Hoe over hoge golven te rijden

Don Fredel

Geen avatar

Berichten: 18
Juli 19, 2009, 23:10:22
edit2Rapporteer  
Mede Kiters,

Gister en vandaag heerlijk bij goede wind gekite op scheveningen.
Maar met een beetje snelheid recht op een golf af vlieg ik zo 4m hoog door de lucht en val daarna ook als een baksteen weer zo goed als plat op mijn board in het dal van de golf. Dit is niet te relaxed voor mijn rug.

Wanneer ik zoals bij snowboarden eerst op mijn achterste voet land, schiet mijn voorste voet uit de binding bij het landen. Ik ga dan iets downwind en mijn board staat nog in mijn oude richting.

Hoe moet ik de grote golven rijden zonder mijn snelheid kwijt te raken.

Ik heb nog een redelijk oud boardje ( naish Haze 2005) waarbij ik het gevoel heb dat ik bij het landen niet relaxed door mijn knieen kan omdat ik dan weer bang ben dat een voet uit de binding schiet. Dit heeft me als eens een lies blessure opgeleverd. Nieuwe bindingen zijn dan ook in bestelling (LF luxury pads)

Heeft iemand nog goede tips om grote golven te springen /rijden.

Thanks.
rocket man

Berichten: 1330
Antwoord #1 Juli 19, 2009, 23:19:50
edit2Rapporteer  
t'ligt er ff aan, als de golf aan het krullen is en je tegen en muur drijgt aan te varen moet je snel draaien en ff met de golf mee. Als je wite water tegenkomt gewoon er over heen. Voor de rest moet je er gewoon tegen aan  varen, ga je soms een beetje de lugt in maar gewoon volhouden
jaapd

Berichten: 609
Antwoord #2 Juli 20, 2009, 00:02:58
edit2Rapporteer  
Wat bij mij goed werkt: Bij een golf langzaam varen met de kite hoog en tussen de golven de kite laag en vaart maken.
Maar ik vaar niet zo vaak in de branding...
Jordi_1990

Berichten: 1021
Antwoord #3 Juli 20, 2009, 00:05:42
edit2Rapporteer  
ik heb mijn kite dan idd net als jaap iets hoger als normaal en stuur hem ook iets weer naar beneden bij het landen na zo'n ''ongewilde'' take off. geeft wat stabiliteit denk ik.
sthijs

Geen avatar

Berichten: 105
Antwoord #4 Juli 20, 2009, 05:14:50
edit2Rapporteer  
als een golf net krult, kan je er ook doorheen.
ik steek dan mijn voorste hand uit voor de stabiliteit en hou mn kite op normale positie.
Dit werkt alleen als de golf net krult.

bij jouw probleem: langzamer gaan naar de golf toe (moet je wel genoeg druk hebben)
je kite hoog houden, afremmen op je board (zodat je niet TE snel gaat) je moet wel vaart houden.
kite hoog als je omhoog gaat in de golf en dan als je weer er vanaf gaat je kite naar beneden sturen.
Probeer zoveel mogelijk contact te houden met het water!
Dus je benen intrekken als omhoog gaat en snel uittrekken als je op de rug van de golf zit.

Meer met je benen bewegen, niet in de vaste houding zitten!
dus minder met je rug en meer met je benen, de snelheid verlies je altijd als je door de branding probeert te komen (zeker die als vandaag en gister op scheef)

Mooie dagen op scheveningen!
Kitepilami

Berichten: 169
Antwoord #5 Juli 20, 2009, 09:21:50
edit2Rapporteer  
Kite op 11 of 13 uur (in de vaarrichting) en de bar goed aantrekken, dan zweef je even en val je dus niet als een baksteen uit de lucht.

Op deze manier bescherm ik mijn (geblesseerde) enkel tegen harde klappen en kan ik toch lekker doorrammen.
R.B.

Berichten: 951
Antwoord #6 Juli 20, 2009, 12:42:59
edit2Rapporteer  
Dan hier de gouden tip:
stuur je kite iets hoger (dit doe je omdat iets langzamer te gaan en omdat de stroming net na een golf tegen werkt en je weer snelheid op moet bouwen) zodra je op de golf komt je knieen buigen en zodra je over de golf heen bent je knieen weer strekken (hierdoor houd je meestal contact met het water en dat is controle) ook moet je zodra je over de golf heen bent je kite weer hard naar benedensturen (kite naar beneden is persoon naar beneden) hierdoor bouw je weer snelheid op.

Dit is puur een kwestie van oefenen en het gevoel heirvoor krijgen.
Als je in je normale houding over een golf ga dan zul je inderdaad gaan vliegen.
Dus even als opsomming:
- kite licht omhoog voor en op de golf
- door knieen buigen op de golf
- kite naar benden sturen na de golf
- knieen weer naar normale houding net na de golf.

succes
Iman

Geen avatar

Berichten: 179
Antwoord #7 Juli 20, 2009, 13:12:40
edit2Rapporteer  
Wat niemand nog gezegd heeft maar nog het vermelden waard is.
je board recht tegen de golf in sturen zodat je de minste weerstand hebt.
(je Board dus haaks op de golf)

Na de golf kan je weer je normale koers hervatten.
Don Fredel

Geen avatar

Berichten: 18
Antwoord #8 Juli 20, 2009, 15:51:49
edit2Rapporteer  
Thanks,
Ga het zo eens proberen.

Ik hou meestal gewoon mijn kite op 45 graden en ram dan lekker door met af en toe een ongewenste takeoff. Bij de echte grote golven, welke ook diepe dalen hebben land ik dan plat in het dal.

Maar wanneer ik bij het opgaan van de golf mijn kite omhoog stuur dan wordt ik toch alleen maar meer gelift. Wanneer ik dan boven ben en de kite weer naar beneden stuur ben ik mijn lift kwijt en val gewoon weer naar beneden. Alleen heb ik dan wat meer voorwaartse snelheid.

Ik merk wel dat, wanneer ik op weg naar de top van de golf, vol op de rem trap ik idd niet loskom, maar ik ben dan wel weer mijn snelheid kwijt ben.

Zijn er ook mensen die voor de golf even sturen, afvallen, en dan schuin over de golf rijden.

Was goed afgelopen weekend. See ya out there.
matta

Berichten: 195
Antwoord #9 Juli 20, 2009, 23:26:15
edit2Rapporteer  
Wat ik Jalou Langeree zag doen laatst op Scheveningen Is vlak voor de golf je laten liften door de kite, waardoor je op de golf neergezet wordt alsware... Of dat ze heel eventjes op de golf omhoog reed en dan haar benen introk/loskwam om dan op het topje neer te komen... Ik ga het zsm proberen en dan horen julie het!
(HJ) MINI-ME

Berichten: 7007
Antwoord #10 Juli 21, 2009, 11:48:01
edit2Rapporteer  
Als je genoeg druk in je kite hebt kun je idd je board iets poppen zodat je over of op de golf komt. Ook helpt het om een naar de golven te kijken zodat je misschien beter kan anticiperen. Als je de golf groter ziet worden en je denkt er niet meer doorheen of over heen te kunnen dan kun je ook downwind gaan en met snelheid voor de golf langs gaan. Als je dan toch het gevecht met de golf aan moet gaan dan helpt die tip van Iman ook.

Succes
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.