Banditos vs Helix

maarten_schepers

Berichten: 236
April 21, 2009, 14:30:52
edit2Rapporteer  
Beste medekiters,

Ik zit met een dilemma. ik wil een nieuwe set aanschaffen, maar word overspoeld met allerlei verhalen over de Banditos.

Vaar  nu zo' 5 jaar (75Kg) met Naish torch (10,14,18), kan springen, unhooked, hp ben ik aan het oefenen. Maar niet radicaal.
En zoals je hebt kunnen lezen ben ik me op de Helix & de Baditos aan het focussen.
Nu de vraag om met goed onderbouwde argumenten te komen waarom de een wel of juist de ander. Zat zelf te denken aan een setje van Banditos 10/7 of helix 10.5/7

Alvast bedankt voor de reacties
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #1 April 21, 2009, 14:34:33
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Xray de man is die hier antwoord op zou kunnen geven.
Volgens mij heeft hij beiden kites getest.

Succes
vrank

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #2 April 21, 2009, 16:37:05
edit2Rapporteer  
Waarom wil je afstappen van Torches? En waarom focus je op deze twee kites?
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #3 April 21, 2009, 18:31:08
edit2Rapporteer  
@ vrank... omdat hij een nieuw setje wil aanschaffen

Wat ik wil weten is.... waar word je overspoeld met verhalen over de Helix  Undecided
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #4 April 21, 2009, 18:38:32
edit2Rapporteer  
Ik vind de vraag van vrank toch wel logisch. Over de Torch  hoor je maar weinig slechte verhalen.  Daarnaast ook de vraag "waarom de focus op de 2 genoemde kites" ? De motivatie van Maarten voor de optie voor deze 2 vliegers is best wel interessant.
WAT kun je met Helix en/of F-one bandit DOS wel wat je met de Torch niet kunt doen..............
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #5 April 21, 2009, 18:45:41
edit2Rapporteer  
Wat maakt het uit.... mijn auto rijdt ook prima maar ik wil ook wel eens een nieuwe.

Op deze manier kunnen we alle nieuws onderwerpen en nieuwe vragen wel weer terug kaatsen  Wink
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #6 April 21, 2009, 18:59:57
edit2Rapporteer  
Je heb altijd voor en tegen. En een groepje(met sponsor) waar je niet op kan bouwen omdat die hun eigen merk natuur helemaal te gek vinden.

Ga naar een test dag, huur of leen een kite van een vriend\bekende.
Je moet  uiteindelijk  zelf voelen wat het beste bij je past.
vrank

Geen avatar

Berichten: 24
Antwoord #7 April 21, 2009, 19:18:11
edit2Rapporteer  
Reden waarom ik die vraag stelde is met een gedachte. Ooit heeft hij met bepaalde redenen voor torches gekozen. (Zij het logische of niet..), en wilt nu duidelijk afstappen van de Torch serie (hij had ook nieuwe torches kunnen kopen). Daarom vraag ik waarom hij per se geen Torch5 wilt...

En waarom hij deze twee heeft geselecteerd zou misschien aangeven wat hij precies in een kite zoekt. Wat voor tricks hij doet geeft al wat aan, maar nog niet waarom deze 2...
maarten_schepers

Berichten: 236
Antwoord #8 April 21, 2009, 19:41:35
edit2Rapporteer  
@ vrank : Ik heb de afgelopen jaren heerlijk gevaren met m'n torch's, echter heb ik vorig jaar met de Bandit uno mogen varen en ik vond deze een stuk lekkerder varen (persoonlijke mening). Verder lees ik overal dat de Dos nog beter zou varen. Maar om me niet blind te staren heb ik een 2de kite gezocht die qua vaargedrag in de buurt komt van de Dos. Uit alle verhalen die ik gelezen en gehoord heb kwam ik uit op de Helix. Ook de Evo2 is nog een optie maar aangezien er daar al een topic voor bestaat leek het niet nodig om hier ook nog een discussie te starten aangezien de Evo en dos (bijna) gelijk zijn. Daarnaast spreekt de windrange van beide kites (lees Dos/Evo & Helix)me erg aan, omdat ik niet altijd de ruimte heb om alle 3 de kites mee te nemen. Ik weet dat het niet helemaal opgaat maar 10+7 is ongeveer gelijk aan het meenemen van 1 *18m. Helemaal met reizen is dit handig. Daarnaast wil ik gewoon een lekkere all-round kite.

@(HJ) MINI-ME: ik bedoelde dus de Banditos(al ge-edit), Daarom ook de vraag aangezien er niet zoveel word gepraat over de Helix.

@ Theo O: Ik was zeer zeker van plan om de 2 te gaan testen voordat ik 1 vd 2 ga aanschaffen, maar er zijn misschien al mensen die ze beide gevaren hebben. Handig aangezien je de kite's zelf niet altijd onder alle omstandigheden kan testen
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #9 April 21, 2009, 21:14:33
edit2Rapporteer  
Ik denk dat Xray de man is die hier antwoord op zou kunnen geven.
Volgens mij heeft hij beiden kites getest.

Klopt inderdaad, we hebben ze allebei samen uitvoerig getest, het enige is dat hij voor
de Dos is gegaan en ik voor de Helix.
Ligt dus gewoon aan wat je zelf van een kite verwacht, en wat je er mee wil.
Ik ben gegaan voor het smoothe gevoel van de kite en vond de Hangtime iets
lekkerder van de Helix.
Ik vond de Helix over het algemeen rustiger varen (minder direct/nerveus)
Daarbij vond ik de bar minder lekker van de dos, en geen stopper ball.
En persoonlijk ook een belangrijk punt vond ik de one pump die wel op de Helix zit.
Zoals je ziet is het gewoon allemaal persoonlijke ervaringen.
De Dos had wel een explosievere lift en betere low end.
De rest van de positieve punten van de Dos laat ik aan X-ray over.........

Iedereen heeft zijn eigen voorkeuren dus........... TESTEN.

En de keus of een Dos of een Helix, vind ik niet zo vreemd hoor.
Voor mij stond het ook, voor ik 1 kite getest had al vast dat het een van deze twee kites zou worden.

P.S. voor X-ray ook

(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #10 April 21, 2009, 21:37:42
edit2Rapporteer  
Thx... dat is info waar we wat aan hebben  ThumpsUp
xray

Berichten: 3688
Antwoord #11 April 21, 2009, 22:32:22
edit2Rapporteer  
Zal ik dan mijn kant ook nog maar vertellen? ;D

Beide kites gevaren en er zit gewoon een duidelijk verschil in het gevoel. De Helix 2009 voelt ongelovelijk smooth aan op de bar. Net een kite met een superfijngevoelige stuurbekrachtiging erop. Licht en smooth ongeacht de wind. Bardruk van de Dos is zeker hoger maar niet hoog.

De Dos is echter meer C gevoel (lees directer) maar dan wel met een belachelijk groot windbereik. Een 10m Dos heeft meer power dan een 12m Helix 2009 durf ik te stellen. Daarbij vond ik de Dos iets makkelijker landen. Tot slot vond ik de pull door de bochten lekkerder bij de Dos waarbij je altijd de optie hebt om power te lozen. Ook is de kite idioot stabiel in de golven en drift hij mooi downwind. Afgelopen vrijdag en zaterdag heerlijke spraybochten getrokken met de Dos. Kijk maar eens hier  http://bit.ly/VJOj4

Heb ik al gezegd dat de lift gruwelijk goed is? ;D


Stopperbal zit overigens wel op de Dos (gebruik hem echter nooit), onepump niet helaas. Ik moet eerlijk zijn dat het verschil met oppompen er wel is (duurt langer) maar ik was met mijn Raven ook altijd lang bezig om alle 7 ventielen dicht te maken. Bar van Naish is erg mooi op de Dos bar zitten echter ook een paar goede features zoals plastic om de depowerrope en de grip is in de praktijk erg fijn

Ik heb met de Dos nu een two kite quiver 10 en 7 waarbij ik de laatste nog steeds niet heb gevaren....De lowend en het C gevoel waren voor mij de doorslaggevende argumenten waarop de Dos won...

Zelf testen is het beste, van beide zijn er momenteel genoeg op het water, gewoon een keer vragen!
xray

Berichten: 3688
Antwoord #12 April 21, 2009, 22:41:09
edit2Rapporteer  
Ik vind de vraag van vrank toch wel logisch. Over de Torch  hoor je maar weinig slechte verhalen.  Daarnaast ook de vraag "waarom de focus op de 2 genoemde kites" ? De motivatie van Maarten voor de optie voor deze 2 vliegers is best wel interessant.
WAT kun je met Helix en/of F-one bandit DOS wel wat je met de Torch niet kunt doen..............
Bereik, bereik en breed inzetbaar. Scheelt je gewoon een kite, zonder dat het ten koste gaat van andere dingen.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 April 21, 2009, 22:47:04
edit2Rapporteer  


Afgelopen zaterdagavond ook de meest snelle spraybochten getrokken die ik mij kan heugen met een tegen het overpowerde aan zijnde Dos 10m2.

Daar krijg ik geen genoeg van ThumpsUp
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #14 April 22, 2009, 09:11:18
edit2Rapporteer  
Stopperbal zit overigens wel op de Dos........

Op de 1e door mij geteste versie zat deze nog niet.
De huidige Dos bar met stopper vind ik nog steeds niet zo gebruikers vriendelijk als de Naish.
De Naish bar en stopper vind ik het beste bar systeem op dit moment.
xray

Berichten: 3688
Antwoord #15 April 22, 2009, 16:19:34
edit2Rapporteer  
Stopperbal zit overigens wel op de Dos........

Op de 1e door mij geteste versie zat deze nog niet.
De huidige Dos bar met stopper vind ik nog steeds niet zo gebruikers vriendelijk als de Naish.
De Naish bar en stopper vind ik het beste bar systeem op dit moment.

De Helix moet je hem ook zelf opschroeven toch? ;-)
Heb je al met stopperDos gevaren dan? ;-)
Marko

Berichten: 1650
Antwoord #16 April 22, 2009, 16:22:37
edit2Rapporteer  
Wat maakt het uit.... mijn auto rijdt ook prima maar ik wil ook wel eens een nieuwe.


Grin haha
maarten_schepers

Berichten: 236
Antwoord #17 April 22, 2009, 17:11:18
edit2Rapporteer  
Allen bedankt voor de reacties.

Ga op 2/3 mei naar de Spot, kijken of ik ze beide kan testen.  Joepie
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #18 April 22, 2009, 18:37:30
edit2Rapporteer  
Stopperbal zit overigens wel op de Dos........

Op de 1e door mij geteste versie zat deze nog niet.
De huidige Dos bar met stopper vind ik nog steeds niet zo gebruikers vriendelijk als de Naish.
De Naish bar en stopper vind ik het beste bar systeem op dit moment.

De Helix moet je hem ook zelf opschroeven toch? ;-)
Heb je al met stopperDos gevaren dan? ;-)

Ik heb zowel op de 14m2 als de 9m2 DOS een stopper op mijn bar zitten maar gebruik hem nooit... DIe heb je helemaal niet nodig
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #19 April 22, 2009, 21:37:29
edit2Rapporteer  
Ik heb op de 10m2 bar de stopper strak aangedraaid. Een week later was hij weer zo los als eerst. Ik krijg hem niet werkend, maar mis hem ook totaal niet (dan maar geen deadman Tongue)
Parkie

Berichten: 1640
Logs: 0 | 12 uur
Antwoord #20 April 22, 2009, 22:03:22
edit2Rapporteer  
Heb je al met stopperDos gevaren dan? ;-)

Nee nog niet, maar ik mis niks volgens mij  Wink

Ik heb op de 10m2 bar de stopper strak aangedraaid. Een week later was hij weer zo los als eerst. Ik krijg hem niet werkend........

Micky

Berichten: 4101
Antwoord #21 April 23, 2009, 00:16:42
edit2Rapporteer  
Hee Maarten,
als je de Dos eens wil testen stuur maar een pb.
Ik kom regelmatig vanuit Leiden richting IJmuiden/Wijk/Schellinkhout en vaar zelf vaak bij Airtime in Katwijk. Lijkt mij te doen vanuit Haarlem.
Ik heb een 7/9/12 quiver dus bijna bij elke wind wel valt er wel iets te testen.

Gr, Mick

xray

Berichten: 3688
Antwoord #22 April 23, 2009, 00:51:05
edit2Rapporteer  
Heb je al met stopperDos gevaren dan? ;-)

Nee nog niet, maar ik mis niks volgens mij  Wink

Gast, praat nou geen onzin!

Hee Maarten,
als je de Dos eens wil testen stuur maar een pb.
Ik kom regelmatig vanuit Leiden richting IJmuiden/Wijk/Schellinkhout en vaar zelf vaak bij Airtime in Katwijk. Lijkt mij te doen vanuit Haarlem.
Ik heb een 7/9/12 quiver dus bijna bij elke wind wel valt er wel iets te testen.

Gr, Mick

Damm Mick wat een luxe, 3 Dossen! Ik heb er twee en kom er maar aan 1 toe!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #23 April 23, 2009, 01:48:18
edit2Rapporteer  
Mag ik ook meedoen met de bocht-spraycompetitie.
Ook met de 14m2 Dos kun je een lekkere bocht trekken
svenpronk

Berichten: 188
Antwoord #24 April 23, 2009, 10:09:13
edit2Rapporteer  
Ik kan het niet laten om ook effe een bochtje te posten Tongue

« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.