springen en landen

bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Juni 01, 2007, 23:37:49
edit2Rapporteer  
Hallo allemaal, ik vaar al een tijdje en het springen gaat steeds beter maar ik heb nog een paar
dingen waar ik mee zit, ik heb al uitvoerig gezocht op het forum maar ik ben er wel iets mee geholpen,
maar nog niet helemaal. De vragen zijn:

1 Als ik aan de wind vaar met aardig hoge snelheid, moet ik dan toch altijd ruime wind gaan om goed te springen en te landen?

2 Als ik spring met mijn 12 meter switchblade kom ik aardig hoog(fotos's van 3 a 4 meter hoog) maar ik kan hem niet goed landen , vaak te weinig druk nog op mijn lijnen , wat moet ik veranderen.
Ik heb al aan veel mensen gevraagd hoe ik dit het beste kan oplossen,maar alemaal verschillende antwoorden moet ik eerder en verder terugsturen?

3 Als ik met mijn 9 meter switchblade spring ga ik minder hoog en veel verder, moet je kleine kite veel harder insturen?

Ik wil graag hoog springen en goed landen, hoe kan ik dit het beste opbouwen?

Ik kite veel bij brouwersdam en zie vaak dat ik hier niet de enigste ben met dit probleem

Alvast bedankt voor de reakties.
diederik

Berichten: 908
Antwoord #1 Juni 01, 2007, 23:56:24
edit2Rapporteer  
zie 'tips' of zoekfunctie...
harryCab

Berichten: 316
Antwoord #2 Juni 01, 2007, 23:59:12
edit2Rapporteer  
zie 'tips' of zoekfunctie...

Ik lees dat hij dat al gedaan heeft!
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #3 Juni 02, 2007, 00:58:33
edit2Rapporteer  
Bij de 12m de stuurlijnen een knoopje strakker denk ik.
Als je met de 9m wel ver en niet hoog gaat zit het probleem hem in het aankanten voor de sprong of te veel snelheid in combinatie met te weinig ervaring. Probeer eerst maar eens met weinig snelheid en goed aankanten voor de sprong recht omhoog te gaan. Een golfje mee pakken helpt ook erg goed. 
Dit zijn mijn ervaringen hoop dat je er wat mee kan.

succes
kitewouter

Berichten: 375
Antwoord #4 Juni 02, 2007, 02:39:21
edit2Rapporteer  
gertjan heeft een punt!:D

eerst dus lekker springen puur op de kracht van de kite..(dus terugsturen naar 12 of er iets voorbij) als je hoger wilt, steeds harder terugsturen met meer snelheid.. en dan kan je je kite ook nog wat heen en weer sturen in de lucht. Dus varen naar rechts: links terug voorbij 12 naar 11 uur.. direct sturen naar 1 en weer 11.. dan terugsturen vlak voor je opt water terecht komt. ikzelf stuur iets vroeger om wat meer snelheid te hebben om lekker relax downwind te landen..( helpt mij bij hogere sprongen). Verder ligt het springen met 12 en 9 aan je afstelling, ik spring hoger met 9 dan met 12 nu.. omdat de 9 sneller stuurt!

kwestie van uitproberen en door blijven gaan! zo heb ik het ook geleerd;)

hoop je er een beetje mee geholpen te hebben!
fransie

Berichten: 322
Antwoord #5 Juni 02, 2007, 02:55:47
edit2Rapporteer  
je moet je kite naar 2 uur sturenof 10 hangt er van af welke kant je op vaart
iedergeval je vaart met een pokke gang.
en stuurd je kite achter je dus 2 uur of 10 uur.
nou dan ga je echt wel fu#king hoog.
en net voor dat je je hoogste punt berijkt stuur je kite ietsjes naar de kant waar je heen wil
naar voren.
je krijgt zo weer snelhijd naar voren  en je zal langzaam landen.

KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #6 Juni 02, 2007, 02:58:28
edit2Rapporteer  
Goed springen is een combinatie van kitecontrole, boardcontrole en timing.
Dus leer eerst goed je kite kennen en beheersen, en je board te poppen (afzet van het water).

Afzet.
De hoogte van de sprong wordt voornamelijk bepaald door hoe hard je je board popt.
Dus bij een lage verre sprong pop je je board niet hard genoeg, of zelfs helemaal niet. Tijdens het varen je board even een klein beetje downwind, voor extra snelheid, en dan hard upwind poppen.
De afzet van het water combineer je met het insturen van de kite. Nu verschilt de sweetspot (punt waar de kite de meeste lift genereerd bij insturen) per kite, dus hier komt de juiste timing om de hoek kijken. Het poppen van het board en het punt wanneer de kite de meeste lift genereerd, moeten precies samen vallen voor de meest explosieve en vertikale take off. Dit vergt veel oefenen om de timing goed te krijgen.

In de lucht.
Eenmaal los van het water laat je de kite de rest doen. Veel gemaakte fout is het te ver terugsturen.
Je wil zo veel en lang mogelijk lift, om je in de lucht te houden. Stuur je de kite teveel terug, bv naar 1 uur, dan ben je ook eerder je lift kwijt omdat de kite zich op het hoogste punt pas op 1 uur zal moeten bevinden, en niet bij take off. Dus eenmaal in de lucht de kite geleidelijk naar 1 of 2 sturen, totdat je je hoogste punt hebt bereikt. Dan ff van het uitzicht genieten (grinnik_kitesmiley)
Veel gemaakte fout is het teveel poweren van de kite. Als je de bar teveel aantrekt, rem je de kite af waardoor deze dus minder lift genereerd. De sprong zal daardoor dus minder hoog zijn. Iets gedepowerd zal meer snelheid aan de kite geven, dus meer lift.

Ready for touchdown.
Zodra je weer hoogte begint te verliezen de kite weer terugsturen van 1 uur naar de vaarrichting. Doe je dit geleidelijk dan maak je bij voldoende wind een relaxte glijvlucht. Wacht je even, en stuur je wat krachtiger terug naar de vaarrichting, dan krijg nog ff wat lift net voor de landing. Dit komt doordat de kite weer van 1 of 2 uur  terug door de powerzone wordt gejaagd.
In dit stadium van de sprong is het belangerijk dat je je kite goed kent en ook goede kitecontrole zal moeten hebben. De mate van terug sturen en hoe hard , verschilt per kite en per kitemaat. Daarbij is het ook afhankelijk van hoe gepowerd je staat.  Je begrijpt dat dit dus elke keer anders getimed zal moeten worden.
Met het water in zicht, komt er een eind aan de serene rust die je in de lucht zal ervaren.
Belangerijk!!!  Land elke sprong met de neus volledig downwind!!!!
Land je je board overdwars dan sta je met één harde klap stil!!
Volledig downwind landen zet de energie van impact om in voorwaardse snelheid, en je zal vloeiend door laten planeren na de landing.

Nu denk je; holy shit, dat kan ik echt niet onthouden als ik éénmaal mijn kite instuur. Dat klopt....daarom zeg ik veel oefenen (grinnik_kitesmiley)  Uiteindelijk draait het om de feeling, en die kan je alleen krijgen door veel te oefenen. Uiteindelijk denk je er niet meer bij na, kijk je niet meer naar je kite en doe je het even automatistisch als het laten van een scheet. Het gevoel zit er dan eindelijk helemaal in  YeSS
Maar dit verhaal verteld het principe van een sprong. Voor C en SLE's hetzelfde, maar weer andere timing en mate van sturen.

Invloeden op de timing: Type kite, kitemaat, en windsterkte.
Uiteindelijk leer je daar automatisch op te anticiperen als je de feeling éénmaal te pakken hebt.

Hoop dat je er wat aan hebt.

Fer

gary d

Berichten: 205
Antwoord #7 Juni 02, 2007, 03:02:02
edit2Rapporteer  
Super uitgelegd!!!
Daar heb je nog eens wat aan , en het werkt ook nog !

 ThumpsUp
bigboy1

Geen avatar

Berichten: 45
Antwoord #8 Juni 02, 2007, 03:34:29
edit2Rapporteer  
Super bedankt voor je uitleg,
Ik zal proberen op het water om dit te onthouden en te doen.
Als ik het zo lees stuur ik te snel terug en trek teveel aan mijn bar.
Nog een vraag kun je ook teveel terugsturen bij het springen?
Myzrael
Gast
Antwoord #9 Juni 02, 2007, 03:43:30
edit2Rapporteer  
Super bedankt voor je uitleg,
Ik zal proberen op het water om dit te onthouden en te doen.
Als ik het zo lees stuur ik te snel terug en trek teveel aan mijn bar.
Nog een vraag kun je ook teveel terugsturen bij het springen?

Uit mijn zeer geringe ervaring............yup! Ik stuurde een keertje door en werd toen echt de andere richting in gekatapulteert
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #10 Juni 02, 2007, 04:01:52
edit2Rapporteer  
Als je teveel terugstuurt naar 2 uur en je houd de kite daar, dan krijg je een pendulum effect. Je zwaait onder je kite door en de kite bevindt zich buiten het wind raam. M.a.w. je lazert als een baksteen uit de lucht zonder spanning op de lijnen. Dus tijdig terugsturen in de vaarrichting.

Maar elke keer dat het mis gaat, proberen te achterhalen wat er mis gaat en waarom. De volgende keer dat je het probeert dan, er bewust rekening mee houden. Zo voel je elke keer dat het beter gaat. Dus veel oefenen en dan krijg je op een gegeven moment de feeling te pakken.

De trick is om de kite in de lucht niiet te ver terug te sturen maar max tot 1 uur. Maar dat terugsturen is ook weer afhankelijk van de maat waar je mee vaart, en hoe gepowerd je staat. Hoe meer power, hoe minder je de kite terug hoeft te sturen.

Joosdo

Berichten: 748
Antwoord #11 Juni 02, 2007, 05:09:14
edit2Rapporteer  
Veel mensen hebben ook problemen  met het tijdig terug sturen van de kite. De pionier John Hollzhal zegt in zijn boek dat je dan je achterste hand (waarmee je net de kite hebt terug gestuurd) van de bar moet halen, zodat je automatisch de kite weer in de juiste richting stuurt.

Bij echte big-air werkt dit niet omdat je dan al op 3-4 meter hoogte veel voorwaartse snelheid krijgt en je lift weg is, maar bij de oefensprongetjes hielp dit bij mij heel goed.

Probeer het eens zou ik zeggen.

Mzzl Joost
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #12 Juni 02, 2007, 14:35:32
edit2Rapporteer  
Dat handje van de bar afhalen, komt heel goed van pas als je rotaties gaat oefenen. In het begin ben je helemaal gedesorienteerd, en trek je meestal toch onwillekeurig aan de verkeerde kant. Dus in dat geval gewoon een handje na de afzet van de bar halen, zodat je automatisch aan de juiste kant van de bar trekt in de rotatie. Ik zeg na de afzet, zodat je de kite dan ook niet te ver terug kan sturen.

Het terugsturen bij harde wind en met kleine snelle kites, is vaak niet meer dan even een klein rukje terwijl je je board popt.
Gertjan

Berichten: 1376
Antwoord #13 Juni 02, 2007, 16:47:04
edit2Rapporteer  
He kitedemon heb je deze verhaaltjes allemaal klaar staan om te plaatsen of is dit knippen en plakken.

Je maakt er in ieder geval een duidelijk verhaal van.  Top.
KiteDemon

Berichten: 6806
Antwoord #14 Juni 02, 2007, 17:37:04
edit2Rapporteer  
Ook ik heb het allemaal moeten leren, maar kan inmiddels alweer uit 7 jaar ervaring putten.
Ik vaar alleen nog maar op gevoel en probeer het gevoel te vertalen naar de processen die tijdens een actie gebeuren en waarom.
Bij nieuwe tricks in het begin even bewust erbij nadenken en uitproberen om de timing in orde te krijgen. Dus altijd ff uitproberen.....iets eerder of later de kite loopen, hard of rustiger sturen enz. De timing is ook elke keer anders afhankelijk van de kite, windsterkte en maat.
Maar oefening baart kunst, dus het gevoel en timing kan je alleen op het water krijgen, en niet bang zijn om te crashen. De zwaarste crashes ervaar je met het oefenen van kiteloopen. Maar als je al wat meer kitekontrole hebt dan kan je dit op een veilige manier opbouwen en steeds radicaler gaan.....vooral als je ingehaakt kiteloopt.
Belangerijkste blijft de landing. Geen goed gemaakte trick zonder een vloeiende landig met doorplaneren.

Maar geen plakken en knippen voor mij maar alles gebaseerd op 7 jaar ultieme fun.
Mark-Fizzer

Berichten: 6057
Antwoord #15 Juni 03, 2007, 02:24:03
edit2Rapporteer  
@Fer, lekker helder weer!! tjop
Haring High Richardt

Berichten: 9341
Antwoord #16 Juni 03, 2007, 04:58:59
edit2Rapporteer  
Citaat
Uiteindelijk draait het om de feeling, en die kan je alleen krijgen door veel te oefenen. Uiteindelijk denk je er niet meer bij na, kijk je niet meer naar je kite en doe je het even automatistisch als het laten van een scheet. Het gevoel zit er dan eindelijk helemaal in 


En zo is dat !!!!!!!!  ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.