Upwind gaan

Armband

Mei 31, 2007, 01:56:16
edit2Rapporteer  
Ik weet eigenlijk helemaal niet hoe ik upwind kan bodydraggen/varen. Toen ik mijn IKO haalde is dit niet aan bod gekomen. En aangezien lopen vrij vermoeiend is, hoe doe ik dat?
Lex

Antwoord #1 Mei 31, 2007, 01:58:02
edit2Rapporteer  
upwind bodydraggen en upwind varen staan hier uitgelegd dmv filmpjes:

http://www.kitefilm.com/eng/weeklytrick.asp

Upwind bodydraggen is handje uitsteken en je arm en lichaam upwind richten/ Hoogtelopen is gewoon een kwestie van de juiste manier aankanten, je moet dan meer druk op je achterste voet zetten.
Armband

Antwoord #2 Mei 31, 2007, 02:09:26
edit2Rapporteer  
Hoe moet je je kite dan richten om upwind te bodydraggen?
Lex

Antwoord #3 Mei 31, 2007, 02:10:43
edit2Rapporteer  
zo laag mogelijk, dan kan je het hardst je rail in het water drukken. Als je je kite hoog hebt word je meer omhoog getrokken dus kan je minder je rail in het water drukken.
Davidov

Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #4 Mei 31, 2007, 02:11:21
edit2Rapporteer  
Hangt er af naar welke kant je wil. Wil je naar links, dan moet jeje linkerarm in de richting steken naar waar je wil, schuin tegen de wind in het beste. En je kite stuur je dan aan de linkerkant op 10/11 uur.

Wil je naar rechts, dan doe je dit andersom. Verder als jeje board kwijt bent ga je wel een paar x naar links of rechts moeten voordat je er bij bent. Nooit in paniek geraken. Ook nergens voor nodig want zo lang er andere kiter's zijn zullen die desnoods je boardje wel tot bij jou brengen!

Beter lezen Lex  (hangloose_kitesmiley)
Lex

Antwoord #5 Mei 31, 2007, 02:13:53
edit2Rapporteer  
oepssss....sorry David   (hangloose_kitesmiley)
Myzrael
Gast
Antwoord #6 Mei 31, 2007, 05:25:21
edit2Rapporteer  
Uh.....Je moet niet denken dat upwind-bodydraggen een vervanging is voor hoogtelopen met je board. Je zult echt niet echt terug kunnen met je kite en al. Het is enige dat deze manier van bodydraggen doet is zorgen dat je zelf minder snel afdrijft dan je board waardoor je dus uiteindelijk je boardje weer terug hebt. Lopen zul je zowieso moeten dan kun je echt gewoon vanuit gaan. Maar hey,das helemaal niet erg want zo gaat dat gewoon in het begin. Na een tijdje ben je het gewoon totdat je lekker kunt varen met je boardje  ThumpsUp
-Cedric-

Antwoord #7 Mei 31, 2007, 22:32:17
edit2Rapporteer  
Gewoon goed strekken zo ver je kan en zo ver upwind mogelijk en kite aan rand van het windvenster plaatsen(ergens vandonder of midden). Heel belangrijk is je kite stil houden. Gewoon enkele keren van links naar rechts gaan tot je bij je board bent.
globe

Antwoord #8 Mei 31, 2007, 22:39:39
edit2Rapporteer  
de gouden tip:

KIJKEN waar je heen wilt, niet naar je kite kijken. Over je schouder upwind kijken. Waar je naar toe kijkt, stuur je naar toe.
Idefixe

Antwoord #9 Mei 31, 2007, 23:23:14
edit2Rapporteer  
Uh.....Je moet niet denken dat upwind-bodydraggen een vervanging is voor hoogtelopen met je board. Je zult echt niet echt terug kunnen met je kite en al. Het is enige dat deze manier van bodydraggen doet is zorgen dat je zelf minder snel afdrijft dan je board waardoor je dus uiteindelijk je boardje weer terug hebt. Lopen zul je zowieso moeten dan kun je echt gewoon vanuit gaan. Maar hey,das helemaal niet erg want zo gaat dat gewoon in het begin. Na een tijdje ben je het gewoon totdat je lekker kunt varen met je boardje  ThumpsUp
Met boddydraggen kun je ook echt wel hoogtelopen dus.( mits je niet overpowered op het water staat) Dit leer je tijdens je eerste les.
Zelfs op ondiep water ga ik ( als m'n boardje wat verder weg ligt) gewoon boddydraggend naar m'n boardje. Ik heb nl. m'n voeten iets te vaak opengehaald aan allerlei zooi.
Nog een tip voor boddydraggen/hoogtelopen: Iedere keer als je van richting verandert moet je je kite door het windvenster de andere kant opsturen. Hiermee verlies je weer wat hoogte. probeer dus zo lang mogelijke banen ( in de zeilwereld "rakken") te maken.
Matjas the scissor-kid

Antwoord #10 Mei 31, 2007, 23:26:05
edit2Rapporteer  
Wat lex ook al aangaf:

Part 1: http://www.kitefilm.com/video/going-upwind-part1.wmv
Part2: http://www.kitefilm.com/video/going_upwind_part2.wmv

Hier leggen ze alles super goed uit  ThumpsUp ThumpsUp

Suc6
globerider
Gast
Antwoord #11 Mei 31, 2007, 23:31:30
edit2Rapporteer  
Leer jij tijdens je eerst les ??

Hij blijkbaar niet he !

Is wel jammer dat het om een iko les gaat dus ja je ziet wel ook dat is niet altijd een garantie dat alles en goed uitgelecht is maar ja is altijd nog beter dan zonder lessen of enige kennis het water op te gaan.
Idefixe

Antwoord #12 Mei 31, 2007, 23:39:50
edit2Rapporteer  
Leer jij tijdens je eerst les ??

Hij blijkbaar niet he !

Is wel jammer dat het om een iko les gaat dus ja je ziet wel ook dat is niet altijd een garantie dat alles en goed uitgelecht is maar ja is altijd nog beter dan zonder lessen of enige kennis het water op te gaan.
Tja, m'n instructeur zei nog: "ik ga je nu de echte basics leren waarmee je straks zelf mee verder kunt. Ik kan je ook leren om zo snel mogelijk op je board te staan. Maar ik geloof dat die basics ff wat belangrijker zijn."
Was trouwens geen "erkende school".... ( Manfred rules  ThumpsUp )
HelldogBE

Antwoord #13 Juni 01, 2007, 01:35:40
edit2Rapporteer  
Ook even zeggen dat je met upwind bodydraggen maar een weinig upwind zult raken! maar je zal alleszinds minder hoogte verliezen dan je board die upwind van je ligt zodat je hem op korte tijd terug zal hebben!     
de truuk is om zoveel mogelijk van je lichaam in het water te krijgen en als een vin te gebruik (niet als een anker je arm uitsteken dus)

succes met het upwind raken!
Idefixe

Antwoord #14 Juni 01, 2007, 01:45:00
edit2Rapporteer  
Upwind boddydraggen: Je kite laag boven het water, in de hoek van je vaarrichting, parkeren. Niet als een idioot aan je bar gaan hangen. Ga dus echt aan je trapeze/harnas hangen. Met één hand je kite sturen en de andere arm uitstrekken ( in het water) in de richting waar je naartoe wilt. Je benen strak achter je aan  ( in het verlengde van je in het water gestrekte arm) Lange stukken ( rakken) maken. Bij het veranderen van richting: je vlieger RUSTIG de andere kant opsturen. En dan kom je dus echt upwind..........
Myzrael
Gast
Antwoord #15 Juni 01, 2007, 04:13:48
edit2Rapporteer  
Met boddydraggen kun je ook echt wel hoogtelopen dus.( mits je niet overpowered op het water staat) Dit leer je tijdens je eerste les.
Zelfs op ondiep water ga ik ( als m'n boardje wat verder weg ligt) gewoon boddydraggend naar m'n boardje. Ik heb nl. m'n voeten iets te vaak opengehaald aan allerlei zooi.
Nog een tip voor boddydraggen/hoogtelopen: Iedere keer als je van richting verandert moet je je kite door het windvenster de andere kant opsturen. Hiermee verlies je weer wat hoogte. probeer dus zo lang mogelijke banen ( in de zeilwereld "rakken") te maken.

Ik ga ook bodydraggend naar mijn boardje toe. Kost minder kracht dan lopen met je kite (als je er kunt staan uiteraard). Maar ik bedoelde eerder dat bodydraggen op deze manier niet zorgt dat je niet meer hoeft te lopen bij je eerste rakjes en je met je board nog geen hoogte kunt lopen. Was misschien niet helemaal duidelijk.
M-dull

Antwoord #16 Juni 01, 2007, 20:46:57
edit2Rapporteer  
Bodydraggend

Als je overpowered bent, is het idd verdomd lastig om upwind te komen.

vraag: Stel je board ligt achter je, je moet upwind, maar de stroming drijft je board de tegengestelde richting op, wat doe je????

naar de kant en lopen?

kite releashen en op de vijfde lijn laten hangen en zwemmen?

Davidov

Antwoord #17 Juni 01, 2007, 21:06:32
edit2Rapporteer  
tuurlijk niet naar de kant en lopen. En je kite releashen en op de 5th laten hangen gaat niet want dat ding pakt veel wind. En zo geraak je in no time uitgeput.

Als je boardje achter je ligt en de stroming drijft je boardje in de tegengestelde richting ga jij evensnel bij je boardje zijn want jij drijft ook in de richting van je boardje.

Even nadenken?
M-dull

Antwoord #18 Juni 01, 2007, 21:37:03
edit2Rapporteer  
ik had t miss een beetje verkeerd verwoord.

ik bedoelde meer als je board met de stroming mee gaat.

(de stroming gaat tegen de wind in (upwind als t ware))
Idefixe

Antwoord #19 Juni 01, 2007, 21:43:12
edit2Rapporteer  

Een paar flink lange stukken upwind boddydraggen dus.... En anders signaleren naar de andere kiters ( je staat met de door jouw omschreven omstandigheden natuurlijk nooit alleen op het water toch? )
Davidov

Antwoord #20 Juni 01, 2007, 21:47:34
edit2Rapporteer  

Een paar flink lange stukken upwind boddydraggen dus.... En anders signaleren naar de andere kiters ( je staat met de door jouw omschreven omstandigheden natuurlijk nooit alleen op het water toch? )

Ik weet het niet meer hoor, maar als jou board met de stroming mee gaat, ga jij toch ook met de stroming mee. Zelfs al is de stroming tegen de wind in, dan ga jij toch ook met de stroming mee? Dus ook tegen de wind in + dat je nog eens upwind gaat bodydraggen, ben je d'r in no time
M-dull

Antwoord #21 Juni 01, 2007, 22:38:32
edit2Rapporteer  
idd idefixe ik sta nooit alleen op het water,
alleen als er 6 a 7 bft is gaan de mensen toch aardige stukken maken
en als ze voorbij scheren moet je keihard schreeuwen.
Soms helpt dit wel.

davidov:
De stroming heeft vrij weining invloed op als ik upwind bodydrag,
het is vaak zo dat mijn board sneller met de stroming mee gaat, dan ik upwind
ga.

dus je moet in zon geval vaak even om hulp roepen
KiteDemon

Antwoord #22 Juni 01, 2007, 22:45:19
edit2Rapporteer  
Afhankelijk of de stroming tegengesteld is aan de windrichting, en hoe hard het stroomt!!!
Als dit jou op de Slufter overkomt kan je bye bye tegen je boardje zeggen.......tenzij een medekiter je uit de brand helpt.

Om upwind te draggen heb je wel voldoende wind nodig, en ook weer niet te veel.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.