Een jaar geleden heb ik mijn voorste kruisband ingescheurd (niet tijdens het kiten).. Ik heb toen ongeveer drie maanden niks gedaan aangezien er nog wat andere dingen niet goed waren in de knie, botten gekneusd e.d. Volgens de orthopeed was een operatie niet nodig aangezien ik er niet continue doorheen ging, d.m.v. fysiotherapie konden de bovenbeenspieren zo goed als alles opvangen.
Na die drie maanden weer 'rustig' het water opgegaan.. Gewoon met zo'n goedkope brace van de drogist, een neopreen-achtig ding. Na iets minder dan een jaar (ongeveer 1 1/2 maand geleden nog een keer terug gegaan) nog steeds pijn na zware inspanning, na twee dagen snowboarden op wintersport kan ik niet meer lopen- wel snowboarden
en op mijn opleiding kon ik sporten als voetbal e.d. niet voluit meedoen. (toch nog nooit er echt doorheen gegaan)
Dus terug naar de orthopeed.. Ik kon kiezen, een brace (á la Youri Zoon) of een operatie (oftewel een jaar eruit).. Gekozen voor de brace, hiermee kan ik gewoon het water op en dat gaat prima!
Tot ik die brace kreeg er nooit doorheen gegaan, tot vorige week maandag.. sprong-landen-krak-knie niet meer buigen.. Weekje rust en nu weer voorzichtig het water op.. Merk wel dat m'n knie weer een stukje instabieler is geworden, even kijken wat de orthopeed volgende maand zegt..
Het moraal van dit verhaal..
.. Je kunt een heleboel opvangen met je spieren eromheen, maar pas op met onverwachte draaibewegingen.. (tenminste, dat is mijn ervaring)