skyrider 138
Gast
|
Denk dat een cm overbodig is, heb net een boardje ( zie paar topics terug ) met rails van 3 mm. Denk dat je niet veel dunner moet gaan, hij heeft z'n eerste drie dagen varen overleefd. Wel is ie helemaal van koolstof gemaakt wat het board veel stijver maakt, denk wel dat dat helpt voor de sterkte.
|
|
|
WaZuP
|
koolstof in je rail is niet veelsterker als glas want koolstof kan slecht tegen puntbelasting kevlar integendeeel kan dat zeer goed. Maar in ieder geval sommige custom bouwers bouwen een scherpe rail dat is dus dunner als 1 mm dit snijd het beste maar vaart zeer onrustig omdat het elk golvje pakt op de rail waardoor je board kan klapperen. Een zeer dikke ronde rail zoals jij waarschijnlijk hebt vaart vrij rustig door chop heen maar heeft veel minder grip en alles hier tussen is een en al compromi sluiten dik/dun scherp/rond boven rond/onder rond rustig varen/veel grip hebben zoals je ziet heb je zeer veel mogelijk heden en er is maar een optie bouwen en testen.
Kan je wel zeggen dat je bij een block rail van 5mm zoals naish torhn bijna altijd goed vaart is niet te dik ook niet te dun etc
|
|
|
skyrider 138
Gast
|
tja tim, maar als ik een board van koolstof gaan bouwen ga ik toch niet kevlar rails maken, lijkt m eeen beetje nutteloos... Een rail dunner dan 1 mm ? Hoeveel is dat dan ?
Denk dat er voor veel wat te zeggen is, denk niet echt iets is dat slecht is of goed...
|
|
|
D
Geen avatar
|
totale dikte rail van 10 mm , is ook prima, maar zoals tim al aangeeft maakt het veel uit hoe deze rail eruit ziet. De torn is een rechte block rail en vaar lekker ( ook door zn goed shape) dus als je de 10 mm dikke rail ook lekker recht hebt moet dit ook prima kunnen varen, is een combi van veel vaktoren
Dim
|
|
|
skyrider 138
Gast
|
denk dat een board met een 1 cm dikke rails gat flobberen. sorry voor het woord, maar kan ik er niets van maken, maar doordat de lagen glass ver van elkaar zitten en ook omdat het al glass is heb je geen reactie snelheid waardoor het board langdurig vervormd tijdens het varen over golven, of na het landen van sprongen. Daarintegen is de reactie snelheid van carbon en zeker op dunne lagen na elkaar veel hoger, dus supersnel terug naar de oorsponkelijke vorm.. er hangt wel een prijskaartje aan maar het heet zeker z'n voordelen denk ik !!!
|
|
|
LeonB
Logs: 0 | 28 uur
|
De raildikte van m'n HPL boardje de "Squirt" is een 10mm (PU) blockrail met afgetapte tips naar 4mm.
Over het algemeen heb ik waanzinnige grip. Alleen in behoorlijke overpowerde situaties heeft hij wel eens de neiging om de grip te verliezen, en trek ik m van z'n rail af....
Een blokrail tussen de 8 en 5 mm is perfect denk ik.... .^
|
|
|
WaZuP
|
@ Leon ook dit weer is het sluiten van compromieen je hebt zoveel factoren die een rol spelen bij de rail. Stel mijn board is 136 bij 32.5 super veel grip dus hoe dik je rail dus ook is maar goed is maar 5mm
Als je een board hebt met een breette van 44 cm zal je hoe dun je rail ook is niet veel grip hebben snap je grip hangt niet alleen van de rail dikte af.
@ Elevation Je hebt gelijk dat je dan geen kevlar rail moet maken maar wou er alleen op weizen dat carbon veel minder tegen een stootje kan als kevlar daarom betstaan er ook matten waarbij kevlar en carbon door elkaar heen is geweven voor het beste van 2 werelden.
En glas is zeker niet altijd slechter als carbon wat de reactie snelheid ook is kijk naar jimmy lewis die shaped gewoon zo goed dat zijn boards het beste van de wereld zijn maar hij gebruikt alleen glas. Waarom omdat je dan flex in je board houd. Maar als je dunne tips bouwt samen met carbon heb je flex dus dit is weer een compromies.
En met een rail dunner als 1mm moet je denken aan een scherpe rail, dan moet je denken aan bijv de hoek van een geodriehoek met een korte zijde en een lange zijde die hoek is scherp dis dan is de rail dikte moeilijk te zeggen maar wel minder als 1mm
Hoop dat ik het een en ander heb opgeheldert voor jullie. Ik lig ook altijd in de clinch met mezelf:
Wil smal board voor veel grip maar moet snel wegvaren en wil veel flex maar voor snel planeren heb je weer breed board nodig maar dan verlies je controle in het hi end berijk en die gaan snel stuiteren wil dunne tips maar mogen niet breken board moet stijf zijn voor veel snelhijd wil concaaf voor hoogte lopen maar wil een zo los mogelijk board......
Dit soort dingen spoken constant door mijn hoofd als ik een board will buowen en dat is echt irritant.
|
|
|
skyrider 138
Gast
|
tim, zie je berichtje net pas..
Tja, Jimmy Lewis heeft een hoop mensen aan het denken gezet, althans, zelbouwers.. Hij gebruikt inderdaad alleen glass, geen vacuum... EH ( customboards uit cabarete ) zweren weer bij mijn setup... Voor alles is wel wat te zeggen. Denk dat koolstof kevlar op zich wel een alternatief zou kunnen zijn, ik heb er aan zitten denken om gewoon een stuk kevlar onder de hielen te leggen, dat is lekker voor de impact daar. Voor de rest is alleen koolstof best goed hoor, je kan ngeen rekening gaan houden met zij impact, denk dat als je bijvoorbeeld op een steen of rotspunt klapt ( Flag Beach Fuerte Venture) je met ieder board wel het haasje bent...
Denk wat je zelf al szegt, de grip van je boardje deels door de breedte is ... das eigenlijk alles weer..
|
|
|
WaZuP
|
Een strook kevlar onder je hielen is denk ik zeer goed. Vaak breekt je board tussen je hielen en aangezien kevlar heel veel flex heeft zul je niet veel van merken in de vaareigenschappen en zal je met je enkels minder snel door je (dure) carbon dek heengaan en breekt je board ook minder sel tussen je hielen.
Laters
Ps Ga denk ik ook maar eens een hi tech boardje bouwen!
|
|
|
Fré
|
... Voor de rest is alleen koolstof best goed hoor, je kan geen rekening gaan houden met zij impact, denk dat als je bijvoorbeeld op een steen of rotspunt klapt ( Flag Beach Fuerte Venture) je met ieder board wel het haasje bent...
Overlaatst met mijn boardje toch stevig tegen stenen geknald.... Was kras te zien, maar mijn Carbon-Kevlar bodempie heeft 't perfect overleeft...
|
|
|
xav
Gast
|
nog een vraag over de rail, ik heb een board wat bestaat uit 2 platen triplex, en daar boven op nog 1 plaat voor de voetpads, wel zeer ruim genomen ,en loopt ongeveer door tot aan de vinnen. Nu moet ik de rail gaan schuren, en wil hem ongeveer 5 mm hebben. Wat is beter,
Om het van 8 mm dikte (2 platen triplex) langzaam af te schuren naar 5 mm, of is het beter om de rails zo recht mogelijk te laten, zodat je echt een halve recht hoek houd?
|
|
|
|