kiten zee moeilijk ?

MEGALOOPBEUN

December 01, 2006, 03:41:05
edit2Rapporteer  
hallo ik heb een vraag ik kan een beetje varen op schellinkhout met wat kleine golven kan ik het dan al proberen op zee of beter wat langer varen en dan pas proberen of zijn er plaatsen bij de zee waar de golven meevallen ?
margrietje

Antwoord #1 December 01, 2006, 03:42:05
edit2Rapporteer  
gewoon doen! maar denk wel na over de plek waar je op zee gaat! zorg dat er genoeg mensen om je heen zijn die kunnen helpen! voor het geval het mis gaat..
CHRIZZZZ

Antwoord #2 December 01, 2006, 03:44:46
edit2Rapporteer  
nou het viel mij zwaar tegen.

ik kan ook alles wel goed, hard en hooog. Maar ik ging naar hvh met aanlandige wind (scheelde wel dat het 30+ knopen was. Maar het was verrot moeilijk om door de branding te komen. Heel de tijd boardje kwijt. Elke keer die niks branding weer. en hoogte lopen was ook maar ruk, Stroming is ook heel errie als je dat niet gewend bent

Ik ben gouw weer naar vlak water gegaan om ff te oefenen op snel en kort te kunnen springen etc om over golfjes te kunnen komen.
MEGALOOPBEUN

Antwoord #3 December 01, 2006, 03:46:23
edit2Rapporteer  
zijn er plekken waar je het  makkelijkst kan beginnen ?
slufterhufters.com

Antwoord #4 December 01, 2006, 03:46:45
edit2Rapporteer  
 (cry_kitesmiley)
MEGALOOPBEUN

Antwoord #5 December 01, 2006, 03:52:06
edit2Rapporteer  
bedankt nog effe wachten dan en vast oefenen met gijpen en springen 
Jari
Gast
Antwoord #6 December 01, 2006, 03:53:19
edit2Rapporteer  
bullshit, gewoon met side shore/side on-shore wind gaan varen...

Laat je niet het bos in sturen. maar zorg dat je op de juiste spot met de juiste omstandigheden bent.
MEGALOOPBEUN

Antwoord #7 December 01, 2006, 03:55:42
edit2Rapporteer  
als ik zou willen proberen waar zijn dan de plekken ik kom uit amsterdam
CHRIZZZZ

Antwoord #8 December 01, 2006, 03:56:05
edit2Rapporteer  
ja dat scheelt cker, ik zeg ook drbij dat het 30+ was met recht aanlandig. Dikke bakken dus, en had een paar klere klappers gemaakt dus eerst ff wat dingen onder de knie krijgen zodat ik het me wat relaxter voel ....
MEGALOOPBEUN

Antwoord #9 December 01, 2006, 03:59:59
edit2Rapporteer  
maakt het ook wat uit wat voor plank je vaart ik heb een nobille 555 39 x 130 
wazzaah

Antwoord #10 December 01, 2006, 04:05:26
edit2Rapporteer  
Belangrijkste vond ik dat je snel moet kunnen starten, dus binnen 3-4 seconden op van staan in t water naar staan op de plank. Anders lig je zo weer op het strand.
Molliebollie

Antwoord #11 December 01, 2006, 04:10:13
edit2Rapporteer  
Ja, moet makkelijk kunnen.
Ik heb ook in Tarifa gevaren aan het begin van mijn 'kitecarriere'.
Dat wil zeggen dat ik net een beetje kon varen heel lichtjes hoogte kon lopen en nog helemaal niet met springen bezig was. Moet zeggen dat het allemaal prima is verlopen.
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Antwoord #12 December 01, 2006, 04:12:26
edit2Rapporteer  
Hey Hans, met golven is het wel wat lastiger, maar met vlakker water is het goed te doen natuurlijk. Je hebt al een leash, dat scheelt, dus als alles fout gaat komt je toch weer compleet aaan land. Alleen goed kunnen waterstarten in het diepe is wel erg handig. Bedankt nog voor het testen van je plankie,
Robin
MEGALOOPBEUN

Antwoord #13 December 01, 2006, 04:14:04
edit2Rapporteer  
ga deze zaterdag nog naar schellinkhout om wat te oefenen in het gijpen zodat ik niet steeds in het water moet zakken om te draaien naar de andere kant
MEGALOOPBEUN

Antwoord #14 December 01, 2006, 04:15:58
edit2Rapporteer  
he robin alles goed ga jij ook nog zaterdag varen op schellinkhout ? ben er al vroeg denk om 8:30
Loepie (2 flat-3) de Leeuw

Antwoord #15 December 01, 2006, 04:19:26
edit2Rapporteer  
Ja, ben alleen wat later.
Dangerfield

Antwoord #16 December 01, 2006, 04:29:34
edit2Rapporteer  
Zou ff wachten tot het voorjaar. Dan zijn de golven weer op normaal formaat. De branding is nu nl echt superniks om doorheen te komen, en daarachter is het een onwijze klotsbak.
Van het voorjaar rag je er zo doorheen.

Zodra je op je plank kunt staan kun je op zee. voordeel van de kust is nl. dat je lekker hoogte kunt verliezen en dan teruglopen. hierdoor heb je lekker de gelegenheid om te oefenen.

Vanuit A'dam ga je naar Ijmuiden(Z/NW) of Wijk aan Zee(ZW/W/N)
Naish........what else???

Antwoord #17 December 01, 2006, 04:54:29
edit2Rapporteer  
Om op zee te kunnen varen heb je toch iets meer ervaring nodig, dit afhankelijk waar je het water op gaat en hoe de condities zijn. Op de Slufter heb je bijvoorbeeld vrij weinig golven maar wel sterke stroming, je hoeft je kite daarom niet als een gek te herstarten. Wanneer je bijv. bij Hvh, Ijmuiden, Wassenaar, Noodwijk, Wijk aan Zee, etc met flinke branding gaat kiten dan moet je wel snel kunnen herstarten, kan je dit niet,..... dan loop je het risico dat je kite aan kruimels gaat!
Op vlak water leer je het gewoon sneller, op binnenwater is het meestal vlagerig en de wind minder hard, op het autostrand heb je vrijwel vlak water en toch de "windzekerheid" van zee, ideaal dus! De Slufter ziet er "glad" uit alleen is de stroming mega en dus niet altijd in je voordeel en soms verradelijk!

Plezier!!
hagaer

Antwoord #18 December 01, 2006, 05:08:42
edit2Rapporteer  
kheb leren kiten in zee met een redelijke branding
woon in belgie en het dichtste is die bruin grijze klotsbak
beste voor op zee te leren is toch zzw
choppy water dat niet te zwaar is
en zo leer je de stroming al kenne
Molliebollie

Antwoord #19 December 01, 2006, 05:33:05
edit2Rapporteer  
Is echt heel makkelijk op zee kiten, no mather wat voor golven, kijk maar.
--
Gast
Antwoord #20 December 01, 2006, 14:35:18
edit2Rapporteer  
Let ook op de stroming!!! Is een punt wat niet te onderschatten is!
Bij afgaand tij stroming uit het Noorden (richting Zuid dus)
Opkomend andersom
Tjok
Gast
Antwoord #21 December 01, 2006, 14:59:04
edit2Rapporteer  

Blijf jij voorlopig maar lekker bij Schellinkhout kiten.

Met een 'beetje' varen kan je niet terecht op zee.

Onder elke omstandigheid je kite kunnen herstarten.
Goed hoogte kunnen varen.
Goed kunnen springen of andere verschillende tricks kunnen is wel een pre.

Probeer het met 4 a 5 bf in het begin, liefst Weste wind, is die schuin aanlandig.

Goed kunnen springen of andere tricks slaat nergens op..als jij op schellinkhout kan varen zal het op zee wat moeilijker zijn...
gewoon gaan! alleen zorg dat je snel je kite kan herstarten, oefen hier desnoods een aantal keer mee op schellinkhout..

en niet te snel opgeven, blijven proberen, zo is het mij ook gelukt
succes!! oja en niet met een pal westenwind dan zit je telkens in die wasmachines
kentyman

Antwoord #22 December 01, 2006, 15:37:15
edit2Rapporteer  
met golven op zee kiten is gewoon moeilijker dan op vlak water. Je moet snel kunnen starten anders lig je alweer op het strand voordat je gevaren hebt. Daarna moet je over de branding zien te komen wat bij sommige omstandigheden best moeilijk is (bv bij strak aanlandige harde wind). Hoogte lopen terwijl je over de branding gaat is erg moeilijk, maar als je er eenmaal overheen bent dan wordt hoogte lopen weer ietsje makkelijker.
Op zee kiten kost meer moeite & meer "skill" maar de enige manier om het te leren is door het te doen! :-) Zoek in het begin wel de goede condities op: niet te harde wind, niet te hoge golven, niet te harde stroming. Let dus op het weer en het getij en ga naar een plek met relatief lage golven / branding waar ook andere kiters zijn.
boardergirltjuh

Antwoord #23 December 01, 2006, 15:52:42
edit2Rapporteer  
Gewoon lekker naar zee joh! Is wel wat moeilijker, maar wil je het.. Hup gewoon, doen, doen en nog eens doen.. Zo leer je het. Er zijn er volgens mij heel wat die het kiten op zee hebben geleerd.. Tja, je krijgt misschien wat klappers en je gaat misschien wat vaker op je gezicht.. maar nou en?? Zo leer je op zee varen toch..
Tjok
Gast
Antwoord #24 December 01, 2006, 16:12:42
edit2Rapporteer  
je naam de beun zegt genoeg toch gewoon gaan! ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.