Rib of cellen aantallen: in parapente wereld: hoe meer cellen (en dus ribben) hoe beter die vliegt.
....
The more cells, the smoother the wing – which means less drag. A large number of cells also provides ultimate stability. This helps maintain performance even in turbulent air."
https://www.nova.eu/en/gliders/phantom/Eddy heeft hier gelijk! Al is het alleen maar dat hoe meer kamers hoe stijfer het frame van de parapente/kite wordt (minder last van torderen) hoe direkter het stuurgedrag.
EddyC: Zonder wetenschappelijke onderbouwing blijft het marketing BS...
Er zit een grens aan alles, ook het aantal cellen.
Neem de gewichtstoename alleen al. Bij een parapent wellicht minder belangrijk, bij een kite wel degelijk.
Een parapent maakt het nog geen goede kite!
Michiel, zoveel wetenschappelijke onderbouwing heb je niet nodig...
Leg 20 buizen van 50mm naast elkaar plat op de vloer en leg dan 10 buizen van 100mm diameter naast elkaar:
In beide gevallen heb je te maken met een ketting (1m lengte) van ronde kamers. Je zult snel zien dat de 50mm buizen een gladdere overgang hebben dan de 100mm buizen. Zo werkt het ook met de kamers in een kite of parapente.
de ribben bepalen de dikte van de kite/parapente en hoe groter de kamer, hoe groter het verschil is in het midden van de kamer en met de ribben (het blijft tenslotte hele dunne stof die vervormd!!). Of je zou de kite al moeten verstevigen met een spanning (zoals de leading edge dat bei een LEI doet) waardoor de ribben maximaal 'van elkaar worden getrokken'
Vwb het maximum aan cellen.. Tuurlijk wil je de kite niet te zwaar maken. uiteindelijk zal er een break even zijn gerelateerd aan de wind. Bij 6 kn speelt gewicht meer een rol dan bij 20kn+
Ik vind Daan zijn uitleg mbt tot de consumentenverwachting heel goed
Deze hightech ontwikkeling die nu m.n. nu bij het foilen op gang begint te komen grenst aan 'Formule 1'. Daar moet je of heel veel geld simpelweg op tafel kunnen smijten en missers kunnen insteken (fabrikantenzijde) en de consumentenmarkt moet zich bewust zijn dat ze niet meer met gooi en smijtspullen bezig zijn: dunne lijnen die sneller rekken en vervangen moeten worden, racefoilkites die omzichtiger behandeld dienen te worden, hydrofoils die tijdig uit elkaar gehaald moeten worden (corrosie), foilboards die net als bij directionals iets sneller kapot gaan dan bekende stoeptegels.
Daar kan een consument vaak met verkeerde verwachtingen bij de dealer op de stoep staan. Dan is het begrijpelijk en goed dat bv. Ozone zich schriftelijk indekt voor onnodige verwachtingen.
Dit is ook het gevaar wat de kitesport kan gaan killen.
Iets wat al eerder met het windsurfen en het mountainbiken en ook bij sommige andere materiaalsporten is gebeurd: De ontwikkeling gaat steeds meer high tech worden, materiaal wordt steeds duurder, levensduur materiaal steeds korter en de sport daarmee onbetaalbaar voor de grote massa. Gevolg: het wordt een elitesport en nieuwe aanwas zal verdwijnen
Maar belangrijker nog, de SOUL van de sport gaat er volledig mee verloren.