Tom Kite
|
1. Filmpje heb ik nog niet gezien, maar ik denk dat je bedoeld dat de carved kite een grotere loop maakte, dit doe je simpel door minder te sturen 2. Hoe kleiner de kitemaat, hoe sneller de kite stuurt dus een kleinere loop. 3. Gepowered kite heeft meer pull, maar een stuurt snel dus maakt een kleine loop. Een gedepowerede kite heeft minder pull maar een grotere loop omdat je deze minder snel kunt sturen en dus een grotere cirkel maakt. 4. In principe kan je een loop springen wanneer je wilt. of dit nu 10 cm of 10 meter van het water is. Als je een loop hoog wilt springen, eerst een gewone sprong maken en op het hoogste punt de kite doorsturen in een loop. Een loop is niet erg moeilijk, gewoon beginnen in weinig wind en dan steeds opbouwen. Het is vooral een kwestie van durf
|
|
|
CHRIZZZZ
|
mwa punt 4 nie egt
je moet ook weer lift uit je kite zien te krijgen op weer relaxt te landen. Dus hoe hoger hoe meer lift je kan krijg om weer soft te landen anders wordt je landen hard en snel. etc etc. Een loop is niet moeilijk idd maar als je hem hoog loopt komt er wel meer bij kijke dan alleen aan je bar sleure. En dus cker niet zomar doen.
|
|
|
Tom Kite
|
Ja je hebt wel gelijk, als je een lage loop maakt heb je erg veel voorwaardse snelheid waardoor nogal harde landingen maakt
|
|
|
jurgen
Geen avatar
|
Is allemaal nuttige info, maar begin je met een gewone kiteloop of een downloop, en doe je er een backroll of iets anders bij..............wat is het makkelijkste?
|
|
|
hielke
Geen avatar
|
dat kleinere kite sneller loopen is beetje onzin ik loop altijd nog met mijn 6 het bruutste en laatst met een 9M short lines kite(18M lijnen) echt heel bruut ga je dan
|
|
|
Arnie26736
|
Is allemaal nuttige info, maar begin je met een gewone kiteloop of een downloop, en doe je er een backroll of iets anders bij..............wat is het makkelijkste?
K kan alleen maar een kiteloop into backroll. Kiteloop is sowieso makkelijker dan downloop
|
|
|
milamber
|
Volgens mij begin je met loopen door eerst bij het veranderen van je vaarrichting je kite niet bovenlangs maar onderlangs te sturen. Als je dit beheerst dan ga je springen en in plaats van je kite terug te sturen loop je je kite terug. Vervolgens kun je "gewoon"gaan loopen. Zelf probeer ik stap twee nu onder controle te krijgen
|
|
|
lennart
|
2 wat al eerder is gezecht de groote van de kite maar ook echt wel het type ... ikzelf vaar met flysurfer en dat is in een loop tog ook echt 10 keer anders .... beter hehehe 3 als je je kite gepowerd heb is hij sneller rond en heeft hij meer kracht .... gedepowerd heb hij ''iets'' minder kracht en zal hij ook ''iets'' mionder snel rond gaan ... 4 ik zech spring minimaal 3 meter hoog dan word het leuk ... voorbeeld .. als je naar links vaart en je springt laat je je kite tot 1 uur komen en als jij denk ik zit nu hoog genoeg draai je die van van af 1 uur zo weer door
|
|
|
R.B.
|
hmmmzzz Waar gaat het bij mij verkeerd de downloop kan ik wel om eerlijk te zeggen ging die al goed na de 2de x dat ik hem probeerde, maar me kiteloop lukt me nog niet echt (ik ga te laag en daardoor te veel voorwaardse kracht haha gevolg een mooie plons of billen wassen en toch doorvaren haha) maar ja die kite loop komt wel moet me pop beetje verbeteren.
|
|
|
CHRIZZZZ
|
dat kleinere kite sneller loopen is beetje onzin ik loop altijd nog met mijn 6 het bruutste en laatst met een 9M short lines kite(18M lijnen) echt heel bruut ga je dan ja omdat die sneller rond is ontwikkel je veel meer power en krijg je dus sickere loops. En dus hoe korter je lijnen hoe nog sneller je kite wordt. nog meer power
|
|
|
D.D
|
dat kleinere kite sneller loopen is beetje onzin ik loop altijd nog met mijn 6 het bruutste en laatst met een 9M short lines kite(18M lijnen) echt heel bruut ga je dan ja omdat die sneller rond is ontwikkel je veel meer power en krijg je dus sickere loops. En dus hoe korter je lijnen hoe nog sneller je kite wordt. nog meer power Idd met een kleinere kite heb je meer power in een loop en een kleine kite loopt meestal sneller( ligt aan het type van je kite) Als je met een torch12m loopt en met een 8m zul je wel zien dat een 8 veel harder en agresiever gaat en ook wat sneller..
|
|
|
slingshot {Thomas}
|
Dit stond in access kiteboarding magazine deel 3, 2007: Is een soort verslag van Ruben Lenten zijn sicke kiteloops. Ik heb het even overgenomen, maar jammer genoeg heb ik de bijhorende foto niet voor jullie maar goed hopelijk hebben jullie er wat aan. En als je echt zo graag de bijhorende foto willen hebben, dan koop je toch gewoon access deel 3, 2007. Er zijn maar wijnig kiters die al hun tricks doen met veel wind. Ruben lenten is een goed voorbeeld van iemand die wel alles flikt met snoeiharde wind. Sterker nog, Ruben is in zijn element als het hard waait en hij met een kleine kite “gewoon” een beetje kan loopen. Dat hij kiteloopen wel begrijpt, hebben we allemaal maar wat vaak kunnen zien op de verschillende filmpjes die hij heeft gemaakt. Maar hand de hand van deze sequence kun je pas echt goed zien hoe het moet. Als je Ruben op strand tegen komt en aan hem vraagt: ‘ben je ziek dat je je kite zo hoog loopt?’, is zijn antwoord steenvast dat hij ze spullen vertrouwt. Bovendien weet Ruben waarschijnlijk als geen ander waar hij mee bezig is. Eén ding weet ik in iedergeval wel, om een kiteloop op 10m hoog in te zetten heb je behoorlijk wat lef nodig. Als je goed naar Ruben kijkt, zie je dat hij ingehaakt is als hij zijn kite loopt, omdat de krachten ontzettend groot zijn. Helaas staat de afzet en de landing er niet op, zodat we niet zeker weten welke move ruben maakt, wij denken dat hij een brute backloop kiteloop i.p.v. een f-16. Ruben maakt direct bij zijn afzet een relatief langzame backroll, waardoor hij tegelijk met zijn kite meedraait. Op die manier voorkomt hij dat hij de controle over zijn kite kwijt raakt. Als je de loop inzet, moet je niet halverwege gaan twijfelen of nadenken. Als je dat doet gaat het zeker mis. Daar kunnen veel mensen over meepraten. Wanneer je naar de foto kijkt, zie dat ruben de hele tijd naar één punt blijft kijken: de plek waar hij wil landen. Het eerste gedeelte van de kiteloop is altijd het heftigst omdat je kite dan in één keer de versnelling krijgt. Als het misgaat voel je dat al meteen na je afzet. Je gaat dan op zeker hard vallen... verderop in de sequenc, zie je dat als Ruben op zijn hoogste punt is, hij de kite al bijna boven zich heeft staan. Op die manier kan hij gecontroleerd aan zijn landing beginnen. De kite staat tijdens de afdaling bijna constand op de zelfde plek waardoor je hem geleidelijk ziet afdalen richting het water. Vlak voor zijn landing zie je dat hij ze kite weer instuurt, om de kite meer lift te geven. Hierdoor daalt hij rustig en valt de kite niet uit de lucht zodra hij het water raakt. Je ziet heel goed dat hij bijna de gehele tijd zijn board in één richting heeft, dit is de richting waarop hij voor de wind kan landen en ook het meest comfortabel landt. Als je nou ook zo wilt leren kiteloopen als Ruben zijn er wel wat dingen waar je rekening mee moet houden. Je kunt in het begin het beste oefenen met wijnig wind zodat je het langzaam op kan bouwen. Niet gelijk met een 6 meter in windkracht 8 aan die bar gaan trekken, dat word alleen maar gevaarlijk voor jezelf en anderen. Ook is het een must om te zorgen dat je spullen in orde zijn, niet je halverwege je loop iets breekt waadoor je naar beneden dendert. Als je goed kijkt naar Ruben zie je dat zijn loops er groot zijn, waardoor hij boven zijn kite uitkomt of horizontaal. Dit is iets wat je op moet bouwen. In het begin zal je, door hard te sturen, wat snellere kleine loops moeten maken. Wanneer je dat onder de knie hebt, kan je door je handen meer naar het midden te zetten en langzamer te sturen, loops groter maken. Hopelijk kan je na deze uitleg Ruben zijn loops evenaren en de show op je homespot stelen met deze gigantische loops. Maar denk altijd aan je eigen veiligheid, voel aan tot hoever je kunt gaan, want bij twijfel gaat het mis en dat wil je absoluut niet hebben. Veel succes Tekst: Cees Oosterum//Beelt: Sebastiaan Hogenboom//rider: Ruben Lenten
|
|
|
kitestertje
|
als ik probeer te loopen doe ik het altijd ingehaakt omdat ik anders niet weet of ik het wel hou.. Maar iemand zei tegen mij dat het dan veel moeilijker is, is dat zo? Ik land wel altijd op me buik
|
|
|
Lex
|
nee is niet moeilijker...en je moet wel hoogte hebben dus ik weet niet hoe jij dan op je buik komt? (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
|
kitestertje
|
en ik val voorover en dan val ik heel hard en heb ik een week later nog last vn m'n ribben ga je morgen oostvoorne?
|
|
|
slingshot {Thomas}
|
en ik val voorover en dan val ik heel hard en heb ik een week later nog last vn m'n ribben ga je morgen oostvoorne? als je zo gaat denken wordt het nooit wat die kiteloop bij jou! (tong_kitesmiley) je moet wel je verstand op nul zetten. (bij de een gaat dat wat makelijker dan bij de andere, ja daar heb je gelijk in. bij mij is namelijk heel makelijk)
|
|
|
kitestertje
|
nee zo denk ik niet, ik doe het gewoon en dan val ik altijd voorover op m'n ribben en dan heb ik een week pijn omdat ik het 10x achter elkaar doe haha:P
|
|
|
slingshot {Thomas}
|
tja daar heb ook wel eens last van, maar goed ik heb nu even besloten om 2 weken niet te gaan kiten, want me rug, enkel en spieren zijn beetje naar de kl*te dus (tong_kitesmiley)
|
|
|
Lex
|
en ik val voorover en dan val ik heel hard en heb ik een week later nog last vn m'n ribben ga je morgen oostvoorne? nee net een weeekend erop zitten. Deze week werken...en de wind is toch op.
|
|
|
slufterhufters.com
|
Kiteloopen is een verhaal apart, als ik haast iedereen om me heen hoor dan loopen ze wel...maar is dat eigenlijk wel zo. Natuurlijk, als je kite rond gaat in een sprong dan is dat een kiteloop, je kan het ook homoloopjes noemen en die maken 95% van de kiters.
Ik ben al meer dan 2 jaar bezig met kiteloopen, ik kan met elke wind inschatten hoe en wat ik met een kiteloop wil of kan doen zonder dat je jezelf ernstig pijn doet, en geloof me ik ben veel en ernstig hard gevallen. Kiteloopen is de grens van je kunnen opzoeken, kiteloopen is serieus, een grote mannen truuk.
In het filmpje van de Slufter, heb ik met de wind van die dag het uiterste gehaald uit mijn kiteloops, had ik mijn kite langzamer gestuurd waardoor de loop groter wordt dan had ik achter elkaar gevallen. Als ik met 7bf ga loopen dan wordt het anders, ik kan dan veel hoger springen waardoor ik de kite langzamer kan rondsturen. Ga ik loopen op zee met 7bf en hoge golven dan wordt het weer een ander verhaal, dan kan ik de loop nog groter maken omdat ik dan de golf gebruikt voor de afzet en ik de kite harder kan injanken, daardoor ga ik hoger, ik stuur de kite langzaam door naar achteren, als ik merk dat ik hoog genoeg hang dan trek ik langzaam de kite rond, gevolg is dat je bijna zo hoog als je kite gaat, dit zijn zeldzame loopjes, je moet gewoon mazzel hebben.
Er is op de wereld 1 koning in het kiteloopen en dat is Ruben Lenten, niemand die zo hoog hard en gruwelijk loopt als deze man, vergeet daarbij niet dat iedereen dat kan maar dan wel landen, en dat is het moeilijkst van kiteloopen.
Ik heb al 4 kiteboards doormidden geknalt, 2 ribben gebroken, mijn knie aan snot, veel pijn in mijn onderrug, en een paar keer half bewusteloos uit het water gekropen...
|
|
|
|
Traxas
|
Goede Topic Ivo.. Je ziet nu zo veel kiteloop op het internet.. nu wil iedereen het proberen.. En het is niet altijd even makkeljik. Met die crash op het filmpje heb ik ook mijn board gebroken... Dat is echt klote. Maar inderdaad, met vallen en opstaan leer je het. Maar ziek niet je grens op met spullen die je niet vertrouwd. Breekt er iets, dan wordt het wel een ander verhaal.
|
|
|
jurgen
Geen avatar
|
Als ik later groot ben wil ik net zo worden als raggen..........Das pas echt een stoere;-)
|
|
|