surf-thijssie
|
dan ben ik het er niet helemaal met die kiteforum gerbuikers eens want ik weeg 50kg en als het 25kn waait dan ga ik gwn met mijn 7m het water op zonder dat ik overpowerd ben en mijn 9m vaar ik ook gewoon tot 20kn mar het is wel goed idee van hun om zo grafiek te maken in het begin zat ik oook te twijfelen aan de maten
|
|
|
leeany
|
Dit zou de ideale grote per windsnelheid betekenen, of de max, of het minimale?
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Voor mij klopt er geen zak van. Maarja leker belangrijk. Het is wel een redelijk veilig gekozen grafiek. Voor beginners kan het makkelijk zijn.
|
|
|
[Pepper]
|
Dit grafiekje slaat echt (bijna) nergens op. Het soort, model en merk kite dat je gebruikt is erg bepalend en dat is in dit grafiekje niet meegenomen.
|
|
|
Idefixe
|
is wel geinig om een algemeen beeld te krijgen. Het is echter wel zo dat een bepaald type vlieger enorm veel verschil kan uitmaken. Een 9m bow is een heel ander verhaal dan een 9m C-shape . 35knp met 1 Gr C is ook weer een heel ander verhaal dan 35 knp met 25 Gr C .....
|
|
|
feddomw
Gast
|
Het klopt bij mij in ieder geval wel aardig. Low-end of minimaal benodigde wind voor die maat kite.
|
|
|
Ron Rodeo
Logs: 0 | 50 uur
|
mmm. leuk, maar er kan wel 1 ding af; 150 kg want dan heb je toch echt Obesitas en kun je echt niet fatsoenlijk kiten.
|
|
|
Morres
|
met 65kg een15 mtr met 12knopen..... of is dit op C-kite gebaseerd? Tis indicatief een goede tool
|
|
|
feddomw
Gast
|
met 65kg een15 mtr met 12knopen..... of is dit op C-kite gebaseerd? Tis indicatief een goede tool
Ik kom toch echt uit op een 12m met 12 knopen en 65 kg.... en dat klopt toch wel aardig denk ik. (ik ben geen 65kg)
|
|
|
Marc_87
Moderator
Logs: 0 | 758 uur
|
Ik zou met mijn 14m vanaf 12 knopen kunnen varen met mijn 85 kilo. Klopt niet helemaal. Vanaf 10 knopen gaat ook goed met een Twintip.
Mijn 9m zou ik vanaf 21 knopen kunnen varen maar dat gaat al vanaf 16 knopen dus dat klopt ook niet.
|
|
|
TMK
|
klopt niks van.
|
|
|
leeany
|
Ik zou met mijn 14m vanaf 12 knopen kunnen varen met mijn 85 kilo. Klopt niet helemaal. Vanaf 10 knopen gaat ook goed met een Twintip.
Mijn 9m zou ik vanaf 21 knopen kunnen varen maar dat gaat al vanaf 16 knopen dus dat klopt ook niet.
Dan zullen ze misschien een ideale windsnelheid bedoelen ofzo. Geen idee. Ik kan met mijn 9 echt niet fatsoenlijk varen in 16 knopen (vegas). Dan zit er tenminste totaal geen lol aan. 21 dan weer wel, en weeg 82.
|
|
|
thomasr
|
Is inderdaad heel moeilijk te bepalen, hoewel het voor beginners misschien een goed uitgangspunt zou kunnen zijn.
Later ontdek je pas tot hoever je kites kunt houden. En er zijn ook mensen die heel goed low-wind kunnen varen, dat is puur techniek..
|
|
|
Jeromez
Logs: 0 | 427 uur
|
Het is denk ik beter om de kitemanual te raadplegen van de debetreffende kite. in bijna elk manual staat wel zo'n grafiek.
|
|
|
lowietje
Logs: 0 | 4 uur
|
hmmm bij mij kloppen de maten wel aardig voor de low-end, maar de high end lijkt me toch ook wel belangrijk. anders heb je weer van die mensen die denken dat ze (voorbeeld) met hun 65 kilo hun 9 wel kunnen houden tot het oneindige.
|
|
|
CeesV
|
Klopt niks van. De lijn hoort horizontaal te lopen. Ik gebruik altijd m'n 13, of het nou 12 of 30 knopen is!
|
|
|
lowietje
Logs: 0 | 4 uur
|
ja cees, maar die kite van jou is ook wel erg uitzonderlijk in zn bereik he
|
|
|
|
rocket man
|
Als deze grafiek voor beginners bedoedl is, horen er kanttekeningen bij: 1.) beginner boven 30kn = nogo 2.) wat telt is het geprojekteerde oppervlak, verschilt nogal van type, merk etc. Zelfs binnen merk, type bv north 14m rebel: 2007 = 8.7m, 2008 / 2009=9.1m, 2010/2011=8.5m
|
|
|