Naish Park 2011 afstelling

doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Oktober 08, 2011, 12:39:40
edit2Rapporteer  
Heb pas een setje Naish Parks gekocht en heb wat vragen over de afstelling.
Veel kites hebben verschillende attachment points voor bv de stuurlijnen om je vlieger sneller of langzamer te maken. Bij de Park kun je alleen meer/minder grunt  en meer/minder bardruk instellen.
Hebben de instellingen  voor grunt/bardruk nog effect op de snelheid v/d kite ?

Nog een vraagje:
Vind de 7m een beetje nerveus maar vaar hem nu ook met de bredere bar instelling. Varen de meeste mensen de 7m met de bar op de smalle stand ?
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #1 Oktober 09, 2011, 19:28:28
edit2Rapporteer  
Wat bedoel je met snelheid? Draaisnelheid, of vliegsnelheid door het venster?

Grunt of depower is afhankelijk van wat je met de kite wilt. Ben je beginner, afgeschoten worden voor big air of je wilt in grote golven: depower stand.

Wil je freestylen: grunt.

7m te nerveus/te hoge draai snelheid? Sluit je stuurlijnen aan op eerst oogjes van de kite. En verklein je bar.

Meer depower. Sluit je stuurlijnen aan op het laatste knoopje van je barlijntjes. Omgekeerd voor meer power/ bardruk. Maar bij inkorten pas op voor backstallen
Sayootje

Berichten: 296
Logs: 0 | 511 uur
Antwoord #2 Oktober 09, 2011, 20:40:26
edit2Rapporteer  
Het staat duidelijk in de gebruiksaanwijzing van naish. Die kan je eventueel ook downloaden van hun site.
doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #3 Oktober 09, 2011, 23:21:08
edit2Rapporteer  
Met snelheid bedoelde ik inderdaad draaisnelheid.

Eagle-Jan wat bedoel je met: 7m te nerveus/te hoge draai snelheid? Sluit je stuurlijnen aan op eerst oogjes van de kite. Bedoel je hiermee de setting voor de bardruk. Dus de setting voor de meeste bardruk ?

(volgens mij staat er in de manual niets over het effect van grunt en bar pressure settings ivm vliegsnelheid)
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #4 Oktober 10, 2011, 10:40:20
edit2Rapporteer  
als je de stuurlijnen op de eerste van de 3 oogjes aansluit(v/a leading edge tip bekeken) dan verhoog je idd je bardruk iets, maar ook je stuursnelheid word wat lager(dit komt omdat je meer kracht moet uit oefenen om de kite rond te trekken)... maar dat komt door dat je meer gevoel in je bar hebt... icm met verkorten van je bar zal je merken dat de kite wat rustiger reageert... ja je hebt wel iets meer druk, maar niet veel. ga je de stuurlijnen verkorten op je bar lijntjes (dus onder de shuimpjes van je bar, dan lever je depower in en neemt bardruk aanzienlijk toe.
doyouwaroo

Geen avatar

Berichten: 74
Antwoord #5 Oktober 10, 2011, 13:20:06
edit2Rapporteer  
Bedankt voor de info !
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #6 Mei 27, 2014, 20:28:23
edit2Rapporteer  
als je de stuurlijnen op de eerste van de 3 oogjes aansluit(v/a leading edge tip bekeken) dan verhoog je idd je bardruk iets, maar ook je stuursnelheid word wat lager(dit komt omdat je meer kracht moet uit oefenen om de kite rond te trekken)... maar dat komt door dat je meer gevoel in je bar hebt... icm met verkorten van je bar zal je merken dat de kite wat rustiger reageert... ja je hebt wel iets meer druk, maar niet veel. ga je de stuurlijnen verkorten op je bar lijntjes (dus onder de shuimpjes van je bar, dan lever je depower in en neemt bardruk aanzienlijk toe.

Hallo eagle jan, ik heb me afgelopen zomer na een aantal cursussen een mooie z.g.a.n. Park 2011 kunnen aanschaffen voor een leuke prijs incl. bar.
Nu ben ik afgelopen weekend een weekendje zeeland geweest en heb ik toch wat uurtjes kunnen oefenen met me 'nieuwe' kite. Het was voor mij de eerste keer zelfstandig. Ik heb goed kunnen oefenen en ook al flink wat meters kunnen maken. Helaas ergerde ik me zo nu en dan eens omdat ik een beetje moeite had met het afstellen. Toen ik begon had ik de stuurlijnen aan het middelste lusje van de tips en op het middelste knoopje van de bar. Ik had moeite met hoe ik nou het beste het depowerkoord kon aantrekken enz. Ik had vaker dat de kite recht boven mij uitkwam en dat de leading edge zegmaar naar mij toekantelde met het gevolg dat de kite 2 maal neerstorte en door de stuurlijnen viel.
Het kan zijn dat ik de juiste begrippen of woorden nog niet er voor heb haha maar hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je misschien een goeie tip voor me hebt.

Thnx gr
feddomw
Gast
Antwoord #7 Mei 27, 2014, 22:13:56
edit2Rapporteer  
als je de stuurlijnen op de eerste van de 3 oogjes aansluit(v/a leading edge tip bekeken) dan verhoog je idd je bardruk iets, maar ook je stuursnelheid word wat lager(dit komt omdat je meer kracht moet uit oefenen om de kite rond te trekken)... maar dat komt door dat je meer gevoel in je bar hebt... icm met verkorten van je bar zal je merken dat de kite wat rustiger reageert... ja je hebt wel iets meer druk, maar niet veel. ga je de stuurlijnen verkorten op je bar lijntjes (dus onder de shuimpjes van je bar, dan lever je depower in en neemt bardruk aanzienlijk toe.

Hallo eagle jan, ik heb me afgelopen zomer na een aantal cursussen een mooie z.g.a.n. Park 2011 kunnen aanschaffen voor een leuke prijs incl. bar.
Nu ben ik afgelopen weekend een weekendje zeeland geweest en heb ik toch wat uurtjes kunnen oefenen met me 'nieuwe' kite. Het was voor mij de eerste keer zelfstandig. Ik heb goed kunnen oefenen en ook al flink wat meters kunnen maken. Helaas ergerde ik me zo nu en dan eens omdat ik een beetje moeite had met het afstellen. Toen ik begon had ik de stuurlijnen aan het middelste lusje van de tips en op het middelste knoopje van de bar. Ik had moeite met hoe ik nou het beste het depowerkoord kon aantrekken enz. Ik had vaker dat de kite recht boven mij uitkwam en dat de leading edge zegmaar naar mij toekantelde met het gevolg dat de kite 2 maal neerstorte en door de stuurlijnen viel.
Het kan zijn dat ik de juiste begrippen of woorden nog niet er voor heb haha maar hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je misschien een goeie tip voor me hebt.

Thnx gr

Je weet dat je n een drie jaar oud topic reageert? Ik meen me te herinneren dat het "overflying" van de eerste Park een bekend euvel was. Heel veel klachten destijds over matige low-end, veel overflying en dan direct Hindenburgen.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #8 Mei 27, 2014, 22:15:34
edit2Rapporteer  
Hi Patrick043,

ik heb ook een park 2011, en ik heb hem als volgt:
lijnen op de bar afgesteld:

maak alle lijnen van je bar aan een paal, en loop naar achteren tot ze strak staan. Bij de bar aangetrokken moeten ze allemaal even lang zijn, en strak staan. Bar los (deponeer) is dus slaphangende stuurlijnen.
dan op de kite:

bridle lijnen op de kite op de middelste knoopjes.
stuurlijnen op grunt mode (achterste aansluitpunten (spierballen)

als je dat allemaal doet zou je kite moeten varen zoals hij bedoeld is.
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #9 Mei 27, 2014, 23:26:53
edit2Rapporteer  
als je de stuurlijnen op de eerste van de 3 oogjes aansluit(v/a leading edge tip bekeken) dan verhoog je idd je bardruk iets, maar ook je stuursnelheid word wat lager(dit komt omdat je meer kracht moet uit oefenen om de kite rond te trekken)... maar dat komt door dat je meer gevoel in je bar hebt... icm met verkorten van je bar zal je merken dat de kite wat rustiger reageert... ja je hebt wel iets meer druk, maar niet veel. ga je de stuurlijnen verkorten op je bar lijntjes (dus onder de shuimpjes van je bar, dan lever je depower in en neemt bardruk aanzienlijk toe.

Hallo eagle jan, ik heb me afgelopen zomer na een aantal cursussen een mooie z.g.a.n. Park 2011 kunnen aanschaffen voor een leuke prijs incl. bar.
Nu ben ik afgelopen weekend een weekendje zeeland geweest en heb ik toch wat uurtjes kunnen oefenen met me 'nieuwe' kite. Het was voor mij de eerste keer zelfstandig. Ik heb goed kunnen oefenen en ook al flink wat meters kunnen maken. Helaas ergerde ik me zo nu en dan eens omdat ik een beetje moeite had met het afstellen. Toen ik begon had ik de stuurlijnen aan het middelste lusje van de tips en op het middelste knoopje van de bar. Ik had moeite met hoe ik nou het beste het depowerkoord kon aantrekken enz. Ik had vaker dat de kite recht boven mij uitkwam en dat de leading edge zegmaar naar mij toekantelde met het gevolg dat de kite 2 maal neerstorte en door de stuurlijnen viel.
Het kan zijn dat ik de juiste begrippen of woorden nog niet er voor heb haha maar hoop dat je snapt wat ik bedoel en dat je misschien een goeie tip voor me hebt.

Thnx gr

Je weet dat je n een drie jaar oud topic reageert? Ik meen me te herinneren dat het "overflying" van de eerste Park een bekend euvel was. Heel veel klachten destijds over matige low-end, veel overflying en dan direct Hindenburgen.

Ja iknow..maar waarom niet als het om die kite en dezelfde vraag gaat..de afstelling..ik dacht als ik hier op reageer komt het topic toch weer in beeld met de hoop dat mijn vraag beantwoord kan worden. Nogmaals ben een beginnertje haha
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #10 Mei 28, 2014, 22:47:59
edit2Rapporteer  
oei, t is wat lang geleden, we zijn inmiddels wat parkjes verder... maar probeer eerst maar wat wimbers  heeft geschreven.  mocht je er niet uit komen kun je me altijd via de pm benaderen, al zal ik de komend weken met enige vertraging reageren ivm mijn vakantie in fuerte. hasta la huego y buenas olas!
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #11 Mei 29, 2014, 00:08:50
edit2Rapporteer  
oei, t is wat lang geleden, we zijn inmiddels wat parkjes verder... maar probeer eerst maar wat wimbers  heeft geschreven.  mocht je er niet uit komen kun je me altijd via de pm benaderen, al zal ik de komend weken met enige vertraging reageren ivm mijn vakantie in fuerte. hasta la huego y buenas olas!
Hi Patrick043,

ik heb ook een park 2011, en ik heb hem als volgt:
lijnen op de bar afgesteld:

maak alle lijnen van je bar aan een paal, en loop naar achteren tot ze strak staan. Bij de bar aangetrokken moeten ze allemaal even lang zijn, en strak staan. Bar los (deponeer) is dus slaphangende stuurlijnen.
dan op de kite:

bridle lijnen op de kite op de middelste knoopjes.
stuurlijnen op grunt mode (achterste aansluitpunten (spierballen)

als je dat allemaal doet zou je kite moeten varen zoals hij bedoeld is.

Mannen bedankt voor jullie tips.
Ik ga dat idd eens proberen. Alle 4 de lijnen vastmaken aan een punt en aanspannen. Als ik het goed begrijp moeten de lijnen alle 4 op spanning staan wanneer de bar tegen de q.release aanzit en de stuurlijnen los hangen als ik de bar van me af duw/houd. De stuurlijnen op welk knoopje onder de floaters? Op de middelste?

Hoop dat het lukt anders stuur ik wel even een pb tje. Thnx Wink
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #12 Mei 29, 2014, 10:00:58
edit2Rapporteer  
begin met de configuratie die je nu hebt. en pas het daarna evt aan
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #13 Mei 30, 2014, 19:39:58
edit2Rapporteer  
Hallo eagle jan en wimbers...

Ik heb gedaan wat mij is aangeraden (zie foto's) klopt het zo allemaal?
Heb ook maar even twee foto's van de instellingen aan de kite gemaakt. De stuurlijnen onder de floaters zitten op het middelste knoopje.


Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #14 Mei 30, 2014, 21:01:54
edit2Rapporteer  
Zo klopt de bar aftelling iid wel. nu is de vraag welke kite maat vaar je en wat wil je er mee doen (grunt is meer voor meer power, wat meer voordelen heeft als zowel freestyle als wave wilt gaan doen, more depower zou ik alleen gebruiken als je een pure beginner bent. tegen het voor over duiken van je kite kun je de stopper wat meer naar beneden schuiven (doe dit alleen bij weinig wind, bij veel wind blijft de kite al uit zichzelf in de lucht en is de kans dat deze voor over komt vallen al nihil), zodat de kite ook in ontspannen toestand iets meer druk blijft behouden. over de stopper: wees er voorzichtig mee, schuif m niet te ver naar beneden dus max 5- 10 cm van de eind stopper af.
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #15 Mei 30, 2014, 22:03:43
edit2Rapporteer  
Yep, wat eagle-jan zegt.
Nu Eerst maar varen.
Succes!
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #16 Mei 30, 2014, 22:12:36
edit2Rapporteer  
Yep, wat eagle-jan zegt.
Nu Eerst maar varen.
Succes!
Zo klopt de bar aftelling iid wel. nu is de vraag welke kite maat vaar je en wat wil je er mee doen (grunt is meer voor meer power, wat meer voordelen heeft als zowel freestyle als wave wilt gaan doen, more depower zou ik alleen gebruiken als je een pure beginner bent. tegen het voor over duiken van je kite kun je de stopper wat meer naar beneden schuiven (doe dit alleen bij weinig wind, bij veel wind blijft de kite al uit zichzelf in de lucht en is de kans dat deze voor over komt vallen al nihil), zodat de kite ook in ontspannen toestand iets meer druk blijft behouden. over de stopper: wees er voorzichtig mee, schuif m niet te ver naar beneden dus max 5- 10 cm van de eind stopper af.

Mannen bedankt!

Eagle-jan en wimbers, op het moment ben ik nog echt een beginner maar wil uitgroeien naar de freestyle kant. Toch chill dat ik dan al weet wat ik zou kunnen aanpassen. Voorlopig laat ik de instellingen hoe ze nu zijn.
Dan nog even een laatste vraag omdat ik wat moeite had met de depowerlijn.
De stopperbal op hoeveel cm beneden de (Y-splits) kan ik deze het beste vastzetten? en dan nog het dopowerkoord...moet ik deze zou laten staan zoals op de foto of beter 5/10cm aantrekken tot onder de q.release?

Thnx alvast
wimbers

Berichten: 398
Logs: 0 | 24 uur
Antwoord #17 Mei 30, 2014, 22:22:59
edit2Rapporteer  
Ik heb de stopper altijd helemaal boven aan, tenzij het heel licht weer is, dan een cm of 10 naar beneden.
Depowerkoord Moët je aan trekked als je behoeft hebt aan minder power Smiley
Ik vaar de mine meestal een cm of 10 aangetrokken,tenzij er zo wringing wind staat dat ik net kan varen, dan last ik hem op maximale lengte.
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #18 Mei 31, 2014, 01:52:37
edit2Rapporteer  
Btw als je kite groter of gelijk= aan 9 m dan zou ik je stuurlijnen aansluiten aan het laatste oogje van je kite (dus die zonder spierbal) en niet de middelste, zo zal je zien dat het minder moeite kost om je kite rond te sturen
 Bij een 7m of kleiner zou ik aan de voorste aansluiten, dan stuurt je kite net zo als de 9m of groter op de achterste oog.

Over je bar stopper (stopperball) dat is dat vierkante blokje dat je kun schuiven, dus niet je end stopper (dat balletje met schroefje er in), daar moet je van afblijven.

Enneh ojah, als je de grotere mate op hebt staan ofwel 10m en groter, vergeet niet de 4m extensie lijnen te gebruiken. Dat is beter voor je lowend bereik. Tenzij het harder waait dan 23 kts. Vanuitgaande dat je de originele 2011 bar hebt met 20m lijnen.

En nu de laatste tip, vergeet niet optijd je centerline (3m lijn voor je Y split) te vervangen die wil namelijk nog wel eens breken. Mocht t tijdens een het afzetten van een dikke railey of kiteloop breken dan is de kans groot dat je dan ook de powerlijnen moet vervangen omdat die dan door de klap uitrekken. Dus vervang m optijd.
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #19 Mei 31, 2014, 20:16:42
edit2Rapporteer  
Btw als je kite groter of gelijk= aan 9 m dan zou ik je stuurlijnen aansluiten aan het laatste oogje van je kite (dus die zonder spierbal) en niet de middelste, zo zal je zien dat het minder moeite kost om je kite rond te sturen
 Bij een 7m of kleiner zou ik aan de voorste aansluiten, dan stuurt je kite net zo als de 9m of groter op de achterste oog.

Over je bar stopper (stopperball) dat is dat vierkante blokje dat je kun schuiven, dus niet je end stopper (dat balletje met schroefje er in), daar moet je van afblijven.

Enneh ojah, als je de grotere mate op hebt staan ofwel 10m en groter, vergeet niet de 4m extensie lijnen te gebruiken. Dat is beter voor je lowend bereik. Tenzij het harder waait dan 23 kts. Vanuitgaande dat je de originele 2011 bar hebt met 20m lijnen.

En nu de laatste tip, vergeet niet optijd je centerline (3m lijn voor je Y split) te vervangen die wil namelijk nog wel eens breken. Mocht t tijdens een het afzetten van een dikke railey of kiteloop breken dan is de kans groot dat je dan ook de powerlijnen moet vervangen omdat die dan door de klap uitrekken. Dus vervang m optijd.

Ik weeg 79kg...en heb een 10m met de originele bar en 20m lijnen. Daarbij heb ik nog de 4m extensie lijnen.

De eindstopper dat balletje met de schroef er in zit nu nog los omdat ik net de depowerline heb vervangen. Op hoeveel cm ong. moet ik deze vastzetten onder Y split (dat ijzertje) waar de depowerline doorheen gaat?

Bedankt weer voor de tips! Ik ga ze me allemaal op een rijtje zetten!
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #20 Juni 01, 2014, 10:34:41
edit2Rapporteer  
zet m vast op 10cm niet meer.
mbetz

Berichten: 576
Antwoord #21 Juni 01, 2014, 15:40:54
edit2Rapporteer  
Als je de Park trimt op 'More Grunt' dan staat je kite dieper in het windvenster. Dit is goed voor Wakestyle tricks, unhooked ed. Ik heb wel ervaren dat je dan iets minder hoog aan de wind vaart…
de 2014 Park heeft deze verstel mogelijkheid niet meer...

7m Park natuurlijk ook met de bar in de smalle stand varen…

Overvliegen gebeurt bij weinig wind met meerdere kites. Beste is bij weinig wind de deponeer iets aan te trekken. Klinkt tegenstrijdig, maar bij weinig wind is de windsnelheid laag, als je het profiel vlakker maakt, dan ligt de luchtstroming beter aan, en heb je minder last van wervelingen en overvliegen….
patrick043

Berichten: 44
Antwoord #22 Juni 01, 2014, 19:11:09
edit2Rapporteer  
Thanks mannen...

Bedankt voor jullie hulp! Hier heb ik echt wat aan  Smiley
Nu is het oefenen oefenen oefenen en proberen.

  ThumpsUp
Eagle-Jan

Berichten: 4582
Logs: 0 | 2 uur
Antwoord #23 Juni 02, 2014, 01:06:45
edit2Rapporteer  
Als je de Park trimt op 'More Grunt' dan staat je kite dieper in het windvenster. Dit is goed voor Wakestyle tricks, unhooked ed. Ik heb wel ervaren dat je dan iets minder hoog aan de wind vaart…
de 2014 Park heeft deze verstel mogelijkheid niet meer...

7m Park natuurlijk ook met de bar in de smalle stand varen…

Overvliegen gebeurt bij weinig wind met meerdere kites. Beste is bij weinig wind de deponeer iets aan te trekken. Klinkt tegenstrijdig, maar bij weinig wind is de windsnelheid laag, als je het profiel vlakker maakt, dan ligt de luchtstroming beter aan, en heb je minder last van wervelingen en overvliegen….

@Mbetz, vergeet niet: de park 2011 heeft alleen een Grunt en max depowerstand, ga je bij weinig wind depoweren dan is de kans juist groter op overvliegen in tegenstelling tot de park II en III die eigenlijk kwa shape best wel wat verschillen met de park I.
Bluecupra

Berichten: 1010
Antwoord #24 Juni 05, 2014, 17:09:12
edit2Rapporteer  
Na een aantal sessies kunnen de lijnen ook nog uitrekken. Heb ik nu ook met mijn 2014 Park gehad, de depowerlijnen zijn een cm of 3/4 uitgerekt waardoor de kite soms backstalde.

Heb de stuurlijnen nu op het uiterste knoopje gezet om dit verschil in lijnlengte te compenseren. Bij de bar volledig aangetrokken zijn de lijnen weer gelijke lengte. Wel vreemd dat er nog relatief zoveel rek zit in pre-stretched lijnen..
« vorige volgende »
Ga naar:  


© 2002 - 2024 Kitehigh

Sorry, the copyright must be in the template.
Please notify this forum's administrator that this site is missing the copyright message for SMF so they can rectify the situation. Display of copyright is a legal requirement. For more information on this please visit the Simple Machines website.