Mark1970
|
Je bent geen beginner meer wanneer je geen zweethanden meer hebt tijdens de autorit naar je kitespot...
|
|
|
J-D
|
Denk dat een hoop mensen die naar les rijden ook niet hebben (tong_kitesmiley)
|
|
|
Darkwing
Gast
|
Lekker belangrijk...
|
|
|
J-D
|
In de ochtend is de kans op neerslag het grootst in de noordwestelijke helft van het land. In de loop van de middag van het westen uit buiige neerslag met kans op onweer en zware windstoten(6A7BFT)
Zal wel een dikke beulsessie worden morgen! Maar pas wel op!!
BEGINNER HEB JE MORGEN NIKS TE ZOEKEN OP HET WATER! EN MET JE 12 M KITEN KAN JE MORGEN WEL VERGETEN!
Met zulke berichten is het wel handig te weten lijkt me
|
|
|
chico
|
Daar heb je een punt. Het is geen dichotoom categorie systeem. Ben je een beginner, een gevorderderde beginner, een beginnende gevorderde of een gevorderde. Nu heb je al 4 categorieen.
Dit is niet in te delen. Als iets fout gaat wordt iemand eerder als beginner geclassificeerd dan als het niet fout gaat. Het is dus retrospectief.
|
|
|
zwafra
Logs: 0 | 416 uur
|
Wanneer hij begint..........
En een kiter is pas gevorderd als hij zijn kite goed controle heeft (onder alle omstandigheden).... Je bent niet persee een gevorderde kiter als je een sprongetje kan maken ,Je bent het pas als je een sprong gecontroleert kan maken en landen ,En weten waar je kite is zonder ernaar te kijken..
|
|
|
Darkwing
Gast
|
In de ochtend is de kans op neerslag het grootst in de noordwestelijke helft van het land. In de loop van de middag van het westen uit buiige neerslag met kans op onweer en zware windstoten(6A7BFT)
Zal wel een dikke beulsessie worden morgen! Maar pas wel op!!
BEGINNER HEB JE MORGEN NIKS TE ZOEKEN OP HET WATER! EN MET JE 12 M KITEN KAN JE MORGEN WEL VERGETEN!
Met zulke berichten is het wel handig te weten lijkt me Maar je weet toch zelf wel het beste wanneer de wind/zee te heftig zijn. Er zijn misschien "beginners" die dan wel kunnen varen en beginners die dan niet kunnen varen. Ligt er ook een beetje aan welk materiaal je hebt. Ik ken een "beginners" die met windkracht 6/7 (op oostvoorne) echt top heeft gevaren, hij had dan wel een veilige kite. (Peter Lynn Venom 10).
|
|
|
wouterb
|
Ben bang dat 'beginner' een rekbaar begrip is. Ik zou zeggen: hoogte kunnen lopen is de grens. (helegrote) MAAR er zitten jochies tussen die dat na anderhalf uur les (in een stabiele 4bft) kunnen. Laat je dit soort types los in 6bft met vlagen van 8, heb je een disaster waiting to happen! Andere lopen net wel/niet hoogte na 3 seizoenen, maar weten wind wél op waarde te schatten, weten hoe een safety werkt en wanneer die te gebruiken.
Eigen inschatting/verantwoordelijkheid dus ( hoewel 'overschatting' een veelvoorkomend euvel is, helaas)
|
|
|
Peterkiter
|
Ik vind dat iemand geen beginner meer is als:
- iemand een goede kitecontrole heeft. - kan hoogte lopen, maar ook iets kan afvallen zonder te hard te gaan als je bijvoorbeeld iemand passeert. - en niet persé kan springen. Zijn ook gevorderde kiters die alleen maar cruisen. - De nodige ervaring heeft - Weet bij welke wind je welke maat kite kan opzetten - Het nodige verantwoordelijksgevoel heeft.
|
|
|
rocket man
|
de beginners discussie komt altijd op gang als er narigheid in de vorm van vreselijke ongelukken om de hoek komen kijken, of als het net weer goed is gegaan. Bij de vraag beginner of niet gaat het niet alleen om vaardigheden dwz zeker hoogte te kunnen lopen, maar ook om inschattingsvermogen. Iemand die niet begrijpt dat ie een gevarenzoeker is als ie boven de 30kn gaat varen is voor mij ook een beginner (in z'n hoofd dan)
|
|
|
aettema
Geen avatar
|
Je kan bijvoorbeeld wel met je Speedwing pro gewoon op het land gaan vliegeren met windkracht 8. Hardstikke leerzaam en leuk! In ieder geval minder gevaarlijk dan nu gaan kiten met dit weer. Trouwens het regent ook, dus waarom zou je...
|
|
|
Sjemmel
|
Ben het met Peterkiter eens. En vind het een heel nuttig topic want sommige mensen hebben echt moeite met zichzelf inschatten, ikzelf ook. Het is fijn wanneer je weet hoe ver je nu bent en dat je dat aan een aantal simpele richtlijnen kunt meten. Dan weet je wanneer bepaalde uitspraken voor jou gelden en wanneer niet. Groeten
|
|
|
Kondor 11
|
Altijd leuk die berichten die waarschuwen voor beginners, helaas zijn het wel bijna altijd die "gevorderden" die het leven laten terwijl dan de beginners niet op het water te vinden zijn. Een gevorderde kiter ben je pas wanneer je de krachten van ons moedertje kunt respecteren en gezond verstand kunt opbrengen wanneer de omstandigheden daarom vragen. Met andere woorden er zijn er maar weinigen die gevorderd goed bezig zijn. Peter
|
|
|
KiteDemon
|
- iemand een goede kitecontrole heeft. - kan hoogte lopen, maar ook iets kan afvallen zonder te hard te gaan als je bijvoorbeeld iemand passeert. - en niet persé kan springen. Zijn ook gevorderde kiters die alleen maar cruisen. - De nodige ervaring heeft - Weet bij welke wind je welke maat kite kan opzetten - Het nodige verantwoordelijksgevoel heeft.
Helemaal mee eens. Los van je niveau en trickarsenaal, is het belangerijkste dat je goede inschatting kan maken van weerscondities, spotkeuze maar vooral van je eigen kunnen en kennis, om veilig te kunnen kiten. Beginners hebben die kennis en ervaring gewoon nog niet in huis. Zelfoverschatting en onderschatting van condities is een beginnerskwaal die fatale gevolgen kan hebben!!! Door gebrek aan ervaring heeft een beginner ook de kitekontrole nog niet in huis om zich in noodsituaties alsnog te redden. Ik ben zelf allang geen beginner meer maar heb vandaag besloten niet het water op te gaan. Dat lag niet aan de condities alhoewel deze wel tricky waren (vlagerig herfstweer met vlagen 7-8 bft) maar om het feit dat ik alleen was en er in geen velden of wegen iemand te bekennen was. Voor mij zag het er lekker uit, en hoe graag ik ook het water op wilde.....het is gewoon dom om in je ééntje het water op te gaan!!! Ik wil hier alleen maar mee zeggen dat je altijd je koppie moet gebruiken ook al ben je geen beginner meer. En juist voor een beginner is het belangerijk dat je je koppie moet leren gebruiken. En dat laatste onderscheid nou net de beginner van de niet meer beginner. Oja....en de adviezen die hier gegeven worden kan je beter voor lief nemen. Mijn haren gaan al overeind staan als ik sommige eigenwijze reacties lees, van beginnende kiters die toch met een tegenwerping komen waarom ze het niet met hun 12 kunnen proberen, met herfstachtige voorspellingen van vlagerige 7 bft en buien.
|
|
|
jaapd
|
Ik ken een "beginners" die met windkracht 6/7 (op oostvoorne) echt top heeft gevaren, hij had dan wel een veilige kite. (Peter Lynn Venom 10).
De eerste keer dat ik goed kon hoogte lopen was bij Workum in een dikke 6 met een PL guerilla 9. Na een tijdje op het water zag ik opeens dat bijna alle kiters op de kant stonden en dat ik als beginner alleen tussen de windsurfers aan het varen was. On topic: je bent geen beginner meer als je lange rakken vaart zonder crashes of hoogte verlies.
|
|
|
KiteDemon
|
On topic: je bent geen beginner meer als je lange rakken vaart zonder crashes of hoogte verlies.
Dat is natuurlijk onzin!! Dat wil alleen maar zeggen dat je de eerste basisvaardigheden onder de knie hebt. Iets wat sommige cursisten soms zelfs al naar een paar uurtjes door hebben. Elke beginner die zelfstandig aan de slag zou gaan zou dit eigenlijk al moeten beheersen voordat hij zich in het tegenwoordig drukke kiteverkeer begeeft.
|
|
|
RonnieRotonde
|
Ik voldoe volgens mij wel aan de eisen van Peter Kiter.. Heb een 9 meter waroo.. Denk dat ikt morgen ga proberen! Moet te doen zijn lijkt me.
Maar idd een nuttig topic, ik las ook net die waarschuwing en dacht precies het zelfde!
|
|
|
(HJ) MINI-ME
|
Ik ken een "beginners" die met windkracht 6/7 (op oostvoorne) echt top heeft gevaren, hij had dan wel een veilige kite. (Peter Lynn Venom 10).
On topic: je bent geen beginner meer als je lange rakken vaart zonder crashes of hoogte verlies. Dat is een beetje kort door de bocht.. zou dus betekenen dat ik na 3x varen gevorderd was/ben omdat ik lange rakken kon varen en hoogte kon vast houden en terug kon komen op mijn startpositie.....NEE... Volgens mij ben je geen beginner meer wanneer je plotseling kan afremmen en/of van richting kan veranderen en dus precies weet wat je vlieger doet. Ik vergelijk het maar even met motorrijden... 190km p/h rijden met je vriendin achterop kunnen we allemaal... MAAR... een noodstop maken en weten hoe je motor/banden/wegdek/vriendin daarop gaan reageren is dus heel wat anders (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
blaatjekoe
Gast
|
lol een noodstop maken en weten hoe je motor/banden/wegdek/vriendin voor als je dat laatste door hebt
|
|
|
Spoon
|
dan ben ik dus officeel geen beginner meer wahoo!!
|
|
|
Nino
|
I concur..
|
|
|
Chop S(t)ick
|
Ik ken een "beginner" die met windkracht 6/7 (op oostvoorne) echt top heeft gevaren, hij had dan wel een veilige kite. (Peter Lynn Venom 10). Dat was ik (grinnik_kitesmiley)
|
|
|
-Mark-
|
je moet gewoon zeker vna je zaak zijn en je kite onder controle hebben, de rest kan je zelf wel bedenken als je naar andere mensen kite ( dit gaat nergens over )
|
|
|
Feltyshot
Gast
|
Nou jah ik ben liever me hele leven "beginner" dan zo'n arrogante "gevorderde"!! Vaar ik lekker op het water van de slufter en merk ik dat de wind aan het toe nemen was, dus ging voor de zekerheid maar van het water af(weeg 50kg en vaar met ss fuel 9). kom ik aan de kant en vroeg ik of iemand mijn kite aan kon pakken en al die "gevorderde" kiters bleven gewoon zitten gewoon zitten gelukkig kwamen er een paar "beginnende" kiters aan en daar vroeg ik het aan en die holpen me optijd, want de wind nam in een keer flink toe. En dat was niet de eerste keer dat het gebeurde, maar het is al vaker dat dit zo was.
En dan als je je kite aan het op pompen bent en je bent al op de helft met pompen en er komt zo'n "gevorderde" aan die zijn kite wilt neer laten dan moet je maar gelijk klaar staan, terwijl er niks bijzonders aan de hand was en hij makkelijk ff een minuutje had kunnen wachten.
En ze doen alleen tof tegen je als je foto's van ze maakt, dan vragen ze gelijk sta ik er goed op.
En zo zijn er meer dingen zoals dat ze op de zelfde lijn varen en dan laten ze jou gewoon helemaal naar ondiep stuk varen zo ver dat je niet meer verder kan en dan pas keren ze om en dan zit je daar lekker vast in het zand.
En dan vaar ik nu al 3 jaar op het slufter, maar het zijn altijd die "gevorderde" gasten waar je last van hebt.
P.S. dit geld niet voor Jeroen, martin, monique, en nog twee/drie andere, maar daar weet ik de naam ff niet van.
En waar ik toe behoor interreseert me helemaal niks, want ik vaar gewoon vanaf 10 knopen tot 30 knopen(als ik de juiste kites mee heb) en vaar hier tussen gewoon stabiel, heb me kite onder controle en doe ook nog springen. En heb zelfs tijd om naar andere te kijken terwijl ik vaar!!
|
|
|