TE LAAT!!!

diederik

Augustus 30, 2006, 03:40:48
edit2Rapporteer  
mogge,

vandaag weer eens lekker op de autoplaya geweest...lekker windje, beetje vlagerig. Was grootste deel van de dag lekker vaarweertie, maar duistere wolken begonnen me aan te loeren. Door schade, schande en valpartijen in het verleden heb ik geleerd goed op buien te letten en het onweer en de windstoten die daarbij gepaard gaan.

Het viel mij echt op dat dit voor vele (beginnende) kiters onbekend terrein is en dat kitescholen hier geen aandacht aan besteden. ER WAS ZELFS EEN KITESCHOOL OP HET WATER TOEN IK ERVANTUSSEN GING. Dit vind ik echt onbegrijpelijk en onverantwoordelijk, krijg soms het idee dat het die kitescholen alleen om de centen te doen is.

Wijze tip aan ieder die van donkere massa's (geeen donkere medemens) nog geen kaas hebben gegeten...ga op tijd van het water af, een bui over water kan zich veraderlijk snel verplaatsen, harde windstoten gaan een bui al vooruit!!!!!

Naishie

Antwoord #1 Augustus 30, 2006, 04:24:07
edit2Rapporteer  
Zeker belachelijk
Meerdere malen al gezien op autostrand pikzwarte lucht,iedereen het water af behalve een paar kitescholen
Mijn broek is inmiddels aardig afgezakt van die kitescholen ik raad het ook niemand aan om les te nemen zonde van het geld vraag gewoon aan medekiters om uitleg en hulp want als je nog niet eens leren dat je bij een zwarte lucht het water af moet dan weet ik niet wat de rest van de les inhoud
Vos
Gast
Antwoord #2 Augustus 30, 2006, 04:31:19
edit2Rapporteer  
Afgelopen zondag waren een paar zelfs nog bezig terwijl het (dan wel iets verder op zee) aan het flitsen en donderen was (Geen kiteschool). Ondanks dat de wind goed te doen was lijkt me dat ook niet echt verstandig
Overigens heb ik dit jaar les gekregen van één van de instructeurs van Harry Vogelezang en die waarschuwde wel degelijk om op de wolken te letten.
Erik de Berik

Antwoord #3 Augustus 30, 2006, 04:44:08
edit2Rapporteer  
Helaas teveel beunhazen ThumpDown en teveel die alleen voor t geld gaan (huilen_kitesmiley)
g-dam rider uitgelogt
Gast
Antwoord #4 Augustus 30, 2006, 13:13:42
edit2Rapporteer  
Zeker belachelijk
Meerdere malen al gezien op autostrand pikzwarte lucht,iedereen het water af behalve een paar kitescholen
Mijn broek is inmiddels aardig afgezakt van die kitescholen ik raad het ook niemand aan om les te nemen zonde van het geld vraag gewoon aan medekiters om uitleg en hulp want als je nog niet eens leren dat je bij een zwarte lucht het water af moet dan weet ik niet wat de rest van de les inhoud

ALTIJD les nemen..
ik denk dat bijna iedere kiter die en vraag krijgt, hoe moet ik sturen? waar moeten de touwtjes aan vast. Die gewoon niet helpt. En gewoon zegt les nemen. Van les nemen steek je zo veel op. alleen hoe sommige scholen les geven. Daar hebi k 't maar niet over
Frank77

Antwoord #5 Augustus 30, 2006, 14:24:55
edit2Rapporteer  
Ik heb les genomen en ondanks dat ik 10 jaar kite ervaring heb (incl. buggyen) en zeilervaring is het wel verstandig om even de basics mee te krijgen van een kitesurf-kite. Die dingen zijn net anders en het is erg handig om te weten waar de safetyleaches aan vast moeten etc.

Als beginner zou ik altijd les nemen: het is veels te gevaarlijk om 12m2 te gaan vast houden zonder dat je enigzins weet hoe het werkt.
kentyman

Antwoord #6 Augustus 30, 2006, 15:43:21
edit2Rapporteer  
Zeker belachelijk

Ik vind het nogal kortzichtig om ten eerste alle kitescholen over 1 kam te scheren en ten 2e te stellen dat je geen les hoeft te nemen omdat (sommige) kite-instructeurs hun leerlingen niet attent maken op donkere wolken!!!
Als je les neemt bij en goede kiteschool met goede instructeurs dan leer je vanalles over hoe je je kite moet opzetten / lanceren / landen / sturen / het safety-systeem / veiligheid in het algemeen. Als beginner moet je altijd les nemen en instructeurs horen van het water te gaan als de weersomstandigheden het niet meer toelaten om veilig les te geven.
windjunk

Antwoord #7 Augustus 30, 2006, 15:45:53
edit2Rapporteer  
Is het niet zo dat we eigenlijk ook die kitescholen erop aan moeten spreken als ze onverantwoordelijk bezig zijn? Ook als daar een leerling door de bliksem gefrituurd wordt komt de kitesport weer slecht in het nieuws, gemeenten gaan weer rare dingen denken en voor dat je het weet is er weer een spot dicht.
Belachelijk trouwens dat je als kiteleraar speelt met het leven van je leerlingen door met onweer door te kiten. BELACHELIJK! Die gasten denken de rest van hun kite-carriere dat je gewoon door kan kiten als het onweert, want dat was met les ook geen probleem....

Ben eigenlijk wel heel benieuwd welke nitwit kiteschool dit was....

Verder zou ik iedere beginner die nog niet eens weet hoe je een kite moet sturen eerst maar eens een firebee of een nasawing of iets laten aanschaffen en heel veel laten oefenen en dan zien we volgend jaar wel weer verder. Het is mesjokke dat er mensen zijn die het vlieg- en stuurgedrag van een vlieger pas echt leren kennen met een 12m2 kite. Want na 10 minuten met een trainer-kite ben je er nog niet natuurlijk. Als je met je ogen dicht geen firebee/nasawing in de lucht kan houden zou ik nooit met een surfkite aan de slag gaan....
ErikB

Antwoord #8 Augustus 30, 2006, 15:50:09
edit2Rapporteer  

Jammer  ThumpDown en dit is zeker niet het goede voorbeeld geven aan beginners.
Afgelopen zondag meerdere beginners ook aangesproken omdat deze geen kite leech gebruikten.

Hoop dat instructeurs echt blijven hameren op deze belangrijke dingen.
En spreek elkaar aan op het strand als je iets ziet wat niet in de haak is.
Ook al is het een instructeur van een kiteschool.

Michiel.
Moderator

Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #9 Augustus 30, 2006, 15:52:25
edit2Rapporteer  
Onzin, ik heb vorig jaar eenzelfde bericht gepost. Dat was toen nadat iemand met de trauma heli afgevoerd moest worden van het AutoPlaya, omdat hij bleef kiten toen er een zeer donkere wolk aankwam. Wij maten toen tegen 9Bfrt (binnen een minuut van 5 Bfrt naar 9 Bfrt!!!)

Er waren toen diverse kitescholen bezig. Blijkbaar leren ze er niets van.

Ik vind het zowiezo vaag dat ze ook boven 6 Bfrt lesgeven. Ik heb zelfs een keer een zeer bekende school daar met vlagen naar 8 Bfrt nog les zien geven. Onwaarschijnlijk!

Toegegeven: met de scholen is zover ik weet nog nooit iets misgegaan op Oostvoorne, maar dat het niet goed voelt is duidelijk!
Bog Imp

Antwoord #10 Augustus 30, 2006, 17:03:31
edit2Rapporteer  
Zoveel ervaring, zoveel kennis...we kunnen onze eigen school wel beginnen (grinnik_kitesmiley)
WaZuP

Antwoord #11 Augustus 30, 2006, 18:18:17
edit2Rapporteer  
@ Louwerens,

Dit is de grootste bullshit die ik in een hele tijd heb gelezen, Beginners zouden les MOETEN NEMEN. Sommige instructeurs zijn waardeloos maar ik en genoeg andere instreucteurs kunnen juist zoveel vertellen en zorgen dat mensen veilig met de sport omgaan.

Sommige scholen willen geld kloppen ja maar de meeste niet.

Ik heb zoveel onnodige stommieteiten gezien allemaal door geen lessen te volgen.

Mensen als jou die dit soort dingen zeggen is het laatste waar we bij deze sport op zitten wachten.

En als de IKO nu ook eens daadwerkelijk iets gaat doen ipv op hun lui kont zitten en geld vangen.
KiteDemon

Antwoord #12 Augustus 30, 2006, 19:05:13
edit2Rapporteer  
Tijd dat juist de instructeurs aangepakt dienen te worden. Uiteindelijk beslissen zij of een les doorgaat of niet. Ook de kiteschoolhouder is verantwoordelijk voor zijn instructeurs.
Jammer dat de lokroep van de peso´s groter is dan het verantwoordelijkheids gevoel......of anders zal het onkunde of onvoldoende kennis van de verantwoordelijke instructeur zijn.
KITE ANGEL

Antwoord #13 Augustus 30, 2006, 19:32:00
edit2Rapporteer  
Wat ik nog het meest trieste van dit hele verhaal vind is dat die bewuste kite instructeurs
inclusief kiteschoolEIGENAAR hier niet op reageren het is gewoon te gek voor woorden
dat deze situaties zich voordoen zekers na zovele malen hetzelfde verhaal...........  ThumpDown
en natuurlijk probeert iedereen er een slaatje uit te slaan maar dat deze voorbeelden voor de nieuwe
kitegeneratie hier niet op reageren noem ik dus gewoon onverantwoord en dom bezig

ThumpDown  ThumpDown  ThumpDown ThumpDown  ThumpDown

maarja dit zal wel altijd zo blijven zolang er geen vergunningen ingetrokken worden en die bepaalde
schooleigenaren de hemel ingeprezen woorden ikzelf heb echt antipatie tegen één school ik heb
zelf gezien hoe roekeloos les werd gegeven op playa maarja vogelepoep is net onkruid dat is alles
wat ik hierover kwijt wil  loser  loser  loser

voor ieder have fun op het water en erboven uiteraard

GGGRRRTTZZZ Eddy
KITE ANGEL

Antwoord #14 Augustus 30, 2006, 19:52:12
edit2Rapporteer  
maar dat wil niet zeggen dat je geen les moet nemen dat is gewoon bullshit
dat moet dus zeker wel maar let op wat er om je heen gebeurt als je iedereen
van het water af zien gaan en jullie staan er als lessers nog als enigste op/of in
het water blijf dan niet schaapachtig staan kijken spreek je instructeur er op aan
of neem zelf het besluit er ook uit te komen  ThumpsUp
SuzieQ

Geen avatar

Antwoord #15 Augustus 30, 2006, 19:58:46
edit2Rapporteer  
Ik moet zeggen dat ik door het gegeven dat kitescholen inderdaad gewoon lesgeven op dagen met storm, onweer of géén wind wordt tegengehouden om les te nemen bij een school. Ik ga me echt niet lens betalen aan een school en vervolgens riskeren dat er geen of teveel wind is of bv onweer en dat het dan nog doorgaat ook. Nee, ik leer het wel van mijn vriend (wat overigens prima gaat, dus laat het commentaar maar zitten want hij leert me ALLES en ik heb mijn kite volledig onder controle en weet precies waar ik op moet letten).
Roderick

Geen avatar

Antwoord #16 Augustus 30, 2006, 20:00:27
edit2Rapporteer  
Het lijkt me toch wel handig om dan maar ff wat namen te noemen. Ik ken best veel mensen die nu gaan beginnen met kiten. Als ze mij vragen of ik nog een goede kiteschool weet, zou ik het wel fijn vinden als ik zou weten waar ik ze dan in ieder geval niet heen zou moeten sturen.
Verder vermoed ik dat als je een naam noemt, de betreffende kiteschool ineens een stuk gemotiveerder is om te reageren. Op die manier is het in een keer financieel ook niet meer zo handig om domme dingen te gaan doen...
Wel uitkijken dat het geen hele nare welles-nietes discussies oplevert natuurlijk.
diederik

Antwoord #17 Augustus 30, 2006, 21:06:46
edit2Rapporteer  
(persoonlijke mening) geen welles nietes.....

Ik zou persoonlijk geen les nemen maar me zelf van te voren goed verdiepen op alles wat met kiten en de daarbij gepaarde veiligheidsmaatregelen te maken heeft. Daarna zou ik met een gewone vlieger het stuurgedrag gaan oefenen en me intussen verdiepen op het "klaarmaken" en afstellen van de kite. Vervolgens zou ik (als je daar de mogelijkheid toe hebt) het gaan leren en proberen met een maat of maatin die al redelijk verstand van kiten heeft (daarbij lettend op de weersomstandigheden).
Als je dit doet kan er volgens mij weinig misgaan. Het heeft mij in ieder geval een hoop centen aan beuners en buitenlui die zogenaamd iko hebben en les kunnen geven bespaard!!!!

Als iemand het anders wil doen is dat zijn ding, niemand is verplicht les te nemen en ik zou het persoonlijk dan ook niet doen!!!!Heeft nul meerwaarde, tenzij je niet bereid/in de mogelijkheid verkeerd bent om bovenstaande stappen door te nemen.
Moza

Antwoord #18 Augustus 30, 2006, 21:42:49
edit2Rapporteer  
@diederik

Ik kon me herinneren dat je vorig jaar zelf eens wat had met een bui en ik vond dit stukje wat je schreef over een jongen die vorig jaar wat brak....

Ben gisteren getuige geweest van dit tragische spektakel Undecided, werd zelf ook gelift door de onverwachte zware windstoten en terwijl ik bezig was mijn eigen probleem op te lossen (op het zand gekwakt en meegesleurd) zag ik het jonge mannekke bewegingsloos achter zijn vlieger aan gesleurd worden, kon niet meteen ingrijpen daar mijn probleem te groot was om bij hem te kome.....

Dat kun je dus beter niet de eerste dag hebben nadat je alle boeken hebt doorgewerkt en denkt veilig te kunnen beginnen zonder les.
Het is voor jou heel makkelijk om nu  te roepen dat iemand TE LAAT het water afgaat en dat dus alle scholen voor jou hebben afgedaan. (haal ik uit je redenering) Maar ik denk dat je daar veel te veel mee generaliseert. Vorig jaar was je zelf ook te laat maak ik op uit je verhaal.
Zorg gewoon dat je je eigen ding veilig doet en help een ander het water af komen...de echte domme rukkers mogen met hun kite de bliksem vangen.
Moza

Antwoord #19 Augustus 30, 2006, 21:46:32
edit2Rapporteer  
Jongens vergeet niet dat het een hele dag mooi is en er opeens een bui kan komen.....het is zaak dat je dan goed handelt. Dat er kitescholen in het ater zijn voor de bui kun je ze niet verwijten....het is belangrijk dat de kites naar beneden gaan tijdens en voor de bui.

Als je 's-ochtends weggaat weet niemand de exacte weersomstandigheden.....iedereen moet gewoon uit zn doppen kijken en niet met een vingertje te gaan wijzen
Berend

Antwoord #20 Augustus 30, 2006, 21:53:49
edit2Rapporteer  
Ja het weer kan ineens omslaan.. Alleen was dat gister niet het geval.Je zag duidelijk de bui van de slufter aankomen en het meerendeel ging optijd van het water af..
diederik

Antwoord #21 Augustus 30, 2006, 22:48:36
edit2Rapporteer  
@diederik

Ik kon me herinneren dat je vorig jaar zelf eens wat had met een bui en ik vond dit stukje wat je schreef over een jongen die vorig jaar wat brak....

Ben gisteren getuige geweest van dit tragische spektakel Undecided, werd zelf ook gelift door de onverwachte zware windstoten en terwijl ik bezig was mijn eigen probleem op te lossen (op het zand gekwakt en meegesleurd) zag ik het jonge mannekke bewegingsloos achter zijn vlieger aan gesleurd worden, kon niet meteen ingrijpen daar mijn probleem te groot was om bij hem te kome.....

Dat kun je dus beter niet de eerste dag hebben nadat je alle boeken hebt doorgewerkt en denkt veilig te kunnen beginnen zonder les.
Het is voor jou heel makkelijk om nu  te roepen dat iemand TE LAAT het water afgaat en dat dus alle scholen voor jou hebben afgedaan. (haal ik uit je redenering) Maar ik denk dat je daar veel te veel mee generaliseert. Vorig jaar was je zelf ook te laat maak ik op uit je verhaal.
Zorg gewoon dat je je eigen ding veilig doet en help een ander het water af komen...de echte domme rukkers mogen met hun kite de bliksem vangen.

Ten eerste heb ik in mijn eerste stukje (begin van dit topic) al aangegeven dat ook ik door wat valpartijen wijzer ben geworden.

Ten tweede was in het geval van dat gozertje met die gebroken arm geen tijd om weg te komen anders was ik zeker weg geweest.

Ten derde was het in het geval van afgelopen maandag een bui die zich niet spontaan ontwikkelde maar een bui die al over een erg grote afstand te zien was.

Ten vierde wijs ik met niemand met een vingertje maar bedoel ik dit topic als algemene waarschuwing!!!!(dit omdat ik ook eens onverwacht verrast ben en idd op mijn bek ging). De enige die ik met een dikke (middel)vinger aanwijs is een kiteschool (waarvan ik niet eens de naam noem) die te bedonderd is de veiligheid van zijn leerlingen te waarborgen.

Harry Vogelezang
Gast
Antwoord #22 Augustus 30, 2006, 23:00:57
edit2Rapporteer  
Beste Diederik,

Ik wil even reageren op dingen die hier boven staan, dan is dat duidelijk. Gisteren waren 3 scholen bezig *,*,en wij met een instructeur  onze instructeurs is het water afgegaan toen het nog mooi was, rond vijf uur. De donder kwam later. –

In het algemeen is het voor mijn instructeurs OVERduidelijk dat de kites naar beneden gaan bij naderend onweer of donkere luchten.....De instructeurs willen ook GRAAG weer naar huis. En mij lijkt dat dat voor andere scholen ook geld. Dat dat in de praktijk soms anders is, is jammer

Kijk naar  twee weken geleden zaterdag of zondag ? toen de bui aankwan waren alle kitesurfscolen het water af allen een “duits”instructeur was lekker aan kiten  en zijn cursisten aan de kant STOM van worden.

D..hoe laat ben jij naar huis gegaan ? en wie heb jij over ?

Gr.
 Harry
Kitesurfschool.nl
Ps:de laaste maanden ben ik zeer te spreken van alle kitesurfscholen op het autostrand . ThumpsUp

diederik

Antwoord #23 Augustus 30, 2006, 23:57:48
edit2Rapporteer  
H..Weet niet precies hoelaat...tussen de eerste en tweede bui, kan je niet vertellen over welke kiteschool het gaat, er stond nog een groen busje op de parkeerplaats.....wil trouwens niet ALLE kitescholen over een kam scheren.
kitertje!
Gast
Antwoord #24 Augustus 31, 2006, 01:21:23
edit2Rapporteer  
heb vandag kite les gehad nouw was heel goed hoor! kreeg alles over het weer en alles uitgelegt!
was wel weinig wind... maar tog goede theorie gehad!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.