kentyman
|
zoiets zat ik ook al es aan te denken, dat je niet onbegeleid het water op mag voordat je getoetst bent op bepaalde kennis & vaardigheden... maar dat wordt dan weer wel heel erg NL-regelzuchtig enne, wie gaat dat controlleren? De kite-politie?
|
|
|
Marcel1
Gast
|
Goed idee, maar volgens mij bestaat zo iets al. Daar heb je toch het IKO certificaat voor.
|
|
|
Friederike
|
Volgens mij is dat meer een bewijs dat je bij een "goede" kiteschool les hebt gehad.....
|
|
|
Gert-Jan
Gast
|
niks idee......als je een bewijs hebt wil nog niet zeggen dat je op de veiligheid let.
Voorbeeld 1: Side shore wind, welke kant hang je dan je kite de waterkan of de landkant? Voorbeeld 2: Waarom lopen mensen kilometers over land met hun kite in de lucht en dan het liefst nog zo hoog mogelijk? Voorbeeld 3: Waarom staat 90 % van de kites op 12 uur boven land?
Kijk maar eens om je heen en zie maar eens hoeveel mensen niet nadenken als ze weggaan of terugkomen van een adreline kick sessie
Meeste ongelukken gebeuren niet op het water maar aan land of op de grens tussen water en land. Op het water zullen er altijd ongelukjes gebeuren, maar tja je blijft je grenzen opzoeken!
|
|
|
kentyman
|
he Gert-Jan, goed punt maar zet er ook even bij wat dan WEL goed is! bijvoorbeeld:
1: kite lanceren "richting het water" (kite boven 't water), mocht je gedragged worden dan ga je het water op en niet het land op (tegen obstakels etc)
2: pomp je kite op, laat je bar opgerold, loop naar het water, tuig je kite op, launch, beul!
3: hou je kite liever wat lager, mocht er een vlaag komen dan wordt je niet gelift
(?)
|
|
|
northkiter
Gast
|
prima iedee alleen dan moeten ze wel het voor alle leeftijden doen want ik ben 15 als ze bijvoorbeelt zeggen ja je moet ouder zijn dan 18 dan baal ik dik natuurlijk .^
|
|
|
larssmits
Gast
|
goed idee, en als iemand dan heel stom doet gewoon z'n "kitebewijs" afpakken.
|
|
|
Leander
Logs: 0 | 4 uur
|
Ik denk toch dat het echt niet zal werken. Mensen houden zich nu eenmaal niet aan de regels. Kijk hoeveel mensen ene rijbewijs hebben, maar hoeveel bekeuringen er worden uitgedeeld. 'Het is goed dat er ovcer wordt nagedacht, maar als er geen wet over is, dan kun je er toch niks tegen doen als iemand toch het water op gaat.
|
|
|
sanne
|
dat is waar, maar dan kan je tenminste een onderscheid maken. op dit moment worden alle kiters over een kam geschoren als er weer een ongeluk gebeurt. bovendien kan je er ook voor zorgen dat die duitsers eens aan banden worden gelegd met het brokken maken in ons land! velen van ons weten bovendien wel redelijk wat van veiligheid af, maar er zijn er ook genoeg (oudere kiters, of kiters die niet zo into internet zijn) die echt helemaal geen flauw benul ervan hebben!! vooral in het noorden heb je nogal wat mensen "uit de provincie" (om het ff netjes respectvol te zeggen) die echt de idiootste dingen doen zonder dat ze het door hebben.. gelukkig is het hier nog zo rustig dat t meestal met een enorme sissier af loopt... Ik zeg KOM MAAR DOOR MET DAT KITEBEWIJS!! voordat t te laat is....
|
|
|
Marten
|
jongens dat gaat toch nooit lukken !! als ik dan iets fouts doe moet ik een boete betalen ofzo?
met of zonder kitebewijs, er zullen altijd wel mensen zijn die iets fouts doen.
|
|
|
Jurrien
|
het beste is toch: denk met zen allen om de "minder slimme" kiters en zorg dat ze niet voor een bui of met niet (goed) werkende safety het water opgaan!
|
|
|
billy
Gast
|
Ik vind het een goed idee. De types die voor gevaren zorgen pluk je er zo uit en als ze geen kitebewijs hebben heb je tenminste een poot om op te staan als je hun kite bij de grond houdt.
%@!
|
|
|
Claudia
|
Volgens mij word je vanzelf gestraft als je wat doms doet. Zijn ook wel eens andere mensen bij betrokken natuurlijk, maar het vaakst toch de kiter zelf.
|
|
|
PeeWee
|
Lijkt me niks. Nog meer regeltjes en bewijzen. Ik zie meer iets in sociale controle (elkaar aanspreken op mogelijke gevaarlijke handelingen/situaties).
|
|
|
kentyman
|
Volgens mij word je vanzelf gestraft als je wat doms doet. Zijn ook wel eens andere mensen bij betrokken natuurlijk, maar het vaakst toch de kiter zelf.
maar het idee is juist om te proberen ongelukken te voorkomen! (voorkomen = beter dan genezen) Dus, hoe zorgen we dat kite-idioten: 1) niet meer het water opgaan en / of: 2) enig kite-verstand wordt bijgebracht ik denk dat een kite-bewijs wel zou kunnen helpen (het zou ervoor kunnen zorgen dat je makkelijker de idioten eruit pikt) maar ik denk niet dat het de oplossing is. Sociale controlle en verantwoordleijk gedrag en mensen aanspreken als ze op het punt staan iets doms te doen lijkt me toch effectiever. Kitesurfen is nog een jonge sport, ik denk dat we moeten proberen iedereen meer van de safety-aspecten te doordringen door gewoon assertief te zijn enzo blablabla.
|
|
|
Claudia
|
Aah joh, het is gewoon iets tijdelijks. Dit is altijd als er een nieuwe sport komt. Wat dacht je van skateboarden toen ze daar mee begonnen...eh heel vroeger dan. Over een paar jaar hoor je er niets meer van. Je hoort het nu gewoon heel veel maar er gebeuren volgens mij niet meer ongelukken mee dan met wielrennen ofzo.
|
|
|
DaRipper
|
Kite examen is absoluut vette onzin. Als je een vaarbewijs hebt wil nog niet zeggen dat je kunt varen, je hebt alleen wat theorie gehaald? En, er zijn genoeg mensen met een rijbewijs die voor geen meter kunnen autorijden.
|
|
|
Otto
|
misschien dat als je een kite koopt je een kite-bewijs moet laten zien wat je met je lessen hebt gehaald :?
|
|
|
Claudia
|
en tweedehands dan?
|
|
|
Bodhi
|
Een kite-examen is een leuk idee maar hopelijk wordt dit niet de realiteit. Het is gewoon zaak dat de beginnende kiters zelf tot het bewustzijn komen dat het geen ongevaarlijke sport is. Een kite kan een zeer krachtig ding zijn, tenminste dat is wel de bedoeling. De term "Kitemare" bestaat ook niet voor niets. Hopelijk wordt dit gegeven er ingestampt tijdens lessen... De nieuwkomende kiters moeten ook weten wat ze handen hebben. En dat een kite niet onderschat moet worden.
|
|
|
KiteDemon
|
Een "kitebewijs", bewijst helemaal niets!! Het is geen bewijs van gezond verstand. En gezond verstand is wat je nodig hebt om verandwoord en safe te kunnen varen.
|
|
|
Naish........what else???
|
80% van de kiters zou zakken voor een streng examen! Het heeft zoals Fer meld te maken met gezond verstand en het vermogen om situaties juist in te schatten. Ken je eigen beperkingen en die van je materiaal. Als ik zie met wat voor een rommel(lijnen, saftey, wichardhaken etc.) veel kiters bezig zijn!!! Relaiseer je goed dat je materiaal je leven kan redden of kosten. Negeer geen waarschuwingen van anderen!
|
|
|
WaZuP
|
Ben het helemaal met bobje en fer eens.
Trouwens: 1) Wie betaald het exame heb er zelf niet veel zin in om op te draaien voor de kosten 2) Wie controleerd het? 3) Ik weet dat ik zelf gewoon met genoeg gezond verstand het water opga en kan goed genoeg varen waarom moet ik dan nu nog een exame gaan doen. Heb vroeger tog al iko certificaat gehaald? 4) hoe zit het met buitenlanders die hier kiten 5) Je hebt altijd eikels die denken goed genoeg te zijn en gaan gewoon zonder zo'n ding het water op of precies andersom hebben een bewijs maar geen gezond verstand.
En wat word de vogende stap ontzegging op bepaalde spots of boetes omdat je je niet aan de voorangs regels houd. En denk eraan je hebt met de wind te maken dit is iets dynamysch en lat zich niet zomaar in allerlei regels vatten zoals bijv het verkeer.
Maar verder zou het wel een goed idee zijn om alle rotte appels uit de sport te halen maar dan kom je weer bij het punt van bob van die 80 %
|
|
|
vinnie
|
hmmm ik zie er wel wat in, Friet, omdat ik te vaak mensen spreek die nog niet gelest hebben, wel een kite gekocht en die dan ff willen uitproberen... 'maar hoe moet je die lijnen ook alweer bevestigen?' ??? Net als een duikbewijs voor de duikerssport, dan heb je in ieder geval de theorie en basics van een ervaren iemand geleerd. En een kite pas kopen als je gelest hebt... maar ja dan zakt de verkoop weer wat in.
|
|
|