Voor mijn eerste keer...

Mundaka

Maart 01, 2007, 17:00:06
edit2Rapporteer  
Ok, ik zal mezelf effe voorstellen.
Yves, 26 jaar, 1 jarige Belgische Kitesurfer. Ik heb net 6 weekjes in Vietnam (Mui Ne) gekite, en ben de trotse eigenaar van een Slingshot Octane 12m. Ik heb geen board, geen kleinere Kite, maar wel een mooi vooruitzicht, vier en een halve maand naar Cumbuco/Brazil. (www.yvesenlieveopreis.be)

Ik heb twee weekjes tijd om eens te proberen of ik mezelf een board kan bouwen, en zoals de meesten onder jullie ga ik gewoon beginnen met een 3 laags populieren triplex, 4mm. Maar om de boel zeker stevig genoeg te maken met een laagje keperweefsel. Ik heb de laatste 3 maanden dit forum afgeschuimd en al mijn aantekeningen bijgehouden. Als ik thuis kom begin ik meteen aan een rockertafel, en ik ga proberen om een vacuumsysteempje in elkaar te knutselen.

Om niet teveel fouten te maken zoek ik nog advies rond devolgende onderwerpen.

- Shapen na lamineren van triplex?
Kan ik na het lamineren van de drie laagjes triplex mijn board nog shapen? en welke dikten moet ik minimaal overhouden aan tips/rails

- Twee laagjes Triplex?
Als ik nou gewoon twee laagjes triplex gebruik, en de onderkant met een laagje carbon lamineer? Zal het board dan sterk genoeg zijn? (ik doe geen kiteloops, ben nog maar aan het oefenen op backrols enzo)

- Giethars of epoxy?
Voor het plaatsen van inserts en vingaten zou ik zelf voor PU-giethars gaan, maar breekt zoiets gemakkelijk uit?

- Vacuum zonder drukvat of drukmeter?
Als ik in de korte tijd die mij rest toch nog een vacuuminstallatie in elkaar geprutst krijg, mag die dan bestaan uit enkel een vacuumpomp? gewoon laten bollen en hopen dat die niet ontploft?

- Welke epoxy van Vosschemie?
Ik heb mezelf aangemeld bij vosschemie.be, maar weet niet goed welke epoxy ik nou moet nemen.

Arnie26736

Antwoord #1 Maart 02, 2007, 03:28:23
edit2Rapporteer  
ff offtopic, wat hebben julile een boel afgereisd zeg, niet normaal!! Hele mooie foto's!!!
hOe hA HeNniE

Antwoord #2 Maart 02, 2007, 04:34:27
edit2Rapporteer  
heel erg ver kan ik je niet helpen, maar vwb de epoxy bij voschemie kun je de EP12N A+B nemen, werkt prima; veel suc6 verder.
GjT

Antwoord #3 Maart 02, 2007, 06:01:03
edit2Rapporteer  
Antwoorden:

-shapen doe je voor het lamineren, ander shuur je het glas immers weer weg.
-Dikte die je over moet houden is afhankelijk van de hoeveelheid glas die je toepast en de flex die je wilt hebben in de tips. bijj gelijkblijvend laminaat neemt met de dite de stijfheid kwadratisch toe.
- als je verder geen rail gaat gieten met PU is het m.i. onzin om PU aan te schaffen voor alleen vingaten en inserts. gebruik gewoon epoxy met glasbubbles.
- breekt niet uit omdat je dit doet voor het lamineren; de "proppen" epoxy worden opgeloten door het laminaat.
- continu laten draaien kan wel. Al je een koelkastcompressor gebruikt wel even koelen met een ventilator
- geen ervaring met Voschemie

GrGjT
Lord of the Boards

Antwoord #4 Maart 02, 2007, 06:16:29
edit2Rapporteer  
Als je je lagen triplex op elkaar hebt gelijmd (ik neem aan dat je dat bedoelt met lamineren) dan kun je board nog shapen. Als je de skin erop hebt gelamineerd natuurlijk niet meer. Shape je tips wat dunner om er een beetje flex in te krijgen.

Als ik jou was zou ik gewoon 3 lagen triplex doen. 12 mm is niks te dik, dus waarom zou je het risico nemen? Je wilt toch niet dat ie halverwege die 4,5 maand breekt? Wat je wel kan doen is:
De bovenste laag triplex wat korter houden (tot zo'n 20 cm vanaf de tips). Dan mooi egaal shapen en daarna je skin erop lamineren.

Als je echt maar zo weinig tijd hebt om te bouwen, kun je er ook voor kiezen om het board te persen ipv vacuum.
Mundaka

Antwoord #5 Maart 02, 2007, 22:01:07
edit2Rapporteer  
Alvast bedankt voor de info jongens,

Ik bedoel inderdaad na het lijmen van de triplex, goed idee om de bovenste laag wat korter te houden, is het misschien een idee om de binnenste laag wat korter te maken, zo hou je een mooi egaal bovendek over?

Ik weet ook nog niet goed wat ik als afwerking wil, heel dat PBT gebeuren is wel mooi, maar zo haal je natuurlijk de uiteindelijke kostprijs niet omlaag, is er een manier om een toplaag uit plastic te leggen? i.p.v. DD-lakken. Een mooi doekje is misschien een oplossing, maar dan moet ik nog UV-lakken. Ik vind de afwerking van Carbon ook wel mooi, maar dan gaat de prijs en de stijfheid weer de lucht in...

En als ik ga persen, gebruik ik dan een tweede plaat op mijn rockertafel, of gewoon dwarsbalkjes?

Hey Arnie, we hebben inderdaad al een hele trip achter de rug, alvorens we naar Cumbuco trekken zitten we eerst nog drie maanden in Argentinie/Bolivie/Brazilie...
Mundaka

Antwoord #6 Maart 10, 2007, 18:04:06
edit2Rapporteer  
Goed, we zijn ondertussen weer een weekje verder, en vanaf volgende donderdag zal ik thuis zijn. Ik ga eerst beginnen aan een rockertafel. Stevig framepje, 160 cm op 60, zeven posities voor draadstang, balkjes onder het oppervlak om zo ook concave in mijn boardjes te krijgen, en 7mm triplexmet een laagje Plexi tegen de epoxyklodders. Als het mij lukt een vacuumpompje te vinden zet ik er die dan ook maar meteen aan vast.

Ik ben er nog altijd niet uit welke kern ik zal gebruiken, zowiezo triplex, maar eventueel in combinatie met schuim (4mm populier/ocume, 4mm schuim naar de tips geshaped, 4mm populier/ocume?). De onderkant wordt carbon, bovenkant 160gr Keper, en als ik de boel dan onder vacuum krijg heb ik hopelijk een niet te zware constuctie. Als ik de boel dan nog even afwerk met DD-lak/autolak, moet ik toch wel een stevig boardje krijgen?

Ik ga waarschijnlijk Pads en Vinnen gebruiken van de jongens van Flys..er.
Moest er nog iemand tips hebben voor een geslaagde lay-up, graag...
Lord of the Boards

Antwoord #7 Maart 11, 2007, 02:19:33
edit2Rapporteer  
Toen ik mijn boards nog perste, legde ik altijd een stukje folie over het board. Dan een laag schuimrubber een plaat triplex en dwarsbalkjes. Dan lijmklemmen op de dwarsbalkjes en persen maar. Schuimrubber is om de druk goed te verdelen over het hele board.

Binnenste laag triplex kun je ook dunner houden, maar dan moet je die dus eerst shapen voor je de lagen gaat verlijmen.

Je kan ook afwerken met een doorzichtige toplaag. Isocap of durasurf bijvoorbeeld.
Mundaka

Antwoord #8 Maart 11, 2007, 17:36:20
edit2Rapporteer  
Hey Lord,

Ik had net een van jouw boardjes op mijn scherm, gepersd, zonder glas, en durasurf top - bottomlaag. Kan je me misschien uitleggen hoe je die rails er dan rond krijgt? Is dat durasurf zo stijf dat je het er gewoon tussensmeerd? of heb je die vooraf gemaakt?

Het is niet dat ik goed ben, maar ik zou er toch graag enige tijd mee varen.
en die durasurf, isocap, enz is blijkbaar niet zo gemakkelijk te verkrijgen, heeft iemand nog genoeg liggen voor een 134x39tje?
Morres

Antwoord #9 Maart 12, 2007, 06:36:06
edit2Rapporteer  
lord zn methode is het beste voor triplex boardjes

en volgens mij zit durasuft niet om de rail/edge
Mundaka

Antwoord #10 Maart 18, 2007, 15:57:35
edit2Rapporteer  
Ok, we zijn er dan eindelijk aan begonnen.

Ik ben sinds afgelopen woensdag terug in Belgie, en ben dan maar meteen wat spullen gaan halen. Balkjes, schroeven, draadstang, jullie kennen het wel. De eerste stap ondernomen is het verkrijgen van Inserts, omdat ik een deel snowboards verwoest heb in de afgelopen jaren was dat kwestie van de inserts er uit te prutsen. Dus mijn oude Hammer Private moest er aan geloven. Ik heb dus mooi 20 gratis snowboard inserts.

Heb ook een koelkastcompressor kunnen krijgen bij de lokale electrowinkel, mocht het ding gewoon hebben, dus ook daar geen kosten aan. Balkjes voor het frame van mijn rockertafel had mijn pa nog liggen dus ook voor niks. De tafel is 160 op 60 en ik heb per kant zeven posities gebruikt (vanaf het midden op 0cm/30cm/55cm/75cm). 8mm triplex als bodemplaat. Er komen nog balkjes onder de bodemplaat, en ik ga een laagje plexiglas op de bodemplaat kleven, hoe ik dat ga doen is ook voor mij nog een raadsel, misschien constructielijm en dan sandwichen. Als dat dan eenmaal allemaal aan elkaar blijft zitten moet ik nog enkel de vacuumpunten door de bodemlaag leggen. Ik ga vijverfolie gebruiken als vacuumzak.

Ik kan dus bijna beginnen met het boardje, al ben ik er nog steeds niet uit welke kern en lay-up ik ga gebruiken, maar daar kom ik nog wel achter.
Lord of the Boards

Antwoord #11 Maart 19, 2007, 09:51:32
edit2Rapporteer  
Hey Mundaka,

Ik reageer een beetje laat. Had je post even gemist.

Die sidewalls heb ik gegoten in een kunststof strip, laten uitharden en er daarna omheen geplakt. Dan even gelijk schuren met het deck en dan pas de durasurf erop.

Als je snowboardinserts op zijn, heb ik er nog wel wat voor je. Ik heb ze eigenlijk altijd wel op voorraad.
Durasurf heb ik eventueel ook nog wel. Ik heb net een nieuw stuk binnen (garantie van de fabrikant omdat het oude vol met bobbels zat). Dit stuk is goed. Ik kan er wel een stukje van missen.
Ik kan eventueel ook aan ABS strips komen voor sidewalls. Dan moet er alleen wel genoeg animo voor zijn, anders wordt het risico dat ik met een bult materiaal blijf zitten me iets te groot. Ik heb dat eerder ook al eens gepost, maar toen was er niet zoveel animo.

Rockertafeltje ziet er goed uit. En het meeste gratis is helemaal perfect natuurlijk.............

Als je wat nodig hebt, PM me dan even.
Mundaka

Antwoord #12 Maart 25, 2007, 23:25:19
edit2Rapporteer  
Hey Lord,

Ik ben er nog niet aan toe gekomen daadwerkelijk aan het board te beginnen. Ben nog een weekje in Belgie, en vrees dat het voor die tijd ook niet meer lukt. Ik ga er nog wel aan beginnen ergens deze week, maar wegens familiale verplichtingen nog niks gedaan. was vandaag nog op zoek gegaan naar triplex, maar de enige shop die hier in de buurt op zondag open is had enkel kromme platen staan. Ik ben al tevreden dat mijn tafeltje af is, heb er nu ook balkjes onder zitten, en dan blijft de vorm er toch wel beter in als je de boel vacuum trekt. Ik had een laagje plexy op het multiplex geplakt, maar die kwam er even snel terug af, ik ga dan toch nog op zoek moeten naar een plaatje trespa. Ik laat verder wel weten hoe het gaat, en anders zal het voor na Cumbuco worden.

Groetjes...
Mundaka

Antwoord #13 Maart 28, 2007, 18:34:26
edit2Rapporteer  
Ik ben er dan toch nog in geslaagd wat tijd te vinden om er aan te beginnen, drie plakjes triplex, en D4 constructielijm gehaald, en de mouwen opgestroopt.

Ik heb de middelste laag triplex aan beide tips 20cm korter gemaakt, en schuin geshaped, hetzelfde voor de zijkanten, maar dan op 5cm. Alles mooi ingesmeerd met de constructielijm, met een plamuurmes, en in de vormtafel geperst. Ik had verwacht de volgende morgen een troep gescheurd hout te vinden, zo hard had ik alles aangespannen, dat ik nooit verwachtte dat die persplaat het zou houden. Maar alles bleef heel en de vorm stond er mooi in. De rockerlijn is redelijk ge-springbacked, had iets meer mogen zijn, zit nu op 2 cm. Concaaf is heel mooi gelukt, 9mm. Ik heb het nog even moeilijk gehad om de juiste outline te vinden, daar ik geen voorbeeld of een sjabloon had, maar gelukkig had onze trapleuning de juiste vorm. Die outline, met het ouderwetste decoupeerzaagje dat er bestaat, uitgezaagd, en de boel wat bijgeschuurd. En al zeg ik het zelf, ik ben er nu al trots op, het is dan misschien de eerste keer, maar het resultaat is degelijk.

Enkel het gewicht steeks me een beetje tegen, het board weegt nu al 2545 grammen, en dan had ik er nog graag wat glas en afwerkingslagen op gelegd. Misschien kan ik mijn tips, die nu toch bijna 10mm dik zijn wat afschuren, heb er alleen geen idee van hoe ver ik kan gaan, zonder de stevigheid te ondermijnen.

Nou, ik ben er al bij al wel tevreden mee, als ik nog verder kom laat ik het hier meteen weten.
prokiter

Antwoord #14 Maart 29, 2007, 00:39:30
edit2Rapporteer  
Heyy,

Mooi gedaan, mischien voor de volgende keer, als je zoveel concaaf in een houten boerdje spant, moet je er rekening mee houden dat de rocker meer terug zal veren omdat je alsware in 2 richtingen tegenover mekaar spanningen op het hout zet.... ThumpsUp

Je kan je tips een heel stuk verdunnen....die kan je het best middels een 3d frees tafel (zelf maken) doen.

Er gaat dan nog een heel end gewicht vanaf..... ThumpsUp

Ik ben benieuwe hoe hij gaat worden.

Al nagedacht over en afwerking.....(ben je crea met de kwast... (grinnik_kitesmiley)...)    ????

Keep Up The Good Work...... Joepie

Greetings...Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
Mundaka

Antwoord #15 Maart 29, 2007, 04:52:38
edit2Rapporteer  
Ik had gedacht aan L-sim, maar dat spul is niet te vinden in Belgie, en ik vind het allemaal een beetje duur. Durasurf is een idee, maar ik vind het zicht van triplex niet vergelijkbaar met een mooi balsa board, dus komt er een grote print aan de pas, en A1 kan mijn printer niet hebben. DD-lak dus, of autolak, maar daar ken ik de mechanische eigenschappen niet van.

Die rockerlijn zal er wel in komen als ik de boel met glas inpak, dan stel ik de rockertafel wel wat bij, en een 3D freestafeltje komt er in december pas. Ik zal in Cumbuco wel op zoek gaan naar een tweedehandse Misfit van Slingshot, heb ik in Mui Ne (Vietnam) mee kunnen varen en vond ik een serieuse verbetering tegenover de SX. Dus als ik hier nog inserts en vingaten in kan krijgen dan ben ik al tevreden. Dan heb ik nog iets te doen buiten met speakers en micro's gaan zeulen als ik terug in Belgie ben.

Mundaka
Lord of the Boards

Antwoord #16 Maart 29, 2007, 06:12:47
edit2Rapporteer  
Hey Mundaka,

Ziet er netjes uit man! Toppie. Als ik jou was zou ik er geen glasmatten meer omheen doen. Hij is zo sterk zat en het voegt alleen maar gewicht toe. Je moet hem alleen wel even waterdicht zien te krijgen. Inrollen met epoxy, licht schuren en dan lakken bijvoorbeeld. Je kan er ook een afwerlaag (durasurf, isocap, pbt,...........) op doen. En natuurlijk eerst iets van sidewalls. Aangezien je de tips te dun vindt en de rocker te weinig, zou je de tips natuurlijk aan de onderkant dunner kunnen shapen. Je slaat dan 2 vliegen in 1 klap. Met een bandschuurmachine gaat dat schuren in ieder geval aardig snel.

Wat de inserts betreft, dit had je beter meteen kunnen doen. Dan had je ze mooi tussen het hout kunnen opsluiten. Maar omdat je de kern nu al hebt, kun je wel gaten frezen en ze ingieten met epoxy.

Arwin, zag ik jou vandaag op TV?
Mundaka

Antwoord #17 April 02, 2007, 08:20:04
edit2Rapporteer  
Ja jongens, het zal voor over tien maanden zijn.

Ik ben vanmorgen vertrokken richting Buenos Aires, dus ik zal er voorlopig niet aan toe komen om mijn board verder af te werken. Het zou toch een heel gedoe worden om het dan naar Cumbuco te sturen. Drie maanden door Zuid-Amerika trekken en dan 5 maanden in de wind. Ik ga waarschijnlijk een Waroo bijkopen van Best Kiteboarding, een kleintje voor mijn vriendin, waar ik dan de omstandigheden mee kan te lijf gaan. Bedankt iedereen voor het advies, ik ga jullie in januari weer nodig hebben.

De groeten uit Washington DC,
Yves
Mundaka

Antwoord #18 Juni 04, 2007, 21:53:44
edit2Rapporteer  
Ondertussen zit ik in Bolivia, aan de grens met Brazilie. We moeten nog net even de trein op door de Pantanal (grootste moerasgebied in de wereld, met krokodillen en anacondas). Onze kite werd ondertussen naar Cumbuco gestuurd, en over minder dan vier weekjes zitten we onder de palmbomen. Het board is nooit verder gekomen dan de foto's die jullie hierboven kunnen zien. Als we weer thuis zijn, in December, ga ik hem afwerken, en natuurlijk nog het één en ander uitproberen. 3D tafeltje, was zelfs aan het denken om er een klein CNC machientje van te maken, met stappenmotors, en het beetje programeer ervaring dat ik heb. is er toevallig iemand die dat al geprobeert heeft? En ik lees tegenwoordig veel over Karuba, en Balsa, zijn we de Schuim-tijd weer voorbij? Ik zal zien of ik in Cumbuco niet snel een rockertafel in elkaar kan boxen,  tijd heb ik daar toch genoeg. In ieder geval, met de zomer in aantocht staat bij de meeste onder jullie de pers wel even aan de kant?
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.