Deathloop crash

Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Februari 23, 2013, 13:04:07
edit2Rapporteer  
Topic of kiteforum:


http://youtu.be/5GmaGpJChTI


http://www.kiteforum.com/viewtopic.php?t=2379430&p=783611

Samenvatting van het gebeuren: powerlijnen zitten gedraaid om z'n bar, meneer releashed de kite en daar is de deathloop.

Enige veilig oplossing hier was de kite volledige releashen, lijkt mij althans 
dolkie89

Berichten: 63
Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #1 Februari 23, 2013, 13:11:38
edit2Rapporteer  
auw
Evan
Administrator

Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Februari 23, 2013, 13:18:39
edit2Rapporteer  
Beste oplossing was om de lijnen van zn bar af te doen toen de kite nog veilig op het water lag (powerlijnen bij de swivel pakken bijv.)

Maar dat is allemaal achteraf praat, hij was duidelijk in paniek om zijn kite niet op de stenen te laten crashen. Dat zijn kite voor zijn eigen leven ging was de grootste fout die hij maakte!
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #3 Februari 23, 2013, 13:19:32
edit2Rapporteer  
Wow! Die heeft z'n wetsuit wel vol denk ik. Typisch zo'n "oh shit" momentje dat velen van ons al hebben meegemaakt. Hopelijk is hij er redelijk ongeschonden van af gekomen.

Z'n bar is redelijk vaak in beeld maar ik zie nergens lijnen die op een rare manier om de bar zitten gedraaid.

edit: toch wel, op 1:15 (vlak voordat hij z'n safety trekt)  is duidelijk te zien dat de boel niet zit zoals het zou moeten.
Jeffro

Berichten: 611
Logs: 0 | 724 uur
Antwoord #4 Februari 23, 2013, 13:20:38
edit2Rapporteer  
[Pepper]

Berichten: 1015
Antwoord #5 Februari 23, 2013, 13:23:52
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk Jeffro, had m'n vorige post er net op aangepast.

Typisch ook weer hoe men op kiteforum commentaar levert op de onfortuinlijke kiter z'n handelen. Makkelijk praten vanachter je computer na de beelden 5 keer te hebben terug gekeken. Iedereen die wel eens een "oh shit" moment heeft meegemaakt weet dat zoiets je gewoon overkomt zonder dat je tijd hebt om de boel eens rustig te analyseren en daarna de juiste handelingen uit te voeren.

berttt

Berichten: 307
Antwoord #6 Februari 23, 2013, 13:36:26
edit2Rapporteer  
Je hebt gelijk Jeffro, had m'n vorige post er net op aangepast.

Typisch ook weer hoe men op kiteforum commentaar levert op de onfortuinlijke kiter z'n handelen. Makkelijk praten vanachter je computer na de beelden 5 keer te hebben terug gekeken. Iedereen die wel eens een "oh shit" moment heeft meegemaakt weet dat zoiets je gewoon overkomt zonder dat je tijd hebt om de boel eens rustig te analyseren en daarna de juiste handelingen uit te voeren.



100 procent zijn eigen schuld. op het youtube channel zie je dat hij geen lessen heeft gepakt en dat hij er nog wat mee aan het lachen is '' nu weet ik hoe ik men kites moet maken, makkelijk meegenomen"

Geen compassie met zo een mannen
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #7 Februari 23, 2013, 13:37:55
edit2Rapporteer  
Niet om het een of ander. maar de plek waar hij ligt, zo dicht of de stenen das al pure lompigheid opzich met deze aanlandinge wind. Geen enkele reserves meer.
En dan zie je dat je lijnen niet goed zitten, en doe je vervolgens niks. Hij staat er naar te kijken, en dat is het dan ook wel.
In mijn ogen de zoveelste rasechte duitser die we in de zomer wel vaker tegen de wat kleinere stenen op de Brouwersdam zien klappen.

OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #8 Februari 23, 2013, 13:52:53
edit2Rapporteer  
Apart gevalletje dit. In de buurt van stenen zou ik zeggen dat lijfsbehoud gaat voor kitebehoud.
Maar ja, dat is stuurmanspraat aan wal. Maar echt ervaren kan de kiter van het filmpje niet zijn geweest.

Ik had eens bij het zelf launchen (kite via stuurlijn de powerzone in trekken) een stuurlijn om de tip.
Bandit tres 11m bij een knopie of 20 ofzo. Niets meer aan te doen.
Safety trekken: Hij bleef spiralen. Na een metertje of 50 over het strand te zijn gesleurd heb ik de hele zaak maar gereleased. Gelukkig bleef de kite in een hek hangen.

boodschap: soms is er niets aan te doen en moet je je kite lostrekken.
Jarno

Geen avatar

Berichten: 2272
Antwoord #9 Februari 23, 2013, 14:07:04
edit2Rapporteer  
stilzetten op 1:20 / 1:21...

hij heeft zoooo veel geluk dat hij nog leeft, die rand daar is echt vierkant en hard..
robbepop

Berichten: 944
Logs: 0 | 996 uur
Antwoord #10 Februari 23, 2013, 14:09:33
edit2Rapporteer  
Bandit tres dat is echt de nr 1 kite om mee te deathloopen. Die hebben we al geregeld voorbij zien stuiteren.
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #11 Februari 23, 2013, 14:18:13
edit2Rapporteer  
dit filmpje doet me denken aan een ongeluk dat een Duitser heeft gehad op Brouwersdam.

Dit vertelde hij mij:(vrij vertaald)
Ik had mij Speed 3 net opgelaten maar hij vulde zich niet. Hij bleef in een prop en begon snel te tollen.
Hij trok me over het zand richting blokkendam.. Daar werd ik de lucht in getrokken en kwam keihad tussen de blokken terecht ......

resultaat: verschillende botbreuken.
Hij was een fanatiek Flysurfer maar is toen overgestapt op de tubes ....

Maar het filmpje laat zien dat zoiets ook met tubes kan gebeuren.

 ListenToMe Mevrouw Stemband wat heeft u geleerd?

gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #12 Februari 23, 2013, 14:31:18
edit2Rapporteer  
Ik heb dit ook een paar keer meegemaakt. Gelukkig in het water, zonder obstakels. Dit kan iedereen overkomen, na een ongelukkige crash/move, lijnen om je bar en voor je het weet ga achter een loopende kite aan. Na 3 loopjes is ie ook niet meer te corrigeren, dan moet je alles trekken. ( heb me ooit door een loopende kite 'gecontroleerd' een paar honderd meter naar de kant laten trekken om op het juiste moment de hele bende te releasen.
Erik@Spijk

Berichten: 861
Logs: 0 | 459 uur
Antwoord #13 Februari 23, 2013, 14:45:48
edit2Rapporteer  
Hopelijk gaat dit minder voorkomen nu de meeste merken de depower lijn en safety lijn in een plastic buisje hebben zitten. Dit geeft wat stijfheid waardoor de lijnen misschien minder snel om de bar draaien.
Nature

Berichten: 1295
Antwoord #14 Februari 23, 2013, 14:47:34
edit2Rapporteer  
helemaal je saftey niet trekken!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Lijnen van je bar afhalen.
iedereen die zegt trek je saftey dan ben je gewoon een niet wetende sukkel!  
Tim_GTS5

Berichten: 2818
Antwoord #15 Februari 23, 2013, 14:48:05
edit2Rapporteer  
Altijd meteen je bar checken dus als je wat geks merkt, zoals op de foto je powerlijnen 1x naar rechts onder je bar door draaien en het probleem was opgelost.

Heb ook 1 keer een stuurlijn om me nek gekregen na een kiteloop hingen de lijnen wat slap, gelukkig meteen de lijn kunnen terugdraaien  Shocked Grin
Ron Rodeo

Berichten: 4486
Logs: 0 | 50 uur
Antwoord #16 Februari 23, 2013, 14:53:54
edit2Rapporteer  
@Nature, das wel erg kort door de bocht wat jij zegt. iedereen een sukkel als je de safety trekt, waarom?

zijn eigen schuld, nergens voor nodig, en dat heeft niets te maken met het feit dat ik achter mijn PC zit.
als ik in zo'n situatie zit denk ik maar aan 2 dingen:

mijn gezin en aan mijzelf.

wat kan jou die kite schelen op dat moment....weg met dat ding...

waarom koop je anders een kite met safety leash?? die is er om te gebruiken als het moet.
En hij had ruim de tijd!
vreemd dat er ook niemand komt helpen, was hij alleen? vraag je je dan af...

So_Surreal

Berichten: 945
Logs: 0 | 14 uur
Antwoord #17 Februari 23, 2013, 14:56:06
edit2Rapporteer  
Ik ben zelf nog een wanttrouwende beginneling, maar check mijn lijnen en bar eigenlijk wel na elke crash om te zien of iets niet gedraaid zit.
Ook wel raar waar hij aan het klooien met met zijn kite zo vlak voor die rotsen en de wind die die kant op blaast.
JB - On The Edge

Berichten: 2731
Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #18 Februari 23, 2013, 14:56:20
edit2Rapporteer  
Auw...
Ocean-Limbo

Berichten: 2637
Antwoord #19 Februari 23, 2013, 14:57:02
edit2Rapporteer  
.
gebruikersnaam

Geen avatar

Berichten: 1202
Antwoord #20 Februari 23, 2013, 15:01:11
edit2Rapporteer  
@Nature: als je direct ziet wat er mis is, en je hebt de tijd om je lijnen, voordat je een loopende kite hebt, nog te corrigeren, dan heb je gelijk. Maar jij weet ook dat dat in windkracht 7/8 met een kleine, extra snelle kite en je bar onder water na een crash niet altijd snel genoeg opgelost kan worden. Dan is releasen volgens mij wel verstandig.  Ik hou er overigens ook niet van om meedenkende kiters voor sukkel uit te maken. Gek genoeg gebeurt dat vaker op het forum dan op het strand. Veiliger hè?
PeeWee

Berichten: 1652
Antwoord #21 Februari 23, 2013, 15:11:04
edit2Rapporteer  
In ieder geval goed dat hij dit filmpje 'gepost ' heeft.

Thanks.
matta

Berichten: 195
Antwoord #22 Februari 23, 2013, 15:16:41
edit2Rapporteer  
Zou het mogelijk zijn in zo'n situatie om je kite te sturen? Je ziet dat de kite naar links trekt, als je dus hard genoeg aan de rechterzijde van je bar trekt 'compenseer' je dit weer, of zit ik helemaal fout?
OllieWapper

Berichten: 81
Antwoord #23 Februari 23, 2013, 16:29:44
edit2Rapporteer  
@matta, je kan inderdaad compenseren, maar bijv. in mijn gevalletje met een stuurlijn om de tip van mn bandit, probeerde ik eerst te compenseren door hard de andere kant op te sturen.
Dat lukte enigszins, maar het gevolg was dat de stuurlijnen erg kort stonden (rechts van de klemzittende tip, links van het vol insturen). Daardoor bleef mn kite ongecontroleerd hard trekken, én had ik geen enkele mogelijkheid om ander initiatief te nemen: Ik had beide klauwen nodig om in te sturen.

Dus na enkele seconden maar m'n safety getrokken.
En hier heeft Nature wel een punt  :
Zodra je je safety hebt getrokken kun je helemaal niet meer sturen of wat ook.
Het enige wat je dan nog kan is je leash binnenhalen, of het hele zaakje afkoppelen.

In gevallen dat ik er de tijd voor heb probeer ik dus altijd eerst een situatie op te lossen zonder m'n safety te trekken. Maar dat is een persoonlijke keuze.
Splitrr

Berichten: 508
Logs: 0 | 19 uur
Antwoord #24 Februari 23, 2013, 17:18:56
edit2Rapporteer  
Miss ben ik nog te onervaren.. Maar na de crash, toen hij zag van  whoops, powerlijnen gedraait om de bar.. meteen safety trekken want de kite stond tpch aan de rand van het windvenster.?

Dan kakt ie toch in? of ben ik nu de grote beginneling:P


Ik mijd nu nog stranden met zulke stenen..   Kiten is leuk maar je gezondheid staat ofc wel voorop.
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.