Eddy Lansink
|
Joo,
Ben weer terug in NL. Sylt was een mooi weekendje.
Super kicken om als Nederlander samen met Jerry op nr 1 te staan op het podium.
Voor degenen die denken van He? Eddy en Flysurfer???
-Sinds een week of 6 ben ik aan het werk voor Flysurfer, ik ben voor hun de nieuwe boarddesigner, dat betekend dat ik de ontwikkeling van de kiteboards vanaf heden ga doen, dit natuurlijk naast mn eigen X-tremeboards.
De race ging super goed. De eerste heat kwam ik te laat op het water en wist ik niet hoeveel rondjes ik moest varen en hoe het parcours was, dus deed ik maar 4 rondjes ipv de benodigde 2. Alsnog waren er een heel aantal mensen die later over de finish kwamen met 2 rondjes dan ik met 4. De jury begreep helemaal niets van mij en heeft het ook niet kunnen tellen in de eerste heat hahaha. Wel had ik door dat ik t volgensmij best aardig deed, dus ik besloot me maar effe goed voor te bereiden op de volgende heat en te vragen hoe het parcours nou loopt en hoeveel rondjes er gevaren moesten worden.
De 2e heat stond ik met een 8m psycho4 op het water en een 140 door board. Meteen een goede start, lag meteen voorop en had zo de ruimte om goed veel hoogte te kunnen lopen, wat trouwens bizar goed gaat met de flysurfer kites. Ik stak 1 keer goed naar buiten en kwam net voor de boei uit, dus ik moest nog een keer omdraaien om meer hoogte te lopen. De wind was in de branding nogal vlagerig en hier heb ik denk ik een seconde of 15 verkloot. Toen de boei gerond was, moest er downwind geraced worden. Gelukkig had ik hier al wat op getraint (een slordige 150 km, 3 weken geleden). Dit ging dan ook als een speer. De 2e ronde stak ik verder naar buiten zodat ik de boei in 1 keer kon ronden, hier heb ik weer wat tijd terug gewonnen.
Uiteindelijk als 1e over de finish, volgensmij met een behoorlijke behoorsprong op de rest.
De 3e heat woei het wat minder (er was net een flinke regenbui geweest) dus ik ging met eene 10m spycho4 en een 155 door board het water op. Met de ervaringen die ik had opgedaan in de vorige heats besloot ik dat ik zoveel mogelijk uit de buurt van de andere deelnemers moest blijven zodat ik veel hoogte kan lopen en niet het gevaar loop met iemand in de knoop te komen. Ik stak dan ook meteen een km naar buiten en weer terug. Precies genoeg hoogte om de boei te ronden. Deze ronde was zo ontzettend snel, dat toen ik in mijn 2e ronde bij de hoogteloopboei voorbij kwam, het grootste gedeelte van de deelnemers hem nog moest ronden.
Toen ik uiteindelijk over de finish kwam had ik een dikke voorsprong opgebouwd op de rest, de volgende die over de finish kwam, kwam ongeveer een halve minuut later.
Voor de uitslag van de course race tellen de 2 beste heats van de 3 heats die er gevaren zijn. Ik was dus 1 keer niet meegerekend door mn extra rondjes en 2x 1e geworden, dus ik had de race gewonnen. Voor mij natuurlijk dubbel zo leuk om te winnen, omdat ik de enige nederlander in de race was tussen 35 duitsers ofzo.
Jerry lag er de dag ervoor uit in de singles, dus hij moest nu de doubles varen. Ik heb aan de kant staan kijken hoe hij de een na de ander eruit beulde, fantastisch. Totaal heeft hij 9 heats achter elkaar moeten varen, die hij ook allemaal gewonnen heeft. In de laatste heats kon je zien dat hij er echt helemaal doorheen was, maar hij pakte nog steeds als zn hp's en landde al zn tricks.
De wind was niet zo sterk meer, dus moest er ongeveer 5 keer per heat terug gelopen worden. Jerry zn pa sleept hem keer op keer weer terug naar het begin van het wedstrijdveld en is zelf ook helemaal kapot van het rennen.
Echt hele dikke respect voor Jerry hoe hij al die heats nog heeft kunnen winnen en gewoon door heeft kunnen kiten terwijl hij al compleet op apegapen stond, natuurlijk ook voor zn pa, die heeft ook ongeveer een maraton gelopen op het strand met zn zoon aan de hand hahaha!!!
Eddy Lansink
|