Steph
|
Ik ben vooral Dakine spreaderbars gewend. Die heb je vooral in 3 maten. S: 8 inch (20cm) M: 10 inch (25cm) L: 12 inch (30 cm)
Ze hebben voor kids ook 6 inch.
Hierbij hebben ze ook passende spreader pads (die je maag / ribben beschermen). De pads zijn niet uitwisselbaar met de spreader bar. Maar de spreader bar is natuurlijk wel uitwisselbaar per trapeze.
Edit: Oops, ik bedoelde dus dat de spreader bar uitwisselbaar is per trapeze van Dakine. Zo heeft ieder merk weer z'n eigen systeem.
|
|
|
Safekiter
Geen avatar
|
Bedankt voor je antwoord. Dan heeft er iemand op dit forum vrolijk een kinder spreaderbar aan me verkocht. Ben ik weer te goed van vertrouwen geweest blijkbaar. Deze gast had ook kunnen zeggen dat het een spreaderbar was voor een knaap van 10 jaar!
Nu heb ik toevallig een knaap van 10 rondlopen die mischien deze zomer wil gaan kiten. Dat komt dus allemaal wel goed. Alleen jammer dat ik nog zo'n spreaderbar in mijn eigen maat moet gaan kopen.
Ik ga er namelijk vanuit dat iedereen op een "sport" forum zoals dit bezig is om elkaar te met vraag en antwoord te ondersteunen en er voor te zorgen dat iedereen goed kan varen met de juiste spullen.
Als ik bijvoorbeeld om een tip vraag, dan verwacht ik ook gewoon een noncommerciele tip waar ik iets aan heb. Een objectief antwoord dus. Een kiteforum mag best iets socialer zijn dan bijvoorbeeld Marktplaats!
|
|
|
Idefixe
|
Niet iedere spreaderbar is voor ieder type trapeze uitwisselbaar. Een spreaderbar ( en eigenlijk de hele trapeze) kun je beter niet via internet kopen of je moet de bewuste trapeze / spreaderbar al zelf ergens aangehad hebben en precies weten wat je koopt. Een trapeze met bijbehorende spreaderbar is namenlijk iets heel persoonlijks. Een goed / lekker zittende trapeze is een must om lekker te kunnen knalluh. Oppassen met het gebruik van windsurftoestanden: deze zijn vaak iets minder degelijk uitgevoerd dan de trapezes/ spreaderbar voor het kitesurfen. Je zou niet de eerste zijn waarbij een (wind)surf haak spontaan ff afbreekt.
|
|
|
Safekiter
Geen avatar
|
Dat klopt. Ik was van plan om een goede kitezitrapeze te gaan kopen en wilde graag een Slingshot surefire spreaderbar hebben i.p.v. de gewone haak.
Ik ga binnenkort gewoon een keer naar Telstar in Harderwijk, en laat me daar goed adviseren qua trapeze.
Nu koop ik binnenkort nog zo'n Slingshot surefire spreaderbar in mijn eigen maat. Omdat het gewoon een heel mooi systeem is. Ik heb net naar dat "trapezehaakje" zitten kijken en het werkt perfect. Voor een beginner zoals ik is dit gewoon een extra veilige optie om los te komen in een spannende situatie.
Nu maar hopen dat mijn zoon of dochter die deze zomer 10,5 en 8 jaar zijn mischien ook wat eerste kitelessen willen nemen. Het zijn allebei waterratten. Dat komt dus wel goed met die shorty spreaderbar.
|
|
|
VincentC
|
Zijn er verschillende maten trapezehaken? Wist ik niet eens..?
Als ik jou was zou ik echt 100% kijken naar een Pat Love TFM Waist harnas. Zijn in mijn ogen de beste harnassen (net iets meer comfort dan Mystic Warrior). Schuift niet omhoog en zit super comfi.
|
|
|
Vinni
|
Als je naar Telstar gaat, let dan wel goed op dat je je door een kitesurfer laat adviseren! Toen ik mijn harnas daar ging halen, werd mij door een windsurfende verkoper verteld dat het harnas mij prima paste, terwijl ik 5 minuten later door een kitesurfende verkoper werd aangesproken dat deze te groot was en dat ik een maat kleiner moest nemen.
|
|
|
Safekiter
Geen avatar
|
Is een zitrapeze voor een oudere freerider zoals ik niet beter. Ik windsurf al zeker 10 jaar met zitrapezes. Een heuptrapeze geeft toch minder steun in je onderrug?
|
|
|
VincentC
|
Als je naar Telstar gaat, let dan wel goed op dat je je door een kitesurfer laat adviseren! Toen ik mijn harnas daar ging halen, werd mij door een windsurfende verkoper verteld dat het harnas mij prima paste, terwijl ik 5 minuten later door een kitesurfende verkoper werd aangesproken dat deze te groot was en dat ik een maat kleiner moest nemen. Telstar helpt je sowieso echt 100% naadje in mijn ogen, je wordt er hoe dan ook genaaid als je niet zeker weet wat je zoekt... Zittrapeze heb ik ook een tijdje gehad in het begin, maar het zit a voor geen meter en b het scheurt je pak stuk. Steun in onderrug vind ik persoonlijk meer dan genoeg in de onderrug, ken veel 'oudere' kitesurfers (40+) en varen allemaal zonder problemen met waistharnassen.
|
|
|
Idefixe
|
zit of heup is ook weer puur persoonlijk. Ben ook wat ouder en ben begonnen met een zittrapeze later overgestapt naar een heup en ervaar dit als errug prettig. Een beginnende kitesurfer zal wat vaker stilstaan / kite op 12 uur hebben en dan wil een zittrapeze nog wel eens wat lekkerder zitten ( minder omhoog kruipen) Bij het springwerk vind ik een heup 10 keer beter ( je zwaartepunt zit dan lager en je hangt wat stabieler onder je vlieger) de belasting op de trapeze voor wind of kite surfen is slecht te vergelijken: Bij het windsurfen gaat een flink gedeelte van de aandrijvende kracht via de mast, bij het kiten gaat alle kracht via de trapeze. Doordat de moderne kitetrapeze's vaak zeer anatomisch worden ontwikkeld geven ze eerder meer dan minder ondersteuning in je onderrug.
|
|
|
Safekiter
Geen avatar
|
Binnenkort toch maar eens het een en ander gaan passen. Qua zitrapeze had ik de north performer in gedachte. Qua heuptrapeze moet ik gewoon wat trapezes bekijken.
Welke shop heeft hier in Nederland de meeste kennis op kitegebied in huis?
Van den Berg in Hoorn? Roha in Kamperland?
|
|
|
Vinni
|
Als je naar Telstar gaat, let dan wel goed op dat je je door een kitesurfer laat adviseren! Toen ik mijn harnas daar ging halen, werd mij door een windsurfende verkoper verteld dat het harnas mij prima paste, terwijl ik 5 minuten later door een kitesurfende verkoper werd aangesproken dat deze te groot was en dat ik een maat kleiner moest nemen. Telstar helpt je sowieso echt 100% naadje in mijn ogen, je wordt er hoe dan ook genaaid als je niet zeker weet wat je zoekt... Eigenlijk wel ja Ik ben daar ook bijna genaait met een wetsuit die volgens de ene verkoper goed paste en volgens de andere te groot was...
|
|
|
Roderick
Geen avatar
|
Misschien half offtopic, maar toch:
Ik ben zo iemand die gewoon echt liever een zittrapeze heeft. Vaar nu met een North Airstyler zittrapeze (Ja er bestaat ook een heup versie, maar die is hhet dus niet) Die bevalt echt 100 keer beter dan alles wat ik daarna heb aangehad. Hij begint inmiddels wel aardig te slijten. Zal over niet al te lange tijd het punt "niet meer echt veilig voor in beukwind" wel bereiken. Weet iemand waar ze die nog hebben? (Mag een internet shop zijn, want ik weet maat en type)
Hoe lang doen jullie eigenlijk met een trapeze?
|
|
|