gevaar beginnende kiters! (oud topic!)

storm

Oktober 19, 2005, 17:05:45
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag en maandag ben ik op vrouwepolder wezen kiten (wie niet zondag, druk!)
Wat mij opviel is dat er zondag iemand aan het lesgeven was aan drie man in kniediep water langs de vloedlijn. Maar dit dan midden in de drukste zone van het hele strand. Als zo'n beginner wordt weggetrokken door zijn kite, kan die zo vier, vijf kiters meetrekken in zijn val. Ik begrijp niet waarom zo'n instructeur niet een paar 100 meter downwind gaat lessen. Lijkt me voor een cursist ook een stuk relaxter. (op Horst gebeurt dit wel). Verder leek mij het water wel erg ondiep om een sprong of val te breken. Maandag had ik een gelijk soort geval. Alleen dit keer een man die zijn vrouw zijn bow kite aan het  leren was. Hij begon naar mij te scheeuwen toen ik op zo'n 40 meter van hun weer omkeerde om de zee op te gaan. Ga dan ergens anders oefenen in plaats van de drukste zone.
Ik ben benieuwd naar de reacties, wellicht van de betrokkenen

Gr, Stijn
tom_beul
Gast
Antwoord #1 Oktober 19, 2005, 17:09:31
edit2Rapporteer  
Beginnende kiters hoeven echt geen gevaar te voormen als ze maar niet aan de kant met hun kite precies bijna op het strand hoeft te leggen dat je niet steeds moet springen
of een kite tegen me hoofd aan moeten vliegen en dan niet eens sorry zeggen!
Ga als een echte beginner 50/100 Downwind of upwind

Vind dit een goed topic en ik hoop dat veel mensen hier wat van op moeten steken
TtHoM@s

Antwoord #2 Oktober 19, 2005, 17:20:38
edit2Rapporteer  
beginnende kiter hoeven geen gevaar te vormen maat hat kan zekre wel.
beginende kiters moeten:
-een rustige plek op zoeken.
-en beginners spot zoeken.
-van zichzelf weten dat ze beginner zijn.

wat meer gevoorde de kiter moeten:
bij beginnende kiters proberen uit de buurt de blijven want ze KUNNEN een gevaar vormen.
verder de zee op (als je nivo daar goed genoeg voor is)

wat storm zij dat hij op 40 meter omdraaiden dat is juist goed, ik ben zelf ook nog redlijk beginner en vind het echt vervelend als er allemaal kiters lang me komen als ik wil starten.
of als gevorde kiters tussen alle beginners door gaan zie je wel eens op autostand gebeuren.
er gebeurt dan meestal niks om dat de meeste beginners dan hun kite maar angsvallig op 12 uur houden.

Jappy

Antwoord #3 Oktober 19, 2005, 17:39:00
edit2Rapporteer  
Hier zijn al zoveel topics over geweest.

Ik geef jullie gelijk dat beginners en of klasjes minimaal 50m downwind moeten gaan zitten en niet midden in de, gebruikelijk, drukke area.

Maar...

Als gevorderde is het makkelijker om goed upwind te blijven en niet door deze klasjes of groepjes heen te gaan varen. Hoe stoer het ook mag zijn...doe dat niet.
Beginners kunnen wel naar beginnersspots gaan, maar door het toenemende aantal kiters en het gebrek aan goede spots wordt het ook hier te druk.

Kijk daarom goed uit en spreek elkaar aan als er een gevaarlijke situatie ontstaat of is.
En als gevorderde is het niet moeilijk (mits er genoeg wind staat natuurlijk) om even goed hoogte te lopen en wat verder uit te varen. Jammer dat dan niet iedereen die geweldige sprongen ziet, maar daar heb je goede camera's voor (toch?).
NW

Antwoord #4 Oktober 19, 2005, 19:19:31
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag op Krabbendijke gevaren, ja er waren wel twee Nederlanders hahah. Ook ik ben beginner, sjezus wat een drukte daar. Ik telde in mum van tijd 35 kiters op het water (het strand is slechts 150 meter breed) en nog eens meer dan 10 die gereedlagen op het strand. Allemaal Belgen. Ben zelf een paar honderd meter downwind gegaan om te kiten, mede door het feit dat er vlak voor mijn neus een debiel tussen twee andere kiters een megasprong maakte. Die sukkel sneed met zijn lijnen dus de lijnen van een andere kite zo af. Geluk bij een ongeluk. Hoezo beetje normaal doen bij veel drukte, nee joh ik ben juist stoer door vlak aan de kant een stoere actie uit te halen zonder na te denken.

Dus voor mij nog geen drukte zolang ik het nog niet goed kan.

Grz. Denniss
beginner/gevorderde
Gast
Antwoord #5 Oktober 19, 2005, 23:50:27
edit2Rapporteer  
Advocaat van de duivel:
Waarom moeten de beginners wijken en niet de gevorderden? Zij kunnen toch overal varen.
Joris

Antwoord #6 Oktober 20, 2005, 00:05:45
edit2Rapporteer  
ja daar waren we het toch al over eens? maar dat betekent niet dat je als beginner niet hoeft na te denken over waar je gaat klooien omdat iedereen toch wel hoogte kan lopen en ergens anders moet gaan varen.

vooral op wat kleinere (=drukke) spots aan t ijsselmeer is het vervelend als er iemand staat te lessen vlak bij het strandje waar iedereen het water op gaat / verlaat.
kentyman

Antwoord #7 Oktober 20, 2005, 11:05:21
edit2Rapporteer  
Zowel beginners als gevorderden moeten ervoor zorgen dat iedereen zo veilig mogelijk kan kiten! Voor beginners betekent dat uit de buurt blijven van de drukte (een rustig en veilig stekkie zoeken). Voor gevorderden betekent dat uit de buurt blijven van beginners en het voortouw nemen in het ontwijken van beginners en het anticiperen van beginners-fouten.

ik pleit zelf al jaren voor zones: een start & landing zone waar je alleen bent als je het water opgaat of afkomt en dus niet gaat kiten / tricks doen etc.

een beginners zone: waar genoeg ruimte is voor beginners om te kunnen klunzen zonder dat ze anderen in gevaar brengen met hun crashes (ik heb al ZO vaak kites bijna op m'n nek gekregen en TE vaak kites van beginners in m'n lijnen gehad etc, pak die ruimte en blijf weg uit de drukke zone, dan maar ff 10 minuten doorlopen...kleine moeite groot plezier en het is ECHT veel veiliger)

de rest v/d zone: voor iedereen diie kan kiten / hoogte houden / zelf het ruime sop kan kiezen en goed kan varen met andere mensen op 't water...

wat je vaak ziet is dat iedereen de kortste route naar 't water kiest: loop recht v/d parkeerplaats naar 't strand, tuig daar je kite op en loop dan recht naar 't water. Met als gevolg dat IEDEREEN op dezelfde plek het water ingaat en daar gaat kiten & oefenen. Hierdoor staat binnen de korste keren het hele strand op slot omdat er een haag van kiters aan de waterkant staat te klooien en iedereen op het zelfde stukje water gaat kiten. Hoeveel moeite is 't nou om even een paar honderd meter naar links of naar rechts te lopen?
storm

Antwoord #8 Oktober 20, 2005, 21:37:44
edit2Rapporteer  
Wat ik eigenlijk wilde weten is, wat de motivatie is van diegene die zondag lesgaf op Vrouwepolder om juist in de drukte tegaan lessen. Zijn spul kan er aan gaan alsmede reputatie?
KiteDemon

Antwoord #9 Oktober 20, 2005, 21:49:51
edit2Rapporteer  
En de moraal van dit verhaal: Te weinig spots (voor beginners en gevorderden) Te veel kiters en te weinig ruimte. Met dank aan de lokale overheden, overheid en de groene maffia!!
Fly like hell

Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #10 Oktober 20, 2005, 22:59:43
edit2Rapporteer  

Hoi,

Ik ben een beginnende kiter en voel eerlijk gezegt niet op mijn gemak op een drukke spot. Je moet met iedereen rekening houden terwijl het al lastig genoeg is om alles onder controle te houden. Ik ga naar Oostvoorne omdat het daar redelijk ondiep is maar wat is nou de beste spot om een beetje aan te "klooien"?

Jeks one

Antwoord #11 Oktober 21, 2005, 23:21:01
edit2Rapporteer  

Hoi,

Ik ben een beginnende kiter en voel eerlijk gezegt niet op mijn gemak op een drukke spot. Je moet met iedereen rekening houden terwijl het al lastig genoeg is om alles onder controle te houden. Ik ga naar Oostvoorne omdat het daar redelijk ondiep is maar wat is nou de beste spot om een beetje aan te "klooien"?

i.d.d. je voelt je niet op je gemak en je hebt toch al zat aan je hoofd, overdenk de gevaren en trek je conclusie dat het downwind "gewoon" de veiligste plek is voor een startende kiter.

wat betreft de beste beginners spot....toch autoloos strand
Spoon

Antwoord #12 April 19, 2006, 00:21:54
edit2Rapporteer  
mischien een raare vraag als beginnende kiter maar wat is downwind..ik bedoel waar is dat. Ik heb een cursus gehad op de brouwersdam en vond het echt helemaal geweldig. Ben afgelopen paasweekend wezen kijken en twas focking druk. dan zou ik me er inderdaad niet op mn gemak voelen..ten eerste zijn er veel duitsers dus die leven toch in hun eigen wereld en ook superveel wandelaars?!?

l
larssmits
Gast
Antwoord #13 April 19, 2006, 00:44:45
edit2Rapporteer  
met de wind mee = downwind
tegen de wind in  = upwind
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #14 April 19, 2006, 00:55:01
edit2Rapporteer  
Dit weekend druk op de brouwersdam? Dan heb je een zomerdag nog niet meegemaakt in het weekend met 4bft. Dan tel je makkelijk 200kites terwijl t complete strand vol ligt met badgasten.

En ja beginners moeten niet tussen de gevorderden gaan varen en andersom, alleen t lastigste is dat de gevorden meestal de lekkerste plekjes bezetten en de beginners daar dan ook weer tussen gaan zitten.
rEwd

Antwoord #15 April 19, 2006, 02:21:37
edit2Rapporteer  
Gevorderden kunnen er ook iets van hoor... Ik was afgelopen week op het Autostrand alwaar 3 mensen aan het kiten waren... Ik was aan het oefenen met mijn waterstart dus crashte mijn kite nogal vaak Smiley.. Tot zover niets aan de hand, wil ik m relaunchen, komt er een kerel op 10 m downwind van me langs....

En dat vele malen... Oh well, ik wacht dan wel even hoor, maar na een keer of wat vond ik het wel vervelend worden :/
www.surfensoul.nl

Antwoord #16 April 19, 2006, 03:04:16
edit2Rapporteer  
Gevorderden kunnen er ook iets van hoor... Ik was afgelopen week op het Autostrand alwaar 3 mensen aan het kiten waren... Ik was aan het oefenen met mijn waterstart dus crashte mijn kite nogal vaak Smiley.. Tot zover niets aan de hand, wil ik m relaunchen, komt er een kerel op 10 m downwind van me langs....

En dat vele malen... Oh well, ik wacht dan wel even hoor, maar na een keer of wat vond ik het wel vervelend worden :/
Ik zou niet zeggen dat de meeste mensen op het autostrand zo ervaren zijn...
Maar ik vaar zelf nooit onder een beginner door omdat ikzelf les geef zie ik het wel heel vaak gebeuren zo van er gebeurd toch niks.
Stom vaar je wel onder lessers en beginners door en kom er een keer een kite op je kop niet gaan zeuren want dan geld eigen schuld...

HelldogBE

Antwoord #17 April 19, 2006, 03:33:28
edit2Rapporteer  
ik kan maar een raad geven (toch aan de belgische kust)

leer varen voor de zomervakantie, dan heb je overal zwemzones waar je (ongewild) in terecht kan komen en voor problemen kan zorgen

nu is er alle plaats van de wereld! start gewoon weg van de anderen

PS: ik haat die strandvliegers die een kite oplaten vlak naast u of bij u bar terwijl jij je kite aan het opslaan was (indien ik er eerder was) of dicht bij de kitelaunch zone
TtHoM@s

Antwoord #18 April 19, 2006, 03:35:46
edit2Rapporteer  
Dit weekend druk op de brouwersdam? Dan heb je een zomerdag nog niet meegemaakt in het weekend met 4bft. Dan tel je makkelijk 200kites terwijl t complete strand vol ligt met badgasten.
   kijk is naar de datum  loser
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #19 April 19, 2006, 03:41:24
edit2Rapporteer  
Omg idd weer zo'n oud topic.

Maar ik reageerde op spoon, die dit topic gekicked heeft zie ik.
no more intermediate
Gast
Antwoord #20 April 19, 2006, 04:00:43
edit2Rapporteer  
 schater Huh schater
...ben 3 jaar geleden begonnen met deze verslaving, toen waren we misschien met z'n 10'n gelijk bezig en dan was het al 'druk' op t water...
Ik zat deze maandag op den brouwers...als dit het aantal is met 15° buitenlucht, dan wil ik de zomer hier niet meemaken... ik wil gerust toegevingen doen aan beginners, ben er tenslotte ook één geweest.
Diep gaan varen, ok...ma, ik heb vorig jaar vo IKO les gegeven en als ik sommige kerels bezig zie op 't strand... dan denk ik... :Smiley :Smiley please go for another lesson... for the safety of us all...
wat me ook opvalt is dat er enorm veel jonge mensen (lees snotapen) op 't water komen en wel kunnen varen maar ineens denken dat ze ruben of aaron zijn en rondvliegen alsof ze net de laatste hersencel verteerd hebben... en pas op als je achter zo'n exemplaar vaart, want ze kijken niet achterom als ze zich lanceren, ze doen gewoon hé...
voorrangsregels daar moet ik het zelfs niet meer over hebben want die kent blijkbaar niemand meer...
resultaat: aan de kant kites die in elkaar vliegen en crashen
>>ik ga volledig akkoord met die zones, beginners downwind en anderen upwind (oh ja, en als je niet weet wat downwind is, leg je kite gewoon terug neer en ga nog eerst even een les volgen aub!!)
Ricardo

Antwoord #21 April 19, 2006, 04:16:00
edit2Rapporteer  
Ik ben afgelopen paasweekend 4 dagen op het strand geweest, vrouwenpolder en neeltje. Ik vond eigenlijk dat alle beginners onwijs goed bezig waren! De gene die echt nog niet konden varen hadden iemand in het water staan die hun hielp en de mensen die dat niet hadden hadden wel al genoeg ervaring om zelfstandig te rotzooien! Ook gingen ze op rustige plekker oefenen! Het was dit weekend nog niet erg druk dus van de zomer zal het misschein wel heel anders zijn als het echt druk is. Maar op dit moment kan ik niet anders dan positief zijn over wat ik gezien heb! ThumpsUp
FunkyoneNL

Antwoord #22 April 19, 2006, 05:06:02
edit2Rapporteer  
ik ben ook nog beginner en wil dit weekend voor het eerst alleen kiten dacht zelf aan oostvoorne..... en mijd de drukte maar zoek nog een ervaren kiter die mij een beetje de wil helpen en even wil opfrissen!! Ik heb cursus gehad maar beetje hulp is nooit weg!!als iemand zich geroepen voelt......... alvast bedankt dudes....
rEwd

Antwoord #23 April 19, 2006, 05:09:34
edit2Rapporteer  
oostvoorne is idd goed te doen als beginner, zoals gezegd, ga downwind (je moet toch al ver lopen dus die 200m extra kan er ook nog wel bij Wink )
Spoon

Antwoord #24 April 19, 2006, 05:11:20
edit2Rapporteer  
ik weet wel wat downwind is maar als je op de brouwersdam downwind ging zondag dan zat je op stenen dam en daarvoor tussen het duitse dorp, en daarvoor tussen tig gevorderden en daarvoor was het niet meer downwind.. ik heb als beginner er alles voor over om jullie "gevorderden" niet tot last te zijn maar als jullie overal gaan kiten waar moeten de beginners dan heen?!?... zo'n groot zwembad heb ik niet in mijn tuin..(ik heb helemaal geen zwemad Grin)

dit lijkt wel bij elke sport zo te zijn tussen die beginners en gevorderden Grin..
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.