Testverslag underground flx22:
Ik ben eind mei een week naar El Gouna, Egypte geweest. Omdat ik al een tijd met undergrounds boards vaar heb ik van vliegerop de FLX22 (testboard 122x37) meegekregen om te testen. Condities: vlak water tot lichte chop. Kite: rhino 6 9m (de hele week
16-34 knopen, ik weeg 72kg.
Eerste indruk:
De underground flx serie staat al een tijd bekend om zijn bijzondere graphics. Dit was bij de 05 serie al zo en ook dit jaar is het ze weer gelukt. De kleuren zijn behoorlijk fel en diep en het ziet er erg goed uit. Sommige mensen zullen vooral de onderkant erg druk vinden maar persoonlijk vind ik het super om te zien. Voordeel is ook dat je het board makkelijk kan zien na een crash. De outline is vrij recht en de rail vrij rond (net zoals vorig jaar). Dit is het eerste board wat ik gezien heb met een dubbele concaaf (hier kom ik later op terug). De pads en straps zijn nauwelijks veranderd tov vorig jaar. Wat weer erg leuk is, is de strip die je op de toeside zijde kunt plakken voor board offs als je geen handle gebruikt. Verder heeft het board per strap 8 (!!) inserts. Het board lijkt iets meer flex te hebben dan de FLX22 van vorig jaar. Tevens is het board nu 37cm breed ipv de 36cm van vorig jaar.
Vaareigenschappen:
De eerste indruk op het water is vertrouwd. Het boardje voelt op veel punten hetzelfde aan als de 05 FLX22. Hij ligt lekker los op het water wat je een vrij gevoel geeft. Ondanks het feit dat hij zo los op het water ligt, ben je niet snel overpowered wat je wel zou verwachten. Dit mede door de 5cm vinnen. De pop lijkt tov vorig jaar nog beter te zijn geworden, dit is het gevolg van de dubbele concaaf en ook hetgene wat we me het meest aanspreekt van dit board. Flink veel snelheid maken, even stukje downwind en hard aankanten en je krijgt echt een gigantische pop! Super!
122x37 is vrij klein en dit merk je soms met de landingen, vooral sprongen op snelheid into blind en kiteloops landen kan best moeilijk zijn als je dit vergelijkt met een iets groter board, hiervoor zou de 128x38 beter geschikt zijn denk ik...maar als je minder dan 70kg weegt is dit sowieso geen probleem. Met de FLX22 van 05 had ik nog weleens last van veel spatwater en het boardje wilde af en toe duiken, met dit board is dit een heel stuk minder geworden. Zoals ik al schreef heb ik het board vanaf ongeveer 16 knopen gevaren met een 9m rhino 6. Met m'n 72kg kon ik net hoogte houden met af en toe wat tricks tussendoor. Dit verbaasde me behoorlijk omdat je dit niet verwacht van een board dat zo klein is. Dit komt voornamelijk omdat je al vrij snel erg veel snelheid kan maken omdat hij zo los ligt en zich dan niet snel ingraaft. De max voor deze week was ongeveer 34 knopen. Geen gestuiter en ongecontroleerd gedoe, full speed, gewoon heerlijk!
Al met al vind ik dit echt een erg lekker boardje. Voor de omstandigheden die ik daar had, is het boardje perfect. Vlak water tot lichte chop dus. Verwacht dus geen board waar je dikke golfrijsessies mee zal kunnen houden, ik heb dit dan wel niet geprobeerd, maar ik weet vrijwel zeker dat je dan beter af bent met een groter board met een rondere outline. De kwaliteit is zoals vanouds top. Ik heb de schroeven van de straps in het begin van de week goed vast gedraaid en de hele week geen omkijken naar gehad. Aan het einde van de week zaten ze nog muurvast terwijl ik elke dag gemiddeld 3 tot 4 uur gevaren heb! Mocht er toch een insert kapotgaan dan heb je er nog 3 over, dit zie ik bij veel te weinig boards...ik kan iedereen onder de 75 kg aanraden om dit board een keer te proberen. Als je zwaarder dan 75 kg bent, overweeg dan de 128 of 132, daar ben je als allround boardje beter mee uit.
Dan als laatste nog iets kleins maar waar ik echt enorm versteld van stond: er kwam iemand naar me toe die vroeg of ik zn boardje (2004 model, gewaardeerd boardje, 135 bij nogwat, merk is nvt) wilde testen en zeggen wat ik ervan vond. Ongeveer 20 knopen wederom met de 9m. Ik wist niet wat ik meemaakte, dit board was traaaag vergeleken met de 13cm kortere flx. Sinussen sinussen maar ik kwam er nauwelijks mee weg, toen ik de flx weer pakte ging het weer perfect, volle snelheid en maximaal upwind varen. Ik had echt niet verwacht dat dit zoveel kon schelen!
Wil je het boardje testen of heb je nog bijzondere vragen, neem dan contact op met:
info@vliegerop.nlLaters, SjaarD
ps...voor foto's check
http://www.hanglos.nl/asp/new/news.asp?newsid={565340DD-7318-4DF7-A4CC-6225C926BCD2}