ongeduldige beginner

P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
December 27, 2012, 20:18:34
edit2Rapporteer  
Hallo Kiters!

Hier een vraagje van een beginnende beginner  Smiley
Van de zomer begonnen met lessen, in totaal 3 incl en een downwinder zonder instructeur.

Tijdens het lessen wist ik al dat Kiten het voor mij ging worden dus tussentijds een 11m waroo 2008 aangeschaft met 2009 bar van Best en nu dan ook een 7 waroo 2008.
Rest van de spullen heb ik ook al inclusief een nieuwe wetsuit 5/3 hydrogen steamer van prolimit.

Nu de vraag: Is het verstandig om op de relatief warmere dagen  zoals in deze week het water op te gaan?
Of zeggen jullie blijf alsjeblieft aan de kant en wacht echt tot het voorjaar.


Had mezelf voorgenomen netjes te wachten tot maart april (afhankelijk wat de temperaturen dan zijn) maar sinds ik die 7 meter heb aangeschaft ben ik niet te houden haha.

alvast bedankt voor het advies.

Peter.

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #1 December 27, 2012, 20:26:25
edit2Rapporteer  
Hangt echt van je skills af. 3 lessen is erg weinig en het water is al gevaarlijk koud. Rakjes varen op een poel is prima, maar dan moet je wel een beetje kunnen varen. Anders is heupdiep water beter, maar dat is echt te koud nu. Zorg als je toch gaat, dat je een ervaren kiter in de buurt hebt die kan ingrijpen indien nodig.
( boek een goedkope kitevakantie, zou ik zeggen en wacht tot april/mei)
SanderH

Berichten: 135
Antwoord #2 December 27, 2012, 20:28:43
edit2Rapporteer  
Die ongeduld begrijpen we hier allemaal denk ik wel haha
Maar Ik denk dat je beter kan wachten , tot zoals je zelf al zegt tot maart april.

Dan is het water warmer, dus dan is het veel minder erg dat je langer in het water ligt. Dat is veiliger voor je zelf maar je zult waarschijnlijk ook meer progressie maken omdat je het langer vol kan houden.


mvbtje

Geen avatar

Berichten: 1175
Antwoord #3 December 27, 2012, 20:33:12
edit2Rapporteer  
100% niet doen. Gevaar van onderkoeling is erg groot. Zeker als je net leuk een paar meterjtes denkt te hebben gemaakt en het lukt even niet om terug te komen richting het strand dan heb je binnen heel korte tijd een groot probleem. De omgevingstemperatuur zegt niets. Nja natuurlijk wel iets. Maar waar je naar moet kijken is watertemperatuur. In het water koelt je lichaam veel sneller af. (wel een keer of 20 sneller! )
Dus als je op de kant staat in je wetsuit en het voelt niet koud aan zegt dat dus helemaal niets!

Afijn lekker even wachten dus en ondertussen wat filmpjes kijken van kiten. Kun je alvast observationeel leren zeg maar Grin
Begin april moet wel weer te doen zijn.
chico

Berichten: 1112
Antwoord #4 December 27, 2012, 20:40:14
edit2Rapporteer  
Ga lekker naar Oostvoorne. Met ZW/W is het prima daar maar wel uit het vogelgebied blijven
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #5 December 27, 2012, 20:40:35
edit2Rapporteer  
Gisteren zag ik een dame stuntelen @ de Dam, die lag meer in het water dan dat ze aan het kiten was. Als het bij jou ook zo zal gaan is het zeker geen pretje...het kiten zelf is nu niet koud, alleen als je in het water ligt gaat het echt heel erg snel... Als ik jou was zou ik nog ff een paar maanden wachten!

Zou ook nog wat handschoentjes, schoentjes & een cap erbij halen. Zijn de kosten niet maar helpen wel enorm!
Fly like hell

Berichten: 842
Logs: 0 | 33 uur
Antwoord #6 December 27, 2012, 20:47:29
edit2Rapporteer  
Beter nog even wachten tot het water weer warm is. Als je echt niet kunt wachten ga dan naar een ondiepe plek met relatief vlak water (Horst, Huizen, Oostvoorne, Mirns of Schellinkhout). Ga alleen bij side shore wind omdat er dan "voldoende" ruimte is als je iets fout doet en je niet onbedoeld op de kant beland. En, ga als relatieve beginner met een kite buddie, je kan elkaar dan helpen als dat nodig is. Wat je met deze temperatuur echt niet wil is op open water (zee/diep water) belanden en de boel niet onder controle hebben. Binnen 10 minuten ben je door de kou bevangen en heb je de kracht niet meer om naar de kant te zwemmen.

Zonder schoenjes, handschoenen en een cap is het met deze temparatuur uberhaubt een No Go!

Have fun!
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #7 December 27, 2012, 21:16:44
edit2Rapporteer  
Advies 1:

laat die 7m nog lang in de tas! Zeker een Waroo is in die maat een snelle kite in de wind waarin een 7m gebruikt wordt om te kitesurfen. Leer eerst een goed kiten met de 11m. Die kite heeft een flink high-end, dus je krijgt nog genoeg mogelijkheden om het water op te kunnen Wink

Advies 2:

Als beginner lig je veel te spartelen in het water. Met een wetsuit krijg je dan steeds "vers" water in je pak waardoor je veel sneller afkoelt. Tevens beweeg je buiten het water te weinig om het warm te krijgen.
Kortom, ja het kan op de al eerder hierboven beschreven veilige plekken zoals oostvoorne, maar je zult het snel koud krijgen en dat is gewoon echt irritant.
Afhankelijk van de temperatuur zou ik toch wachten totdat de thermometer overdag minstens 15°C aangeeft

Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #8 December 27, 2012, 22:08:08
edit2Rapporteer  
ik begrijp jou "trappelen-om-te beginnen-gevoel" maar bovenstaande reacties zeggen genoeg:

even wachten tot voorjaar ........ Cry
Jeromez

Berichten: 3323
Logs: 0 | 427 uur
Antwoord #9 December 27, 2012, 23:19:24
edit2Rapporteer  
Geduld is een schone zaak
ica84

Geen avatar

Berichten: 300
Antwoord #10 December 28, 2012, 00:29:24
edit2Rapporteer  
eigenlijk heb ik niet veel meer te vertellen als bovenstaande, maar als je dan toch echt "moet" neem dan naast de cap, handschoenen en schoenen ook een windstopper dit helpt enorm tegen de windchil.
en een termoskan met hete thee/koffie direct na het kiten helpt ook al wat.
KiteOngoing

Berichten: 307
Antwoord #11 December 28, 2012, 01:54:41
edit2Rapporteer  
Wachten......... tot het voorjaar.
Ed.

Berichten: 2732
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #12 December 28, 2012, 02:33:14
edit2Rapporteer  
Niet luisteren naar al die mietjes, cap+schoentjes+handschoentjes kopen, niet langer dan 2 uur gaan en alleen in ondiep water, dikke prima Smiley

De gouden michelin tip; shorty onder je pak
So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #13 December 28, 2012, 07:39:57
edit2Rapporteer  
Hier nog een beginner, heb dan 2 lesjes gehad en ben iets later begonnen dan jij, maar afgelopen week ook besloten te stoppen tot het warmer wordt.
Na een half uur in het water gelegen te hebben voelde ik mijn handen en voeten niet meer, het lukte me amper om mijn kite van mijn trapeze te krijgen toen ik aan de kant stond.
Toen bedacht ik me dat het veel te gevaarlijk was.
Stel dat er iets gebeurt en je moet in het water snel handelen maar je handen zijn te koud om te voelen.
Wanneer er écht iets gebeurt zal er ook nog een stukje chaos bij komen kijken (ipv rustig op de kant).

Ik heb dus besloten om thuis de Progressions DVD's te kijken in de winter:
http://www.perfectwind.nl/kitesurfen/kite-dvds/kiteboarding-progression-box.html

Wanneer het warmer wordt ga ik meer oefenen, en eind augustus 2 weken naar El Gouna - Egypte Grin
Volgend jaar ga ik dan een nieuw droogpak kopen zodat ik de volgende winter wel door kan gaan, wanneer ik het (hopelijk) een beetje kan.


Kemperman

Berichten: 491
Antwoord #14 December 28, 2012, 08:27:04
edit2Rapporteer  
Vorig jaar herfst begonnen, eind November begon het erg koud te worden. Had toen een droogpak aangeschaft en toen kon ik door gaan tot er geschaatst ipv gekite werd. Grin
chico

Berichten: 1112
Antwoord #15 December 28, 2012, 09:54:07
edit2Rapporteer  
Met deze temp. van 8-9 graden kan je makkelijk op Oostvoorne of elke andere "sta plaats" met aanlandige wind wat pielen. Wel cap/handschoenen/schoenen en niet te lang.

Hierboven zit alleen maar de Xbox generatie wat te lullen. Ik weet het want mijn zoon: Pap, het is te koud.

Smiley
P e t e r

Berichten: 458
Logs: 0 | 145 uur
Antwoord #16 December 28, 2012, 11:10:39
edit2Rapporteer  
Oke bedankt voor de reacties!

Ik ga binnenkort eerst maar is kijken voor cap handschoenen ect, want het water is in het voorjaar natuurlijk nog steeds knetter koud.

Was al van plan om als beginner naar Oostvoorne te gaan. Had lessen in Noordwijk wat ik een super plek vind alleen als beginner schiet het allemaal niet zo op.

Maar goed binnenkort richting Oostvoorne gewoon om te kijken hoe het daar is

Nogmaals bedankt

En als er een blauwe  Waroo in de weg ligt dit voorjaar niet boos worden dan ben ik het! Wink

gr Peter
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #17 December 28, 2012, 11:15:55
edit2Rapporteer  
Slufter is ook een mooie plek! schater
Peer

Berichten: 1037
Logs: 0 | 60 uur
Antwoord #18 December 28, 2012, 11:36:06
edit2Rapporteer  
Wanneer je de (meeste) reeds genoemde suggesties in acht neemt en kan accepteren dat de risico's iets groter zijn ThumpsUp.

Iemand noemt sideshore als beste omstandigheid? Ben ik het in de winter voor een beginner niet mee eens. Liever aanlandige wind, dijdiep water, stukje van de kant af lopen (als het moet) en halve wind heen en weer. Ben je zo weer op de wal als er iets onverwachts gebeurt. Met een sideshore zit je zo 300 meter van de kant...

@chico Dom dom... dan moet je ze ook geen xbox geven Chico..  schater Mijn dochter (11)  YeSS heeft er deze zomer voor het eerst van geproefd en wil mee.. vindt het helemaal niet te koud... Van mij mag ze nu natuurlijk niet, ben te zuinig op haar. Zo een klein lijfje is zo afgekoeld... Wel lekker rustig op het water... dat is dan weer een voordeel met beginners.

Maar verder ben ik het eens hoor chico  Smiley
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #19 December 28, 2012, 11:51:30
edit2Rapporteer  
slufter niet aan te raden met deze temperaturen en geen ervaring

Auto strand kan zolang de temperatuur zo blijft.
Wel een oude winterjas en muts mee zodat je over je natte pak wat warms
Kan aan doen. Bij het uit rusten of opruimen.

De 7m die jij heb op stand à-b zetten en je lijnen op de tweede of laatste knoop
Even kijken waar de Kite het best in de lucht blijft.
Of even vragen aan de locals die helpen je wel.

Fles warm water in je auto niet nodig warme douches bij restaurant.


Alternatief:
Je kan ook een mountainbord halen dan kan je op het droge oefenen.
The O

Berichten: 1931
Logs: 0 | 68 uur
Antwoord #20 December 28, 2012, 11:57:42
edit2Rapporteer  
Als je zelf geen auto kan rijden heb je met deze kou niks te zoeken op het strand
Kinderen.   +12 graden en en warmer
Maar dat spreekt voor zich omdat die zonder volwassen aan de kant niet op het water horen.
MdK

Geen avatar

Berichten: 14
Antwoord #21 December 28, 2012, 13:03:45
edit2Rapporteer  
http://www.aanzeeoostvoorne.nl/webcam-aanzee.html

Hierzo kan je kijken of er nog andere zijn die het water op durven

chico

Berichten: 1112
Antwoord #22 December 28, 2012, 17:31:35
edit2Rapporteer  
Wanneer je de (meeste) reeds genoemde suggesties in acht neemt en kan accepteren dat de risico's iets groter zijn ThumpsUp.

Iemand noemt sideshore als beste omstandigheid? Ben ik het in de winter voor een beginner niet mee eens. Liever aanlandige wind, dijdiep water, stukje van de kant af lopen (als het moet) en halve wind heen en weer. Ben je zo weer op de wal als er iets onverwachts gebeurt. Met een sideshore zit je zo 300 meter van de kant...

@chico Dom dom... dan moet je ze ook geen xbox geven Chico..  schater Mijn dochter (11)  YeSS heeft er deze zomer voor het eerst van geproefd en wil mee.. vindt het helemaal niet te koud... Van mij mag ze nu natuurlijk niet, ben te zuinig op haar. Zo een klein lijfje is zo afgekoeld... Wel lekker rustig op het water... dat is dan weer een voordeel met beginners.

Maar verder ben ik het eens hoor chico  Smiley


Gewoon helemaal verpest door mn H(exs). Die is er mee begonnen. Pap, bij mam heb ik ook n spelcomputer. Gewoon op zn zesde al GTA spelen bij mama. Sad
RV

Geen avatar

Berichten: 23
Antwoord #23 December 28, 2012, 21:02:15
edit2Rapporteer  
NIET DOEN! handschoenen en dikke schoenen beperken waardoor het kiten een stuk lastiger wordt. Een cap beperkt dan ook nog je gehoor. Als je een tijdje in het water ligt en je vingers worden steenkoud kun je bijna niets meer.
Als je kunt varen zonder te vallen (met 2 vingers in je neus), razendsnel kan waterstarten en goed hoogte kan lopen kun je het wagen als je de juiste spullen hebt, anders is het onverantwoord.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #24 December 28, 2012, 21:55:37
edit2Rapporteer  
Ik zou ook wachten.
Ik weet ook uit ervaringen van mijn begin jaren dat je het echt te snel te koud krijgt omdat je veel in het water ligt. Al is het buiten 11 graden, de zee is misschien maar 7... En dat is koud! Zeker in combinatie met veel wind.

Laat je 7m ook nog ff in de tas. Die Waroo is erg snel, zeker vergeleken met de 11, wat gewoon een lekker rustige kite is.
Dus wacht ff, vooral ook op 15-20 knopen wind....
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.