Citaat
Volgens mij wordt daaraan veel te weinig aandacht besteed.
Ga maar na; de oppervlakte van een vin is ongeveer 35 cm2. En dat keer ongeveer 3 vinnen. De zijkant van het board aan heelside is 1 m bij 1 cm, is dus gelijk aan de oppervlakte van de 3 vinnen. Ik benoem de heelside, omdat deze kant bij een goede aerodynamische techniek, veel meer koersvastheid kan veroorzaken dan tooside.
Omdat tooside nml. veel meer uit het water is dan heelside; zeker bij de bredere planken. En, omdat, zoals ik al aangaf, bij een goede vleugeltechniek, er veel meer `vin-werking`is aan heelside.
Deze vleugelwerking vereist o.a. een bolle onderkant i.p.v. concaaf, anders is er geen vleugelwerking. In ieder geval voor ongeveer 10 cm vanaf de zijkanten van de plank, de rest mag nog wel concaaf zijn.
Op de tekening zie je bij B een kleinere vleugel. Deze is voor de hogere snelheid, want dan is de plank veel meer uit het water gericht.
En B is voor de lagere snelheid.
Bij A en B zie je dus geen scherpe randen, zoals je nu vaak ziet, maar meer vleugelranden. Daarmee bedoel ik; deze randen zijn veel vloeiender, waardoor het water deze vorm veel beter kan volgen( net als bij een bowkite; geef je die te veel baraantrekking, dan overtrekt de kite; de lucht volgt de kite niet meer, en de kite overtrekt en valt uit de lucht).En hierdoor onstaat veel meer zuigwerking (oftewel vin-werking).
Je ziet dit een beetje bij de Trax van F-one, maar ik denk dat dit veel verfijnder kan, met bijv. 2 steps, zoals ik aangaf met A en B ( voor lage en hoge snelheid).
Ga maar na; de oppervlakte van een vin is ongeveer 35 cm2. En dat keer ongeveer 3 vinnen. De zijkant van het board aan heelside is 1 m bij 1 cm, is dus gelijk aan de oppervlakte van de 3 vinnen. Ik benoem de heelside, omdat deze kant bij een goede aerodynamische techniek, veel meer koersvastheid kan veroorzaken dan tooside.
Omdat tooside nml. veel meer uit het water is dan heelside; zeker bij de bredere planken. En, omdat, zoals ik al aangaf, bij een goede vleugeltechniek, er veel meer `vin-werking`is aan heelside.
Deze vleugelwerking vereist o.a. een bolle onderkant i.p.v. concaaf, anders is er geen vleugelwerking. In ieder geval voor ongeveer 10 cm vanaf de zijkanten van de plank, de rest mag nog wel concaaf zijn.
Op de tekening zie je bij B een kleinere vleugel. Deze is voor de hogere snelheid, want dan is de plank veel meer uit het water gericht.
En B is voor de lagere snelheid.
Bij A en B zie je dus geen scherpe randen, zoals je nu vaak ziet, maar meer vleugelranden. Daarmee bedoel ik; deze randen zijn veel vloeiender, waardoor het water deze vorm veel beter kan volgen( net als bij een bowkite; geef je die te veel baraantrekking, dan overtrekt de kite; de lucht volgt de kite niet meer, en de kite overtrekt en valt uit de lucht).En hierdoor onstaat veel meer zuigwerking (oftewel vin-werking).
Je ziet dit een beetje bij de Trax van F-one, maar ik denk dat dit veel verfijnder kan, met bijv. 2 steps, zoals ik aangaf met A en B ( voor lage en hoge snelheid).