Vraag over voorrang geven...

Mark-Fizzer

Augustus 31, 2006, 16:17:14
edit2Rapporteer  
Was vd week kiten, en stond aan de waterlijn aan het strand. wel net in het water met mijn gezicht naar het strand toe. Kite op 12 uur.
Er wilde een gast achter me langs, maar die kon niet passeren omdat de lijnen anders zouden kruisen. zo dicht was hij hij achter me.
Ik hoorde hem roepen "je kan hem ook ff laten zakken'...
Is het niet zo dat als je op 12 uur staat, je in een neutrale positie staat??? en dat hij dus moet wijken??
Het maakt mij niet uit, wilde hem graag laten zakken voor hem... Maar ik dacht dus anders.
Iemand een antwoord??

Mark
Joris

Antwoord #1 Augustus 31, 2006, 16:58:23
edit2Rapporteer  
Nee, als iemand bovenwinds langs gaat hoort je je kite laag te houden, tijdens het varen maar ook als je stil staat.
Mark-Fizzer

Antwoord #2 Augustus 31, 2006, 17:17:09
edit2Rapporteer  
Ok duidelijk. kite zakken dus. Aldoende leert men...
kentyman

Antwoord #3 Augustus 31, 2006, 18:08:00
edit2Rapporteer  
om 't kite-verkeer wat soepeler te laten verlopen houdt degene upwind z'n kite hoog en degene downwind z'n kite laag.

Echter! De officiele voorrangs-regel is: "loef wijkt voor lei" oftewel degene die upwind is moet voorrang VERLENEN en degene die downwind is moet voorrang KRIJGEN.

Een kanttekening daarop is dat het een beetje een ongeschreven regel is dat mensen die op 't strand staan en naar buiten willen voorrang krijgen (omdat je zsm het water op wil ivm safety).

Een andere belangrijke voorrangsregel is: vaar je met je rechterbeen voor (heel-side) dan heb je voorrang, vaar je met je linkerbeen voor dan moet je voorrang verlenen (en downwind gaan dus).
lars

Antwoord #4 September 01, 2006, 00:31:01
edit2Rapporteer  
Stond je stil?? Of ging je net het water op?
Als je net het water op ging  met je gezicht richting het strand en de kite op 12 uur moet je voorrang krijgen. Als je het water op komt hoor je altijd voorrang te krijgen. Het is voor een kiter die aan komt varen en jou het water op ziet komen een kleine moeite om de andere kant op te varen en dan weer omdraaien om zijn rak te hervatten als jij eenmaal vertrokken bent!
Dat zijn de regels..... zoals ik ze ken!
Psychotic

Antwoord #5 September 01, 2006, 02:51:57
edit2Rapporteer  
kite never op 12 uur, dat is zo verschrikkelijk irritant. Helemaal op ondiepe spots als workum of mirns waar ze dan ook nog achteruit gaan lopen en je er dus never overheen kan steken. stelletje"!!"#$!#$.......

gewoon kite een beetje laag bij het water, daar hoort ie te staan als je gaat lopen.......
slufterhufters.com

Antwoord #6 September 01, 2006, 03:05:29
edit2Rapporteer  
Kan me allemaal niet schelen, als ik eraan komt moet je gewoon opzij, klaar.
plaaggeest

Antwoord #7 September 01, 2006, 03:14:44
edit2Rapporteer  
Juiste antwoord!
Mark-Fizzer

Antwoord #8 September 01, 2006, 03:27:50
edit2Rapporteer  
Wat zijn we agressief. Komen we wat te kort???? Hoog testosteron gehalte, ff afromen heren!
Maar goed, ik zal het in acht nemen. Als iemand erlangs wil, lekker op 12 uur houden en irriteren...

@Lars. ik wilde net van start gaan. en inderdaad, die gast was zo gekeerd en kon zijn weg vervolgen...
No big deal...  ThumpsUp
Passie

Antwoord #9 September 01, 2006, 03:32:35
edit2Rapporteer  
Ik zal eerlijk zeggen, Ik weet mijn god niet wat die vaar regels zijn. Maar als ik in 't water lig dan houd ik mijn kite laag.. zo loop ik ook hoogte om mijn board weer terug te pakken..  en als ik nu upwind vaar en iemand downwinder doe ik mijn kite hoog en hij 'm laag.. en andersom ook. zo makkelijk eigelijk
Flexifool

Antwoord #10 September 04, 2006, 04:34:39
edit2Rapporteer  
Ik vind het trouwens vrij irritant dat als ik het water inloop en wil starten dat er gasten voorbijscheuren en ik iedere keer mijn kite naar beneden moet laten. Op deze manier kom je natuurlijk nooit weg.
Wellicht handig om de kant vrij te houden en starters en landers een vrije zone te kunnen bieden.

Afgelopen zaterdag nog meegemaakt dat er iemand downwind van mij vaarde en ineens een sprong inzet. Zit die idioot bijna in mijn lijnen. Kon nog net op tijd remmen. Wellicht ook een idee om eerst eens even te kijken of je kan springen. Zow dat waren mijn frustraties weer  (hangloose_kitesmiley)

Moet zeggen dat het over het algemeen gewoon goed gaat..  ThumpsUp
mijngatindelucht

Antwoord #11 September 05, 2006, 18:30:02
edit2Rapporteer  
Wat een gelul. Het is sowieso niet de bedoeling om net up-wind iemand te passeren. 1 vlaagje en je ligt in iemands nek. Gewoon kite op 12 houden en de gene die vaart gaat maar down-wind er langs. Zo voorkom je gevaarlijke situaties en geef je ruimte aan beginners. ...check trouwens wel ff of de beginner ook in staat is om zijn kite in de lucht te houden voordat je in zijn zone komt...kan ongewenste hoofdpijn voorkomen Wink!
globe

Antwoord #12 September 05, 2006, 20:00:32
edit2Rapporteer  
Kan me allemaal niet schelen, als ik eraan komt moet je gewoon opzij, klaar.

En zo is het! Wat nu als we elkaar eens tegenkomen. Wij gaat dan over wie heen? En met welke trick?
Elwin

Geen avatar

Antwoord #13 September 20, 2006, 08:11:42
edit2Rapporteer  
Ik zit dit met verbazing te lezen! Twee keer iemand met Kite Aware in zijn naam die de meest lompe antwoorden geven van allemaal.... Geintje of geen geintje, ik vraag me af of iedereen ziet dat het een geintje is. Ik denk dat je als je de verantwoordelijkheid neemt van het Kite Aware team te willen zijn dat je hier dan niet alleen op het strand naar moet handelen.
Leander

Logs: 0 | 4 uur
Antwoord #14 September 20, 2006, 15:19:20
edit2Rapporteer  
deze berichten zjn van voor het hele kite aware gedoe!
Sharontje

Antwoord #15 September 21, 2006, 00:51:48
edit2Rapporteer  
Wat een gelul. Het is sowieso niet de bedoeling om net up-wind iemand te passeren. 1 vlaagje en je ligt in iemands nek. Gewoon kite op 12 houden en de gene die vaart gaat maar down-wind er langs. Zo voorkom je gevaarlijke situaties en geef je ruimte aan beginners. ...check trouwens wel ff of de beginner ook in staat is om zijn kite in de lucht te houden voordat je in zijn zone komt...kan ongewenste hoofdpijn voorkomen Wink!

Helemaal mee eens ThumpsUp

« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.