Morres
Berichten: 9427
|
1) Low end, dat is de mogelijkheid om goed te kunnen kiten met ene kite bij weinig wind(voor het aantal m² van de desbetreffende kite)High end is het omgekeerd, de mogelijkheid om goed te kunnen depoweren(kracht verminderen van de kite) bij veel wind. 2) Hoge bardruk houd in dat je veel trekkracht achter je bar staat. dus de kite trekt veel aan je bar Stopperbal heb ik geen ervaring mee, ik vlieg 2004 Spitfire, dus ik weet het niet precies.
PS: Het zijn geen domme vragen hoor
|
|
|
Jan-Willem
Berichten: 34
|
stopperbal is een balletje op je depowerlijn, bij een bowkite. dit balletje zit klem op je lijn zodat je met een losse bar, dus niet in je handen nog enige kracht in je kite hebt. de bar stopt immers op dit balletje. wordt het te gek dan duw je je bar door, en dus het balletje uit de stopper, waardoor je depower veel groter wordt.
|
|
|
Papa
Geen avatar
Berichten: 658
|
als je helemaal nix vraagt zul je miss ooit iets fout wat verkeerd af kan lopen... 1: Low end high end is het minimale en maximale bereik waar een kite in te varen is. Du van bv 10 knopen tot max 20 knopen. Meestal gaan ze uit van een gewicht van 75 kg. Ook verschilt het dan nog hoe goed je bent. 2: Hoge bardruk wil zeggen dat wanneer je na 3u constant varen je al spierpijn hebt . De ene vlieger trekt meer aan de bar als de andere. 3: Stopperbal is nu in opspraak voor de bow/sle kites. Met een lang depowerkoord kan jeje bar niet even los laten om de bar terug te draaien of te relaxen. Een doordruk stopper wil zeggen dat je wel een stopper op je depowerkoord hebt maar die er met enige kracht "kapot" kan duwen zodat je meer depower krijgt.
|
|
|
The Submarine
Berichten: 223
|
Wat betreft de bardruk nog 1 vraag. Een kite zit toch vast aan je trapeze? Dus de kite trekt dan toch voornamelijk aan je trapeze. Is dan het sturen soms het zwaarst? Want ik denk dan nu (heb nl. de neiging om de bar naar me toe te trekken) dat het dan wel positief is. Waarschijnlijk zie ik het laatste nog wel verkeerd.
|
|
|
Papa
Geen avatar
Berichten: 658
|
de kracht op je stuurlijnen is dan hoger. Wanneer jeje bar teveel naar je toetrekt zal de kite stallen en langzamer gaan. Probeer zo min mogelijk aan je bar te trekken. Volgens mij bij veel beginners (includingme vroeger) het probleem. Teveel aan de bar trekken en dan is de kite te langzaam... (volgens mij als ikt goed heb uitgelegd)
|
|
|
Naish........what else???
Berichten: 3039
|
1) low-end= de minimale windkracht die je nodig hebt voor de betreffende kite High-end= de maximale windkracht waarmee je de betreffende kite kunt gebruiken.
Wanneer een kite een goede low-end heeft, dan kun je deze kite met weinig wind al gebruiken, dit ten opzichte van andere kites van het zelfde formaat. Wanneer een kite een goede high-end heeft dan kun je deze kite met veel wind langer gebruiken, ook dit weer ten opzichte van andere kites van het zelfde formaat.
2) Hoge bar druk is iets lastiger uit te leggen, het is eigenlijk de kracht die je nodig hebt om je bar naar je toe te trekken tijdens het varen. Wanneer je de bar naar voren duwt zal de kracht die je kite geeft afnemen en wanneer je de bar naar je toe trekt zal de kite meer trekkracht geven( mits goed afgesteld). Wanneer het veel kracht kost om de bar naar je toe te trekken en te houden in deze positie, spreek je van hoge bardruk.
3) een stopperbal is er voor om te zorgen dat je niet constant je bar naar je toe hoeft te trekken, dit kost namelijk kracht (zie punt 2), je bar rust dus tegen dit balletje aan en jij hoeft de bar niet meer naar je toe te trekken. Wanneer je kite teveel kracht opbouwt dan kun je de bar met een harde krachtige duw tegen de stopperbal aan duwen, deze schiet dan los en je kunt je bar nu vrijuit van je af duwen en de kracht in de vlieger zal afnemen.
P.S. Domme vragen bestaan niet en als je blond bent hoef je je niet te verschuilen, ik ben dol op blond!!!! (kiss_kitesmiley) Bobje
|
|
|
gastje
Gast
|
Zo, genoeg domme antwoorden. Nou weet je nog niks. Stallen? bedoel je stalken? En aan je bar trekken? De boel kapot duwen om te depoweren. Er gaat een wereld voor me open...
|
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
de bardruk is de kracht die het kost om je bar halverwege je depowerkoord te houden.
laat maar, telaat.... (shame_kitesmiley)
|
|
|
Evan
Administrator
Berichten: 9651
Logs: 0 | 1481 uur
|
de kracht op je stuurlijnen is dan hoger. Wanneer jeje bar teveel naar je toetrekt zal de kite stallen en langzamer gaan. Probeer zo min mogelijk aan je bar te trekken. Volgens mij bij veel beginners (includingme vroeger) het probleem. Teveel aan de bar trekken en dan is de kite te langzaam... (volgens mij als ikt goed heb uitgelegd)
Teveel aan je bar trekken is alleen verkeerd als de kite niet goed afgesteld staat en je hem dus kán stallen. Normaal stel je je kite zo af dat dit in geen geval kan en dan gaat je kite alleen maar harder trekken als je je bar aantrekt alleen bij beginners is de afstellinge niet altijd ideaal en kan het dus voorkomen zoals jij bescrijft.
|
|
|
The Submarine
Berichten: 223
|
Wat is dan stallen, want als ik aan mijn bar trek, dan wilik er nog wel eens achteraangaan. Ja en idd in mijn leerproces tot kitester heb ik al aardig wat zoet en zout water binnengekregen!!
|
|
|
Hessel
Berichten: 575
|
Nu we toch bezig zijn met vragen van beginners heb ik er ook nog wel een paar:
1) Wat is de beste spot (op fietsafstand) bij Haarlem? Ik denk gewoon Zandvoort en Bloemendaal aan zee maar ik weet niet of dat goede beginner spots zijn.
2) Ik zoek een 2e hands bow kite (vanwege de veiligheid en het grote bereik, ik heb namelijk maar genoeg geld voor 1 kite op het moment) en ik dacht zelf aan een Cabrinha Switchblade of een Best Waroo maar die is om de 1 of andere reden 2e hands altijd ver boven mijn budget terwijl de Cabrinha Crossbow goed betaalbaar is voor mij. Is de Crossbow ook gewoon te gebruiken als beginner?
3) Wat is een goede maat bowkite voor mij: ik weeg 55 kilo en vond bij c-kites een 9 het lekkerst, maar hoe zit dat met bow kites?
4) En nog één vraag: ik heb nog nooit met een bowkite gevlogen dus is het handig als ik eerst dat nog een keer bij een les de of maakt dat niet uit?
(Ik ben niet blond dus heb niks om me achter te verschuilen (cry_kitesmiley))
|
|
|
JER
Gast
|
Stallen is als je de bar teveel powered (naar je trapeze trekt), de kracht breng je dan voornamelijk op de stuurlijnen waardoor de kracht (druk) in de kite blijft, door de kracht op de stuurlijnen te leggen (poweren) stalt de kite en heeft de neiging in de powerzone te komen.....Bijv 12 zenith kite staat boven je, bij teveel poweren komt de druk op de stuurlijnen en komt dan in de powerzone 6 uur, de kite word dan dicht getrokken aan de achterkant (trailing edge).
|
|
|
roelvdgun
Berichten: 591
|
stopperbal hoeft niet alleen op de depowerline te zitten, op somige 5e lijnen zit dr ook eentje zodat de bar niet tever weg vliegt bij het openen van de qr als hij dan aan z'n 5e lijn hangt.
|
|
|
gertjan w
Gast
|
aan vliegende hollander als je een 9 C kite het lekkerst vindt kiten. dan zou ik dus voor een 7 of een 9 bow gaan. vaar zelf met 7 waroo en mijn broertje vaart dan met 10 V4 de waroo heeft dan maar een klein beetje minder kracht maar dat scheelt niet veel. weeg zelf ook maar 58 kg en vaar bijna alleen maar met een 7m, heb gewoon 2 boards in de plaats meerdere kites.
|
|
|
Nino
Berichten: 333
|
..hallo Is dacht dat de bardruk zowel de kracht is die je nodig hebt om de vlieger te poweren als te sturen. Toch? Of slaat het meer op de kracht die je ondervindt als de vlieger op dezelfde positie staat? Of alledrie?
|
|
|
FlyGirl
Geen avatar
Berichten: 791
|
Marjoleintje..goede vragen stel je. Ik had deze ook in m`n lijst staan om eens te gaan vragen. Ik had er echter nog een paar... - Wat is ""Pop" - Wat is "Flex" Wat is "Rimmen"(!?!) Ik weet dat dit met je board te maken heeft, zover ben ik dus wel maar wat precies??
|
|
|
Mark-Fizzer
Berichten: 6057
|
Rimmen???? DAT heeft volgens mij niets met kiten te maken. Whahahah
|
|
|
Jarno
Geen avatar
Berichten: 2272
|
rimmen is toch met zeilen? dat je een zeil naar beneden haalt ofzo?
|
|
|
wouterb
Berichten: 2759
|
da's reven, jarno.
|
|
|
|
FlyGirl
Geen avatar
Berichten: 791
|
Ja Ja , ik bedoelde dus TRIMMEN Maar wat is nou pop en flex dan??
|
|
|
Matjas the scissor-kid
Berichten: 3460
|
Heey, Flex denk aan flexibel... En pop (voor je board?) heeft te maken dat je hier makkelijk mee springt. eenuh een goed voorbeeld van de stopperbal zit op de recon2 bar van cabrinha.. Mzzls
|
|
|
Leander
Berichten: 4171
Logs: 0 | 4 uur
|
flex is de mate van flexibiliteit van je board. Dit bepaald de eigenschappen van je board, dus hoe comfortabel je board over de golven gaat, hoe lang je het board door kan varen en de pop . Pop is de kracht die je uit je board kan halen om af te zetten voor een sprong. Het poppen van je board is dan ook, zonder je kite in te sturen, de lucht in zien te komen door de pop uit het board te halen en dit om te zetten in een verticale beweging.
|
|
|