Ik ben inmiddels benieuwd of er statistiek/data beschikbaar is over de toedracht van veel ongelukken. Hieruit zou je waardevolle informatie kunnen halen, bijvoorbeeld of varen met een leash per saldo meer ongelukken veroorzaakt of oplost.
Ik heb dat zelf wel eens uitgezocht. Er is wel wat onderzoek beschikbaar, maar het is een kleine sport in vergelijking tot de meer mainstraim sporten als voetbal, volleybal, basketbal etc. Daarvoor is veel meer onderzoek beschikbaar.
Een stap in de goede richting is bijv. het artikel van Lundgren et al.
http://www.waset.org/publications/7011.
Een quote uit het artikel:
Provided the wind is stable, and the wind speed is within the limit for a particular participant without causing problems for the size of kite being used, the risk of injury while crossing appears to be low. The results of this study showed that jumps and tricks were the most hazardous elements in kitesurfing. However, greater experience and warming up before a session reduced the risk of injury. Also, one should be aware of environmental factors and the inability to control some of them, and try to avoid tiredness, which increases the risk of sustaining an injury, which has also been suggested by other authors studying the sport [5-8, 10]. The fact that high speed, one foot slipping out of the strap, a gust in the middle of a jump, landing on a wave or chop, or something going wrong with the equipment can occur, shows that both uncontrollable and controllable factors are associated with the sport. The risk of injury can be reduced by preparing oneself through specific physical training, the use of safety equipment and product development. Oftwel, als alles gewoon gaat is onze sport niet veel risicovoller dan andere mainstraim sporten. Maar als je een opeenstapeling hebt van kleine dingen die misgaan, dan is er een een veel grotere risico dat het ook goed mis gaat. (een open deur misschien voor ons).
Ik ben het helemaal eens met Tim over oefenen van safety practices. En daarnaast moet er zoveel mogelijk standardisering van veligheidsvoorzieningen komen. Voorbeelden van product development: ik heb eens ooit ergens gelezen dat de AFNOR NF S 52-503 norm voor chickenloops er is gekomen na een aantal serieuze ongelukken in Frankrijk waarbij de slachtoffers de chickenloop niet open kregen. Volgens de NF S 52-503 norm mag de benodigde kracht maar maximaal 10 kg(f) zijn. Ook de trend in de industrie om een safety push-away te maken draagt natuurlijk bij aan het veiliger maken, als was dat in Tims geval misschien wel niet zo.