Vandaag uitgebreid de R7-14 kunnen testen. Afgelopen donderdag heb ik de R7-10 al kunnen proberen en hier een stukje over geschreven, zie:
http://www.kitehigh.nl/forum/index.php?topic=23546.0Zaterdag hadden we (vincent en ik) al wat zitten pielen met de kites (helaas te weinig wind) en er achter gekomen dat mijn stuurlijnen zo'n 20cm te kort waren. Vandaar dus dat stallen van de R7-10 van afgelopen donderdag... Vandaag met de 14 heb ik daar helemaal geen last meer van gehad, ook niet van inverten trouwens, maar dit maal had ik de LE direct goed hard opgepompt.
Nu de R7-14: het was vandaag op de Grevelingendam schat ik gemiddeld zo'n 17 knopen, met af en toe een dip naar 12 en een uitschieter naar boven de 20. Veel mensen klaagde dat het vlagerig was. De kite vangt alles keurig op en ik heb geen moment het gevoel gehad dat ik overpowered was. Kon nog veel meer hebben voor mijn gevoel, de depowerstrap stond steeds op 3/4 power. De nieuwe stopper op de 2007 bar werkt ook erg goed en lekker trouwens.
Hoogtelopen is ook met de 14 geen enkel probleem. Dit gaat echt makkelijker als met de R6. Tijdens de momenten dat het even minder waaide kon ik net hoogte houden, veel minder had het niet moeten worden, of je moet een groter board hebben. De kite is ook duidelijk sneller dan de R6, zeker in de grotere maten. De kite loopt (looped?) snel en gemakkelijk, zeker voor een 14, was dit echt een eitje. Hierdoor is hij veel speelser dan de R6 en nodigt meer uit tot het uitproberen van dingen.
Ook voor de 14 geldt dat de bardruk duidelijk minder is als bij de R6, hoewel hij nog steeds redelijk wat druk geeft. De R7 heeft voor de stuurlijnen twee aansluitpunten die slechts een paar centimeter uit elkaar liggen. Standaard staat-ie op het voorste punt. Als je de lijnen op het achterste punt zet, heb je duidelijk minder bardruk, maar lijkt de kite iets minder direct te reageren op stuurinput. Ik weet nog niet wat ik prettiger vindt.
Springen is nog een kwestie van wennen denk ik. Timing is duidelijk anders en ik heb het nog niet helemaal door, maar af en toe wilde het wel lukken, vooral toen ik bewust wat meer snelheid maakte. Hangtime is duidelijk verbeterd, je blijft makkelijk hangen en de landingen zijn comfortabel en controleerbaar. Onder de kite doorspringen is niet gebeurd, waarschijnlijk had dat eerst met de verkeerde lengte van de stuurlijnen te maken. Tijdens 1 sprong ging ik er wel onderdoor, de kite dreef toen langzaam naar achteren, zonder 'om te vallen' in de lucht. Ik heb het idee dat de R6 dit nog iets beter en stabieler deed, maar ook deze kite gaf me een zeker gevoel.
Herstart heb ik zelf niet geprobeerd, maar Vincent - ook met R7-14 - moest de kite herstarten en vertelde dat dit erg makkelijk ging, en dat terwijl hij niet kon staan. Het aantrekken van 1 stuurlijn was voldoende, hij hoefde de lijn zelf niet eens te pakken, de bar aantrekken was voldoende. Erg veilig idee.
Verder: ook deze kite zit zeer degelijk in elkaar en staat strak en stabiel in de lucht. Het is een indrukwekkende kite om te zien, hoewel dat een persoonlijke mening is natuurlijk. Kan niet wachten op de volgende sessie! Ben erg benieuwd wat de R7-10 doet in 25+ knopen wind!