Jelle
|
Lekker goedkoop, dank voor de tip! Doe je ook even een crashtest? Mijn echte kitebril, Seaspecs geloof ik, heeft gaten rondom in het montuur, en hij is pas 1x bij een harde crash verschoven. Meestal blijft hij zitten, ook flink onder water.
|
|
|
dmartino
|
Crashtest! Natuurlijk, minimaal 1x per uur als ik kite. Eens even kijken of er een geschikte wind dit weekend is in Workum of Horst...
|
|
|
spoetnik
|
Goedkope zonnebrillen kunnen erg gevaarlijk zijn voor je ogen, als er geen Goed UV-filter in de lenzen zit!! Je pupillen verwijden zich, omdat er minder licht op schijnt, dus komt er erg veel UV-licht in je ogen wat voor oogbeschadiging kan zorgen. Tenminste, deze theorie heb ik wel eens gehoord.
|
|
|
|
JorritPi
|
Goedkope zonnebrillen kunnen erg gevaarlijk zijn voor je ogen, als er geen Goed UV-filter in de lenzen zit!! Je pupillen verwijden zich, omdat er minder licht op schijnt, dus komt er erg veel UV-licht in je ogen wat voor oogbeschadiging kan zorgen. Tenminste, deze theorie heb ik wel eens gehoord.
Er staat bij 100% UV bescherming, de vraag is alleen in hoeverre dit waar is? Maar idd, het kan heel slecht voor je ogen zijn de als de uv bescherming niet goed is. Van die goedekope zonnebrillen krijg je later staar.
|
|
|
Wietze
Geen avatar
|
Van die goedekope zonnebrillen krijg je later staar ROTFLMAO!
|
|
|
JorritPi
|
Van die goedekope zonnebrillen krijg je later staar ROTFLMAO! ROTFLMAO! Tuurlijk Wietze. Ik zal je gratis een goedekope zonnebril geven. O nee, laat trouwens maar, 't zal voor jou niet zoveel meer uitmaken, jij bent al 37. Niets is slechter: ogen zijn ontzettend gevoelig voor zonlicht. Een extreme blootstelling aan UV-stralen kan uw ogen verbranden. Fotokeratis, heet dat in vakjargon. Langdurige blootstelling aan de zon leidt tot een snellere veroudering van de macula, het gevoeligste deel van het netvlies. Het kan leiden tot grauwe staar, of cataract. Het is dus van het grootste belang de juiste zonnebril te kiezen ... en hem ook te dragen. http://www.kimbols.be/artikels/optiek/zonnebrillen_echte_bescherming.phpWinter- en watersport De zomer is ook bij uitstek de tijd voor watersporters. Bent u ook zo’n liefhebber van water, zorgt u dan voor een extra goede bescherming van uw ogen. Water reflecteert namelijk UV-straling, waardoor uw ogen aan een intensere hoeveelheid van deze straling bloot komen te staan. Water- én wintersporters kunnen hiervoor speciaal ontwikkelde glazen aanschaffen, zoals contrast verhogende of polariserende glazen, waardoor water- of sneeuwschittering wordt geëlimineerd. http://www.roon.info/basis.aspx?Tid=2&Sid=20De effecten van UV straling De normale dosis UV-licht die onze ogen bereikt wordt grotendeels geabsorbeerd door het hoornvlies en de ooglens. Een ‘overdosis’ UV-licht kan tot problemen leiden en is bijzonder schadelijk voor het oog. In een besneeuwd gebergte (wintersport!) kan bijvoorbeeld zonder bescherming sneeuwblindheid ontstaan. En ook bij intensieve watersport kan onder andere UV-licht het oog overgevoelig maken. De ogen worden rood en de oogleden zwellen op. Normaal gesproken verdwijnt dit ongemak na een dag of drie. In sommige gevallen kan op latere leeftijd de ooglens vertroebelen, mede onder invloed van UV licht. Het netvlies kan zelfs schade oplopen door intensieve straling. Tenslotte hebben ook bepaalde farmaceutische producten invloed op de overgevoeligheid van het oog voor UV straling. http://www.beeksopticiens.nl/index.php?option=com_content&view=article&id=71&Itemid=84Misschien toch een goede tip: koop een goede zonnebril voor het kitesurfen als de zon de hele dag op je b*k brand.
|
|
|
dmartino
|
Het is bekend dat zonnebrillen die alleen het licht dimmen, zeer slecht voor de ogen zijn. Toch heeft mij oma van 93 ongeveer 30 jaar lang zonder zonnebril gezeild, en pas vanaf haar 85ste last van de ogen gekregen. Binnen enkele jaren was ze toen wel zo ongeveer blind. Het probleem is echter dat de duurdere brilmerken er baat bij hebben om aan te geven dat goedkope brilen niet deugen. Mensen denken namelijk snel dat als het duur is, het ook goed zal zijn. Toch is dit echter een illusie, mede omdat er geen bewijs is dat duurdere brillen beter zijn. Daar zit toch ook enkel een stickertje met UVA+B werend op? Daarnaast geloof ik er niet in dat er voor de duurdere brillenmerken andere uv-werende coatings worden gebruikt. Het zou mij niet verbazen als het allemaal uit enkele fabrieken uit China komt. Dit is natuurlijk anders bij polariserende glazen, echter veel duurdere brillen zijn hier ook niet van voorzien. Het montuur is echter wel degelijk zeer belangrijk bij kitesurfers, want een goede donkere bril die slecht aansluit op de wangen, kan ook zeer schadelijk zijn voor de ogen. Veel (uv) licht komt immers van onder. Tevens heb ik al vele brillen verloren tijdens het kitesurfen, en dat is toch zonde bij een duur model.
|
|
|
Wietze
Geen avatar
|
Zo ken ik er nog wel een paar....
Inderdaad, langdurige blootstelling aan UV kan leiden tot staar. Maar om simpelweg te zeggen dat je van goedkope zonnebrillen staar krijgt is natuurlijk je reinste gelul en veels te kort door de bocht. Je geeft het zelf al aan: het kan heel slecht voor je ogen zijn de als de uv bescherming niet goed is. Kan, hoeft niet persé.
|
|
|
JorritPi
|
Zo ken ik er nog wel een paar....
Inderdaad, langdurige blootstelling aan UV kan leiden tot staar. Maar om simpelweg te zeggen dat je van goedkope zonnebrillen staar krijgt is natuurlijk je reinste gelul en veels te kort door de bocht. Je geeft het zelf al aan: het kan heel slecht voor je ogen zijn de als de uv bescherming niet goed is. Kan, hoeft niet persé.
Het is ook niet mijn tekst. Maar het mag duidelijk wezen dat te veel uv gewoon heel slecht voor je ogen is en om als je vaak op het water staat en regelmatig in de zon kijkt dan hoef je niet veel moeite te doen om te veel uv in je ogen te krijgen. Je gaat toch ook niet de hele dag zonder zonnebrandolie op het strand liggen laat staan op het water! Ok, misschien was het een beetje kort door de bocht om te zeggen dat goedkope zonnebrillen slecht zijn. Maar als je, je ogen bij watersport wilt beschermen dan zou ik het riscio niet willen lopen. Ik heb bye the way nooit gezegd dat die Dirk bril slecht is. Ik heb zelf een Dirty Dog bril. De glazen zijn gepolariseerd en nee er schijnt weinig tot geen licht onder door.
|
|
|
dmartino
|
Staar is nog niet het ergste. Tegenwoordig kunnen ze polyklinisch een fantastische plastic lens inbrengen. Iets wat (nog) niet gerepareerd kan worden is het verbranden van jouw netvlies. En dat is wat er gebeurd bij te sterke (UV) straling op het netvlies. Het wordt ook wel lasogen genoemd.
|
|
|
Wietze
Geen avatar
|
Wacht even, ik heb het niet over het feit of bescherming al dan niet nodig is, ik heb het over het feit dat je goedkope modellen per definitie afdoet als zijnde: daar krijg je staar van. En dat is mijns inziens te kort door de bocht. /edit: eej, je hebt je tekst aangepast
|
|
|
JorritPi
|
Wacht even, ik heb het niet over het feit of bescherming al dan niet nodig is, ik heb het over het feit dat je goedkope modellen per definitie afdoet als zijnde: daar krijg je staar van. En dat is mijns inziens te kort door de bocht. /edit: eej, je hebt je tekst aangepast ok, meneer de criticus ik zal volgende keer mijn woorden zorgvuldig uitkiezen om enig misverstand te voorkomen. Tenminste wel een discussie uitgelokt. Ik ga maar ff naar het strand, ff relaxen.
|
|
|
Magic Hat
Geen avatar
|
Brillen zijn polycarbonaat, geldt ook voor de ""duurdere" brillen. Dus geen probleem.
Overigens is het enige verschil met de duurdere polycarbonaat brillen dat de lenzen soms wat zuiverder zijn (minder vervorming) en dat de montuurtjes wat beter afgewerkt zijn. Oakley kan zo makkelijk levenslange breukgarantie geven omdat die brillen gewoon geen reet kosten.
Zodra je over glas praat, wordt het een ander verhaal.
Over polarisatie: is fijn tegen schittering, maar je ziet er (korte) golfbewegingen slechter door omdat je makkelijker "door" het water kijkt.
Overigens is dit product echt cheap shit, zit niet lekker.
|
|
|
Ian
|
Heb idd ook wel eens gelezen dat ieder stukje gebogen polycarbonaat (plastic) UV tegen houd. Goedekope zonnebril is dus zeker beter dan niks en niet slecht voor je ogen oid! Deze bril zit trouwens voor geen meter en beslaat. Bij de kruidvat hadden ze precies deze ook een aantal jaar terug.
|
|
|
Jelle
|
crashtest gedaan: onvoldoende en hij zit niet lekker, beslaat en je krijgt water in je ogen wat bij Seaspecs niet zo is. Logisch dat ze 'm in dichte verpakking verkopen.
|
|
|