Verslag Kite vakantie Frankrijk

ItsMe.Erik

April 25, 2006, 02:55:19
edit2Rapporteer  
Klein verslag voor de geïnteresseerde, die wellicht een kite stek zoeken in Frankrijk.  ThumpsUp

Vorige week ben ik een weekje op kite vakantie in Frankrijk geweest. De plaats waar ik en mij kameraad aandeden was het plaatsje Leucate en La Franqui, dit hebben we gevonden via
http://www.kitebeaches.com/kitebeaches/viewspot.php?id=933

Hellaas konden we maar een weekje, maar we hebben elke dag kunnen kiten. ‘S morgens begonnen we met een 9 daarna een 13 gevolgd door een 16 en dan was het 13 uur. Vervolgens wachten tot 16.00 uur in de avond om misschien nog met een 16 of een 9 te kunnen varen.

Ik weeg zelf 75 kg en vaar als board een jaimy pro 123 en een cabrinha icon. De kites zijn fuel 9 m2, diesel 13 m2 en een contra 16.5 m2.

Toen we arriveerden waaide het geweldig, maar eerst moesten we een camping zoeken naar de lange auto rit. Na een mooie camping gezien te hebben konden we daar helaas niet staan. We waren namelijk geen naturist. Na wat verder zoeken en wat navraag bij de locals kite shops vonden we de geschikte kite locatie om te oefenen en een camping op nog geen 2 km afstand van de kite lokatie. De camping koste ons maar 13 Euro met elektra per nacht.

De kite plek waar wij gevaren hebben is een uitloop van het meer (aan zee gekoppeld) genaamd La Franqui. Je kunt hier tot je middel overal lopen en het is een groot meer. Ideaal om allerlei dingen te leren. Zowel voor de beginner als voor de gevorderde. Deze laatste kan bij de Tramontana wind zich helemaal uitleven over het gladde wateroppervlakte met snoeiharde wind. (30 tot 40 knopen). Het is echt een gebied van uitersten. Veel wind of geen wind. En de wind kon in een uur 270 graden draaien.

De eerste dag was het al heftig varen de wind kwam uit het land de zogenoemde Tramontana. Volgens kitebeaches.com moesten we de kleine kite niet vergeten, dus ik dacht mijn negen zal toch wel klein genoeg zijn. Nou nee, helaas moest ik halverwege afhaken. De wind was zo krachtig dat zelfs met een vol depowerde kite ik nog omhoog gelift werd en de kite aan de rand van het windvenster niet kon houden. Dus voor de veiligheid maar naar beneden dat ding. Mijn kameraad heeft met zijn Vegas 8 m2 met een 5de lijn nog door kunnen varen. Hellaas hield het voor mij even op. De andere dagen hebben we nog lekker gekite en veel geleerd. Er was overigens nog een ongeluk gebeurd met het oplaten van de kite in de harde wind. De kiter had geen pak meer over naar 2 keer via een auto 15 meter omhoog getrokken te zijn en tegen een heuvel 75 meter verder tot stilstand te zijn gekomen. (via de ambulance afgevoerd)  (shame_kitesmiley)

Hierdoor ben ik wel achter gekomen dat ik met mijn cabrinha icon 140 board geen hoogte kan lopen als er niet voldoende wind of druk in de kite staat. Dit in tegenstelling van mijn Jaimy pro. (deze zinkt alleen bij te weinig wind). Ik dacht met de Icon een licht weer board te hebben, maar dit blijkt niet zo te zijn. Om dit op te lossen ben ik van plan grotere asymmetrische vinnen te monteren  (5 inch ipv de 2 inch die er nu op zitten).

Wat is jullie advies?
(Ik weet dat de vorm van het board ook uitmaakt, maar een nieuwe is toch te duur en dit board heeft een lekker speels vaargedrag, maar ik wil hoogte lopen ook met minder wind.)  Huh  Huh
RelaxeCor

Antwoord #1 April 25, 2006, 03:05:03
edit2Rapporteer  
Hey Top man!!!!
Perfect dat ik deze site nu ook weet! Ga in de zomer namelijk 2 weken naar Cap d'Agne. Ligt in het zuiden van Frankrijk aan de Middellandse zee. Schijnt daar ook goed te zijn. Worden ook elk jaar wedstrijden gehouden als het goed is.
Heeft er iemand nog tips voor mij trouwens? Alvast bedankt!!

Mazzels
ItsMe.Erik

Antwoord #2 April 25, 2006, 03:12:45
edit2Rapporteer  
Cap dÁgne is volgens de locals een prima kite spot. Ook voor beginners, neem wel je kleine kite mee. Je weet het daar namelijk nooit.

Afgelopen vrijdag begon bij La Franqui ook een kite contest. helaas moest ik die dag eerder naar huis.

Overigens kun je gemakkelijk een overjarig nieuw boardje kopen voor rond de 300 euro waar je in Nl vaak nog rond de 400 a 500 voor betaald.
surf

Geen avatar

Antwoord #3 April 25, 2006, 03:32:52
edit2Rapporteer  
Goed verslag hoor..

was er ook nog iets te doen als er geen wind stond? Waren er gelegenheden tot eten of een drankje drinken? Of hebben jullie savonds zelf gekookt?
Sliepen jullie in een tent of camper?

Hoe langhebben jullie er over gedaanom er te komen en veel geld uitgegeven?

Zit er namelijk over na te denken om inmei nog een weekje weg te gaan.

Tnxx
kiter.raphael

Logs: 0 | 38 uur
Antwoord #4 April 25, 2006, 03:37:31
edit2Rapporteer  
ga van de zomer ook twee en halve week naar frankrijk.
aan de atlantische kant.
camping bios solei.
de plaats en streek weet ik eigenlijk niet
maar weet iemand hoe het daar is ivm wind en stroming.
en hoe zit het met de golven daar.
als iemand wat weet hoor ik het wel?

ThumpsUp   bvd kiter raphael
TtHoM@s

Antwoord #5 April 25, 2006, 04:09:01
edit2Rapporteer  
leuk verslag  ThumpsUp

ik mag kiezen waar ik heen ga op vakantie (met de auto!) ik had leceute in gedachte maar die harde wind veel al aflandig lijkt me het beter om in een andere streek een camping met aangelegen kite spot te zoeken
DaRipper

Antwoord #6 April 25, 2006, 04:52:32
edit2Rapporteer  
Leucate = windsurfspot
Ben er meerdere malen geweest om te kiten en te windsurfen.
Kiten op La Franqui zuigt. Zodra het waait (tramontana), zeker in de zomer, is de wind hard aflandig. Erg vervelend kiten. Speedwedstrijden kiten worden hier gehouden, omdat het zo hard waait. Als de tramontana opsteekt, staat er minstens 7 Bft. Leuk op je windsurfsetje op de Laguna, maar niet met je kite. Bovendien mag je op de Laguna niet kitesurfen....
TijN

Antwoord #7 April 25, 2006, 15:31:03
edit2Rapporteer  
hmmm....dit belooft veel goeds  (grinnik_kitesmiley) ga 5 weken naar zuid-frankrijk beetje rond trekken met de camper maar nu weet ik wel de lekkere spots daar thnx guys ThumpsUp
trekken met camper
Gast
Antwoord #8 April 25, 2006, 18:56:32
edit2Rapporteer  
wat zijn nu echt de lekkere spots om te kitesurfen juli/augustus??
een spot voor de "normale kiter"

met een afstand van 1000/1200 km rijden vanaf nederland?

ben benieuwd....

RelaxeCor

Antwoord #9 April 25, 2006, 20:23:07
edit2Rapporteer  
Hey mensen bedankt voor de info. Heb er zin in!!!!!!:D
Ruben..

Antwoord #10 April 25, 2006, 21:11:05
edit2Rapporteer  
Hey man,
Goede site.. egt super .. alle spots bij elkaar!
Thnx Ruben..
xray

Antwoord #11 April 25, 2006, 23:10:51
edit2Rapporteer  
En toch beter thuis op het locatieforum!
ItsMe.Erik

Antwoord #12 April 26, 2006, 01:01:40
edit2Rapporteer  
Goed verslag hoor..

was er ook nog iets te doen als er geen wind stond? Waren er gelegenheden tot eten of een drankje drinken? Of hebben jullie savonds zelf gekookt?
Sliepen jullie in een tent of camper?

Hoe langhebben jullie er over gedaanom er te komen en veel geld uitgegeven?

Zit er namelijk over na te denken om inmei nog een weekje weg te gaan.

Tnxx

Als er geen wind stond zaten we met de locals of de vakantie gasten te praten.

Er zijn in de buurt verschillende eet gelegenheden of barretjes. Allemaal op 10 min rijden afstand.

We hebben in een tent geslapen onder aan de voet van een rots wand ivm de harde wind.

We hebben zelf gekookt en ook uit eten geweest. Totaal zijn we rond de 750 euro kwijt geweest. Dus nog geen 375 euro per persoon.
Hierin begrepen is dus de een overnachting in een hotel op de heen weg, brandstof (bezine), tol camping en eten en drinken.

Als je van 's morgens tot 's avonds gaat kiten heb je niet veel nodig wat te eten/ drinken is voldoende en 's avonds kwamen we vaak pas rond 8 uur terug. Op de kite locatie was het namelijk altijd gezellig. Veel mensen die daar met een Camper bleven overnachten.

Oja op de heenweg vrijdag rond 19.00 uur vertrokken en rond 15.00 uur kwamen we aan. (wel ergens overnacht) en op de terug weg zijn we vrijdag 's morgens om 9 uur vertrokken en kwamen we vrijdag (zaterdag) 01.00 uur aan.
ItsMe.Erik

Antwoord #13 April 26, 2006, 01:06:36
edit2Rapporteer  
En toch beter thuis op het locatieforum!

Sorry had ik niet in de gaten
Naish........what else???

Antwoord #14 April 26, 2006, 02:22:25
edit2Rapporteer  
In Cap d'agde mag je overdag in zee niet kiten, na 20:00 kun je het water op. De wind is meestal aflandig, hard en vlaggerig. Er is wel een binnen meer te noorden van Agde, het is hier heel modderig en het stinkt ondragelijk, launchspot is poepie link!
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.