---------
Hij staat ook al op Hanglos, dus even een dubbelpost voor de mensen die niet op HL komen.
---------Een paar maanden geleden ontstond bij mijn vriendin en mij het idee om deze zomer een kitesurf trip te maken. Het idee is om (globaal) de volgende route af te leggen zuid-frankrijk, noordoost-spanje, noordwest-spanje, west-frankrijk. Omdat we dus veel spots willen bezoeken en niet steeds weer een tentje willen opbouwen besloten we om te kijken of we samen een busje konden ombouwen. Op een eerdere post kreeg ik de tip om een Combo om te bouwen, Roberto Skim had er namelijk nog wel ééntje staan. In het begin waren we beetje septisch, een combo is immers niet erg groot. Maar in vergelijking met andere busjes zowel in de aanschaf als wegenbelasting een heel stuk voordeliger. Dus we hebben hem van Roberto overgenomen en zijn begonnen met de bouw.
COMBO:FRAME:Nadat we de combo thuis hadden heb ik op internet (marktplaats) gezocht naar een goedkope lading hout. Uiteindelijk heb ik voor 25 euro 4 balken van 7 x 7 x 300 en 20 planken van 10 x 2 x 210 gekocht. Toen hebben we het bedframe uitgemeten, en in elkaar geschroefd!
LADE:Omdat het best lastig zou zijn om gemakkelijk onder het bed te komen (als de planken er eenmaal op zouden zitten) hebben we bedacht dat een lade op mini wieltjes de gemakkelijkste oplossing zou zijn. Zo gezegd zo gedaan.
Je ziet hier dat de lade ongeveer 50% van de bedlengte haalt. Dit hebben we expres zo gedaan omdat het daarachter dieper wordt (zat ooit een achterbank).
PLANKEN:Op het frame kun je niet liggen dus heb ik de overige planken besteed aan een lattenbodem. Omdat we ook nog bij het diepe gedeelte willen kunnen (van boven) heb ik twee luiken gecreëerd (dit was al bedacht met het maken van het frame vandaar ook die vorm). En omdat het hout al niet van de beste kwaliteit was hebben we het een likje verf gegeven.
MATRAS:Het matras hebben we voor een prikje op internet (marktplaats) gekocht. Maar helaas was hij veel te dik en stug om goed in de bus te passen, oplossing: sloop de veren er tussenuit en naai hem weer dicht. Dit hebben we dus ook gedaan. Het ligt wel ietsjes harder (maar nog wel prima), maar qua gebruik is het veeeel fijner.
STROOM:Omdat de verlichting van de auto te zwak was om gewoon fijn een boek te kunnen lezen heb ik de accu aangesloten op een schakelaar, via de schakelaar een transformator (in:Accu uit:Netstroom) en direct op een dimmer (wel even een zekeringetje ertussen). De dimmer staat weer in verbinding met een led-strip (veel licht weinig stroom verbruik) en de transformator staat aangesloten op een stopcontact. Nu hebben we dus en licht en netstroom. De transformator waarschuwt ons als de accu op raakt en dan kunnen we de motor als aggregaat gebruiken.
Natuurlijk is alles nu wel mooi gemaakt, schakelpaneeltje is wit geverfd en vast geschroefd op een vaste plek, en de verlichting hangt netjes aan het plafond.
INRICHTING:Zoals je misschien op eerdere foto’s al zag heb ik gordijnrails gemonteerd en kunnen voor alle raampjes gordijnen dicht. De gordijnen kunnen aan de onderkant (en aan elkaar) d.m.v. klittenband en zijn voor ieder raampje op maat gemaakt. Door het klittenband kun je de gordijnen dicht tegen de ramen aan plaatsen en behoud je toch een iets ruimer gevoel met de gordijnen dicht. Ook leek het ons een goed idee om een luik (wat al in de bus zat) te beschilderen, dit was een klusje voor het vrouwtje aangezien ik het meeste constructie werk al op mij had genomen. Resultaat, een beetje feminien dat wel maar het voegt zeker wat toe aan de bus!
RUIMTE:Tsja het is niet heel groot, vergelijk het met een drie persoons koepeltentje op wielen ?. Alle surfplanken gaan straks op het dak dus dat scheelt wel iets, maar heel ruim zal het nooit worden.
We hebben iig heel veel zin om er mee op vakantie te gaan en positief of niet, een ervaring gaat het sowieso worden :-). Zie je ons nu heel toevallig rijden, we lusten allebei koffie. 3x toeteren en we doen een ff een bakkie!
[Edit] url's in plaatjes veranderd.