Kheldar
Berichten: 19
|
Yo Stanley, 100% mss niet maar heel veel/genoeg depower wel degelijk, als je een bow/SLE 2:1 vaart dan kan je, zonder safety te trekken, alle kracht uit je kite lozen door je bar van je af te doen of los te laten. Net als het uitvieren van de schoot van een grootzeil of fok. En 2:1 wordt aangeraden bij vlagerige wind zoals volgens mij bij het voorval in dit topic aan de orde was. Je hoeft het niet te geloven trouwens.
Niou nou, als je kite stalled en dan vol in de powerzone weer wind neemt dan wil ik wel eens zien hoeveel depower je kite dan nog heeft ... 100% bestaat niet. en net die situaties zijn heel gevaarlijk. Vraag maar aan degene die gisteren op het autostrand zijn arm gebroken heeft! Ik vraag me af waarom niemand zijn kite oplaat dichter bij het water, dat hele eind naar het water lopen met je kite in de lucht is soms vragen om problemen, vooral met harde vlagerige wind.
|
|
|
@rjen
Geen avatar
Berichten: 1805
Logs: 0 | 2 uur
|
Oke.........maar er zijn een hoop gasten die een Bow of Sle kopen en denken dat ze nergens meer aan hoeven te denken en onnodig risico's nemen. Vaarz elf ook Sle maar vindt het een groot nadeel dat je de kite niet 100% kan depoweren zoals een "C" shape met 5th line. Heb al 2 keer met een SLE gestaan dat de wind enorm toenam en dat ik stond met een bijna 100% gedepowerde Kite, het enigste wat je dan kan doen is helemaal releasen met alle risico's voor omstanders en mede kieters.
|
|
|
Kheldar
Berichten: 19
|
100%, nou met een c-shape kan je ook mooi over het strand stuiteren als je niet goed oplet hoor! De enige 100% depower die er bestaat is gewoon safety trekken, ook bij een c-shaped kite, in die situatie had je met je c-kite ook gewoon moeten releasen waarschijnlijk. Of ben ik nu helemaal idioot.
|
|
|
big_ben_lair
Berichten: 795
|
als je een 4 lijns bow/sle released op de safety EN te hebt toevallig wel een leash om dan gaat ie vaak nog een paar keer loopen op de weg naar de grond.
als je een C-kite MET 5e lijn released draait ie netjes om zonder te loopen en is ie direct zijn power kwijt.
maar dit topic gaat dus over dat bijde personen goed uit hun doppen moeten kijken bij het oplaten! en dat jij als bestuurder zeker moet stellen dat die andere dat ook echt doet!!!
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Kheldar, je moet mij af en toe zien prutsen! Ik kan niet over andere kites oordelen, ik heb alleen ervaring met de 2006 SW 16 en 9, die vaar ik allebei 2:1 omdat ik mezelf niet vertrouw met 1:1 maar vooral omdat ze blijven vliegeren met volle depower, zolang je aan de rand van het windvenster vliegt. Er zijn genoeg playa gangers die me met de 16 uit 30+ rukwinden hebben zien stappen, ik ben nog nooit gelift en ik doe echt van alles (fout). Onnodig risico nemen vermijd ik wel. En voor de shockbar van mijn 16 heb ik voor harde wind de trim mogelijkheden uitgebreid (stuurlijnen verlengd met 15 cm dmv pigtail). Maar goed het topic gaat niet over mij maar over ook gij...
|
|
|
Stanley
Berichten: 1039
|
het ergste vind ik dat dit als reden word gebruikt om niet aan de safety te denken.....
Ho stop zeg nergens dat je niet aan je safety moet denken. geef alleen aan dat je niet blindelings op je safety moet/kan vertrouwen. Safety creer je mede door je te realiseren dat je materiaal ook kan weigeren. En je dan afvraagt of je downwind genoeg ruimte hebt. Dus niet zoals ik zelf ook wel eens doe 15m voor een boom je kite oplaten. Een goede vlaag en de rest kan iedereen zelf invullen. En ja zowel kiter als degene die oplaat moeten beide controleren of er geen gevaarlijke situatie kan onstaan door te starten.
|
|
|
Kheldar
Berichten: 19
|
Hoi, Inderdaad prutsen doen we allemaal, en leren doen we er allemaal van. Gaat er niet om wat iedereen nu wel allemaal kan en niet kan. Zo veel mogelijk gezond verstand gebruiken om op sommige momenten de opkomende kite-adrenaline te compenseren. Ht is voor mij altijd een geruststelling om te zien hoe iedereen elkaar toch een beetje in de gaten houdt hoor. En idd de signalen voor het oplaten van een kite zouden best nog eens onder de aandacht mogen gebracht worden! Groetjes
|
|
|
|
slingshot-slet
Berichten: 83
|
laatst zag ik op het autostrand een kerel een 12 boxer sle oplaten die kerel stond downwind van zijn kite... kerel steekt zijn duim op en persoon 2 laat los... raad wat er gebeurde:
kite valt terug in het windvenster en schiet recht in de powerzone omhoog de hebben die gast wel een aantal meters zien zandhappen.
les: loop zover upwind als nodig is om het doek niet meer te laten klapperen, dan sta je goed. loop je verder krijg je meer kracht, minder flapperd het doek weer en krijg je het bovenstaande effect. groeten kees
|
|
|
Derpertje
Berichten: 318
|
Als je zelf nog niet eens je eigen lijnen kan vastmaken dan moet je niet proberen de schuld bij een ander in de schoenen te schuiven. Je bent en blijft verantwoordelijk voor je eigen setje en niet diegene die hem oplaat. Want als JIJ je lijnen correct had vastgemaakt dan was dit hele topic overbodig geweest !!!!!!
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
Derpertje, het zou juridisch gezien best kunnen kloppen wat jij daar roept. Het gaat er alleen om dat je als kite oplater dingen fout kan doen die levensgevaarlijk zijn. Het lijkt me normaal dat je daar als kiters onder elkaar over praat. De oplater heeft goed zicht op de lijnen, heeft een anders standpunt dan de opgelatene (2 zien meer dan 1) en kan van dienst zijn om een lijntje even goed te leggen om de kite weer terug te leggen omdat de zaak niet in orde is.
|
|
|
Idefixe
Berichten: 8241
|
Als rider/bestuurder van de kite/vlieger blijf jij altijd verantwoordelijk. Het is erg prettig als degene die de vlieger oplaat ook nog eens oplet maar: Jij als rider/bestuurder bent en blijft ten alle tijden verantwoordelijk voor jouw vlieger. Als rider/bestuurder heb je gewoon geen enkel excuus, JIJ bent zelf verantwoordelijk voor het goed aansluiten van je lijnen / goede positie t.o.v. de wind enz. enz. Nogmaals: het is erg prettig dat degene die helpt bij het oplaten ook oplet. Nog ff: laat ik iemands kite op / het gaat fout / gaat er iemand lopen brullen: jouw schuld, jij hebt de lijnen niet gecontroleerd. Nou jammer dan! En ja: als ikzelf m'n lijnen niet goed aansluit ben ook ik : een L*L / EIKEL........
|
|
|
litewave
Berichten: 607
|
En als we de verantwoording op de oplater gaan schuiven, laat ik nix meer op. Tuurlijk check je dit automatisch, maar verantwoording nemen voor een ander zijn fout, nee
|
|
|
Derpertje
Berichten: 318
|
Ik denk dat het zo is gegaan... namelijk dat meneer er vreselijk van baalde dat hij een te kleine kite had en waarschijnlijk haast had om zijn andere kite op te pompen en op te tuigen en daarmee dus de fout gemaakt dat hij zijn lijnen dus niet goed heeft vast geknoopt. Wat resulteerde in een flinke smakker over de dijk. Je moet gewoon zorgen dat je de tijd neemt voor dat soort dingen want volgens mij gebeuren de naarste en ook de meeste ongelukken met het oplaten met verkeerd bevestigden lijnen. Dus neem je tijd voor het optuigen van je kite en als je mazzel hebt dan heb je iemand die oplet met oplaten !!!!!
|
|
|
litewave
Berichten: 607
|
Als ik het niet vertrouw (bij me zelf) zeg je dat er ff bij toch, He joh eerst ff checken of alles goed zit hoor
|
|
|
wazzaah
Berichten: 876
|
50% van mn launches zijn selflaunches, puur omdat er niemand in de buurt is die ik dan vertrouw om mn kite op te laten. Al meerdere malen gehad dat ie te vroeg losgelaten werd (zelfs door ervaren kiters). Zelfe geldt trouwens voor t landen, trek liever mn safety dan iemand die ik niet ken mn kite aan te laten pakken. Loop ik mn lijnen wel ff uit.
|
|
|
Havoc
Geen avatar
Berichten: 63
|
Was afgelopen zondag redelijk vroeg op het autostrand bijna helemaal alleen dus op mijn gemak de spullen klaar gezet. Komen er na een klein half uurtje er drie gasten aan en die beginnen ook hun spullen uit te stallen, dat is mooi dacht ik kunnen hun mn kite oplaten. Dus gevraagd en ok is goed uiteraard, ik loop net met mijn bar in handen om de rand van het venster op te zoeken gooit die gast zonder dat ik een seintje heb gegeven de kite de lucht in. En hiermee bedoel ik ook letterlijk gooien, kon de kite gelukkig goed opvangen (14m torch) maar stond toch even perplex over dit gedrag. Was er ook vanuit gegaan dat diegene het wel wist en kon erna mijzelf wel voor mijn kop slaan dat ik het niet eerst gevraagd had of hij de kennis wel had. Heb hem er niet op aangesproken ivm lichte ochtend humeur (was om 6 uur mijn bed uit) maar achteraf gezien had ik dit beter wel kunnen doen.
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
En dan komen we toch op het punt: wat zijn de manieren voor selflaunch en zelf landen? dat moet dan toch minstens zo veilig zijn lijkt me.
Zelf landen lukt wel eens door, na het losnemen van de leash en de kippenlul helemaal gedepowered een powerlijn te pakken (de bovenste), bar op de grond en terwijl je powerlijn binnenhaalt naar de kite te lopen (met een bocht, dus bovenwinds van de kite blijven). Lukt met een shockwave 16 met ca. 15 knopen.
Wie weet een goeie selflaunch methode?
|
|
|
big_ben_lair
Berichten: 795
|
Ik denk dat het zo is gegaan... namelijk dat meneer er vreselijk van baalde dat hij een te kleine kite had en waarschijnlijk haast had om zijn andere kite op te pompen en op te tuigen en daarmee dus de fout gemaakt dat hij zijn lijnen dus niet goed heeft vast geknoopt. Wat resulteerde in een flinke smakker over de dijk. Je moet gewoon zorgen dat je de tijd neemt voor dat soort dingen want volgens mij gebeuren de naarste en ook de meeste ongelukken met het oplaten met verkeerd bevestigden lijnen. Dus neem je tijd voor het optuigen van je kite en als je mazzel hebt dan heb je iemand die oplet met oplaten !!!!!
wat een lol, hij had echt alles behalve haast, maarja ik was er alleen maar bij en jij kan het zo supergoed inschatten op het forum!
|
|
|
Ondabeach
Berichten: 1191
|
@Rudo Het is natuurlijk altijd veiliger met hulp van een ander die er verstand van heeft. Maar als er echt niemand in de buurt is dan doe ik het zo: check check dubbel check je lijnen en je quick release (je hebt maar 1 kans) Leg je kite op zijn rug helemaal in het verlengde van de wind en vouw 1 tip dubbel. Gooi daar genoeg zand op zodat je kite niet weg waait. Loop naar je bar en zorg dat je kite aan de rand van het windvenster staat. Nog niet trekken aan je bar. Trek voorzichtig de verste tip langzaam omhoog en stuur de kite langzaam omhoog. Nogmaals dit is niet de veiligste manier en met een flinke wind moet je dit al helemaal laten, maar bij gebrek aan hulp de beste. http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmv
|
|
|
|
El Rudo
Berichten: 6292
Logs: 0 | 252 uur
|
@Rudo Het is natuurlijk altijd veiliger met hulp van een ander die er verstand van heeft. Maar als er echt niemand in de buurt is dan doe ik het zo: check check dubbel check je lijnen en je quick release (je hebt maar 1 kans) Leg je kite op zijn rug helemaal in het verlengde van de wind en vouw 1 tip dubbel. Gooi daar genoeg zand op zodat je kite niet weg waait. Loop naar je bar en zorg dat je kite aan de rand van het windvenster staat. Nog niet trekken aan je bar. Trek voorzichtig de verste tip langzaam omhoog en stuur de kite langzaam omhoog. Nogmaals dit is niet de veiligste manier en met een flinke wind moet je dit al helemaal laten, maar bij gebrek aan hulp de beste. http://www.kitefilm.com/video/selflaunching.wmvHee da's een goeie! Ik had Len10 ook wel eens zoiets zien doen op een filmpje maar dat was midden in het windvenster, als in "don't try this at home". En Olten (die lange die bij Veugelenzang werkt) had ook een goeie manier, kite op de LE, beetje in de windrichting leggen, lijnen goed en dan aan de "verste" stuurlijn rommelen en trekken. Je hebt dan wel ruimte nodig om de kite op te vangen. Je kan, als je met z'n tweeëeeen bent de tweede kite ook oplaten als je maat de kite al omhoog heeft (moet 'ie 'm wel met één hand kunnen controleren): leg alles klaar, check check, zet de kite omhoog en laat je maat de LE omhoog houden, loop naar je bar en als het goed is duim omhoog. Het vasthouden en loslaten is niet het moeilijkste, maar met één kite in de lucht een kite van de grond pakken en op z'n kant zetten is bijna niet te doen - afh. van de kites. Daarom is deze methode behoorlijk veilig.
|
|
|
|
chico
Berichten: 1112
|
@Rudo, volgens mij vaar jij ook SLE. Zelf launch is heel simpel. Ik heb altijd een Nordic Walking stik bij me, zo'n in-schuifbare en dan is ie ongeveer 50 cm lang. Die steek ik onder een hoek van 45 graden in het zand. Die hoek is belangrijk en in het Y-vlak moet de hoek naar de rand van het windvenster wijzen. Daar doe je de chickenloop aan vast. Zet nu de kite aan de rand van het windvenster. Die blijft daar gewoon staan bij voldoende wind. Loop naar je chickenloop, bevestig deze aan je spreader bar en pak dan pas je bar om je kite omhoog te sturen. Landen gaat in omgekeerde volgorde. Dit werkt altijd.
|
|
|