Afgelopen zondag een hard lesje geleerd!

Nick_66
Gast
Oktober 23, 2006, 20:18:45
edit2Rapporteer  
Ik ben dus zo'n domme jongen geweest om te gaan kitesurfen bij Brouwersdam afgelopen zondag. Heb een paar lessen gehad in ondiep water en heb voldoende kite ervaring, maar gaan kitesurfen op zee en heel weinig ervaring er nog in hebben, is ontzettend stom.
In het begin lag ik wat te oefenen met het starten, maar dat ging niet bepaald van een leien dakje. De laatste keer dat ik weer het water op ging, zal ik nooit meer vergeten! Ik probeerde naar links te varen, maar crashde toen mijn kite op het water, een Flysurfer Speed 10. Geen leash aan mijn board dus die begon gelijk van me af te drijven. Ik merkte toen dat ik geen bodem voelde en raakte een beetje in paniek. Heb redelijk snel uitgehaakt, maar de vlieger zat nog aan me vast dmv de leash die vast zat aan mijn harnas. Ook al ligt je kite op het water, zo'n vlieger trekt dan nog behoorlijk aan je. Ik probeerde eerst bij mijn board te komen, maar dat lukte dus niet meer. Ik begon al vermoeid te raken. Die liet ik dus maar verder drijven. Voelde nog steeds geen bodem en ik raakte nog wat meer in paniek. Rustig blijven dacht ik toen en naar de kust zwemmen. Ondertussen zat de vlieger nog vast aan mijn harnas. Door de angst was ik helemaal vergeten dat er ook een safety zat aan de leash en die heb ik dus niet gebruikt. Nog steeds probeerde ik al zwemmend de kust te bereiken met de vlieger nog aan me vast. Ondertussen raakte ik erg vermoeid en toen sloeg de paniek echt toe. Ik kreeg een paniek aanval zoals ik die nog nooit in mijn leven heb meegemaakt! Geen pretje kan ik jullie wel vertellen. Wat er dan voor een gevoel door je heen gaat is niet te beschrijven. Ik begon te schreeuwen en riep om hulp. Gelukkig kwamen er twee kitesurfers naar me toe en die hebben me aan de kant geholpen. Ik ben die jongens dus heel erg dankbaar!! Aan de kant was ik volledig buiten adem. Stom stom stom!!!! Wat heb ik die dag een hoop fouten gemaakt

Ik heb afgelopen zondag een heel erg hard lesje geleerd! Heb zeker wel vier fouten gemaakt:

1- Ga niet kitesurfen bij Brouwerdam als je nog weinig ervaring hebt.
2- Gebruik een zwemvest
3- Ga nooit alleen
4- Weet je safety’s goed te gebruiken in een paniek situatie

Dus voor diegene die net zo weinig ervaring hebben als ik, ga alleen de zee op als je echt volledig zeker van jezelf bent en gemakkelijk kan kitesurfen. Oefen eerst bij Oostvoorne en/of Schellinkhout.
FonezzzZz

Antwoord #1 Oktober 23, 2006, 20:37:13
edit2Rapporteer  
wow, dat is schrikken!  gelukkig heb je het er goed van afgebracht en is het een wijze les voor je geweest! ( en voor andere).

maar waarom releasde je kite? kon je hem niet meer waterstarten?! en goude regel is toch? eerst je kite herstarten en dan naar je boardje toe zwemmen?

maarja in paniek. verdwijnt de logica wel eens!

groetjes
TtHoM@s

Antwoord #2 Oktober 23, 2006, 20:41:57
edit2Rapporteer  
zo hard lesje

idd met een kite in het water ben je niks
ben je gevalen en je kite licht in het water probeer eerst je board te pakken lukt dat niet
probeer dan eerst je kite te herstarten

tip:

ga naar oostvoorne leer je kite goed herstrarten en upwind body dragen
kan je dat 100% kan je met een gerust hart naar het diepen
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Antwoord #3 Oktober 23, 2006, 20:54:22
edit2Rapporteer  
Heel lullig enzo en gelukkig goed afgelopen, maar ik ben benieuwd wat je vantevoren dacht. Iets van: ik ga gewoon na mn lessen meteen ff de zee op, wat kan er nou fout gaan?
Mensen hebben gewoon te weinig ontzag voor het (zee)water en de kites.
Passie

Antwoord #4 Oktober 23, 2006, 20:55:13
edit2Rapporteer  
Waarom brouwersdam niet als je beginner bent. Je hebt er gewoon niets te zoeken als de wind er aflandig is ( dat was hij toch dit weekend?)... dan raak je in de problemen als je 't nog zwaar hebt met waterstarten. En zeker als je niet weet hoe jje kite binne zou moeten halen als 't fout gaat... ( waar je dan op zou kunne liggen of naar de kant toe zou kunnen body draggen

En paniek aanvallen.. Nooit in paniek raken.. Wat helpt het nou om zo er in paniek te zijn. Gewoon rustig blijven. Je red het toch wel. Mensen zien jou in nood. En helpen je zoals je ziet.

Maarja. 'n les!
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Antwoord #5 Oktober 23, 2006, 20:58:22
edit2Rapporteer  
Was de wind ook nog aflandig? Lekkere "lessen" heb jij gehad.   ThumpDown
RonnieRotonde

Antwoord #6 Oktober 23, 2006, 21:02:03
edit2Rapporteer  
Waarom brouwersdam niet als je beginner bent.

Ja, want er wordt daar toch ook gewoon les gegeven? Met aanlandige wind maakt het ook niet zo veel uit of je je kite goed kan herstarten, want dan spoel je toch vanzelf wel weer aan daar??

Maarreh @topicstarter, kan me voorstellen dat dat wel schrikken is .. gelukkig goed afgelopen.
sjel

Antwoord #7 Oktober 23, 2006, 21:07:28
edit2Rapporteer  
Ik heb me eerste les gehad op brouwersdam dus denk niet dat het geen spot voor beginners is :S

kon je je kite niet meer herstrarten dan?
Elevation

Antwoord #8 Oktober 23, 2006, 21:09:36
edit2Rapporteer  
zuid oost is ook niet echt relaxt.. als je bij "de strandtent" start en het gaat mis dan mag je van geluk spreken als je ter hoogte van de vuurtoren bij Oudddorp nog net aan land komt.. zal ook met ZO vlagerig zijn met starten onderaan de dam..
Nick_66
Gast
Antwoord #9 Oktober 23, 2006, 21:11:38
edit2Rapporteer  
Was de wind ook nog aflandig? Lekkere "lessen" heb jij gehad. ThumpDown

Ik heb prima lessen gehad, daar is niks mis mee. De wind was volgens mij niet echt aflandig, maar kwam uit het zuid/westen, later meer naar zuid.

Ik heb gewoon stomme fouten gemaakt. Maar ja, ik heb me lesje wel geleerd!!
Nick_66
Gast
Antwoord #10 Oktober 23, 2006, 21:13:41
edit2Rapporteer  
Ik heb me eerste les gehad op brouwersdam dus denk niet dat het geen spot voor beginners is :S

kon je je kite niet meer herstrarten dan?

Nee, dat lukte mij niet meer. Doordat ik in paniek raakte, kon ik niet meer helder nadenken.

Een vreemde gewaarwording zo'n paniek aanval.
Nick_66
Gast
Antwoord #11 Oktober 23, 2006, 21:17:26
edit2Rapporteer  
Waarom brouwersdam niet als je beginner bent. Je hebt er gewoon niets te zoeken als de wind er aflandig is ( dat was hij toch dit weekend?)... dan raak je in de problemen als je 't nog zwaar hebt met waterstarten. En zeker als je niet weet hoe jje kite binne zou moeten halen als 't fout gaat... ( waar je dan op zou kunne liggen of naar de kant toe zou kunnen body draggen

En paniek aanvallen.. Nooit in paniek raken.. Wat helpt het nou om zo er in paniek te zijn. Gewoon rustig blijven. Je red het toch wel. Mensen zien jou in nood. En helpen je zoals je ziet.

Maarja. 'n les!

De wind was niet aflandig. Kwam uit het ZW, later draaiend naar Z. Met aflandige wind gaan kitesurfen is toch niet slim? Dat is mij tenminste wel geleerd.

Niet in paniek raken? Natuurlijk wilde ik niet in paniek raken, maar ineens bekruipt er je een gevoel die je niet meer tegen kunt houden. Kan me nu wel iets voorstellen dat er mensen zijn die totaal bevriesen als ze ergens op een hoog gebouw staan.

Een lesje geleerd? Ja, dat zeker!!!
Nick_66
Gast
Antwoord #12 Oktober 23, 2006, 21:21:11
edit2Rapporteer  
Heel lullig enzo en gelukkig goed afgelopen, maar ik ben benieuwd wat je vantevoren dacht. Iets van: ik ga gewoon na mn lessen meteen ff de zee op, wat kan er nou fout gaan?
Mensen hebben gewoon te weinig ontzag voor het (zee)water en de kites.

Inderdaad. Zo stom ben ik dus geweest. Ik heb een paar lessen gehad, dus dat moet wel lukken dacht ik nog. Beetje proberen te starten en kijken hoever ik kom. Ik ga over een tijdje eerst maar eens goed oefenen bij Oostvoorne. Leren herstarten. Heb dat tijdens de les wel geleerd, maar in een paniek situatie handel je toch anders.
Nick_66
Gast
Antwoord #13 Oktober 23, 2006, 21:23:29
edit2Rapporteer  

Maarja. 'n les!

Ik heb een Flysurfer, dus de kite gebruiken om op te liggen is geen optie. Ik schaf binnenkort gewoon een goed zwemvest aan, dat lijkt mij een beter plan en wel zo veilig.
Antwoord #14 Oktober 23, 2006, 21:28:49
edit2Rapporteer  
goed dat je dit post. de zee en wind zijn ongeveer de sterkste elementan van de natuur,

daar valt echt niet mee te sollen zo zie je maar weer.

paniek voorkom je door ervaring, gewoon lekker op de playa oefenen is de beste oplossing.

kite herstarten is op zee nog eens veel lastiger door stroming, golven e.d.

op zee leer je je lesje snel!
sjel

Antwoord #15 Oktober 23, 2006, 21:29:10
edit2Rapporteer  
Impactvest heeft drijvend vermogen en helpt tegen hard crashes.. misschien idee
Boudewijn

Logs: 0 | 257 uur
Antwoord #16 Oktober 23, 2006, 22:14:10
edit2Rapporteer  
Impactvest heeft drijvend vermogen en helpt tegen hard crashes.. misschien idee
niet elk vest houd je daadwerkelijk drijvende jammer genoeg  (cry_kitesmiley)
sjel

Antwoord #17 Oktober 23, 2006, 22:23:25
edit2Rapporteer  
mystic wel
Kaya

Geen avatar

Antwoord #18 Oktober 23, 2006, 22:52:32
edit2Rapporteer  
hoi Nick66,
Lijkt me inderdaad een harde les. Maar als je op het grote strand hebt gekite (gisteren, namiddag) was de wind wel degelijk aflandig. Op het strand helemaal rechts van de "duitse hoek" was hij net side shore.
Ik ben ook beginner en zelfs daar ben ik niet in het water geweest omdat hij side was + wind zwakte snel af. Ik heb enkele weken geleden een kiter uren in het water zien dobberen met aflandige en steeds verminderende wind en had geen zin om hetzelfde mee te maken.
Het was hoogwater en dan wordt het vrij snel diep en ook dat vond ik geen goed teken. Kite herstarten in diep water én met afzwakkende wind is geen sinecure. Moraal van het verhaal: neem je tijd om wind goed te voelen en te kijken uit welke richting hij komt, bij twijfel niet gaan. Andere meer ervaren kiters kunnen je ook wel wat advies geven, heb gemerkt dat de meesten dat met veel plezier doen.
Maar 't is heel goed afgelopen en je hebt weer wat bijgeleerd, succes met je volgende kitesessies!
Greetz
Nick_66
Gast
Antwoord #19 Oktober 23, 2006, 22:56:13
edit2Rapporteer  
mystic wel

Ik ben dus zeker van plan om een vest aan te gaan schaffen. Bestaan er vesten specifiek voor kitesurfen?? Aangezien de rug van mijn harnas redelijk hoog op mijn rug zit, wordt het moeilijk om een passend harnas te vinden ben ik bang.
Kaya

Geen avatar

Antwoord #20 Oktober 23, 2006, 22:57:56
edit2Rapporteer  
o ja, nog iets vergeten: oefen regelmatig het herstarten van de kite op het water. Ik zie soms kiters die wel goed kunnen varen maar die hun kite niet meer uit het water kunnen herstarten. Toch wel belangrijk om dat goed te kunnen in diep en ondiep water!
Ook je safety af en toe uitproberen ... (allemaal tips die ik tijdens mijn lessen én ook via ervaren kiters heb gekregen (grinnik_kitesmiley)
sjel

Antwoord #21 Oktober 23, 2006, 22:58:47
edit2Rapporteer  
mystic wel

Ik ben dus zeker van plan om een vest aan te gaan schaffen. Bestaan er vesten specifiek voor kitesurfen?? Aangezien de rug van mijn harnas redelijk hoog op mijn rug zit, wordt het moeilijk om een passend harnas te vinden ben ik bang.

Ja de mystic is speciaal voor kitesurfen, hij heeft een strakkerand aan de onderkant waar je trapese overheen kan, wel een goede maat nemen want mijne is een beetje te groot en dan zit ie snel boven je oren...
Nick_66
Gast
Antwoord #22 Oktober 23, 2006, 23:00:07
edit2Rapporteer  
hoi Nick66,
Lijkt me inderdaad een harde les. Maar als je op het grote strand hebt gekite (gisteren, namiddag) was de wind wel degelijk aflandig. Op het strand helemaal rechts van de "duitse hoek" was hij net side shore.
Ik ben ook beginner en zelfs daar ben ik niet in het water geweest omdat hij side was + wind zwakte snel af. Ik heb enkele weken geleden een kiter uren in het water zien dobberen met aflandige en steeds verminderende wind en had geen zin om hetzelfde mee te maken.
Het was hoogwater en dan wordt het vrij snel diep en ook dat vond ik geen goed teken. Kite herstarten in diep water én met afzwakkende wind is geen sinecure. Moraal van het verhaal: neem je tijd om wind goed te voelen en te kijken uit welke richting hij komt, bij twijfel niet gaan. Andere meer ervaren kiters kunnen je ook wel wat advies geven, heb gemerkt dat de meesten dat met veel plezier doen.
Maar 't is heel goed afgelopen en je hebt weer wat bijgeleerd, succes met je volgende kitesessies!
Greetz

Ik ben wezen kiten (nou ja, meer verzuipen) op het smalle stukje strand. De wind kwam duidelijk uit het zuid/westen. Het was meer ZZW dan ZW. Later draaiend naar Z. Op het moment dat het gebeurde was het vloed. Helemaal niet goed op gelet!

De volgende keer ga ik naar Oostvoorne of Schellinkhout. Ga zeker niet meer alleen en als ik alleen ga, spreek ik eerst iemand aan daar en vraag om advies. Bij enige twijfel, komt de vlieger niet uit zijn tas. Dat is zeker!!
Nick_66
Gast
Antwoord #23 Oktober 23, 2006, 23:01:05
edit2Rapporteer  
mystic wel

Ja de mystic is speciaal voor kitesurfen, hij heeft een strakkerand aan de onderkant waar je trapese overheen kan, wel een goede maat nemen want mijne is een beetje te groot en dan zit ie snel boven je oren...

Heeft dit vest een goed drijf vermogen? Blijf je dus echt drijven als je bv gewond bent geraakt?
turbojerre

Antwoord #24 Oktober 23, 2006, 23:07:47
edit2Rapporteer  
Nog een tip:
Ik heb al een tijdje een vliegvis-reel-leach op men harnas.
Nadat ik men boardje was kwijtgeraakt in een soort gelijke situatie  op brouwersdam .
Is echt een aanrader, kan nu rustig jumps ed  doen zonder dat ik schrik moet hebbe men boardje kwijt te spelen.
http://www.kiteforum.com/phpbb/viewtopic.php?t=2331701&highlight=reel+leach
Ik heb het gemonteerd op men mystic warrior, met 10m lijn op.
Dan moete al xtreem hard gaan voorda uw board trug zou komen, ge moet het wel zelf trug oprolle maar das direct gebeurt.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.