen als het je toch gebeurd denk dat je daar niet ééns de kans voor krijg om er over na te denken.
Je word uit je onbelans getrokken en je zal proberen je evenwicht op te gaan zoeken maar meestal is het kwaad dan al geschied.

Met een beetje mazzel maak je dan alsnog die loop van Tom.  Huh
b.v.o

Antwoord #59 September 21, 2005, 15:12:13
edit2Rapporteer  
Hoe is dat van Fabian dan gebeurd
kentyman

Antwoord #60 September 21, 2005, 15:58:04
edit2Rapporteer  
als je 't op tijd door hebt (en je zit nog niet hoog) dan kun je je QR gooien of loslaten, maar als je eenmaal hoog bent dan is dat geen optie meer...

je zal dan moeten proberen een goede noodlanding te maken dus proberen voldoende lift te houden en je horizontale snelheid tot een minimum te beperken, geen idee hoe je dat precies doet maar het zal denk ik wel een beetje lijkt op het landen van een sprong.

ik denk dat 't wel slim is om nog VOOR je crash-landing je QR los te gooien zodat je niet met spanning in je lijnen tegen de grond knalt.... en ook zodat je niet na je 1e val nog een keer gelift & gedragged wordt..
Dat laatste stukje val je dan maar eventjes "gewoon zonder kite" ofzo...
rkl
Gast
Antwoord #61 September 21, 2005, 20:29:21
edit2Rapporteer  
Ik wil hier ook wel even op in haken. Ik vaar al lang, dit is mij 7de seizoen.
Heb al wat van die niet gewilde momenten meegemaakt en kan het nog altijd navertellen.

1ste keer: Gelift met een c-quad(Ja vroeger) geen safety, dat was de fout + ziekenhuis.
2de keer: Gelift met Windtools Mosquito(Ja….) geen safety, en verschikkelijk veel voorwaartse snelheid en lift. Alweer een vlieger probleem.
3de keer: Gelift met een Airush Lift 12.2 dik 10 meter hoog als het niet hoger was. Inderdaad aan zien komen maar veels te laat. Dit keer was het mijn eigenschuld. Gewoon teveel risico genomen maar ruimte en water zat dus rustig gebleven en weer redelijk netjes in het water beland.(Dik 50m downwind van mijn board)
4de keer: Gelift met een Naish Aero 2 12. Dit ging echt mis. Strandhorst geen ruimte vlieger op 12 uur en vlagerige wind. Die vlieger kende ik niet. En werd hoog gelift, zeker 5 meter(boven land) voor mij was er maar 1 uitweg vlieger richting water en een harde landing. Dat dus maar gedaan. Vlak voor het neerkomen vlieger terug gestuurd waardoor ik iets controle had. En zachter landen, wel dik 3 maand niet normaal kunnen zitten omdat mijn stuitje was gebroken.

Op het water maakt liften niet uit. Je land vanzelf wel weer. Op ondiep water moet je het altijd voorkomen want je kan binnen 2 sec… op wel 5 tot 10 meter zitten. En dan word het echt lijp en heb je geen tijd om te reageren. Dus bovenland/ondiep water kite laag het liefst uitgehaakt of hand bij release vlieger laag!!. Bij diepwater en ruimte kun je rustig je gang gaan. Je land vanzelf wel weer.

Dat is hoe ik er over denk.
KiteDemon

Antwoord #62 September 21, 2005, 20:48:45
edit2Rapporteer  
Hmmm...ik ben ook alweer ruim 6 jaar bezig en moet zeggen dat ik die situaties aardig heb kunnen vermijden. Dan nog te bedenken dat ik met niet depowerbare 2-lijners heb gevaren en geen QR's.
Binnenwater is altijd vlageriger, dus het risico dat je neemt op binnenwater is ook groter in tricky weersomstandigheden.
Hoe je het ook wend of keert, het blijft een kwestie van je koppie gebruiken.
Het enige advies hierin is het vermijden van dergelijke situaties, en je nog 3 x bedenken of je het wel waard vind om in tricky omstandigheden het water op te gaan.
Voor de meer ervaren jongens is het een gecalculeerd risico. Voor de minder ervaren riders zou ik zeggen te leren van de ervaringen en adviezen van de meer ervaren riders en niet eigenwijs zijn. En zijn er nog mensen die twijvelen, dan moet je maar een babbeltje met Fabian maken. Die kan je wel uitleggen wat de consequenties kunnen zijn. Sterker nog...hij mag van geluk spreken dat hij het nog kan vertellen.
Passie

Antwoord #63 September 21, 2005, 20:51:31
edit2Rapporteer  
wat is fabian dan eigenlijk overkomen???... kan iemand dat vertellen.. verhaaltje voor 't slapen
- WJ -

Geen avatar

Antwoord #64 September 21, 2005, 21:14:14
edit2Rapporteer  
Pfoeh... Indringend en eerlijk advies.

Ik begin nu pas echt te beseffen dat er een grote verantwoordelijkheid bij komt kijken,vooral  bij kiten in harde wind. Dit zijn tips waar ik en veel beginners wat aan hebben. Hier sta je niet bij stil en zon topic waar ervaringen worden gedeeld opent je toch de ogen.

Thx !
KiteDemon

Antwoord #65 September 21, 2005, 21:30:16
edit2Rapporteer  
Yep, erg nuttige topic...en hopelijk zal deze ook veel ellende voorkomen. Kiten doen we allemaal voor ons plezier en het is gewoon mega fun, maar er kleven wel degelijk risico's aan vast als je je koppie er niet bij houd. Vaak is het ook een kwestie van onwetendheid en onervarenheid, en daar komt ook nog eens bij dat je met de elementen speelt, die erg onvoorspelbaar kunnen zijn.
Darkwing
Gast
Antwoord #66 September 21, 2005, 21:35:25
edit2Rapporteer  
wat is fabian dan eigenlijk overkomen???... kan iemand dat vertellen.. verhaaltje voor 't slapen

Ja, daar ben ik ook wel heel benieuwt naar!!!
Frits

Antwoord #67 September 21, 2005, 21:41:03
edit2Rapporteer  
..dan slaap je vast niet meer zo lekker
Fly like hell

Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #68 September 24, 2005, 23:17:10
edit2Rapporteer  
Hé dat klinkt allemaal heel leuk wat jullie suggereren maar onverwacht gelift worden gaat te snel om bij na te denken. Ik heb het een keer mee gemaakt met powerkiten op het land. Binnen enkele miliseconden hang je op 5 meter en twee seconde later wordt je ergens neer gekwakt. Instinctief reageer je en je hebt dus weinig kans om te reageren. Een kite passend bij de wind is nog de beste tip.
Passie

Antwoord #69 September 24, 2005, 23:25:19
edit2Rapporteer  

vertel nou iemand.. daar kan ik van leren.. kunne wij van leren
KiteDemon

Antwoord #70 September 25, 2005, 08:38:08
edit2Rapporteer  
Tja.....dit schudt je toch weer wakker (huilen_kitesmiley)
http://www.kitehigh.nl/yabbse/index.php?topic=11926.0
kentyman

Antwoord #71 September 28, 2005, 13:24:51
edit2Rapporteer  

vertel nou iemand.. daar kan ik van leren.. kunne wij van leren

ik ken 't precieze verhaal niet maar het heeft ook in de access gestaan, volgens mij was het een klassiek ongeluk: er kwamen donkere wolken aan, hij wou van 't water, toen ie bij de water rand stond kwam er een vlaag en is hij gelift en tegen een reclame-bord gesmeten heeft dat wonder boven wonder overleefd... (het lijkt dus erg op dat ongeluk waar kitedemon naar refereert)
FaBian
Gast
Antwoord #72 Oktober 03, 2005, 08:13:48
edit2Rapporteer  
Nog 1 keer dan!
FaBian
Gast
Antwoord #73 Oktober 03, 2005, 08:24:36
edit2Rapporteer  
Geen reclamebord dus.......meer een plattegrondsbord!
Nu 3,5 jaar verder en nu gaat het overigens redelijk ThumpsUp
zie onderste foto (tong_kitesmiley)
Lees ut allemaal goed door en leer hier wat van.......zodra er shitweer aankomt.......als een speer van het water , eventueel met safetyrelease in 1 hand en je kite laag!
Have fun !
FaBian
Gast
Antwoord #74 Oktober 03, 2005, 09:39:43
edit2Rapporteer  
Ik googlede  zojuist nog ff de datum in van die dag:
http://www.vwkweb.nl/onweer/26mei2002.htm

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.