xray
|
Het is vrijwel onmogelijk een antwoord te geven op je vraag. Tot hoe lang je een kite kunt houden hangt ook sterk af van hoe goed je kunt kiten. Daarnaast is de breedte van het board ook van belang. 44cm is erg breed en dat zal je inzet bereik van je kites sterk beperken omdat je door de hefboomwerking snel te veel druk op je kant hebt. Ook ga ik er van uit dat met een dergelijk board je nog niet zo lang bezig bent dus ook hier zit een beperking. Een richtlijn is het aangegeven bereik van de kites door de fabrikant (kijk op hun site hiervoor). Tel hier voor je gewicht een paar knoopjes bij op en door de grootte van je board een paar vanaf. Saldo= vrijwel 0 dus zal het bereik redelijk overeen komen...
|
|
|
peterb
|
bigboy,
Als ik een gok moet doen (ik ben zelf 100kg en vaar op een jaime pro 128 bij 40cm breed) dan zou ik zeggen: - contra 19,5 van 10 knopen tot 16 knopen - 17 Co2 van 14 knopen tot 22 knopen - switchblade 12m van 17 knopen tot 27/28 knopen
Ik zou in ieder geval smaller (40cm) boardje kopen, dat vaart veel makkelijker en daarmee planeer je vroeg genoeg.
|
|
|
jaapd
|
Ik denk dat die 17 meer 12-18 knopen is.
En vertrouw niet te veel op die windmeter, soms waait het op het water veel meer als op de kant.
|
|
|
bigboy1
Geen avatar
|
Ik was vergeten te melden dat ik nog een naish thorn 132 bij 39 erbij heb gekocht en dat ik eerst wat zwaaarder was. Ik heb dat brede board meer voor lichte wind. @ peterb ik denk dat dit wel de windranges zijn, waar ik het speciaal voor vroeg is omdat ik naar tarifa ga en twijfel of ik met de levante(vaak varierend van 18-32 knopen) kan varen. Dit ook omdat deze wind licht aflandig is. In ieder geval bedankt voor jullie reakties!
|
|
|
peterb
|
als je naar tarifa gaat kun je die contra en co2 wel thuis laten en beter nog een kleine kite erbij kopen
|
|
|
peterb
|
@jaapd, ik had hiervoor een co2 16m die kon ik houden tot 21 a 22 knopen (max). Met 97kg heb je wel wat tegengewicht.
|
|
|
medisport
Geen avatar
|
Gelul met windmeter en knopen, je moet kijken hoe hard het waait en vragen wat de anderen varen, dan vraag je of ze overpowered of normaal varen. Dan eigen kite varen en zo je eigen ervaringen maken, als je merkt dat je te klein hebt snel een maatje groter oppompen of je knoopjes verstellen (kite tunen), bij te groot natuurlijk het zelfde. Ps. ik word altijd doodziek van die gasten die uren met een windmetertje aan de kant staan terwijl er fantastische wind is. Gewoon varen en je ervaringen maken. Op het water heb je nooit maar dan ook nooit de wind die je op je metertje meet. Succes en doe er je voordeel mee.
|
|
|
Bluecupra
|
Heb zelf ook een windmeter. Gebruik deze alleen voor ik mijn kite ga oppompen. Ondanks het aardig kunnen inschatten is het toch ook leuk om te weten hoeveel knopen het nu exact waait.
|
|
|