Goed springen is een combinatie van kitecontrole, boardcontrole en timing.
Dus leer eerst goed je kite kennen en beheersen, en je board te poppen (afzet van het water).
Afzet.De hoogte van de sprong wordt voornamelijk bepaald door hoe hard je je board popt.
Dus bij een lage verre sprong pop je je board niet hard genoeg, of zelfs helemaal niet. Tijdens het varen je board even een klein beetje downwind, voor extra snelheid, en dan hard upwind poppen.
De afzet van het water combineer je met het insturen van de kite. Nu verschilt de sweetspot (punt waar de kite de meeste lift genereerd bij insturen) per kite, dus hier komt de juiste timing om de hoek kijken. Het poppen van het board en het punt wanneer de kite de meeste lift genereerd, moeten precies samen vallen voor de meest explosieve en vertikale take off. Dit vergt veel oefenen om de timing goed te krijgen.
In de lucht.Eenmaal los van het water laat je de kite de rest doen. Veel gemaakte fout is het te ver terugsturen.
Je wil zo veel en lang mogelijk lift, om je in de lucht te houden. Stuur je de kite teveel terug, bv naar 1 uur, dan ben je ook eerder je lift kwijt omdat de kite zich op het hoogste punt pas op 1 uur zal moeten bevinden, en niet bij take off. Dus eenmaal in de lucht de kite geleidelijk naar 1 of 2 sturen, totdat je je hoogste punt hebt bereikt. Dan ff van het uitzicht genieten (grinnik_kitesmiley)
Veel gemaakte fout is het teveel poweren van de kite. Als je de bar teveel aantrekt, rem je de kite af waardoor deze dus minder lift genereerd. De sprong zal daardoor dus minder hoog zijn. Iets gedepowerd zal meer snelheid aan de kite geven, dus meer lift.
Ready for touchdown.Zodra je weer hoogte begint te verliezen de kite weer terugsturen van 1 uur naar de vaarrichting. Doe je dit geleidelijk dan maak je bij voldoende wind een relaxte glijvlucht. Wacht je even, en stuur je wat krachtiger terug naar de vaarrichting, dan krijg nog ff wat lift net voor de landing. Dit komt doordat de kite weer van 1 of 2 uur terug door de powerzone wordt gejaagd.
In dit stadium van de sprong is het belangerijk dat je je kite goed kent en ook goede kitecontrole zal moeten hebben. De mate van terug sturen en hoe hard , verschilt per kite en per kitemaat. Daarbij is het ook afhankelijk van hoe gepowerd je staat. Je begrijpt dat dit dus elke keer anders getimed zal moeten worden.
Met het water in zicht, komt er een eind aan de serene rust die je in de lucht zal ervaren.
Belangerijk!!! Land elke sprong met de neus volledig downwind!!!!
Land je je board overdwars dan sta je met één harde klap stil!!
Volledig downwind landen zet de energie van impact om in voorwaardse snelheid, en je zal vloeiend door laten planeren na de landing.
Nu denk je; holy shit, dat kan ik echt niet onthouden als ik éénmaal mijn kite instuur. Dat klopt....daarom zeg ik veel oefenen (grinnik_kitesmiley) Uiteindelijk draait het om de feeling, en die kan je alleen krijgen door veel te oefenen. Uiteindelijk denk je er niet meer bij na, kijk je niet meer naar je kite en doe je het even automatistisch als het laten van een scheet. Het gevoel zit er dan eindelijk helemaal in
Maar dit verhaal verteld het principe van een sprong. Voor C en SLE's hetzelfde, maar weer andere timing en mate van sturen.
Invloeden op de timing: Type kite, kitemaat, en windsterkte.
Uiteindelijk leer je daar automatisch op te anticiperen als je de feeling éénmaal te pakken hebt.
Hoop dat je er wat aan hebt.
Fer