Interesse voor het Cruisen

ariextreme

Geen avatar

Berichten: 21
November 01, 2008, 13:13:41
edit2Rapporteer  
Gasten,

Recent heb ik een stuk geschreven over een cruise kiteboard waarmee het mogelijk moet zijn om meer hoogte mee te steken en al bij weinig wind plezier te hebben (heb het zelf niet getest). http://www.kiteboardpro.nl/?p=541

Vanuit de windsurfhoek zag ik discussie ontstaan. Volgens mij zien de formula windsurfers er zeker iets in.

Vanuit bestaand kiteland betwijfel ik of er veel interesse zal zijn. Ik zou het zelf zeker willen proberen omdat mij het gaaf lijkt om eens hoger aan de wind te gaan kiten en lange rakken maken.

Ik ben benieuwd naar jullie mening. Zijn er hier mensen die dat echt gaaf gaan vinden? Huh
naishdude
Gast
Antwoord #1 November 01, 2008, 13:57:05
edit2Rapporteer  
ja hoor, ik hou der wel van! ThumpsUp
Wat ik me wel afvraag, is , als het wat harder begint te waaien....op een lang rak of deze/dit board nog wel controleerbaar is, stel je voor op een downwind rak, dan komt er ook meer chop....wat dan?
Hoeveel druk zal zo een boardje dan wel niet opbouwen, kan je het dan nog aankanten , want het zal veel dynamische opwaardse druk creëren vrees ik...
laatst was er iemand op het strand (een behoorlijk ervaren kiter 9Okg ) grote foil kite (flysurfer speed² 15m) en vanaf dat er wat meer wind kwam en chop...moest hij eraf..hij kon het niet meer houden zei hij...dus echt iets voor misschien binnenwaters met geen golf of kleine golfslag bij weinig wind...?? Het was wel de eerste keer dat hij dit boardje vaarde!

het begint allemaal een beetje de weg op te gaan die heel lang geleden het windsurfen heeft afgelegd..gaat het uiteindelijk allemaal op elkaar gaan lijken? misschien wel ...wave boards ...course race boards...alround boards...freestyle boards..freerideboards....

Het mooiste cruisen...aflandige wind...8 a 9 knopen max...en boot begeleiding....één keer gedaan , prachtig op zee...maar totaal vlak water..
greetz
frank
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #2 November 01, 2008, 14:03:24
edit2Rapporteer  
Ik ook. Lekker scherp aansnijden en heerlijk cruisen.

Mooi board trouwens!
e_surf

Berichten: 611
Antwoord #3 November 01, 2008, 14:50:10
edit2Rapporteer  
Na een dag hard werken, 's avonds na werktijd.
Een mooie zomeravond, 22-25 graden, shorty aan,
8 knoop wind, spiegelglad water, 16m² in de lucht.......

Wat nou..harcore freestyle met max. een 10m².

Dit is gewoon puur relaxen...

Ik ben wel benieuwd hoe zo'n boardje vaart




jaapd

Berichten: 609
Antwoord #4 November 01, 2008, 19:38:33
edit2Rapporteer  
Ik heb dit board nagemaakt, in grote lijnen dan, de details heb ik gegokt:

Upwind vaar je net zo scherp als een Door. Je kan lekker druk zetten met zo'n grote vin onder je voeten. En je kan op elk moment een beetje afvallen en meteen veel harder gaan.

Downwind kan je met weinig wind al heel hard gaan omdat het board zo efficiënt is. Je moet dan veel druk zetten zodat je snel verzuurde benen krijgt. Het board uitremmen is niet makkelijk: het board wil rechtdoor.

Springen is me nog niet goed gelukt, misschien deels omdat het met dit board harder lijkt te waaien dan dat het echt waait.

Gijpen is moeilijker dan het lijkt en eigenlijk niet iets om in de winter te leren...

Bij mijn board staan de vinnen iets te recht zodat je last hebt van de toeside vin. Dus nu vaar ik met 1 vin. En terug vaar ik dan zonder vin en omdat je dan verder naar voren moet staan ook nog strapless.
naishdude
Gast
Antwoord #5 November 01, 2008, 23:23:55
edit2Rapporteer  
oops sorry verkeerd
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #6 November 01, 2008, 23:43:52
edit2Rapporteer  
Arie, jij vaart toch course races? Dan zal je weten dat het in andere landen veel sterker in opkomst is dan in NL, het lijkt er hier op dat alleen supergepowerde wakestyle en suicide kite-looping leuk genoeg is om te doen (ik charcheer).
Deze categorie boards is bijzonder geschikt voor course racing, ik heb me laten vertellen dat windsurfers er niet meer toe doen in gemixte wedstrijden. Hier een aardig verslag, deze wedstrijd zou eigenlijk "Open Canadian" moeten zijn, het heeft wel die status en er doen top riders (windsurf + kitesurf in de mix!) uit heel Noord Amerika aan mee.
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2350697

Ik kwam dit nog tegen:

http://www.youtube.com/watch?v=11AVKGVV5K0


Lees hier meer:  schater
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 November 02, 2008, 10:26:17
edit2Rapporteer  
Je zou zeggen dat die quad set-up van de vinnen op zo'n course raceboard teveel weerstand zouden bieden. Die van North met die strakke windsurf-style vinnen lijkt efficienter. Echter chop en hoogtelopen zijn ook belangrijk.

Ik zie overigens waarom OR domineerde in die race: geen enkele Bandit op de foto te spotten loser
Wat een spot, en aan de damens te zien lekkere temperatuur ook daar nog
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #8 November 02, 2008, 10:45:42
edit2Rapporteer  
Je zou zeggen dat die quad set-up van de vinnen op zo'n course raceboard teveel weerstand zouden bieden. Die van North met die strakke windsurf-style vinnen lijkt efficienter. Echter chop en hoogtelopen zijn ook belangrijk.

Ik zie overigens waarom OR domineerde in die race: geen enkele Bandit op de foto te spotten loser
Wat een spot, en aan de damens te zien lekkere temperatuur ook daar nog

deze is er ook, voor $120 extra custom G10 race fins:
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 November 02, 2008, 10:47:58
edit2Rapporteer  
deze is er ook, voor $120 extra custom G10 race fins:

Die is helemaal af, wat een vet board. Ben benieuwd hoe dat vaart. Zal vast anders zijn als op een wavedirectional die ik al heb. Die is overigens relatief traag vanwege veel rocker voor de golven. Deze hebben niet veel rocker
ariextreme

Geen avatar

Berichten: 21
Antwoord #10 November 02, 2008, 11:39:10
edit2Rapporteer  
Gaaf, dat board, ook die zelfbouw actie! ThumpsUp Maar springen moet je volgens mij niet echt willen met zo'n board.

Nee, ik vaar geen course race maar vind het wel gaaf om op snelheid rakken te steken. Roll Eyes

De formula mannen hebben volgens mij vinnen van 70 cm. Zouden langere vinnen nog een bijdrage hebben?
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #11 November 02, 2008, 14:26:10
edit2Rapporteer  
Ik heb begrepen dat de laterale druk wordt opgevangen door een gedeelt rail en een gedeelts vin, waar de formula boards helemaal vlak worden gevaren.
Het is inderdaad heel spannend om dit te volgen, deze boards (windydevil en North LTD) zijn volgens mij een "educated best guess" van de shapers van hoe een course race board er uit zou moeten zien, met ervaring uit de andere disciplines komen ze nu hier op. Het wordt gezien als het begin van een nieuwe evolutie van kitesurfen, waar niet alleen boards maar ook kites een nieuwe richting in gaan.
Het gaat hier om een veel minder veelzijdig/veel meer gespecialiseerd concept, niet voor handlepassing en megaloops, maar om efficiency in alle richtingen. Er wordt verondersteld dat deze boards het mogelijk maken om hoger upwind te gaan dan de windsurfers - die al 30 jaar aan het sleutelen zijn.
Nu de kites nog! drumroll.....
Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #12 November 02, 2008, 15:35:02
edit2Rapporteer  
Wat word er bedoelt met hoog aan de wind?
Hoeveel graden hebben jullie het dan over 30? 45? 60?

Zijn er filmpjes van een course racer en een formula board?

De markt hiervoor zal alleen maar groter worden, mannen die te oud worden voor kiteloops etc zullen hier misschien wel naar overstappen.
Lekker met een groepje long-distance racen.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #13 November 03, 2008, 00:12:46
edit2Rapporteer  
Hier een hele discussie over de hoek aan de wind,
http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?f=1&t=2352443&st=0&sk=t&sd=

ze spreken over ca. 35° aan de wind, maar door de hogere snelheid is de netto snelheid upwind (VMG) het hoogste van alle zeilvaartuign. zeggen ze.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 November 03, 2008, 00:25:24
edit2Rapporteer  
ze spreken over ca. 35° aan de wind, maar door de hogere snelheid is de netto snelheid upwind (VMG) het hoogste van alle zeilvaartuign. zeggen ze.

Met mijn catamaran kon ik altijd gigantisch hoog aan de wind varen, zo'n beetje het beste van alle zeilvaartuigen

Dit zou een ware revolutie op watersportgebied kunnen betekenen, en onwaarschijnlijk om dit te bereiken met een kite die altijd benedenwinds van het vaartuig staat. Wat gaan de ontwikkelingen nog goed hard. Er zit nog flink wat toekomst in de kites ThumpsUp

Vliegenaar

Geen avatar

Berichten: 216
Antwoord #15 November 03, 2008, 00:46:02
edit2Rapporteer  
Als je een boot hebt, en je hebt aan de linker en aan de rechter kant een kite, zou je dan recht tegen de wind in getrokken worden?  Huh
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #16 November 03, 2008, 01:03:29
edit2Rapporteer  
Als je een boot hebt, en je hebt aan de linker en aan de rechter kant een kite, zou je dan recht tegen de wind in getrokken worden?  Huh

Een kite staat altijd benedenwinds van het getrokken voer/vaartuig. Dus aan twee kanten zal de resultante van de krachten altijd benedenwinds gericht staan, immers heffen de zijdelingse krachten elkaar op.

Tot een jaar of 15 geleden dacht men dat een kite nooit een voertuig upwind kon brengen, totdat Peter Lynn in New Zealand in een zelf gefabriceerde buggy het tegendeel bewees. Al honderden jaren gebruiken mensen vliegers om voertuigen voor te trekken. Tot nu toe alleen ruime of voor de wind.
El Rudo

Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #17 November 03, 2008, 10:17:18
edit2Rapporteer  
Het maakt m.i. niet veel uit of je een kite of een zeil hebt. De trekkracht van het zeil/de kite grijpt aan op de romp/plank en staat onder een bepaald hoek, die ongeveer loodrecht staat op het oppervlak van het zeil/de kite. Zolang die hoek niet loodrecht staat op de vaarrichting is er een component die de boot voorruit trekt.

In dit model zijn eminente zaken als lift en valse wind, die beide ontstaan zodra het systeem in beweging komt, niet meegenomen.

Nu gaat het om de efficiency van alle onderdelen, dus kielen en rompvorm vs vin en boardshape, drag van het gehele tuig, en nog een hoop andere zaken om te bepalen wie er het snelste upwind gaat. Een boot met een hele scherpe koers kan misschien wel 55° tegen de wind in varen, maar maakt dan geen snelheid. Een tweede vaartuig kan met 35° tegen wind in voluit blazen en pakt netto meer hoogte dan de eerste boot.
naishdude
Gast
Antwoord #18 November 03, 2008, 11:34:41
edit2Rapporteer  
Ik vrees dat we op deze manier de trajecten van het "oude" windsurfen aan het volgen zijn, freeride- wave- speed- freestyle- Course race boards... Grin

Dus voor ieders wat, alleen is alles een beetje sneller in ontwikkeling gekomen door kleine ideeen uit het windsurfen/surfen over te nmen en in het kitesurf segment om te zetten, leuk toch zo krijgt de sport er weer wat bij. Joepie

Nu even over de course race boardjes...ik denk dat ook daar nog wel de nodige diversiteit zal in komen om zowel de echte racer als de "freeride racer" zijn ding te geven.

De puur race boards zijn altijd geen makkie's, ze zullen veel kracht in de benen vergen zoals boven al geschreven, het verzuren in de benen, dus deze boards zullen voornamelijk door de wedstrijdjongens gevaren worden die toch allemaal wel een beetje topsporters zijn, laat ons hopen dat er op deze klasse niet te veel beperkingen komen en dat het een Open klasse blijft, zodat er veel vrijheid voor ontwikkelen blijft.

Er zullen zeker meer freeride race boardjes komen, die net zoveel plezier geven en hoogte lopen en bij weinig wind vlug wegkomen....voor de normale sportieve cruiser...

Miscchien zullen er zeker wel kites komen die "uitwaaien" dus met overdrukventielen die los laten en het profiel van de kite behouden zodat de aanstroming perfect blijft maar de overdruk er uit, zodat je je hoogte niet verliest door te veel druk opbouw...enz..misschien gaan we ook kleinere kites op deze boards varen als freerider, waar de pro's nog wel aan de grotere lappen zullen trekken...

En zo zie je maar dat van het fanatieke spring en kunstwerk er weer andere vormen van kiten komen...wat alleen maar goed is voor het imago.

Een ding baart me een beetje zorgen....cruisen en lange rakken ..lees tochtjes op deze boards maken lijkt me zeer aantrekkelijk, maar wat als de wind wegvalt??

 ik zou opteren om bvb in deze toch iets volumineuzer boards een soort airbag in te bouwen zodat in case of emergency...je nog altijd drijfbvermogen hebt om bvb je wat langer drijvende te houden totdat er hulp opdaagt...tochten met bootbegeleiding is beter maar wordt dan ook weer duur...

Dus mensen die course race...cruising boards maken er is nog denkwerk en zeker de safty niet vergeten!
Greetz
Frank
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #19 November 03, 2008, 14:04:45
edit2Rapporteer  
Dit is leuk om erbij te hebben voor de bijna windloze kitedagen in de zomer en als je het kan permiteren om het naast je reguliere kitegear aan te schaffen.
Ik kan mij eerlijk gezegt niet zo veel voorstellen om te gaan cruizen als de wind voldoende is om op een TT te varen en voldoende gepowerd te staan met een 12. En dat is vanaf 15 knopen. En kan mij ook niet voorstellen dat iemand dit als enige board zal aanschaffen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #20 November 03, 2008, 23:53:57
edit2Rapporteer  
Ik denk dat het weer een aantal windsurfers over de streep kan trekken om toch het kiten eens te proberen. Nog steeds kom ik overstappers tegen die moeite hebben met een TT.

Persoonlijk wil ik niet anders, hoewel ik ook een waveboard heb. Maar daar vaar ik meestal toe-side weer terug loser
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.