Wimt
|
Niet tussen KH/Hanglos, Wimt/KH, of Morres/Wimt.
1) Oorlog als noodzaak: DE opruimingsactie, die corruptie en zelfverrijking weer op een acceptabel peil brengt. Mijn vriendin ergert zich enorm aan decadentie: oorlog lost dat allemaal op! Er komt een nieuwe rangorde in de maatschappij. Nu: hoe groter de organisatie, deste groter het disfunctioneren. Mensen kruipen omhoog, op de schouders die ze zelf hebben aangesteld, funtioneel of niet: het doet er niet toe. Zie de E.C. Ook de rangorde van landen wordt dan rechtgezet. Een brood zou in de VS 20 dollar moeten kosten, en bij slechter sentiment wegens haat richting de VS, kan dat brood 20.000 dollar kosten. Moet ik uitleggen dat Duitland ook is overkomen voor W.O. 2 ? Pensioen? Maak je daar maar niet druk om!
2) Ik noem deze emotie toch even zeer beduidend: EGOISME: is geen trendwoord, en dat word zorgvuldig vermeden. Dit woord dekt de lading ook niet meer, superlatief ervan is niet genoeg. En, egoisme is JUIST wat we allemaal maximaal doen. Vanwege teveel welvaart: we hebben mekaar niet meer nodig. Een bejaarde was vroeger afhanklijk van zijn kids, of ie wel of niet zwoerd op zijn bord kreeg, en anders maar geen eten. Zag laatst een bejaarde van de bakker komen, de achterklep open doen van zijn veel te grote nieuwe BlingBling 4WD, om er zijn taartje in de achterbak te schuiven, met nog genoeg ruimte voor 3 kitechicks. We willen niet meer opofferen voor kind, werk, sociaal of milieu, en om jou maximaal te laten genieten, huur je een amusamentsmanager in, en we vinden dat volkomen normaal.
3) Individualisme: voor mij een ander woord voor egoisme, dus valt eigenlijk onder 2). Toch even uitleggen, wat daarmee NU gebeurt. Er is nu een manie over veiligheid. JOUW veiligheid, zodat JIJ zo lang mogelijk kan genieten, ten koste van anderen. Daarin betrokken, moet JOUW gezondheid ook maximaal zijn, ten koste van anderen, en het beste produkt voor JOU, ten koste van anderen. Ik zeg expres: "ten koste van anderen". Want we leven op een aarde van gebrek, geen overvloed. Wat jij je toe-eigend, krijgt een ander niet, ook vooral de toekomst generatie niet (onze kinderen), want met deze levensstijl hebben we 4/6 aardes nodig. Vaak denk ik, als ik prachtige technieken zie, zoals bijv. superrendabele fotocellen, of super nano-tech, als ik dan weer heel praktisch de krant lees, weet ik weer, dat we nog steeds niet snel genoeg ook KUNNEN evolueren, we hebben nog steeds last van teveel, in milioenen jaren opgebouwd, instinct, dus zullen we mekaar wel weer de koppen inslaan, deze keer dan niet meer met een simpele knuppel. Echt, we kunnen er niets aan doen: we zijn niet allemaal Dalai Lama's!
Wat nu te doen? Amuse yourself, till you drop dead: meer "amuse" an volgens mij niet, dan wordt het contrast met de 3de wereld te groot: ook zij zien nu onze waanzinnige welvaart, dat pikken ze niet. Bovendien: je moet het ook niet willen: nog meer "amuse" geeft tegenstrijdig genoeg, meer stress, en heb je TWEE amusamentsmanagers nodig. Observeer de huidige situatie, dit wordt een belangrijk (keer)punt in de geschiedenis. Deed je nog niet zo erg mee, zoals ik met mijn oude Mazda, koop dan toch nog effe wat, ik heb nu een nieuwere Mondeo onder mijn reet, anders wordt het verschil met je omgeving te groot, en ga je je aan dekadentie ergeren, maar voor de rest: haal niet je laatste geld van de bank om nog wat kites te kopen of zo: matigheid is vaak veel relaxter, dus heb ik een paar 3 jaar oude kites opgepimpt. Is er een kans, vraagt men dan aan Wimt, dat we aan een 3de W.O. ten onder gaan. Ik denk, dat we daar niet aan ten onder gaan, want we krijgen ook nog 2012. DAAR gaan we aan ten onder, dus de oorlog maakt niet zoveel uit. Ik bedenk maar zomaar wat.
Negatievisme: realisme helaas, ook in deze kersttijd. Ik weer dat zwakke hartjes, niet reeel kunnen zijn, maar soms vraagt dat, terecht, wat ruimte en aandacht.
Ben ikzelf bang voor deze realiteit. Neen, ik heb geen zwak hartje, ben zelf al 3 keer bijna dood geweest, dus een 4de keer "is just a drag". Als het leiden maar kort duurt, en met al die moderne wapens lijkt dat vooruitzicht goed.
Toch nog een stukje optrimisme dus, maar met al die kernwapens, mischien ook wel realistisch.
|