windsurfers die last hebben van kiters

Rene.v.R

Berichten: 55
Antwoord #25 Oktober 05, 2010, 00:34:41
edit2Rapporteer  
@eagle-jan : dat slaat als een pik op een drumstel

Ohja?
Feit is gewoon dat de binnenwaterspots veel gevaarlijker zijn dan het aan de kust ooit zal worden. Maar toch gaan er hele volkstammen beginners oefenen omdat je daar zo lekker kunt staan en geen last hebt van die enge golven.

Ik weet he niet hoor, maar kleine vlagerige startplaatsen, extra vlagrige wind en allerlei obstakel op en rond de startplaatsen / in het water (bomen, dijken...) maken het juist enorm gevaarlijke spots voor mensen met te weinig kietcontrole.

Tel daar het hoge kamikaze gehalte bij op die de gemiddelde "beginner" heeft tegenwoordig en ik kan me goed voorstellen dat de wind/kitesurf locals hun spots zwaar verkloot zien worden de laatste tijd en dat het op deze manier gewoon niet vol te houden is.

Kan ik me in vinden. Ik heb les gehad op zee (Texel), met name op de kant is er veel meer ruimte. En aangezien er 80 a 90% van de kiteongelukken op de kant plaats vinden is het niet een gek idee om de kitelessen naar zee te verplaatsen.

Bovendien hebben we dan minder last van de Duitse kitesurfscholen, waar we uberhaupt geen controle over hebben op dit moment (naar mijn idee).
Wjs

Berichten: 121
Antwoord #26 Oktober 05, 2010, 00:47:46
edit2Rapporteer  
@ Rene

FF offtopic: les gehad bij Martijn en Pim ?  Smiley In de koog ?
martimor

Berichten: 1934
Antwoord #27 Oktober 05, 2010, 00:50:03
edit2Rapporteer  
Dat het gevaarlijker is op binnenwater dan op zee ben ik me van bewust, maar om dan te stellen dat ik dan maar moet gaan windsurfen omdat ik wel ver van de zee woon vind ik nergens op slaan.
Morres

Berichten: 9427
Antwoord #28 Oktober 05, 2010, 01:34:55
edit2Rapporteer  
vond de palen bij ouddorp anders redelijk gevaarlijk, evenals strekdammen e.d., vind binnenwater niet gevaarlijker dan 'buitenwater'
di
Gast
Antwoord #29 Oktober 05, 2010, 08:25:30
edit2Rapporteer  
windsurfers op een meer en kitesurfers op zee ??
,al ging de helft van de kiet surfers al naar zee dan zouden kieters en windsurfers al blij zijn denk ik
zelf vindt ik windsufren op zee ook mooier ( minder kieters )maar ja als je 5 min van het Ijsselmaar /marker meer woont ga je toch vaker naar binnenwater
en ik blijf erbij dat kieten gewoon makkelijker is om te leren , dat wil niet zeggen dat je het dan ook goed kan ,ook kun je eerder vogelnestjes maken aan je kite dan een forward met je surfboard maar dit terzijde

kiten is minder spectaculair omdat alles in de eerste versnelling gaat ( dat lijkt zo ))
dat trekt mensen aan
Lude

Berichten: 1420
Antwoord #30 Oktober 05, 2010, 08:39:37
edit2Rapporteer  
Het gaat er niet om wat leuker of makkelijker is..  het gaat er om dat we met elkaar overweg kunnen. Zelf merk ik op de spots waar ik kom geen irritaties tussen kiters en windsurfers, maar dat komt omdat ik drukke spots mijd (ik heb een hekel aan het drukke gedoe + het gepats van sommigen vlak voor de kant).

Gewoon niet zeuren en lief blijven voor elkaar. Ik snap je frustraties wel, lijkt me ook vervelend. Maar je moet het maar zo zien: iedereen doet het voor zijn plezier, iemand wegjagen zodat jij zelf meer plezier hebt is ook een beetje vreemd toch?.


Frank82

Berichten: 2539
Logs: 0 | 164 uur
Antwoord #31 Oktober 05, 2010, 09:33:19
edit2Rapporteer  
kiten is minder spectaculair omdat alles in de eerste versnelling gaat ( dat lijkt zo ))
dat trekt mensen aan

De gemiddelde leek zal kiten nog altijd een stuk spectaculairder vinden dan windsurfen. Dat windsurfen technisch moeilijker is daargelaten. Het gevaar is wel zo dat kitesurfen er heel makkelijk uit ziet, het is ook niet moeilijk maar een goede basis is zeker vereist.
Michael van der Hoek

Berichten: 404
Antwoord #32 Oktober 05, 2010, 09:51:33
edit2Rapporteer  
Lijkt erop dat di zich nog niet helemaal ingelezen heeft over kitesurfen. Wat de meeste mensen kunnen is inderdaad de basis van kiten. maar al ga je over op uitgehaakte tricks wordt het zeker toch wel spectaculairder dan windsurfen.

Maar dan nog, dat is volgens mij helemaal niet de discussie hier, welke sport nu spectaculairder is....

laten we er nou samen met ze allen dus gewoon het beste van maken. En niet elkaar wegzieken oid. Uiteindelijk draait dit tegen osn allemaal en mogen we zometeen nergens meer windsurfen of kiten..

Lijkt me niet dat dat de bedoeling is..??

Rekening houden met elkaar moet toch niet zo moeilijk zijn lijkt me? hoewel er duidelijk een paar man aanwezig is op sommige spots die denken dat ze het alleenrecht hebben. Erg jammer.....
chico

Berichten: 1112
Antwoord #33 Oktober 05, 2010, 10:23:26
edit2Rapporteer  
Heb 18 jaar gewindsurft en sinds 5 jaar over gestapt op kiten. Ik weet niet meer wat moeilijker of zwaarder is. Wel heb ik de indruk dat oude windsurfmaatjes eigenlijk ook liever willen kitesurfen maar ze vinden het te 'eng'. Na een paar maal proberen blijven ze liever bij windurfen = veiliger. Tja

Verder diep respect hoor voor bijv. Kaapstad/Jaws riders en gasten die als ik met mn zesje op de Noordzee sta, met hun 3,5 ook bakken rippen. Verder zijn het gewoon plankzeilers Wink die wel af en toe loeihard voorbij denderen. Ze blijven sneller maar het is soms lachwekkend om te zien hoe ze in de branding tussen bakken "'op de bus staan te wachten"' en de kiters links en rechts voorbij denderen. Blij dat ik  (wendy_kitesmiley)kite
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #34 Oktober 05, 2010, 10:26:12
edit2Rapporteer  
Op Rockanje hadden de catamaranzeilers afgelopen zondag ook al zo'n last van die rebbellende kiters...het moest daar verboden worden!!!


Nederland 16.000.000 mensen op 41.500km2

+

Natura en een grote (invloedrijke) groep "maakbare natuur" ridders

=

veel te weinig ruimte om veilig te kunnen recreeren.
Rolandpeelen

Berichten: 40
Antwoord #35 Oktober 05, 2010, 14:00:01
edit2Rapporteer  
ik heb het volgende op windsurfing.nl gepost (was daar vroeger ook lid toen ik nog aan windsurfen deed).

Wij, als kitesurfers, zijn bewust van dit probleem, ik denk echter dat jullie (als in, de windsurfers) het lichtelijk generaliseren, en ons allen in een hokje stoppen.

Het probleem is als volgt. Z / ZO / O wind is altijd problematisch voor kitesurfers, want aflandige wind & kiten is een no-go. Als er iets verkeerd gaat, ben je je spul kwijt. Dat schiet dus niet op.
Er zijn een aantal spots waar je mag kitesurfen, en die geschikt zijn voor dergelijke wind, dit zijn er niet veel, vandaar dat je honderdtallen aan kitesurfers op het water ziet. Op dagen met een lekkere ZW is dat niet het geval, omdat er veelal aan de kust gevaren kan worden.

Nu is dit op zichzelf staand natuurlijk geen probleem als iedereen weet wat hij doet. Er zijn echter lesscholen die het nodig vinden om ook met deze wind nog les te gaan geven, en daarmee de al schaarse spots volgooien met ongeleide projectielen die niet weten wat ze doen. Daarnaast heb je nog je incidentele beginner die voor het eerst gaat varen etc. etc.

Nu, wij proberen als kitesurfers hier zeer zeker wat aan te doen (de overmatige drukte op spots), onder andere door te proberen om kitescholen hun eigen plekje te geven, of een maximaal aantal kitescholen per spot toe te kennen. Dit is en blijft echter een langzaam traject, omdat er gemeente, rijkswaterstaat, en weet ik al niet wat voor een bureaucratische partijen er betrokken bij zijn.
Mocht er daarnaast met een 7 bft. een beginner op het water staan, dan ben ik de eerste die tegen hem zegt (of schreeuwt, net wat gepast is) dat hij meteen van het water af moet gaan omdat ik geen zin heb om door zijn toedoen gewond te raken.

Ik vind het persoonlijk een slechte zaak om als windsurfers kitesurfen aan banden te gaan leggen en vice versa. Als ik op het water sta ga ik graag aan de kant voor een windsurfer die een golfje pakt, die een sprong maakt etc. etc. etc.
Wellicht heeft het te maken met het feit dat ik zelf veel heb ge-windsurft, wie weet, maar ik denk dat als we allemaal een beetje opletten dat het prima naast elkaar kan.

Mijn advies, gooi een slotje op dit topic, en loop niet op elkaar te bitchen die ene paar dagen dat het Z / O / ZO is en het een beetje druk is op je spot. Mocht je een rotte appel tegenkomen die continue geen voorrang geeft scheld hem wat mij betreft de huid vol, maar wees vooral coulant tegen beginners, en mensen die een foutje maken, dat kan altijd gebeuren.
Karel79

Berichten: 1012
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #36 Oktober 05, 2010, 14:47:42
edit2Rapporteer  
Ik ben een beginnende kitesurfer en ik verbaas me eerlijk gezegd over de vele negatieve opmerkingen en het vingertje wijzen naar beginners en kitesurf scholen. Ik schaam me er haast voor om te zeggen dat ik een beginner ben. Het leek me goed om mijn ervaringen eens met jullie te delen.  

Ik ben in juli begonnen met het nemen van lessen, waarbij je met 2 of 3 leerlingen + 1 instructeur en 1 kite het water op gaat. Na de 1e les kon ik de waterstart (snowboard ervaring helpt) + een eindje varen, 1 richting op. De volgende 2 lessen ben ik niet veel verder als dat gekomen en na de 3 lessen heb ik een VDWS nivo 3 kaartje gekregen waarop staat dat ik de waterstart kan. Wat gewoon precies overeenkomt met wat ik op dat moment kon.

Maar, dit betekent helemaal niet dat ik nu het idee had dat ik kon kitesurfen. In mijn optiek moet je daarvoor minstens hoogte kunnen lopen en keren zonder met je kont in het water te komen. Volgens mij is dat VDWS nivo 4, die je schijnbaar na je 1e les al kunt krijgen... maar dat is niet zoals ik dat heb ervaren!

Een ander belangrijk punt wat volgens velen de beginners niet wordt geleerd is veiligheid. De instructeurs die mij hebben les gegeven hebben daar wel degelijk bij stil gestaan, inclusief upwind bodydraggen en de voorrangsregels op het water. Maar eerlijk is eerlijk, vooral die voorrangsregels zijn nog helemaal niet van toepassingen als je niet kunt varen, dus dat blijft gewoon wat lastiger hangen. Daarom krijg je ook een boekje mee waar dat allemaal nog haarfijn in uitgelegd staat.

Na de 3 lessen heb ik mijn eigen set aangeschaft en ben ik gaan oefenen, samen met 2 vrienden waarmee ik de cursus had gedaan. Wat je dan krijgt is 3 gasten met hun eigen set die op eigen houtje gaan oefenen en nog niet fatsoenlijk kunnen varen. Dat ziet er dus behoorlijk klungelig uit en natuurlijk gaat het regelmatig mis, je board blijft steken in het water, je let ff niet op je vlieger, kopje onder... noem maar op. Maargoed je weet dat het mis kan gaan dus je blijft in water waar je nog kunt staan, wat dus dicht bij de kant is maar wel met voldoende afstand van andere kiters en het strand. Zo'n set kost een fortuin, dus alleen daarom al let ik echt wel op. Nog belangrijker is dat ik ook weer heelhuids naar huis wil, ja ook beginners hebben een realiteits besef.

Naar mijn mening is de enige manier om het te leren, is het te doen. Tijdens de lessen moet je te vaak wisselen met de andere cursisten om echt het gevoel te pakken te krijgen. Daarvoor moet je gewoon een paar uur achter elkaar blijven proberen, vallen en opstaan. Net zo lang tot dat het lukt.

Nu na 5 of 6 sessies van 3 tot 4 uur kan ik beide kanten goed op varen en hoogte lopen. Het keren lukt nog niet, dus ik ga gewoon zitten in het water.

Ik kan begrijpen dat je als 'ervaren rider' je een zooitje beginners ziet klungelen, je in het water ploffende kites als gevaarlijk beschouwt omdat je als jij daar in de buurt was geweest je dat ding misschien wel op je kop had gekregen. En natuurlijk gaat het vast wel eens mis omdat er ook beginners zijn die niet goed genoeg opletten op hun directe omgeving.

Afgelopen zondag was ook ik in Rockanje en het was idd druk, ik heb 1 windsurfer en 1 catamaran gezien en ik heb daar echt geen last van gehad, en zij ook niet van mij (en nee dat was niet omdat die op 1500m afstand van mij zaten). Maar ik geef dan ook iedereen voorrang, ik pas m'n koers wel aan als ik zie dat ik ze niet ruim genoeg kan passeren.

Dat is meer dat ik kan zeggen van die gast die een gebied van 30 meter vlak bij het strand voor zichzelf had geclaimed door 2 jumps van 10 meter per minuut te maken. Dat begrijp ik dus niet... Als je een andere kite surfer ziet naderen ga je toch geen mega sprong maken? Zeker niet op een plek waar een hoop mensen aan land komen of willen vertrekken. No offence, het ziet er heel tof uit en misschien dat ik ooit ook zulke sprongen maak.. maar dan lees ik al dat commentaar op beginners en scholen, waar ik me absoluut niet in kan vinden. Ook alle dodelijke ongelukken die ik de afgelopen maanden voorbij heb zien komen waren volgens mij geen beginnelingen.  

Anyway.. het begint wel een heel lang verhaal te worden. Ik hoop dat ik hiermee wat vooroordelen weg heb kunnen nemen. Ik heb ook het idee dat die vooroordelen het grootste probleem zijn, bij de ervaren kite surfers over beginners, bij windsurfers over kitesurfers, terwijl het eigenlijk wel meevalt als iedereen gewoon oplet en rekening met elkaar houdt.
Rolandpeelen

Berichten: 40
Antwoord #37 Oktober 05, 2010, 14:53:49
edit2Rapporteer  
Maargoed je weet dat het mis kan gaan dus je blijft in water waar je nog kunt staan, wat dus dicht bij de kant is maar wel met voldoende afstand van andere kiters en het strand. Zo'n set kost een fortuin, dus alleen daarom al let ik echt wel op. Nog belangrijker is dat ik ook weer heelhuids naar huis wil, ja ook beginners hebben een realiteits besef.

Dit is precies het verschil tussen jou, en de andere "beginners" die op dit moment lichtelijk ge-generaliseerd worden omdat er weinigen zijn zoals jou die afstand nemen. Het gros gaat midden tussen de andere kiters staan Smiley
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #38 Oktober 05, 2010, 15:20:30
edit2Rapporteer  
Het probleem is de mentaleit van sommigen die onze sport beoefenen. Daarbij zijn de zog. gevorderden met een aditude van "schijt aan iedereen" het ergst. Tricks doen dicht bij de (gevaarlijk) kant of met veel te weinig ruimte in acht nemen tot je medewatergenoten....dit weekend genoeg gezien

Gixxer

Berichten: 392
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #39 Oktober 05, 2010, 15:41:23
edit2Rapporteer  
Inderdaad.
Beetje jammer sta je daar als beginner op een toch al overvol Mirns.
Probeer je te waterstarten komen de pro's super dicht langs je heen om je even onder te sprayen.

Dat is 1 keer leuk maar na 5 keer had ik het wel gezien.

Iedereen is toch beginner geweest?
Lof voor alle pro's die zich wel positief inzetten voor de sport en de spots.

Ik hoop een keer dat niveau te bereiken dat ik een beetje mee kan komen en anderen kan helpen ipv zieken.
Idefixe

Berichten: 8241
Antwoord #40 Oktober 05, 2010, 16:38:54
edit2Rapporteer  
@ Gixxer
Het is natuurlijk wel de vraag : WAAR ben je je waterstart aan het oefenen.
@ Mirns is het vooral op de drukke dagen het probleem dat er vooraan een oerwoud van beginners met hun vlieger op 12 uur staat en er bijna geen mens meer kan doorkomen.
Je ziet maar een enkele beginner naar achteren lopen om ver uit de kant te gaan oefenen. Vergeet niet dat de beginner zelf ook een verantwoordelijkheid naar zijn/haar omgeving heeft. Veel beginners hebben hun vlieger niet/onvoldoende onder controle. Ikzelf heb het al regelmatig gehad dat er een vlieger net voor, achter of zelfs op mij crashte. Als je dan regelmatig te horen krijgt dat het een beginner is en ik ( omdat ik kan varen) daar maar rekening mee moet houden dan gaat er wat fout.
Ook bij de ervaren jongens en meisjes gaat er best wel wat fout. Ik kreeg zelf afgelopen weekend nog een vlieger van een "ervaren jongen " ff naar binnen geparkeerd.  Er werd op een ervaren en volwassen manier gehandeld en gereageerd: niets aan de hand

5 jaar geleden stonden er op een drukke dag @ Mirns 40 kiters op het water. Bij het starten liep je het water in en vaarde weg. De beginners hadden nog respect voor de kracht van wind en water en wandelden ver het IJsselmeer op om hun eerste meters te oefenen. Het publiek stond aan de kant te genieten van de spectaculaire tricks van de meer gevorderden.
@ Mirns is er de afgelopen jaren niemand door een trick voor de kant gewond geraakt. Helaas wel diverse beginners en toeschouwers met als dieptepunt een oudere vrouw die door een beginnende kitesurfer ( vanuit de zwemmerszone) van een bankje werd geveegd en vervolgens met de ambulance werd afgevoerd.
Er zijn dus nu inderdaad een aantal gasten die al een hele tijd @ Mirns varen en waarbij de mentaliteit inderdaad nogal veranderd is.
Overigens word ikzelf nog regelmatig "onder gesprayed" maar dat hoort er een beetje bij  Grin
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #41 Oktober 05, 2010, 17:01:37
edit2Rapporteer  
@ Rene

FF offtopic: les gehad bij Martijn en Pim ?  Smiley In de koog ?

Offtopic: Ik antwoord wel ff:P we hebben samen les gehad namelijk, maar bij Kitemobile, en dan van Robert en Stefan.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #42 Oktober 05, 2010, 17:07:19
edit2Rapporteer  
wat is er met het relaxed surfers cultuurtje gebeurd?
waar is die mentaliteit van pak een beet 5 jaar terug?? ook al was ik toen nog een zeer fanatieke windsurfer... iedereen gaf elkaar de ruimte, kiters windsurfers...nooit problemen, of iig heel weinig... daarna nog samen bieren gewoon gezellig
heb in 20 jaar windsurfen nog nooit zo veel gezeik gezien of gehoord als met nog geen jaar kiten...
Als al die patsende kneuzen hun ikke ikke ikke achterlaten...de beginners luisteren naar de ervaren gasten, (gebeurt tegenwoordig ook al niet)...dan zou het allemaal een stuk eenvoudiger worden.
maar het lijkt of dat iedereen schijt aan elkaar heeft...

mareh jongens ga maar lekker op binnenwateren rammen, blijf vooral daar...
heb ik tenminste de ruimte en geen gezeik...

zelfs onder ons als kiters lijkt de verdraagzaamheid ver te zoeken...
what the fuck. is going on???

gelukkig wordt het winter...de mietjes en de wannabe's aan de kant
Geelco

Berichten: 202
Antwoord #43 Oktober 05, 2010, 17:29:37
edit2Rapporteer  
er hangt sinds zondag idd een redelijke ruk sfeer. en ik mijn nieuwe hobby sinds juni maar verkopen naar vrienden met: "jah en een vet relaxte behulpzame sociale sfeer onder de surfers". Lips Sealed
leeany

Berichten: 844
Antwoord #44 Oktober 05, 2010, 17:31:59
edit2Rapporteer  
Haha zou graag in de winter gaan, maar helaas zou dat niet gezond zijn in mijn full 3/2.
Binnekort maar eens sparen voor wat 5/3 materiaal, zodat ik ook van die winter kan genieten.

Maar goed, dat er frustratie onderling is, is iets waarop we met zijn alle hebben kunnen wachten. De garantie was er gewoon dat het zou komen. Het moest een keer gebeuren natuurlijk dat bep. mensen er genoeg van hadden.
Nu aan ons om een goede oplossing te zoeken.
Robin73

Berichten: 948
Logs: 0 | 176 uur
Antwoord #45 Oktober 05, 2010, 17:44:39
edit2Rapporteer  
Ik ben geen beginner maar ook nog geen pro.
Snap heel goed dat beginners het nog moeten leren en daarom in het ondiepe deel willen staan. Ik probeer dan ook altijd up wind langs de beginners heen te gaan en ga dan lekker in het diepe deel kiten waar het veel rustiger is. Daar doe ik lekker mijn sprongen en andere dingen zonder iemand in de weg te zitten. Jammer dan dat ik niet kan patsen voor de mensen aan de kant maar ik kite niet voor hen maar voor mezelf. Snap dan ook echt niet dat de betere zo graag willen springen in het drukke deel. Zie het helaas ook vaak leraren doen. Dan geef je tijdens de les al een fout voorbeeld.
Af en toe pak ik nog iemands boardje die als beginner toch in het diepe wilde varen en er niet meer bij kan. Geef elkaar gewoon een beetje de ruimte en dan is er niets aan de hand.
Gixxer

Berichten: 392
Logs: 0 | 114 uur
Antwoord #46 Oktober 05, 2010, 17:50:28
edit2Rapporteer  
@idefixe

Je hebt helemaal gelijk dat de plaats ook uit maakt ik starte iedere keer ongeveer hier (bijlage)
Na daar heen gelopen te zijn.

En ja inderdaad beginners moeten zeker rekening houden met de rest.
(de reden dat ik zo vaak de waterstart afbrak)
Alleen op een gegeven moment kun je elkaar toch ook een beetje ruimte geven ?
Ik wil niemand in de weg zitten dus als ik start en ik zie dat ik iemand in de weg zit breek ik af.

Maar nadat ik meer als 5 keer door de zelfde gozer was gesprayed en moest afbreken was de lol er wel af.
Je moet toch ook wel wat ruimte krijgen om te kunnen oefenen ?

Beginner zijn moet geen excuus zijn om alles te mogen, maar als je nog niet andere routes kunt varen / hoogte lopen en de pro's zien dat laat ze dan ook even wat ruimte geven des te eerder leren de beginners het en staan niet meer in de weg Wink



Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #47 Oktober 05, 2010, 18:04:19
edit2Rapporteer  
Haha zou graag in de winter gaan, maar helaas zou dat niet gezond zijn in mijn full 3/2.
Binnekort maar eens sparen voor wat 5/3 materiaal, zodat ik ook van die winter kan genieten.

Maar goed, dat er frustratie onderling is, is iets waarop we met zijn alle hebben kunnen wachten. De garantie was er gewoon dat het zou komen. Het moest een keer gebeuren natuurlijk dat bep. mensen er genoeg van hadden.
Nu aan ons om een goede oplossing te zoeken.

tjah de 5/3 heb je wel nodig...ik had het fribsjes zondag met mijn 3/2 shortsleave
Michiel.
Moderator

Berichten: 15917
Logs: 0 | 308 uur
Antwoord #48 Oktober 05, 2010, 21:08:41
edit2Rapporteer  
wat is er met het relaxed surfers cultuurtje gebeurd?
waar is die mentaliteit van pak een beet 5 jaar terug??

Hawaii en Maui zijn mooie voorbeelden hoe het kan vergaan in de zog. relaxte surfcultuur: door de toenemende drukte is het op sommige stranden gewoon vijandig geworden. Spots worden bedreigd, je kunt niet meer lekker surfen zoals vroeger, beetje egocentrisme erbij en je hebt problemen.

Gelukkig valt het daarbij vergeleken hier nog wel mee, maar hopelijk is het niet gelijk aan daar over een aantal jaren.
BP

Geen avatar

Berichten: 70
Logs: 0 | 3 uur
Antwoord #49 Oktober 05, 2010, 21:35:42
edit2Rapporteer  
Misschien mosterd na de maaltijd, maar hieronder mijn reactie op het windsurfing.nl forum nav de discussie over Schellinkhout etc.

Deze discussie op het forum gaat me toch wel aan het hart. Zelf ben ik zowel windsurfer als kitesurfer. En met erg veel plezier! Beiden zijn geweldige sporten en het zou toch zonde zijn als er onnodige beperkingen zouden komen door mogelijk onbegrip. En ook onnodige ongelukken.

De situatie van afgelopen zondag op Schellinkhout was volgens mij de druppel die de emmer deed overlopen, waardoor deze discussie op het forum ontstond. Ik was zelf voor het eerst na 2 of 3 jaar op Schellinkhout en vond het wel enorm veranderd. Niet meer parkeren aan de dijk, een kleine parkeerplaats alleen bij het strandje, inderdaad heel veel kiters en in verhouding ontzettend weinig windsurfers. Ik kan me goed voorstellen dat m.n. ‘local’ windsurfers het gevoel hebben ‘mijn stek wordt ingenomen door kiters’. Maar ja, de tijden veranderen en we moeten het water wel samen delen. Verder was afgelopen zondag ZZO en een 4 bft met uitschieters. Voor kiters was dat best goed, maar om te windsurfen nogal marginaal, vandaar dat er ook bijna geen windsurfers waren. Ik ben zelf even gaan windsurfen, maar kon bij die wind (11 uur?) amper nog waterstarten en heb toen mijn kite gepakt en genoten tot een uur of 1300.

Voor mijn gevoel wordt het aantal kiters op Schellinkhout overdreven, maar ik heb ze niet geteld. Ik denk dat als we iets meer van elkaars sport begrijpen, dat dan een deel van de problemen opgelost kunnen worden. Vooral beginners hebben downwind veel ruimte nodig en dan is het bijzonder belangrijk dat anderen, bijv. windsurfers, veel afstand houden. Op het water in Schellinkhout kon je heel goed zien waar de lesgroepjes stonden. Als je daar rekening mee houdt, dan kun je hoger aan de wind er achter langs of ruim er onder er langs.

Maar het heeft niet alleen met beginnende kiters te maken. Het heeft ook te maken met een beetje begrip van elkaars uitdagingen en bewegingspatronen, die zijn gewoon verschillend. Kun je een bijv. vergelijken met skien en snowboarden. En toen het snowboarden net begon, werd er ook geklaagd door skiers over roekeloos gedrag van snowboarders. Als windsurfers wat extra rekening houden dat m.n. een kiter downwind extra ruimte nodig heeft, vooral als hij of zij weinig snelheid heeft en dat obstakels downwind een kiter ernstig in gevaar kunnen brengen, dan zijn we een stuk verder. Dan kunnen beiden genieten van deze heerlijke sporten.

Verder zijn er voor het windsurfen behoorlijk veel plekken waar je het kunt doen. Maar voor kiten ligt dit wel anders. Bijv. Zandvoort / Bloemendaal heeeft een kilometers lange kust, maar slechts 2 stukjes van 100 meter waar kiters het water in mogen. En dan zie je soms nog dat ouders hun kinderen daar gewoon laten zwemmen, ipv ernaast, het liefst een stukje upwind.

Over dit onderwerp valt nog veel te zeggen. Het meest ideale zou zijn als windsurfers een keer een kite zouden kunnen vasthouden (en zo die mega buitenboard motor kunnen ervaren, die best beangstigend kan zijn m.n. in het begin) en omgekeerd kiters ook eens op een windsurfplankje zouden proberen te staan...
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.