tips met springen

Gehaktdag

Mei 13, 2011, 00:07:03
edit2Rapporteer  
kan iemand mij wat tips geven met een transition? elke keer als ik spring maak, maak ik te veel snelheid naar bv links als ik uiteindelijk naar rechts de transition wil doen. Ik probeer de kite vaak terug te sturen maar vaak zit er te weinig kracht in op dat moment en zak ik in het water weg.

ik doe nu zo van
- vaar naar links
- kite naar 12-1u
- sprong
- op weg naar beneden kite naar 2-3
- zak weg in het water

Ander dingetje is dat als ik naar rechts vaar en probeer te springen ik bijna altijd crash doordat ik ineens ga draaien. naar links en springen is geen probleem.

kan iemand wat tips geven? tnx

Ed.

Logs: 0 | 165 uur
Antwoord #1 Mei 13, 2011, 00:39:04
edit2Rapporteer  
Transition: genoeg kracht in je kite hebben, redelijk rustig naar boven sturen en tegelijkertijd remmen en poppen, het moet zo uitkomen dat je kite precies boven je is als je boven in je sprong bent bent. Dan hard insturen naar de andere kant. Hoger en harder doe je door meer snelheid, sneller insturen en agressiever poppen.

Klinkt alsof je niet goed recht omhoog popt, dat moet je gewoon veel oefenen.

Verkeerde been springen: oefenen oefenen oefenen enzo. draaien komt meestal doordat je je hoofd / schouders niet recht houdt, dan draait de rest van je lichaam er bijna vanzelf achteraan. Misschien is naar je kite of bar kijken wat?
Morres

Antwoord #2 Mei 13, 2011, 13:14:18
edit2Rapporteer  
Eerst goed leren springen, of kan je dat al?
Daarna, in een jump-transition(want dit is niet een normale transition) moet je je kite onderweg naar beneden weer hard insturen om genoeg kracht te hebben om niet stil te vallen.
Hard2Handle

Logs: 0 | 432 uur
Antwoord #3 Mei 13, 2011, 14:39:37
edit2Rapporteer  
Het help ook om het eerste stukje downwind te varen en niet gelijk hard aankanten met je board, dan zak je ook niet in het water weg.
surf-thijssie

Antwoord #4 Mei 13, 2011, 16:15:45
edit2Rapporteer  
wat ed al zei je kan ook proberen om een x een transition met draai te dan dan pop je automatisch van het water en krijge je wat beter de timing maar je moet het ook gewoon heel veel doen
El Rudo

Logs: 0 | 252 uur
Antwoord #5 Mei 13, 2011, 16:25:34
edit2Rapporteer  
ben hier ook mee aan het prutsen, en het begint aardig te lukken.
Langzaam varen, springen door je kite langzaam terug te sturen en poppen. Omhoog. Stuur je kite vooral hard naar beneden, dus niet langs de rand van het windvenster maar dwars door het midden, dit scheelt mega in de power die je terugkrijgt. Timing zoals Ed zegt, de kite moet vlak voordat je op je hoogste punt bent al aan het duiken zijn.
Zeker als je zwaarder bent moet je je kite nu heel erg overdrijven, omdat je je snelheid in de lucht omdraait.
Denk bij het insturen maar aan een waterstart in weinig wind. BAM er in.

Dat van de moeilijke kant op zit tussen je oren, heeft te maken met vertrouwen in afzet en landing. Gewoon heel technisch benaderen, handelingen precies zo uitvoeren als de goede kant op.
Gehaktdag

Antwoord #6 Mei 13, 2011, 19:11:05
edit2Rapporteer  
oke thanks we gaan het zien van 't weekend op v-polder Smiley
JB - On The Edge

Antwoord #7 Mei 13, 2011, 23:24:55
edit2Rapporteer  
Ik vind het altijd wel opvallend. Ik zie erg weinig kiters echte transitions maken, de meeste maken toch gewoon een bochtje.
Ik vind ze erg leuk en ze lukken aardig.
Hier mijn tips:

- Kite al vrij hoog
- Flink remmen (door aan te kanten) zodat je langzaam vaart
- Kite naar 12 uur, poppen en bar aantrekken
- Kite weer hard insturen net als met waterstart (met dank aan Rudo)
- vaak wel ff downwind om weer vaart te krijgen, zeker bij wat minder wind.
- op de top van een golf(je) werkt ook goed

'Verkeerde kant' op springen is voor velen lastig. Idd veel oefenen, maar een voorkeurskant hou je toch vaak wel. Leer eerst eens een backroll beide kanten op om hieraan te werken of je transition natuurlijk.

Leukste variant is natuurlijk:
Backroll kiteloop transition (zie avatar)

Vind ik echt een leuke trick!
- Zelfde start als hierboven (vooral niet te snel varen)
- Je zet de backroll in op het moment dat je de kite van 11 naar 12 stuurt
- Daarna trek je tijdens je rotatie je kite verder door in de loop
- Door de pull wordt je door je rotatie getrokken, timing is hierbij erg belangrijk.
- Je landt met je board downwind en blijf aan je bar trekken om de kite weer in de vaarrichting te sturen.
- Je kan starten met een snelle loop door je bar ver aan het uiteinde vast te hebben en echt HARD te trekken. Loop je wat langzamer dan wordt ie veel vetter natuurlijk, maar kan je harder crashen.

Ik vind deze tegenwoordig makkelijker dan 1 zonder kiteloop trouwens, met deze minder problemen met overroteren of snelheid na landing! :-)

Succes!

@rjen

Geen avatar

Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #8 Mei 14, 2011, 16:21:42
edit2Rapporteer  
Je kite door loopen na de landing  YeSS Joepie
Iw@n

Antwoord #9 Mei 16, 2011, 22:33:27
edit2Rapporteer  
JB nog tips voor de backrol?
Hard2Handle

Antwoord #10 Mei 19, 2011, 20:36:44
edit2Rapporteer  
nog tips voor de backrol?

Flyingtrunkie

Antwoord #11 Mei 19, 2011, 21:30:44
edit2Rapporteer  
doe die Backroll kiteloop transition ook sinds vna de week, maar dan met een backloop.. wat minder power in de kite!
JB - On The Edge

Antwoord #12 Mei 19, 2011, 21:33:38
edit2Rapporteer  
Wat is het verschil dan tussen backroll en backloop?

@Iwan: Zie dat plaatje. En: Gebruik in het begin een klein golfje om op af te zetten. Is dan makkelijker timen en je hebt minder pop nodig omdat je wat hoogte krijgt van de golf.
Ik zag maandag ook weer iemand alsmaar zn kite (per ongewenst) loopen tijdens zn backroll. Tip hierbij: laat je achterste hand los (voorste zover mogelijk in het midden) net voor je de backroll inzet. Je kan dan nooit per ongeluk je kite in een loop trekken (auch!). En als het goed gaat kan je meteen je tail grabben voor wat stijl.
Ik vind deze instructie video's ook aardig!

http://www.bestkiteboarding.com/Videos (bij Tips& tricks, 1 na onderste)
Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #13 Mei 19, 2011, 21:46:42
edit2Rapporteer  

Er is geen officieel trick register, maar over het algemeen is het zo:

Backloop: ingehaakte achterwaartse rotatie
Backroll: uitgehaakt achterwaartse rotatie (vaak een soort railey met rotatie)

Frontloop: ingehaakte voorwaartse rotatie
S-bend: de uitgehaakte variant

Backroll + kiteloop = F16

De Backloop-kiteloop-tranition is een erg leuke trick. Makkelijk te doen mits je maar goed instuurt (blijven trekken door de loop heen). Omdat je vanwege de transition de kite al naar 12u hebt gestuurd ga je niet zo hard horizontaal, alsook niet zo heel hoog. Prima om kiteloopen te beginnen.
Hard2Handle

Antwoord #14 Mei 20, 2011, 12:23:08
edit2Rapporteer  

Er is geen officieel trick register, maar over het algemeen is het zo:

Backloop: ingehaakte achterwaartse rotatie
Backroll: uitgehaakt achterwaartse rotatie (vaak een soort railey met rotatie)

Frontloop: ingehaakte voorwaartse rotatie
S-bend: de uitgehaakte variant

Backroll + kiteloop = F16

De Backloop-kiteloop-tranition is een erg leuke trick. Makkelijk te doen mits je maar goed instuurt (blijven trekken door de loop heen). Omdat je vanwege de transition de kite al naar 12u hebt gestuurd ga je niet zo hard horizontaal, alsook niet zo heel hoog. Prima om kiteloopen te beginnen.

Ben het met je eens dat er niet echt een trick register bestaat maar ik ben het niet eens met het verschil tussen de Backroll op Backloop.
De één noemt het de Backroll de ander een Backloop, dit is ook per land volgens mij verschillend. As het uitgehaakt is heet het een Unhooked Backroll of Unhooked Backloop.

Een F16 is een kiteloop waarbij je door de pop van de kiteloop een uitgehaakte backroll/backloop doet.
Als je een uit- of ingehaakte backloop/backroll doet en aan het eind een kiteloop doet, is het gewoon een backloop kiteloop.
Michiel.
Moderator

Antwoord #15 Mei 20, 2011, 18:09:12
edit2Rapporteer  
Dus je zegt eigenljk:  er is geen officiële tricknaamgeving, hetgeen ik al opperde? Wink

De term roll komt van wakeboarden = uitgehaakt.
Beter gezegd: ingehaakt is voor pussies, uitgehaakt de bom Grin
JB - On The Edge

Antwoord #16 Mei 20, 2011, 18:28:10
edit2Rapporteer  
Het was ook eigenlijk geen algemene vraag, want ik ken deze discussie..ging me er ff om wat Flying trunkie er precies mee bedoelt..
Flyingtrunkie

Antwoord #17 Mei 20, 2011, 18:55:17
edit2Rapporteer  
Als ik de benaming van Michiel. aanhou, dan bedoel ik een:
backloop transition en dan met een kiteloop erbij, maar dan niet met een 'door getrokken kiteloop', maar met een teruggetrokken kiteloop (downloop), door met je voorste hand aangetrokken. loser
JB - On The Edge

Antwoord #18 Mei 20, 2011, 19:48:13
edit2Rapporteer  
Downloop? Kan dat? Is denk ik veel lastiger...omdat je geen extra hoogte krijgt...
Maar ik doe hem dus ook ingehaakt...

Ik vond trouwens de theorie die ik ook weleens las ook wel ok: Backroll is gepowerd (kite laag), backloop is een backroll maar met hulp van lift van de kite.
Enfin...boeiend...oefen ze! Zondag weer!
Iw@n

Antwoord #19 Mei 20, 2011, 19:48:41
edit2Rapporteer  
@Jb thanks hoop het zondag ff uit te proberen.. heb het al een paar keer eerder geprobeerd maar op een of andere manier kwam ik niet lekker van het water of.. en al helemaal niet in de draai... kan denk ik ook komen dat het niet echt heel hard waaide..

maar blijf proberen.. Maandag trouwens wel bijna mn eerste transition geland...na heel vaak op het  water  klappen haha
Michiel.
Moderator

Antwoord #20 Mei 21, 2011, 21:16:23
edit2Rapporteer  
Downloop? Kan dat? Is denk ik veel lastiger...omdat je geen extra hoogte krijgt...
Maar ik doe hem dus ook ingehaakt...

Bij een transition waarbij je hoogte pakt (sprong) maak je toch altijd een halve downloop? Anders kun je ook niet van richting veranderen.

Ik doe die trick meestal ingehaakt wel met doorgetrokken kiteloop.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #21 Mei 21, 2011, 22:04:10
edit2Rapporteer  
Bij een transition waarbij je hoogte pakt (sprong) maak je toch altijd een halve downloop? Anders kun je ook niet van richting veranderen.

Wat ijl jij nou?
feddomw
Gast
Antwoord #22 Mei 22, 2011, 08:34:02
edit2Rapporteer  

Wat Evan zei....
Ik ben beginner. Ik probeer transitions te maken met een klein sprongetje. En ik maak ZEKER geen halve downloop. Kite gaat bovenlangs, niet onderlangs. Geen (halve) downloop dus.
Idefixe

Antwoord #23 Mei 22, 2011, 10:26:33
edit2Rapporteer  
Backroll:
Je vaart en je vlieger blijft op dezelfde plaats in de lucht. Je popt en zodra je het water uitkomt maak je met je lichaam een achterwaartse rotatie. ( vroeger ook wel backflip genoemd)
tip: handen op het midden van je bar zodat je je vlieger niet onbedoeld de andere kant op stuurt.

Backloop:
Je stuurt je vlieger in voor lift / sprong. In de sprong roteer je met je lichaam  achterwaarts. De vlieger maakt de bewegingen van een "normale sprong" .

Frontroll : als een backroll . Je vlieger blijft lekker op z'n plekkie staan. Aanpoppen en een rotatie voorover. Doe je deze trick uitgehaakt dan heb je S-Bend. Hoe lager je daarbij je vlieger hebt staan , hoe explosiever / mooier deze trick wordt.
Ook hier weer: handen in het midden van je bar om ongewenste vliegertoestanden te voorkomen.

Frontloop: als een Backloop alleen roteer je nu niet over je rug maar "voorover"

Kiteloop: Je laat je vlieger in de tegenovergestelde richting van je vaarrichting ( naar boven) roteren.

Downloop: je laat je vlieger in de vaarrichting ( naar beneden) roteren. Doordat je je vlieger naar beneden roteert krijg je geen opwaartse lift en blijf je dus gewoon op het water. Doordat je vlieger midden door het windvenster knalt krijg je wel een "behoorlijke" versnelling. Wordt eigenlijk alleen maar gedaan tijdens een transition.

Kiteloop / backloop:  Je springt en maakt een achterwaartse rotatie . In / tijdens je achterwaartse rotatie, stuur je de vlieger in de tegengestelde ( naar boven) vaarrichting rond.
Het moment van rondsturen van je vlieger ( meteen in het begin van je lichaamsrotatie of aan het einde van deze rotatie is bepalend voor de kracht die hierbij vrijkomt  Tongue )

Doe je de kiteloop / backloop uitgehaakt dan maak je een F 16. Ook hier is het momnet van "rondsturen" van je vlieger bepalend voor de krachten die er vrij komen  Tongue

Bij een transition (letterlijk vertaling is omkering / wending) kun je 1 van bovenstaande tricks toepassen. Daarbij de opmerking dat een frontroll / loop hier knap lastig bij is.

Vaak gemaakte combinaties:

Transition met een ( klein) sprongetje. Als een normale sprong maar in de landing stuur je vlieger niet terug in de vaarrichting maar "terug de andere kant op"

Transition met backloop. Als een normale backloop maar ook hier weer: je stuurt je kite niet terug in de oorspronkelijke vaarrichting.

Transition / downloop: Je stuurt je vlieger "voorover" in een rotatie van 180 Gr. en vaart de andere kant op. Je kunt voor de downloop al ompoppen naar tow-side zodat je heel-side de transition uitkomt. Blijf je in de transition heelside varen kom je towside uit. Leuk om volgas te doen  Tongue

Verder zie je regelmatig de backroll die dan tow-side geland wordt.
Idefixe

Antwoord #24 Mei 22, 2011, 10:51:04
edit2Rapporteer  
Overigens:
Daar waar je naartoe kijkt krijg je vaak een vaak een ( ongewilde) rotatie. Kijk dus in de richting waar je naar toe wilt. Wil je een rotatie maken: Draai je kop in de richting waar jij naar toe wil. Achterover roteren? Kijk achterover je ( voorste)schouder. Voorover roteren? Kijk onder je ( achterste) oksel door en in zowel de rotatie voor als achterover : spot je landingsplek. ( anders roteer je door en knal je op je rug het water in  Grin )
Om onbedoelde rotaties te voorkomen: tijdens je lift je knieën iets optrekken en KIJK in de richting waar je naar toe wilt!

Zet als beginner niet "zomaar" een trick in. Denk voordat je een trick inzet wat er allemaal moet gebeuren. Probeer na een crash ff na te denken WAT er fout ging. Probeer als je begint met tricks ook niet teveel tegelijk. Eerst droogoefenen op het land: waar staat m'n vlieger / hoe zet je af / hoe ga je eventueel roteren. Gaat het iedere keer fout? Vraag iemand anders ( met verstand van zaken) om eens te kijken en commentaar te geven. Zoek de ruimte op het water op zodat je aandacht naar je trick gaat en niet naar je omgeving.  ThumpsUp
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.