emieck
![](/forum/avs/avatar_3904.png)
|
t maakt niet uit, het is net wat je zelf lekker vind vooral. maar het is denk wel iets chiller als je voet er iets meer inzit
|
|
|
siemme
![](/forum/avs/avatar_2921.png)
|
ik kan in mn voetbanden zwemmen heb ze lekker los zitten dan kan je makkelijk je voeten erin en eruithalen en ik heb heel soms last dat mn voet er dan uitglipt tijdens een sprong maar dat is mischien 5 keer per jaar.
|
|
|
Michiel.
Moderator
![](/forum/avs/avatar_352.jpg)
Logs: 0 | 308 uur
|
Vraagje over de afstelling van mijn voetbanden. Hoe strak moeten die dingen nu eigenlijk zitten? Bij mijn achterste voetband ('k heb een directional) krijg ik mijn voet gewoon fatsoenlijk erin maar aan de voorkant is het meer het teengedeelte van mijn voet wat ik erin krijg. Hoort dat zo?
In principe moeten je tenen wel doorsteken. Je moet niet echt vast zitten in je band, maar meestal draai je je voet wat in waardoor je vast komt te zitten. Ook bij een directional Nog een vraagje. Bij mijn voetbanden zijn de verkeerde schroeven gelevert voor mijn board (te klein en te dik). Is dat een standaard maat en hoever moeten ze het board in? Als dit niet standaard is slaat deze vraag natuurlijk nergens op maar ik hoop van wel.
Er zijn geen standaarden. Is het een waveboardje of een oude directional? Als je het merk en type noemt zullen er vast wel mensen zijn hier op het forum die je kunnen helpen. Met verkeerde schroeven kun je je board slopen. Te losse voetbanden is echt af te raden, want door kabbelwater kan je board dan makkelijk los schieten. En een been in een voetband, en de ander niet is een risico. Nooit 100% te voorkomen, maar goed zittende voetbanden voorkomen het meestal wel.
|
|
|
fawaka
Geen avatar
|
ik weet niet welk merk board je hebt, maar de meest gebruikte schroefdraden zijn gewoon metrisch, en een standaart spoed. m6 wordt heel veel gebruikt.
als ik jou was zou ik een schuifmaat, of iets anders waar je mee kunt meten pakken, hiermee de diameter van het gat waar je bout in moet op meten. als je dit in mm neemt kun je naar de gamma, stel de diameter is 6mm, heb je m6 bouten nodig. stel de diameter is 5, heb je m5 bouten nodig. als je ook even meet hoe diep de gaten zijn weet je gelijk hoe lang je bouten moeten zijn.
als je de juiste dikte en lengte bout hebt, probeer je voorzichtig deze in de gaten de draaien, gaat dit (vrij) makkelijk dan heb je de juiste spoed, gaat het moeilijk, niet doordraaien dan heb je de verkeerde spoed. voor een setje bouten ben je hooguit 2 Eu kwijt (gamma)
wat natuurlijk nog veel makkelijker is om je board mee te nemen naar een kite shop en daar even om bouten te vragen.
|
|
|
zaggy
Gast
|
neem dan gelijk RVS bouten met een inbuskop eraan. Moet je wel even voor naar de speciaal zaak, hebben ze bij de gamma niet(volgens mij hebben ze daar zowiezo geen RVS, is wel een must). Met een inbus kun jenamelijk de schroef beter sturen omdat de sleutel vaster in de bout zit. Krijg je ze rechter boven het gat, kan nog wel eens moeilijk zijn. Maar voor de afstelling, gewoon doen waar jij het lekkerst mee vaart, uitproberen dus. Ik ken mensen die het fijn vinden als alleen de teen erin zit en ik ken mensen die het fijn vinden als ze heel los staan. Ikzelf wil mn tenen er doorheen hebben en dan zo strak mogelijk.
|
|
|
Azrael
Gast
|
Ze hebben bij de Gamma wel RVS alleen waren die te lang en te dik. Het gaat om een Brunotti Vulture directional board. 'k Pak zo even de schuifmaat inderdaad. Ik hoop dat ik het vandaag af krijg want het windje is ideaal nu als windguru klopt. Bf 3/4 dus voor een beginner met een 14 een fijne wind. Maarja, als dat stomme board niet meewerkt gaat het niet lukken.
|
|
|
Azrael
Gast
|
Wat erbij geleverd werd was m6 en de gaatjes zijn 4 mm. Dalijk even testen of de nieuwe schroeven wel goed zijn. RVS schroeven zijn het uiteraard van de Gamma.
|
|
|
sjembek
![](/forum/avs/avatar_3911.png)
|
Al schroeven gevonden? Kan je ze niet van die winkel krijgen trouwens?
Ik vaar trouwens een fanatic skyrider 04, en mijn bindingen zitten retestrak en zijn volgens niet verstelbaar. Ik kom nauwlijks met m'n voeten in die dingen. Doe ik wat fout aan het verstellen (haal al het klittenband los) of is dit regulier bij fanatic boards?
|
|
|
Azrael
Gast
|
m4 was de maat maar die blijken te klein. Fijn......dan maar m5 proberen dalijk (weer naar de Gamma)
|
|
|
Michiel.
Moderator
![](/forum/avs/avatar_352.jpg)
Logs: 0 | 308 uur
|
Op die oude Brunotti boards zitten geen inserts in het board, maar maken ze gebruik van een soort zelftappende bouten. Helaas heb ik zo'n boardje niet meer(om ff op te meten), maar de meeste kiteboard zaken hebben deze boardjes verkocht, dus wie weet hebben ze nog wel een paar bouten liggen.
|
|
|
Azrael
Gast
|
Aha......nouja mijn pa is langs de Gamma om wat 5mm te halen (hij moest spullen voor de tuinschutting halen) dus ik zal zo wel zien of ik ze erin krijg. Ik heb spaanplaat RVS schroeven gekocht omdat die het meeste kans maken zichzelf erin te zetten. Het is inderdaad geen schroefdraad wat in het board zit maar met die spaanplaat schroeven van 1mm dikker moet het zeker lukken. Er zaten spaanplaatschroeven van m6 bij maar dat was overkill en ze waren niet lang genoeg. Hopelijk gaat het me zo lukken en anders maar zonder voetbanden he! 't Is een grote directional moet lukken en is lekker oldskool ![schater](http://www.kitehigh.nl/forum/Smileys/classic/schater.gif)
|
|
|
Azrael
Gast
|
Nou! Het past! Met m5 spaanplaatschroeven gewoon met een accuboor erin geragd. Niet de meest verfijnde manier maar het zit echt muurvast. Ook de afstand van de voetbanden is bij deze helemaal in orde. Probleem opgelost!
|
|
|
Evan
Administrator
![](/forum/avs/avatar_206.png)
Logs: 0 | 1481 uur
|
Je hebt toch wel RVS genomen? Anders zijn ze na een paar keer weggeroest.
Jij ging toch net leren met kiten of niet? Waarom heb je dan voor een directional gekozen?
Een twintip van rond de 130x38 heb je dan echt veel meer aan, want een diractional is eigenlijk alleen maar bedoelt om mee te golfrijden en dat doe je in het begin echt nog niet en dat board steeds omdraaien om de andere kant is in het begin ook niet echt fijn.
|
|
|
Azrael
Gast
|
Ik heb een directional gekozen omdat men daar vroeger ook uistekend mee uit de voeten kon en omdat ik voor 80 euro een heel nieuwe board kon kopen. Voor die prijs leek mij een directional ideaal want ik kan er later lekker mee gaan golfrijden en hem als licht weer board gaan gebruiken. Dat gijpen dat leer ik vanzelf wel. Alle begin is moeilijk. 'k Heb ook nog een boardbag gehaald vandaag.
Uiteraard heb ik RVS schroeven genomen.........ik bezit nog net genoeg hersencellen om te weten dat schroeven die roesten niet echt ideaal zijn op het water.
Problemen zijn dus helemaal opgelost en ik heb alle benodigheden om lekker warm te blijven op het water en er tegenaan te gaan.
|
|
|
*Maximus*
![](/forum/avs/avatar_3926.png)
|
ik heb last als ik met mijn linkerbeen naar voor kite ik pijn in mijn kleine teen krijg, doordat die voetband er op drukt ?? weet iemand hoe dit komt??
alvast bedankt. max
|
|
|
jeroen90
![](/forum/avs/avatar_3843.png)
|
haha dat had ik eerst ook maar toen stond me voet helemal scheef en zat me teen klem tussen me pad en voetband:P
|
|
|
*Maximus*
![](/forum/avs/avatar_3926.png)
|
hahah, ik geloof niet niet dat hij scheef zit want hij is er opgezet door iemand van mijn kiteshop..... weet iemand wel hoe dat komt?
|
|
|
hindrik
Gast
|
Ik heb ook een vraagje over voetbanden...
Ik heb net een nieuw north dragon board met standaard voetbanden... Deze voetbanden zijn verstelbaar... voor mij moeten ze op de grootste stand.. Deze voetbanden schuiven weer naar de kleinste stand wanneer de voet uit de band is... elke keer als ik mijn board onder doe kost dit moeite om de banden eerst uit te rekken... is dit normaal bij deze banden?
|
|
|
hendrik@zwin
![](/forum/avs/avatar_4073.png)
|
das doordat ze nieuw zijn na een tijdje blijven ze gewoon lekker zitten
|
|
|
Azrael
Gast
|
Vraagje nog......
Op mijn directional zitten ook gaten om gewoon 2 voetbanden i.p.v 3 te gebruiken en hem dus als bidirectional qua houding te varen. Valt dat een beetje te doen met 2 voetbanden? En (los van het feit of ik dat kan of niet want het is nog niet eens aan de orde) kun je daar dan ook mee gijpen?
Ik weet namelijk dat het niet voor niks mogelijk is maar ik vroeg mij af of iemand er ervaring mee heeft. Het lijkt me een prettigere manier van staan namelijk maar ik kan op het internet er eigenlijk helemaal niks over vinden over 2 voetbanden op een directional.
|
|
|