Lengte van de lijnen vs. kitemaat.

Paulusdekitekabout

Geen avatar

Maart 13, 2007, 04:31:49
edit2Rapporteer  
Hi, people. Ik kite nu zo,n jaartje of 6, en heb regelmatig met lijn lengte gerommeld. Soms goed, vaak niet.
Anyway, afgelopen zondag op schellinkhout wind tussen de 9 en 12 knopen.  Ik had 35 meter lijnen aan m'n 18 geknoopt, niet voor de 'hoge thermiek wind", want daar is het te koud voor. Alles lijkt gewoon te kloppen, bakken power. precies wat we nodig hadden!

Dan tijdens het cruisen in het zonnetje valt het kwartje.  Deze lijnen zijn 2 x zo lang als m'n kite groot is. En het grappige is dat bij al m'n kites lijkt te kloppen. M'n 9 vaart beter op 20 meter dan op 25. m'n 12 vaart het beste op 25 meter lijnen. 

Ik hoop dat er mensen zijn die er hun voordeel mee kunnen doen, het kan voor betere sessies zorgen, ik denk dat, na formaat en type van kite en board,  lijnlengte de meest bepalende factor is.

mazzl. ThumpsUp
Gertjan

Antwoord #1 Maart 13, 2007, 04:59:40
edit2Rapporteer  
Ik neem aan dat je het met 4 lijns C kites hebt geprobeerd. Onze V4 10m vaart ook hopeloos met 27m kan er dan ook slecht mee springen. Maar met 20-22m lijnen vaart hij heerlijk en kun je er perfect mee springen.

vaar mijn waroo 7 ook op 20m ipv origineel 25m.
Evan
Administrator

Logs: 0 | 1481 uur
Antwoord #2 Maart 13, 2007, 05:09:17
edit2Rapporteer  
Er kan wel iets van waarheid in zitten ja, je ziet ook dat merken voor de kleinere maten kortere lijnlengtes opgeven dan voor de grotere maten. Maar om nu alles lineair door te trekken klopt niet denk ik, want om nu een 8m op 16m lijnen of zelfs 6m op 12m lijnen te vliegen om even jou theorie toe te passen.....denk niet dat dat zo'n goed idee is.

Als je je gewoon aan de opgegeven lengtes etc van de fabrikant houd zal dit voor t grootste gedeelte van de kiters het lekkerste vliegen.
aramfoil

Antwoord #3 Maart 13, 2007, 16:24:45
edit2Rapporteer  
hee paulus,

ik vaar mijn 10 op 25 meter lijnen, en dat geeft toch ook al wat druk.
ik denk erover om 10 meter extensies uit te proberen voor als het zacht waait......
die kite draait en vliegt toch wel snel genoeg.

gaan we volgende keer proberen.

en ik moet toch ook eens zelf shoppen voor een lichtweerboard.

groetsen
diederik

Antwoord #4 Maart 13, 2007, 16:49:30
edit2Rapporteer  
goeie tip!!!denk dat dit ook te maken heeft met de AR van de kite. volgens mij reageerd een kite met een hoge AR beter op korte lijnen! ga het eens met mijn nemesis proberen, vaar hem nu op 27 mtr...en ga over op 24 mtr.
kitaholic

Antwoord #5 Maart 13, 2007, 18:58:23
edit2Rapporteer  
is echt waard om mee te spelen, ik vind de waroo 7 veel fijner op 20 dan op 25 meter lijnen varen.
zagy

Antwoord #6 Maart 13, 2007, 20:58:48
edit2Rapporteer  
Ik neem aan dat je het met 4 lijns C kites hebt geprobeerd. Onze V4 10m vaart ook hopeloos met 27m kan er dan ook slecht mee springen. Maar met 20-22m lijnen vaart hij heerlijk en kun je er perfect mee springen.

Dat is puur techniek, hoe langer de lijnen hoe hoger je springt, ongeacht de kitemaat.
Ik vaar mijn 9 en 12 op 23 m lijnen. Mijn 5,5 m m heb ik op 15 m staan voor als het echt hard waait. De 9 wil ik hier af en toe ook mee gaan varen als het hard waait, alleen is dat meer voor het loopen dan voor iets anders.
Geen

Antwoord #7 Maart 13, 2007, 20:59:27
edit2Rapporteer  
Als nou veel mensen het proberen, ben je er helemaal zeker van,
ik vond het wel leuk om te lezen:P
latersss..
Davidov

Logs: 0 | 27 uur
Antwoord #8 Maart 13, 2007, 22:18:13
edit2Rapporteer  
@Zagy, dat is dus niet waar. Want als je kortere lijnen neemt kan je je kite ook in meer wind houden wat het compenseert. Het windvenster van de kite is ook kleiner daarom dat hij sneller lijkt te gaan en zo explosiever reageert.

Verder is het met kortere lijnen beter volgens mij! Maar wel gevaarlijker.
Gertjan

Antwoord #9 Maart 14, 2007, 03:32:51
edit2Rapporteer  

Dat is puur techniek, hoe langer de lijnen hoe hoger je springt, ongeacht de kitemaat.
Ik vaar mijn 9 en 12 op 23 m lijnen. Mijn 5,5 m m heb ik op 15 m staan voor als het echt hard waait. De 9 wil ik hier af en toe ook mee gaan varen als het hard waait, alleen is dat meer voor het loopen dan voor iets anders.

Een Naish V4 is een hele trage kite als je die aan 27m vaart duurt het veel te lang voor hij door het hele windvenster heen is.
Lange lijnen en hoog springen gaat alleen op met snelle kites.
Paulusdekitekabout

Geen avatar

Antwoord #10 Maart 14, 2007, 04:38:05
edit2Rapporteer  
Het klopt dat ik met c kites vaar. Vooral de 4 leiners profiteren er van. M'n 18 wordt door de lange lijnen wel baggertraag. Het voordeel is, met insturen, dat je meer tijd heb voordat je kite beneden is dus de langere tijd door de powerzone gaat, en voor langere tijd meer power geeft. Dit gecombineerd met een snel board (mutant in mijn geval) zorgt voor een snelle acceleratie en daardoor weer voor meer schijnbare wind. Wat op zijn beurt weer zorgt voor meer snelheid!
Het nadeel is dat een transition bijna niet te doen is omdat de kite veel te laat aan de andere kant van het wind venster is. Bij springen idem dito.
Ik denk dat het ook met de extreem hoge ar van m'n 18  (6.5 of zo) te maken heeft met de lange lijnen gaat de kite wijder staan, dus vangt ie ook meer wind. Ook heb ik m'n 18 op 20 meter gezet, dat was echt bagger. De kite werdt veel meer een U-shape dan een C-shape, en
vaarde zeer beroerd wel kon ik 'm met 20 knopen houden terwijl ik nu met lange lijnen met 15 knopen echt uit gepraat ben. 
Okee genoeg gezevert de mazzel.
« vorige volgende »
Ga naar:  

© 2002 - 2025 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.