Spots met verenigingen waar alleen leden mogen varen. OK
Helemaal niet OK! Misschien net schoorvoetend accepteren, maar het principe vind ik ridicuul. Het strand is van iedereen, net als de zee!
Nee, het strand is van het Rijk. Die het verhuurt aan de Gemeentes (of een andere publiekrechtelijke instantie) die er aan grenzen. En die bepalen wat er wel en niet kan en mag op dat strand. En als die Gemeente of Waterschap dan zo slim is om te erkennen dat ze de kennis en mankracht niet voor hebben om dat goed te besturen, dan delegeren ze dat aan een club of vereniging die dat wel kan en wil. Goede wisselwerking over en weer, sociale controle, enz. "Jullie houden het maar in de gaten en regelen het maar, als er gezeik komt mag er niemand meer het water op". Zo kost het de belastingbetaler niets en creëer je binding met een spot, en dus een zelfregulerend systeem.
Ik ben het 100% met je eens dat het niet ideaal is, maar het is "the lesser of two evils".
En met "OK" bedoel ik ook dat met acceptabel is, althans men heeft het te accepteren en te begrijpen op sommige plaatsen. Het idee "het is van iedereen" gaat helaas in onze maatschappij niet meer op, is domweg niet meer haalbaar. Niet leuk, wel een feit. En dat gaat niet alleen maar over het strand maar elke publieke ruimte.
ON TOPIC: jullie laten je gigantisch naaien, daar in West Vlaanderen.