Thetheo
Geen avatar
|
dat 2e filmpje vind ik nou weer slecht....een kite redden van iemand midden op het water, met zelf de kite in de lucht is naar mijn mening nogal gevaarlijk. Immers de kite is maar materiaal en komt vanzelf wel ergens aan , je bent dus materiaal aan het redden met gevaar voor eigen leven. immers kun je in de lijnen van die andere kite verstrikt raken of die kite kan door jou lijnen heenslaan enz..... Dus niet doen zou ik zeggen! Boardje van iemand redden is vrij ongevaarlijk...maar een op drift geraakte kite met de lijnen er nog aan...no way!!!
|
|
|
rickclaus

|
Tom Kite,
Iedere keer als je kite in het water beland dan ga je terug zwemmen naar de kant... wordt het dan niet eens tijd om te leren hoe je je kite kan herstarten op het water. Of zie ik dat nou verkeerd?
|
|
|
FunkyoneNL

|
nog niet echt hoeven doen maar wel met lessen gedaan.....
|
|
|
Lord of the Boards

|
dat 2e filmpje vind ik nou weer slecht....een kite redden van iemand midden op het water, met zelf de kite in de lucht is naar mijn mening nogal gevaarlijk. Immers de kite is maar materiaal en komt vanzelf wel ergens aan , je bent dus materiaal aan het redden met gevaar voor eigen leven. immers kun je in de lijnen van die andere kite verstrikt raken of die kite kan door jou lijnen heenslaan enz..... Dus niet doen zou ik zeggen! Boardje van iemand redden is vrij ongevaarlijk...maar een op drift geraakte kite met de lijnen er nog aan...no way!!!
Ben ik niet helemaal met je eens. De kite komt vanzelf ergens aan. Maar waar komt deze aan? Misschien probeert iemand anders de kite wel te pakken als deze "ergens" aankomt. "Ergens" kan overal zijn. Zwemmersgebied, windsurf zone, strand, vaargeul, etc. Als je een kite kan pakken op een veilige manier, moet je het altijd doen. Je eigen veiligheid staat dan natuurlijk voorop. Het is dus ook heel belangrijk om eerst te kijken waar de lijnen lopen voor je hem pakt (Meestal upwind van de kite). Pak altijd de kite zelf en nooit de lijnen. Benader de kite vanaf de zijkant en zorg altijd dat je snel weg kan komen. Als je de kite hebt gepakt, trek je gewoon de stop eruit. Als je het niet vertrouwt moet je het niet doen, maar een losse kite kan echt gevaar opleveren voor anderen. Als een kite niet meer te redden is, bel dan in ieder geval de reddingsdiensten om te melden dat de eigenaar veilig op de kant is. Scheelt een hoop ellende.
|
|
|
WaZuP

|
Houd het aub even ontopic! Heb je hem wel eens gedaan of niet?
Off topic, niet iedereen kan een kitepakken, ikzelf vaar bow en dat stuurt erg moeilijk met 1 hand, maar heb zelfs een x een downwinder van 4 km gemaakt met totaal leeggelopen kite op mijn schouders. Veiligste manier: zeg dat ie alle lijnen moety vrijmaken dan maak je je kiteleash aan zijn pompleash off 5th vast en dan kite je terug naar de kant heb zo al regelmatig kites gered.
VERGEET NIET een losgelaten kite is gevaarlijk kun je er wat aan doen doe der wat aan
En wat betreft manier van selfrescue, ik ken er 4 verschillende en doe zelf de simpelste: ik pak gewoon 1 lijn laat alles los houd mijn voeten in de straps van mijn boardgrijp langs de lijn naar mijn kite toe totdat ik hem heb en laat al mijn lijnen achter me aan slepen, zo heb je haast geen knopen op de kant.
MET een BOW moet je de bridles pakken ipv de handels dit zal behoorlijk snijden in je vingers maar anders werkt het niet je gaat echter wel haast 90 graden op de wind vooruit.
|
|
|
FLOF

|
*meldt* Keer of drie. Releasen, kite aan 5e lijn binnenhalen. Tips van kite op elkaar vouwen. Je door je kite naar kust laten trekken. Boardje in vrije hand. Sim-pel. Wel spaghetti helaas. (oh ja, wel oppassen dat je lijnen niet om je benen heen draaien, zwemt zo moeilijk)
|
|
|
adrenalin

|
Als je langs je lijnen zwemt, probeer je benen dan niet te gebruiken. Die raken snel verstrikt in wat er achter je aan bungelt.
|
|
|
kentyman

|
Een complete self-rescue heb ik nog nooit gedaan, maar alles tot en met het "bergen" van de kite in het water wel. Bij het proberen van unhooked tricks vliegt de bar nog wel eens uit m'n handen en hangt de kite dus aan de kite-leash (effectief hetzelfde als releasen tijdens hooked in). M'n safety in elkaar knutselen in het water en de kite weer herstarten is no problemo.
Ik heb ook een aantal keren een lijn gebroken (1x een frontline, 1x m'n depower-koord en 1x m'n depower-strap). De kite is dan natuurlijk niet meer te herstarten dus ik moest de kite binnenhalen. In dat eerste filmpje zwemmen ze direct naar de kite toe, dat doe ik zelf nooit omdat het risico dan best groot is dat je in de lijnen verstrikt raakt (ook al heb ik altijd een lijnen-mesje bij me). Ik haal dan de kite via de 5e lijn binnen tot ik bij de bar kom, rol dan de 5e lijn goed vast en rol dan alle lijnen op tot ik bij de kite ben (5e lijn blijft altijd onder spanning, de andere lijnen niet). Afhankelijk v/d situatie ga ik dan verder met: op de kite liggen wachten tot iemand me komt halen of: de kite (deels) leeg laten lopen en terugzwemmen of: (heb ik nog nooit gedaan) de kite als zeil gebruiken zoals in 't filmpje.
Zo nu en dan je QR uitproberen dat is echt een heel goed idee. Het trekken van je QR wordt op die manier niet "iets speciaals" maar iets wat je al vaak hebt gedaan en waarvan je precies weet wat er dan gebeurt. Als je tijdens een nood-situatie voor het eerst je QR wilt losgooien dan weet je niet goed wat je kan verwachten en heb je geen oefening met een gereleasde kite. Safety moet je ook oefenen!
Het oprollen van lijnen terwijl je in het water ligt is niet altijd makkelijk (zeker niet met lastige weer omstandigheden). De truc is om het zo snel en zo strak mogelijk te doen: gewoon direct heel rap beginnen te wikkelen en niet tussendoor proberen om lijnen uit de knoop te halen maar gewoon door rollen! Hoe langer je lijnen in 't water dobberen hoe groter de kans op knopen (en ook hoe groter de kans dat je verstrikt raakt). Als je dan veilig op het strand staat dan kun je je lijnen weer uit de knoop halen. Als je echter strak doorrolt dan kun je je lijnen bijna net zo netjes om je bar krijgen als op het land en hoef je niets uit de knoop te halen (oefening baart kunst).
|
|
|
WaZuP

|
Langs je lijnen gaan kan inderdaan om je benen gaan hangen echter met oprollen kreeg ik ook veel om me heen. als je je voten niet gebruitk maar alleen je armen om je aan je lijnen jezelf naar de kite toe te trekken komt er niks in de war, voeten nog in de straps (kan je helemaal moeijlijk iets om je benen krijgen) Resultaat op strand bar 4x rehts om spinnen en geen knopen.
je moet hier wel mee op passen angezien je niet je safty lijn kunt "locken" en de kite dus nog steeds gevaarlijk is.
|
|
|
prokiter

|
Heyy, Jep....heb het meerdere keren op volle zee in egypte moeten doen. Eerste keer ging effe moeizaam.....maar later ging het een heel stuk beter..  Het is zeker handig om het een paar keer te oefenen....  Greetings...Pro Kiter.... (hangloose_kitesmiley)
|
|
|
T]-[0/\/\@S

|
hmm.
ik heb 2 lessen gehad en daar zat de self rescue gewoon bij.. goed uitgelgd zelf gedaan Ben pas begonnen met kiten maar de self rescue is iets dat ik wel kan!
|
|
|
|
heb het 2x moeten doen in 3 jaar en dat viel echt niet mee, maar als je maar rustig blijft komt het goed.
|
|
|
Morres

|
ik kan em, heb wel eens moeten doen. maar heb mezelf noit hoeven laten slepen door de kite vast te houden..
|
|
|
dapinda
Geen avatar
|
2x gedaan in Nederland dit seizoen, 1x door geplofte LE en 1x door een gebroken lijn. Allebei de keren op zee en ver weg van het strand. Met een gebroken lijn (vlieger nog heel...) kun je de wingtips prima bij elkaar houden en ben je snel terug. Een deflated LE is een ander verhaal. Het duurde ongeveer drie kwartier voor ik terug was op het strand  . Als je in het laatste geval de bovenste tip hoog houdt kun je nog wat wind vangen met je vlieger en een beetje draggen. Het is alleen onwijs vermoeiend. Heb altijd een extra stukkie touw bij me (aan m'n trapeze) om mijn board ook nog mee te kunnen slepen. Er zijn leukere dingen, maar het kan zeker geen kwaad om het een paar keer te oefenen als je het nog nooit gedaan hebt.
|
|
|
ErikB

|
hmm.
ik heb 2 lessen gehad en daar zat de self rescue gewoon bij.. goed uitgelgd zelf gedaan Ben pas begonnen met kiten maar de self rescue is iets dat ik wel kan!
Ja self rescue beheers ik wel moet ook wel anders kan ik het niemand anders leren. Toch leuk om te lezen dit soort berichtjes streelt me ego (hangloose_kitesmiley) Pest is dat er een hoop tijd verloren gaat om dit is een keer te oefenen. Maar je zal het maar nodig hebben en dan niet weten wat te doen staat.
|
|
|
johan h

|
Ik heb ook wel mensen gezien die hun chickenloop aan hun board vastmaken voordat ze langs een lijn naar de kite gaan. Voordeel zou zijn dat de lijnen door het board strak gehouden worden. Iemand hier ervaring mee?
|
|
|
efgeha

|
Wat ik nog mis hier maar wat erg belangrijk is is het volgende:
Het is raadzaam om als je je lijnen op zee op gaat rollen / wikkelen dat je eerst van één kant, links of rechts, de stuur- en de frontlijn op moet rollen, minimaal tien slagen. Bij een bar met fifth begin je met alleen een stuurlijn.
Als je kite dan weer wind zou vangen kan dat nooit full-power, omdat je vijf meter verschil hebt gemaakt in je lijnen door eerst één kant op te rollen.
Je zal de eerste niet zijn die met een bar met bijna opgerolde lijnen zijn kite weer op ziet stijgen!! en dan doe je niks meer!!
|
|
|
daanbanaan

|
al meerdere van deze situaties doorgemaakt. en onthoud, blijf ten aller tijde rustig en raakniet in paniek dit kan je een hoop energie besparen als je terug moet zwemmen......
groet
daan
|
|
|
Nino

|
..Meerdere malen.. anders had ik dat hele teringeind moeten zwemmen...
|
|
|
BenM

|
Meerdere malen moeten toepassen. Ging altijd goed maar in de vierlijnsperiode was het best tricky om de lijnen op te moeten rollen terwijl er toch nog wel kracht in de kite zat. Je moest zorgen dat hij goed "open" lag en dan zat er toch nog altijd best wat kracht in. En dat is best lastig oprollen als je ver op zee ligt en je wordt steeds verder getrokken. Met de 5th lines is het een stuk safer. Wel zorgen dat er nooit ergens een lijn los ligt anders gaat deze tijdens het zwemmen altijd ergens omheen zitten. Je moet dus eigenlijk nooit met aflandige wind gaan kiten maar op sommige spots in de wereld kan het niet anders. Goede actie trouwens dat een school dit laat oefenen. Er zijn inderdaad te veel mensen die van niks weten. Eén keer bij Wijk aan Zee schoot een lijn los en moest ik de self rescue doen. Ik moest wel een eind terug zwemmen maar tegen de tijd dat de opgeroepen reddingsbrigade bij me was, was ik al vlak aan de kant en hoefde niet meer mee. Ze zeiden wel dat ik slimmer was dan een kerel die ze eerder die dag moesten redden. Die probeerde met de kite vol open tegen de wind in terug te zwemmen...
|
|
|
Kondor 11

|
Zat keren, zelfst al eens anderhalf uur tegen het tij terug gezwommen naar de kant. Kost wat tijd maar met een opgerolde kite op je board terugzwemmen is nie makkelijk  . Was wel blij dat ik altijd met boardleash vaar, houdt je handen vrij
|
|
|
WaZuP

|
Boardleash is erg gevaarlijk vergeet dat niet he!
Iedereen zou EIGENLIJK MET een kiteleash varen, ikke altijd wel (suicide leash die ook als echt kan worden opgezet op mijn bows JA ook bows hebben leash nodig) Want zo kun je dus in deze situaties je board makkelijker menemen.
WAT ECHTER gevaarlijk is aan je lijnen niet opwikkelen en helemaal je board eraan vast maken is dat je kite elk moment kracht kan vangen (koraal, rif, rotsen, zeehond?) en dan ben je de lul)
Mensen onderschatten vaak ook de temperatuur van koud zeewater je bent echt snel de pijp uit en met harde wind kost je lijnen oprollen echt veel kracht.
|
|
|
|
kootsie

|
Oprollen 1 keer gedaan onder makkelijke omstandigheden... Dat doe ik dus nooit meer, kost veel te veel kracht zeker in kouder water heb je die energie hard nodig. Ik zou mijn boardje vastmaken aan mijn chickenloop en dan langs de lijn naar de vlieger zwemmen.
|
|
|