Ik wil zelf een kiteboard bouwen.. dus zoveel mogelijk zelf doen. Dus ook finnen. Een grote boekenpers geleend en wilde daar wat testjes mee doen met +/- 30 lagen glasvezel + epoxy om een benadering van een G10 plaat te maken.
Maar.. getriggered door een discussie over finnetjes vanmiddag ben ik net even op zoek gegaan naar G10, momenteel het best gewaardeerde materiaal om finnen van te maken.
Nu blijkt dus G10 een beetje out-of-date te zijn, en FR4 (Flame Retardant Type 4) is de nieuwe 'standaard'. (sidenote: FR2 b.v zonder glasvezel maar met katoen) Dit wordt dus gebruikt als basis voor printplaten vanwege de sterkte, temperatuursbestendigheid en (niet) geleidende eigenschappen.
Wel leuk dat we zelfs op het water niet zonder enige vorm van elektrotechniek kunnen
Verder googelen geeft:
http://www.fr4g10.com/fr4.htmEen plaat van +/- 8mm dik kost bijna 300 dollar (108 x 144cm). Stel een fin is gemiddeld 10cm lang en 5cm hoog, komt dit neer op 294finnetjes! Dit terzeide..
Dus Molliebollie, ik moet je gelijk geven! met 10e per fin maak je inderdaad al dikke winst!
En dan nu de vraag, wie weet waar 8mm dikke FR4 of gewone printplaten te koop zijn hier in de buurt? Lekker experimenteren, lijk me leuk!!