Harry Vogelezang= onprofessioneel, werkt niet volgens IKO; ONVEILIG

Sander Daniels

Geen avatar

Berichten: 2
Oktober 17, 2012, 21:10:03
edit2Rapporteer  
Beetje lang verhaal maar conclusie is dat ik erg geschrokken ben van de totaal onverantwoorde manier waarop Harry Vogelezang kitesurfles geeft!

Mijn conclusie: Kortom, onvoldoende veiligheid, materiaal dat kapot (stunt-kite) of incompleet was (2* trapeze zonder kite-leash) en ik heb in totaal 5 minuten met een kite mogen spelen

Ik heb e.e.a. inmiddels bij de NKV aangemeld en hoop dat de IKO ook actie zal ondernemen om deze cowboy te stoppen!

(mijn email aan Harry en zijn instructeurs waarop ik geen reactie kreeg)
Beste Harry, Peter, Thijs,

Ik was gisteren erg teleurgesteld in de kitesurf les.  Ik was beloofd: 

- Lesmethode volgens de IKO en KNWV
- IKO level 1 kitesurfles; verderop staat er  "In één les kan je al IKO level 1 behalen."
- Het nieuwste materiaal
- Geen wachttijden
- De suggestie werd gewekt dat we ook in het water zouden oefenen
- "In drie uur leer je de basis van het kitesurfen. Je gaat zelfstandig een 4-lijns kite opzetten. Hierbij voer je zelf alle veiligheidscontroles uit met betrekking tot wind, omgeving en materiaal. Ook het heropstarten van de vlieger komt aan bod, net als het gecontroleerd omgaan met de kracht ervan. In één les kan je al IKO level 1 behalen."
- voor EUR 49

Bij een koopcontract via het internet / Groupon kun je als klant alleen afgaan op de beloften die op het internet staan. Die beloften zijn helemaal niet nagekomen want:
1. We moesten online reserveren wat ik direct in Augustus heb gedaan. Ondanks dat bleken veel mensen niet gereserveerd te hebben en waren er afgelopen Zondag om 10am wel 100 man. Het gevolg was dat onze groep ruim 10 man en slechts 1 instructeur had.  Dit betekende LANGE wachttijden (geen wachttijden is dus niet waar)
2. We gingen eerst met een stuntvlieger oefenen. We hadden er 2 meegekregen als groep waarbij er 1 (de groene) volledig kapot was en de 2e (rode) vlieger volgens onze instructeur "niet klopte". De claim van "nieuwste materialen" klopt dus niet.   Gevolg: 10 man en 1 vlieger die niet goed werkte.
3. Om 11.30 na 1.5 uur proberen gingen we eindelijk de echte kite opzetten. We hadden dus 1.5 uur om met 10 man, dus 9 minuten per persoon om "in 1 les al je IKO level 1 te behalen".  Dat kan natuurlijk niet!
4. De les zou volgens de IKO level 1 verlopen en we zouden in 1 les IKO 1 kunnen behalen.  Op de IKO website (zie onder) en in de Groupon beschrijving staat dat je "zelfstandig een 4-lijns kite leert opzetten. Hierbij voer je zelf alle veiligheidscontroles uit met betrekking tot wind, omgeving en materiaal". Dat kan natuurlijk niet in 9 minuten dus kregen we 1 voorbeeld van de instructeur zonder dat we zelf hebben kunnen oefenen
5. De suggestie werd gewekt dat we ook in het water zouden oefenen.  Ook is dat onderdeel van IKO level 1 namelijk "De kite zijn lijnen ontdraaien in het water" en "Recoveren/Herstarten van de kite in het water". In de Groupon staat dat je in 1 les IKO level 1 kan behalen en dat kan natuurlijk niet als je niet ook in het water oefent!
6. Veiligheid is natuurlijk erg belangrijk. We kwamen echter ZONDER trapeze het strand op en deelden uiteindelijk met z'n allen 1 kite 7m2 kite; er was na het opzetten 1 uur over om met zo't grote groep echt te oefenen.  Er werden 2 extra trapezes gehaald die hadden echter GEEN "kite-leash". We konden IKO 1 "Kennis van het veiligheidssysteem (gebruik van de kite-leash)" niet oefenen maar belangrijker was dat we de kite / bar handmatig moesten overgeven van de ene aan de andere deelnemer. Dat is niet verantwoord terwijl zo'n sterke kite in de lucht hangt; mocht de 2e persoon per ongeluk de bar aantrekken en de kite daarmee VOL in de powerzone brengen dan vliegt deelnemer 1 aan wie de kite met een touwtje vastzat het hele strand over

Kortom, onvoldoende veiligheid, materiaal dat kapot (stunt-kite) of incompleet was (2* trapeze zonder kite-leash) en ik heb in totaal 5 minuten met een kite mogen spelen
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #1 Oktober 17, 2012, 21:14:57
edit2Rapporteer  
Ziet er allemaal niet zo mooi uit Sander en als ik zo je verhaal lees dan heb je helemaal gelijk.

Even een vraagje nog, op welke locatie werd deze les gegeven ???


ik zou ook op deze  forums  je beklag doen. Harry zelf zit vaak op Hang Los en als die dit leest dan reageert hij zeker

http://www.hanglos.nl/forum/6/kite-discussie/

http://www.kitesurf.nl/



Marc_87
Moderator

Berichten: 7541
Logs: 0 | 758 uur
Antwoord #2 Oktober 17, 2012, 21:20:18
edit2Rapporteer  
Volgens mij is Harry al vaker negatief in het nieuws geweest... Dit wordt weer lachen. Grin

Overigens wel ronduit schandalig! Vooral qau veiligheid voor de lessers en omstanders. En natuurlijk ook weer de lekkere negatieve reclame voor de kitesport!
Sander Daniels

Geen avatar

Berichten: 2
Antwoord #3 Oktober 17, 2012, 21:25:58
edit2Rapporteer  
Locatie was 100 man rondom de VW bus van Harry in Kijkduin. Vervolgens met 100 volledig onervaren mensen dicht op elkaar op het strand "kiten"

Gevolg: zonder kite-leash, kite handmatig aan elkaar overdragen (persoon 1 zit vast aan kite terwijl persoon 2 de kite vol in de powerzone kan trekken!).  Meerdere keren botsten kites in de lucht, veel kapot materiaal, kite die hard neerkomt tussen groep mensen van honden vereniging, 2 cursisten die in paniek de bar aantrekken/kite in powerzone en 8 meter verder hard op het strand landen

TOTAAL onverantwoord en Harry wil niet eens reageren. Het heeft bij Groupon tot veel klachten geleid en Harry zit vast met de poen de mooie jongen te spelen in Zuid-Afrika. SCHANDALIG
Mich@el

Berichten: 383
Logs: 0 | 461 uur
Antwoord #4 Oktober 17, 2012, 21:30:32
edit2Rapporteer  
Zet het ook ff op zn facebook van de kiteschool. Daar post tie nl wel tevreden reacties. Daar mag een negatieve natuurlijk ook niet aan ontbreken.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #5 Oktober 17, 2012, 21:32:55
edit2Rapporteer  
Zie je hem al 100 excuusmailtjes typen? Zo zie je maar weer dat je beter je geld 1x goed uit kan geven..

Hou dat topic op hanglos in de gaten, ben benieuwd hoe lang het duurt voor het verdwijnt Smiley En de FB reactie kan je zo deleten natuurlijk.
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #6 Oktober 17, 2012, 21:34:11
edit2Rapporteer  
Helaas zijn er geen regels m.b.t. de scholen. En "helaas" gaat het te weinig mis: er vallen relatief niet veel slachtoffers.

Dit klinkt echt te ernstig!

Maarja, zonder regels kan er ook geen actie worden ondernomen...zuur maar waar!

mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #7 Oktober 17, 2012, 21:43:39
edit2Rapporteer  
Elke keer dat ik denk dat het niet bonter kan..
Tijd om het een keer op film vast te leggen en de mensen achter deze school er mee te confronteren.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Oktober 17, 2012, 22:00:05
edit2Rapporteer  
Tja, allereerst vind ik het jammer dat je op zo'n vervelende manier met deze geweldige sport kennis hebt gemaakt. Hopelijk heb je er toch nog iets uit kunnen halen wat je zal besluiten om (bij een andere school) normale lessen te boeken.

Wat je kijk op de zaak, misschien, doet veranderen is dat een normale kitesurf les rond de 90 tot 100 euro kost. Jij betaalde de helft. Daarnaast krijgt groupon 50% vd prijs die jij betaalt (als je gebruikt maakt van je 'coupon', want anders houden ze 100%). Wat betekent dat Harry nog geen 25 euro krijgt.
Het gevolg is dat ze dat proberen te compenseren (door bv meer cursisten per instructeur).
Ik begrijp uit je verhaal dat er een boel zijn komen opdagen die niet hadden gereserveerd, wegsturen betekent in dat geval dus geen geld.

Correct is het zeer zeker niet, maar... well, you know.

Ander dingetje is dat het ontbreken van de leash het niet minder veilig maakte, behalve dan dat je het gebruik van de safety niet hebt kunnen oefenen omdat de instructeur dan achter de kite aan had moeten rennen/zwemmen. Maar voor jouw persoonlijke veiligheid maakt het niet uit. Daarnaast geef je de kite altijd door op die manier, je kunt niet -en- de chickenloop op je eigen harnas overzetten en de bar tegelijk vasthouden (zeker niet als beginner).

Anyway, ik snap je frustratie. Ik zou zeggen boek een lesje bij een goede kiteschool en dan ben je dit debakel zo vergeten Smiley
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Oktober 17, 2012, 22:04:08
edit2Rapporteer  
Groupon is puur een reclamemiddel voor een zaak, dat weet iedereen. En dus moet je toch je beste beentje voorzetten. Dat je minder les krijgt omdat je het via Groupon doet slaat dus nergens op....maar je slaat de spijker op zijn kop als je denkt vanuit de organisatie van Harry Wink

En geen leash mag dan wel niet gevaarlijk zijn voor jezelf, maar wat doet de rondvliegende kite met omstanders? Altijd gevaarlijk, zeker op Kijkduin waar ik vind dat je helemaal geen les moet geven. Tenminste niet op het water wat ook niet gebeurd is blijkbaar....
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #10 Oktober 17, 2012, 22:11:52
edit2Rapporteer  
Citaat
Locatie was 100 man rondom de VW bus van Harry in Kijkduin

Dat dacht ik al want op Schellinkhout wordt ook les gegeven door de school van Harry en daar gebeuren volgens mij deze dingen niet. Ik kan een hoop van de instructeurs op Schellinkhout en dat zijn allemaal toffe gasten die volgens mij goed bezig zijn met lesgeven.

Wat ik zie op schellinkhout is dat men serieus en veilig bezig is met de kite sport of ziet iemand dit anders ????
jantjuuh

Berichten: 570
Logs: 0 | 586 uur
Antwoord #11 Oktober 17, 2012, 22:27:39
edit2Rapporteer  
Citaat
Locatie was 100 man rondom de VW bus van Harry in Kijkduin

Dat dacht ik al want op Schellinkhout wordt ook les gegeven door de school van Harry en daar gebeuren volgens mij deze dingen niet. Ik kan een hoop van de instructeurs op Schellinkhout en dat zijn allemaal toffe gasten die volgens mij goed bezig zijn met lesgeven.

Wat ik zie op schellinkhout is dat men serieus en veilig bezig is met de kite sport of ziet iemand dit anders ????

In Schellinkhout(en omgeving) geeft Peter les, daar heb ik iig nog nooit gekkigheid gezien bij de lessen. Zit in de organisatie van kitesurfschool.nl per locatie ook aardig wat verschil volgens mij...
chico

Berichten: 1112
Antwoord #12 Oktober 17, 2012, 22:36:07
edit2Rapporteer  
Ojee: Harry bashen. Dat is een tijd geleden.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #13 Oktober 17, 2012, 22:37:10
edit2Rapporteer  
Heel vervelend. Ik hoop dat je op een andere kiteschool nog lessen gaat boeken. Dan betaal je maar wat meer, maar dan gaat het in ieder geval goed Wink Ik heb gelest bij natural high en daar heb ik geen minpunt ontdekt. Je kan daar nog tot eind oktober terecht.

Maar wat een catastrofe..

Ben benieuwd naar zijn reactie. zou je die, als je die krijgt, ook willen posten?
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #14 Oktober 17, 2012, 22:38:13
edit2Rapporteer  
Ik heb ook verhalen gehoord (gehoord dus, ik weet niet of dit echt zo is, maar geloof diegene wel) dat hij gewoon met onweer als enige met een student nog in het water stond Sad

Ik wilde graag beginnen met kiten en heb daarom maar besloten direct goed les te krijgen van een privé instructeur...
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #15 Oktober 17, 2012, 22:40:23
edit2Rapporteer  
Ojee: Harry bashen. Dat is een tijd geleden.

Want hij staat te boek als slechte instructeur?
chico

Berichten: 1112
Antwoord #16 Oktober 17, 2012, 22:41:20
edit2Rapporteer  
Idee: mogelijk kan een groepje ervaren kiters van dit forum zich volgend jaar een inschrijven bij Harry voor een kiteles. Een soort onderzoekje dus.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #17 Oktober 17, 2012, 22:44:10
edit2Rapporteer  
Ojee: Harry bashen. Dat is een tijd geleden.

Want hij staat te boek als slechte instructeur?

Hij kan in ieder geval beter kiten dan ik. Dat is zeker. Of het een slechte instructeur is? Tja dat denk ik niet. Is ie een slechte kiteschoolmanager. Moahh, dat ligt iets genuanceerder gezien alle info over zijn school.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #18 Oktober 17, 2012, 22:44:39
edit2Rapporteer  
zorgelijke toestanden die in ieder geval niet goed voor de kitesurfsport zijn............
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #19 Oktober 17, 2012, 22:47:32
edit2Rapporteer  
Ojee: Harry bashen. Dat is een tijd geleden.

lol Smiley

en ook geen slecht idee, prima idee zelfs! camera mee, filmen die handel, leuk leuk! ik ben voor! undercover kite onderzoek :-) serieus!
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #20 Oktober 17, 2012, 23:10:11
edit2Rapporteer  
Laat ik het zo zeggen.

Groupon en kitesurfen vaan absoluut niet samen!  wil je kwaliteitsles  dan mmoet je gewoon de volle mep betalen.

Waar jij voor hebt betaald is even proeven.
Ben je niet tevreden ga naar groupon die geven je geld terug.

Dat harry het zo doet ligt denk ik ook grotendeels aan de groupon mensen die allemaal wachten tot op de laatste dag.... heb het zelf mogen meemaken en vrienden van mij met een school ook.

Neemt niet weg dat het niet goed is maar IKO is een leerplan zegt verder niks over de kwaliteit van de school.
En dat IKO niet deugt dat roep ik al jaren.

Kitesurfen doe je trouwens in het water en niet op de kant dus ALLES wat fout kon gaan is fout gegaan.


Morres

Berichten: 9427
Antwoord #21 Oktober 18, 2012, 00:00:48
edit2Rapporteer  
tja, voor 2tientjes meer had je in Friesland les van fatsoenlijke scholen: www.kitesurfles.net www.sky-fighters.nl http://www.antixsports.nl/
ditispablo

Berichten: 259
Antwoord #22 Oktober 18, 2012, 00:37:07
edit2Rapporteer  
Kitesurfen is het Paintballen, Steengrillen, karten van 2012 geworden, zeker met Groupon erbij. Bedrijfsuitjes, vrijgezellen, cadeaubonnen, noem maar op....

Harry lacht zich suf en volgens mij de enige in NL die rijk geworden is van het kiten. Hij heeft een paar prima instructeurs, maar ook op fb zie ik hordes cursisten heel vrolijk met een kite in hun hand staan op het land...net als deze ervaring heeft dit heeft weinig met een verantwoorde kiteles te maken.... 
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #23 Oktober 18, 2012, 01:55:23
edit2Rapporteer  
Daar staat ook; niet tevreden geld terug! Nou das ook weer opgelost dan, lijkt mij...

Maar al met al weer een trieste ontwikkeling.
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #24 Oktober 18, 2012, 09:10:12
edit2Rapporteer  
jammer, het is nu herfst/ winter en hij is vertrokken, volgend siezoen is iedereen dit weer vergeten.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.