Weerwaarschuwing maandag 26-05-2014

Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Mei 26, 2014, 07:07:28
edit2Rapporteer  
Toch maar een weerwaarschuwing voor vandaag, het zal met extreem weer voor ons kitesurfers waarschijnlijk meevallen met onweer, grote hagelstenen en/of windstoten maar het is wel mogelijk later op de dag. (vanaf een uur of 15:00) Er wordt vooral gewaarschuwd voor extreem veel neerslag in de vorm van regen welke eerder het land al in komt.

Hier de verwachting van de KNMI:

"Er is vandaag vrij veel bewolking, hoewel vooral in het noordoosten de zon ook wel te zien zal zijn. In de loop van de ochtend trekt van het zuidoosten uit een gebied met regen of buien het land binnen. In de middag en avond komen er op steeds meer plaatsen stevige buien tot ontwikkeling, waarbij onweer, hagel en windstoten mogelijk zijn. Lokaal kan er veel neerslag vallen. Het noordoosten van het land heeft de grootste kans om het de hele dag droog te houden. De maximumtemperatuur ligt tussen 19 en 22 graden, maar in neerslag ligt de temperatuur enkele graden lager. De wind neemt toe tot matig of vrij krachtig uit noordoostelijke richting. Aan de kust neemt de wind later in de middag en avond toe tot krachtig, 6."

Ook nog de verwachting van Estofex voor vandaag:



"A level 2 was issued for Belgium, Luxembourg, parts of the Netherlands, parts of Germany and parts of N-Austria mainly for excessive rain.

The forecast starts with a stationary trough over Ireland/Bay of Biscay and an extensive high over E-Europe. Phasing of the polar and subtropical jets cause the southern part of the trough to accelerate east and a NW-SE aligned channel of low geopotential heights develops from France to N-Italy. At the same time, the E-European high weakens, as another trough over Scandinavia moves south.

In the lower troposphere, strengthening convergence marks the onset of a long-lasting surface low pressure channel, which runs from Belgium all the way to Romania.

DISCUSSION

... SE-UK, Belgium, Luxembourg, parts of the Netherlands and parts of Germany ...

EZ, GFS, Euro4 and UKMO all offer a rather tight model solution regarding the placement of a pronounced low-tropospheric convergence zone. It should run from Belgium to CNTRL and SE Germany. WRF (especially with lower resolution) takes the convergence zone a bit more to the north.

Persistent convergence assists in moisture pooling and 850 hPa dewpoints of 8-10 C and BL mixed-layer mixing ratios in excess of 10 g/kg. Effective PWs exceed 20-25 mm during the evening and 25-30 mm during the overnight hours.
At least some modest deep layer shear exists over W-Germany and Benelux, where 0-3/6 km bulk shear of 10-15 m/s is forecast. BL shear strengthens during the late afternoon and evening hours with 10-15 m/s LL shear and 100-200 m^2/s^2 SRH-1 forecast. Shear drops to less than 5-10 m/s to the SE with Corfidi vectors of 5-10 kt or less (also fostered by local forecast soundings).
EZ and GFS both show similar MLCAPE peaks along the convergence zone with 500-1000 J/kg.

Not much capping is present, so first storms probably evolve before noon (or continue from the night). Steady increase of thunderstorm coverage and intensity is expected thereafter and numerous clusters move along that convergence zone from SE to NW. Initial storms pose a large hail risk beside strong wind gusts. Rapid upscale growth of ongoing storms is forecast beneath upper divergence and increasing synoptic forcing. Numerous clusters move along that convergence zone from SE to NW. Excessive rain is a serious hazard with aforementioned parameters and a few places with either training or repeatedly crossing thunderstorm clusters could see rainfall amounts in excess of 50-80 mm/24h. This risk continues all night long!

A limited spatiotemporal overlap exists for a few tornado events over Benelux and W-Germany during the afternoon and evening hours with increasing BL shear and still uncapped/weakly capped conditions."


Let allemaal op het weer vandaag, bij Estofex wordt later op de dag zelf een tornado event niet uitgesloten.




Gewoon Ron

Berichten: 645
Logs: 0 | 11 uur
Antwoord #1 Mei 26, 2014, 10:05:20
edit2Rapporteer  
Jaja, oppassen vandaag.

Hoe zou dat eigenlijk voelen.... een kiteloop IN een tornado.  InLove YeSS
ErikFanatic

Berichten: 459
Antwoord #2 Mei 26, 2014, 11:06:00
edit2Rapporteer  
Misschien hoef je de kite alleen maar op 12 uur te houden en loop't deze automatisch boven je hoofd Smiley .
Dat je vervolgens prima van ongekende hoogte kan landen heeft Jesse Richman ons al laten zien!
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #3 Mei 26, 2014, 12:35:09
edit2Rapporteer  
De vraag is natuurlijk wanneer je weer naar beneden komt en of je niet in bliksem enzo terechtkomt.
Wat gebeurt er dan eigenlijk,bij bliksem en je zit in de lucht? Want er is namelijk geen aarding?
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #4 Mei 26, 2014, 12:55:54
edit2Rapporteer  
Dat voel je als je neerkomt haha
JdBn

Geen avatar

Berichten: 44
Antwoord #5 Mei 26, 2014, 13:39:13
edit2Rapporteer  
De vraag is natuurlijk wanneer je weer naar beneden komt en of je niet in bliksem enzo terechtkomt.
Wat gebeurt er dan eigenlijk,bij bliksem en je zit in de lucht? Want er is namelijk geen aarding?

Waarschijnlijk slaat ie in op je kite en verlaat ie je weer via de voeten. Immers, volledig door lucht heeft een blikseminslag ook geen problemen mee.. Als je je bar niet vast hebt maak je misschien nog kans om het te overleven ook nog, aangezien het dan niet langs het hart gaat.

Denk alleen niet dat je daarna nog een kite (of lijnen) over hebt, dus als je de eerste klap overleefd hebt mag je nog een stukje vallen Lips Sealed
bluebit

Berichten: 224
Antwoord #6 Mei 26, 2014, 15:21:32
edit2Rapporteer  
ik heb in portugal een waterhoos achter een kiter zien ontstaan....toen hoorde je alleen maar  *pling *pling *pling en toen waren 3 van de vier lijnen geknapt....
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #7 Mei 26, 2014, 19:33:23
edit2Rapporteer  
De vraag is natuurlijk wanneer je weer naar beneden komt en of je niet in bliksem enzo terechtkomt.
Wat gebeurt er dan eigenlijk,bij bliksem en je zit in de lucht? Want er is namelijk geen aarding?

Waarschijnlijk slaat ie in op je kite en verlaat ie je weer via de voeten. Immers, volledig door lucht heeft een blikseminslag ook geen problemen mee.. Als je je bar niet vast hebt maak je misschien nog kans om het te overleven ook nog, aangezien het dan niet langs het hart gaat.

Denk alleen niet dat je daarna nog een kite (of lijnen) over hebt, dus als je de eerste klap overleefd hebt mag je nog een stukje vallen Lips Sealed
ooit een vliegtuig gezien na bliksem inslag? 1 inslag punt en tot wel 40 exits... de eerste overleef je sowieso niet.
Jay Cabrinha

Berichten: 187
Logs: 0 | 169 uur
Antwoord #8 Mei 27, 2014, 11:52:49
edit2Rapporteer  
zijn er maandag nog mensen het water op gegaan? o ja ben benieuwd naar jullie ervaringen ik ben maar niet gegaan ook al stonden al mijn spullen al kaar om te vertrekken.
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #9 Mei 27, 2014, 12:36:49
edit2Rapporteer  
zijn er maandag nog mensen het water op gegaan? o ja ben benieuwd naar jullie ervaringen ik ben maar niet gegaan ook al stonden al mijn spullen al kaar om te vertrekken.

Prima te doen op medemblik met de 13 meter. Om17.00 uur werd het donker en ging iedereeen van het water af. Flinke windvlaag en de wind draaide in een keer om naar ZW.

Dusssss, gezond verstand gebruiken en ter plekke beslissen wat je doe  ThumpsUp
Faxie

Berichten: 3330
Logs: 0 | 7 uur
Antwoord #10 Mei 27, 2014, 14:03:37
edit2Rapporteer  
Op de Grevelingen was het droog en 11 knopen tot een uur of 10....  helemaal niks dus.
mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #11 Mei 27, 2014, 14:34:33
edit2Rapporteer  
De vraag is natuurlijk wanneer je weer naar beneden komt en of je niet in bliksem enzo terechtkomt.
Wat gebeurt er dan eigenlijk,bij bliksem en je zit in de lucht? Want er is namelijk geen aarding?

Waarschijnlijk slaat ie in op je kite en verlaat ie je weer via de voeten. Immers, volledig door lucht heeft een blikseminslag ook geen problemen mee.. Als je je bar niet vast hebt maak je misschien nog kans om het te overleven ook nog, aangezien het dan niet langs het hart gaat.

Denk alleen niet dat je daarna nog een kite (of lijnen) over hebt, dus als je de eerste klap overleefd hebt mag je nog een stukje vallen Lips Sealed
ooit een vliegtuig gezien na bliksem inslag? 1 inslag punt en tot wel 40 exits... de eerste overleef je sowieso niet.


Ik dacht dat vliegtuigen bestand waren tegen bliksem? Soms overleven mensen ook blikseminslagen.
Maar goed gevaarlijke situaties zoals het water opgaan met onweer is nooit slim.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Juni 08, 2014, 07:57:35
edit2Rapporteer  
De vraag is natuurlijk wanneer je weer naar beneden komt en of je niet in bliksem enzo terechtkomt.
Wat gebeurt er dan eigenlijk,bij bliksem en je zit in de lucht? Want er is namelijk geen aarding?

Waarschijnlijk slaat ie in op je kite en verlaat ie je weer via de voeten. Immers, volledig door lucht heeft een blikseminslag ook geen problemen mee.. Als je je bar niet vast hebt maak je misschien nog kans om het te overleven ook nog, aangezien het dan niet langs het hart gaat.

Denk alleen niet dat je daarna nog een kite (of lijnen) over hebt, dus als je de eerste klap overleefd hebt mag je nog een stukje vallen Lips Sealed
ooit een vliegtuig gezien na bliksem inslag? 1 inslag punt en tot wel 40 exits... de eerste overleef je sowieso niet.


Ik dacht dat vliegtuigen bestand waren tegen bliksem? Soms overleven mensen ook blikseminslagen.
Maar goed gevaarlijke situaties zoals het water opgaan met onweer is nooit slim.
een vliegtuig kan wel een inslag doorstaan maar het levert wel schade op, alleen in sommige gevallen moeten ze direct na een inslag een voorzorgs of noodlanding inzetten. Wel is het zo dan na een inslag, het vliegtuig uit de operatie wordt gehaald tot dat er een inspectie is uitgevoerd. Na een inslag is doorvliegen zonder een uitgevoerde lightningstrike inspection per definitie niet mogelijk.
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #13 Juni 08, 2014, 09:48:19
edit2Rapporteer  
Een vliegtuig heeft bliksemafleiders, waardoor die bliksem bijna geen probleem vormt.
http://weerportal.nl/weetjes/zijn-vliegtuigen-veilig-voor-bliksem/
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #14 Juni 09, 2014, 07:44:48
edit2Rapporteer  
Wat is metaalgas? En hoe kan je daarmee een vliegtuig bouwen?
Dobbelsteen

Geen avatar

Berichten: 296
Antwoord #15 Juni 09, 2014, 10:04:41
edit2Rapporteer  
Als je het googlet zie je meteen bij foto's wat metaalgaas is.
En het is niet het enige wat gebruikt wordt om een vliegtuig te bouwen. Dit is omwille van al de kunsstof onderdelen die tegenwoordig gebruikt worden, dat ze werken met metaalgaas om bliksem te counteren.
Staat ook in de tekst toch?
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.