Hoeveel knopen als beginner?

TommyS

Geen avatar

Mei 17, 2007, 02:55:54
edit2Rapporteer  
ik ben een beginnende kiter en ben nu al een paar keer naar het water geweest dat er voor mij veel te veel, of juist te weinig wind stond. Ik weeg zelf +/- 75 kilo en ik heb een Vegas 12m. Wat is voor mij de beste windsnelheid om mee te gaan kiten. (hoeveel knopen?) En hoeveel knopen is echt te veel of echt te weinig?

Tnx
florisvw

Geen avatar

Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #1 Mei 17, 2007, 02:59:59
edit2Rapporteer  
13-18
RobB_W

Geen avatar

Antwoord #2 Mei 17, 2007, 03:00:16
edit2Rapporteer  
staat netjes in je manual vermeld Wink
100%-DINGES-®!!!!!!!!

Antwoord #3 Mei 17, 2007, 03:10:25
edit2Rapporteer  
staat netjes in je manual vermeld Wink
wat rob bedoeld is RTFM!!!
zo ik denk ik zeg het maar ff!
maar idd ik zou zeggen tussen de 14/15 en 18/19!!
maar ik neem aan dat ze je dat bij het lessen natuurlijk allemaal netjes hebben uitgelegd!!
altijd eerst les nemen!!
Jarno

Geen avatar

Antwoord #4 Mei 17, 2007, 03:37:40
edit2Rapporteer  
met je 12 kun jij inderdaad lekker varen vanaf 14 knopen

en kun je als beginner zijnde verstandig stoppen bij een knoop of 20. Maar het zal een beetje afhangen van wat jij nog lekker vind of niet

4 en 5 bft zou je aan moeten kunnen.
mbetz

Antwoord #5 Mei 17, 2007, 04:48:18
edit2Rapporteer  
Wat voor het begin vooral belangrijk is dat je constante wind hebt, dus niet een windje 4 met harde vlagen. Beste gewoon een 12-16 knopen wind die constant waait dan kun je je geheel op het controleren van je kite en board concentreren
Hang loose en veel plezier
J-D

Antwoord #6 Mei 17, 2007, 16:25:54
edit2Rapporteer  

maar ik neem aan dat ze je dat bij het lessen natuurlijk allemaal netjes hebben uitgelegd!!
altijd eerst les nemen!!

Tuurlijk leggen ze het wel een beetje uit, maar stel TommyS heeft pas later een kite gekocht? Niet meer dan een logische vraag lijkt me dit toch?

Altijd dat gezeur om die lessen  (sealedlips_kitesmiley) Vraag eerst gewoon es of hij les gehad heeft...
Fré

Antwoord #7 Mei 17, 2007, 16:45:27
edit2Rapporteer  
ik ben een beginnende kiter en ben nu al een paar keer naar het water geweest dat er voor mij veel te veel, of juist te weinig wind stond. Ik weeg zelf +/- 75 kilo en ik heb een Vegas 12m. Wat is voor mij de beste windsnelheid om mee te gaan kiten. (hoeveel knopen?) En hoeveel knopen is echt te veel of echt te weinig?

Tnx

75Kg en een 12, denk dat 18kn toch wel een goeie limiet is als beginner.
Tenzij je met een klein boardje vaart, dan heb je't misschien iets langer in de hand...
13/14 kn moet idd goed zijn als onderste limiet... Te weinig is geen probleem, teveel wél!
RobB_W

Geen avatar

Antwoord #8 Mei 17, 2007, 18:01:44
edit2Rapporteer  
nogmaals, lees de manual!

Daarin wordt namelijk zelfs onderscheid gemaakt in windrange voor beginneners, gevorderden en pro's. Hoeveel makkelijker wil je het hebben?
(HJ) MINI-ME

Antwoord #9 Mei 17, 2007, 18:17:17
edit2Rapporteer  
Net zoals met alles kun je beter rust aan beginnen.. Gewoon met weinig wind een beetje bodydragen en de safty en lijnlengte testen...dus vertrouwd raken met je gear....     Voorkeur gaat uit naar ondiep water  loser
Daarna kun je altijd opbouwen..
  ******veiligheid eerst*********  ThumpsUp

Succes en have fun

Ps ik mag aannemen dat je kiteles gehad hebt  Huh
FrankP

Antwoord #10 Mei 17, 2007, 18:56:46
edit2Rapporteer  
Eerst met weinig wind zo vertrouwd als mogelijk raken met je materiaal/vlieger, hoe beter dit is, des te makkelijker maak je het jezelf.
Fré

Antwoord #11 Mei 17, 2007, 20:05:55
edit2Rapporteer  

Daarin wordt namelijk zelfs onderscheid gemaakt in windrange voor beginneners, gevorderden en pro's. Hoeveel makkelijker wil je het hebben?

Leveren ze tegenwoordig manuals waarin windranges, kitemaat, boardmaat, gewicht en ervaring allemaal mooi in een tabelleke staan genoteerd?
Cool... Is dit enkel bij North of ook bij andere merken?

Maar beste test is zien met weinig wind wat je kite kan... dan kan je achteraf je limieten beter bepalen voor 't water.
Myzrael
Gast
Antwoord #12 Mei 17, 2007, 20:07:59
edit2Rapporteer  
Gewoon standaard 15 knoopjes aanhouden. 'k Zou niet echt veel verder in het begin gaan. Je gaat toch eerst bodydraggen en voelen, dus dan is het niet fijn om steeds met een noodgang achter je kite aan te gaan.
Idefixe

Antwoord #13 Mei 17, 2007, 20:14:55
edit2Rapporteer  

Leveren ze tegenwoordig manuals waarin windranges, kitemaat, boardmaat, gewicht en ervaring allemaal mooi in een tabelleke staan genoteerd?

Als je naar de websie van het betreffende merk gaat vind je altijd wel een pagina waar de optimale windrange per type kite wordt opgegeven. Meestal wordt er dan van een rider van 75kg uitgegaan. Vaak is het lowend van de kite's "ietwat" errug laag aangegeven.
Het type /maat van je board speelt natuurlijk ook een grote rol. Meest belangrijke:  de vaardigheden van de kiter zelf.......

TommyS

Geen avatar

Antwoord #14 Mei 17, 2007, 21:04:51
edit2Rapporteer  
Ja ik heb al les gehad, alleen heb pas later me kite aangeschaft. Maar met de tips die ik nu heb kan ik in ieder geval een stuk vooruit. Ik zal ook de manual er eens op na slaan!

Tnx mannen!
RobB_W

Geen avatar

Antwoord #15 Mei 17, 2007, 23:32:18
edit2Rapporteer  

Maar beste test is zien met weinig wind wat je kite kan... dan kan je achteraf je limieten beter bepalen voor 't water.

Vrijwel elke fabrikant heeft online manuals staan waar de windrange per maat voor een kiter van 75 kg vermeld staat. En natuurlijk niet voor alle gewichten, boards etc. Alleen is dat hier de vraag niet he? Deze vraag stond netjes in de manual vermeld.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.